Er is goed nieuws uit Zaventem, waar de Vlaamse deelregering haar aandeel in de luchthaven verhoogd heeft tot 39%, waardoor ze de grootste aandeelhouder wordt. De luchthaven mag dan officieel ‘Brussels Airport’ heten, ze ligt in Vlaanderen en is, na de Antwerpse haven, de tweede grootste werkgever van onze regio. Met daarbij ook nog de 25% van de federale regering zal de kans op verfransing niet veel meer betekenen. Wie op Brussels Airport komt werken en rechtstreeks met de klanten – de reizigers – te maken krijgt, werkt in Vlaanderen en moet meertalig zijn. E.e.a. houdt in dat Brusselaars hun kinderen dan best ook fatsoenlijk Nederlands leren spreken door hen bv in Brussel naar een Nederlandstalige school te sturen, waardoor ze later ook meer kans maken op een degelijk werk buiten Brussel.
En dan nog dit: de operatie wordt weliswaar voornamelijk betaald met schuld, maar vanaf 2028 zullen de dividenden-inkomsten groter zijn dan de rentekosten. Tegenover de schuld waarvan sprake, staan er dan activa. Dit in tegenstelling tot het federale België en het Brussels gewest wier kredietwaardigheid deze week nog verlaagd werd door enkele ratingbureaus. Voor Brussel betekent dit zelfs de tweede verlaging op rij…
|