België blijft een curieus land. Als enige land in Europa heeft het zo bv nog steeds een index (twee zelfs), worden de weekeindfeesten gerecupereerd, kan men blijven stempelen tot aan zijn pensioenleeftijd (zij het aan een armoedeloon), zijn er nog koopjesweken en sperperiodes, heeft men er nog uitgebreide ministerkabinetten, bestaat er een systeem van technische werkloosheid en is er een verschil in statuut tussen arbeiders en bedienden. Wat die laatste twee items betreft, loopt er de laatste tijd wel e.e.a. grondig mis. De technische werkloosheid heeft verhindert, dat heel wat arbeiders zouden afgedankt worden. De staat neemt nu een deel van de betaling van de lonen over. Dat is de goede kant van de zaak. Minder goed vergaat het de bedienden, die niet kunnen terugvallen op zo'n technische werkloosheid. Als gevolg daarvan staan de bedrijven voor de keuze: ofwel bedienden ontslaan, ofwel een akkoord sluiten waarbij ze minder gaan werken én minder betaald worden. Om de zaken wat te vereenvoudigen, hebben enkele werkgeversorganisaties al voorgesteld dat ook bedienden - al was het maar tijdelijk - technisch werkloos zouden kunnen worden. De (bedienden)vakbonden zijn het niet mee eens. Zij willen alleen akkoord gaan, als het statuut van bedienden en arbeiders zou worden één gemaakt. Tot daar dus niets abnormaals. Waar het schoentje echter wél knelt, is dat de vakbonden alleen een opwaardering van het arbeidersstatuut naar het bediendenstatuut willen. Ze willen m.a.w. niet, dat de bedienden iets zouden moeten inleveren. In de huidige crisissituatie is een dergelijke aanpassing niet te betalen, zeker niet door een Staat die zo goed als bankroet is, zoals het België van vandaag. Het is dan ook afwachten op wat er verder te gebeuren staat. De kans blijft nl bestaan, dat - als het nog slechter wordt in onze economie - er een deel bedienden effectief zullen worden ontslagen. Dat gevaar blijft reëel, zeker als men ziet dat er geen dag voorbij gaat waarbij geen groepen werknemers ontslagen worden of fabrieken sluiten (deze week alleen al Unilin in Moeskroen en Aleris - gedeeltelijk - in Duffel). De vraag is dan, wie er verantwoordelijk zal zijn. Is er dan echter geen andere oplossing? Natuurlijk is er die, maar daarvoor lijken de vakbonden nog niet rijp. De oplossing zou er nl in bestaan toch een tijdelijke technische werkloosheid voor bedienden toe te laten en ondertussen bij nieuwe aanwervingen alle bedienden en arbeiders eenzelfde statuut te geven, zoals dat in heel de rest van de wereld gebeurt. Door dat zo stapsgewijs in te voeren, kan men de kosten onder controle houden en rustig zien of het nieuwe systeem houdbaar zal zijn. Maar dat is waarschijnlijk weer te simpel voor een ingewikkeld land als België...
Reacties op bericht (1)
17-04-2009
Het land 'B' is zéér ziek
Hoe zou dat nu toch komen dat het land 'B' zo ziek is? Eenvoudig, het wordt bestuurd(?) door nietsnutten, zowel op politiek als op vakbondsgebied. Allemaal bezig voor hun eigen profijt. Dé oplossing is: ÉÉN STATUUR VOOR ALLE WERKNEMERS, zowel die in de privé als aan de staat/gewest/provincie/gemeente. Daaraan gekoppeld: ÉÉN PENSIOENSYSTEEM VOOR IEDEREEN, zowel werknemers/werkgevers/politiekers, waar een volwaardig pensioen eerst kan bekomen worden NA 40 JAREN BIJDRAGE GELEVERD TE HEBBEN, niet na 12 jaren doorgebracht te hebben in een van de overbodige/nutteloze praatbarakken. Als dan ook gekeken wordt naar de massa mandaten door het politieke tuig, dan moeten deze inkomens fiskaal aangepakt worden zodat ze afzien van die mandaten en alzo werkgelegenheid vrijkomt voor werklozen. Maar ja, wie ziet het uitschot zich zelf in het vel snijden? Graaien, graaien én parasiteren zijn werkwoorden geworden.