De vakbonden hebben hun zin gekregen. Er is massaal gestaakt, het openbaar vervoer draaide op een klein pitje. De luchthavens eveneens, die van Charleroi was zelfs helemaal gesloten. Noblesse oblige, zeker in de wereld van de ‘travailleurs’. Met alleen al dit jaar vijf automatische indexaanpassingen (= meer dan 11% opslag) zullen de meeste bedrijven al blij zijn die aan te kunnen, vooral degenen die géén superwinsten zouden gemaakt hebben. Nu werkgevers en werknemers niet tot een loonakkoord zijn gekomen, komt de zaak op de tafel van de federale regering, die zelf al vijf
miljard euro heeft gestoken in diverse tegemoetkomingen en zo goed als failliet is. Met deze week nog een feestdag erbij, die in dit land kan gerecupereerd worden (‘Only in Belgium’), zal de productiviteit een zoveelste stap achteruit zetten en misschien wel bedrijven doen beslissen dit landje voortaan ‘links’ te laten liggen (doordenkertje), De loonkosten liggen hier momenteel nl zo’n 16% boven die in buurlanden Nederland, Duitsland en Frankrijk, terwijl de loonnorm-wet uit 1996 dat juist wilde verhinderen.
---
En dan nog dit:
N.a.v. de reactie van lezer Ottorongo i.v.m. de nieuwste uitgave van het Rekenhof , het zgz ‘blunderboek’, kan ik er nog bijvoegen dat het ook hier in de eerste plaats gaat om kosten in Wallonië gemaakt. Zelfs de Franstalige RTL sprak er schande over.
Een ondergrondse verbindingsgang van het Waals parlement bleek met drie miljoen euro driemaal zoveel gekost te hebben dan eerst geraamd. De totale kosten voor het gebouw, zo’n 40 miljoen, zijn zelfs viermaal hoger dan wat eerst gepland was. En dan hebben we het nog niet eens gehad over wat de vernieuwing van het station van Mons, niet toevallig de stad van Di Rupo, heeft gekost. Dat mocht niet onder doen voor dat van Luik, noch dat van Antwerpen, alhoewel Mons, in NMBS-termen, maar een tweederangs bestemming is.
|