De stad Antwerpen heeft zondag zijn burgers een nieuwjaarsdrink aangeboden. Dat gebeurt al enkele jaren, in navolging van Gent die daarmee als stad begonnen was. Het was een heerlijk zacht winterweertje, er waren 15.000 deelnemers en het hele gedoe kost de stad zo'n 30.000 euro. Een peulschil, als men bedenkt dat alleen al het OCMW van de stad een tekort heeft van zeven miljoen. De mensen die erbij waren hadden groot gelijk: veel meer zullen ze van " 't stad " niet meer krijgen en feitelijk betalen ze het zelf, voor zover ze er tenminste belastingen betalen. Viel er trouwens in Antwerpen iets te vieren? Ik meen van niet. Er is weliswaar een akkoord bereikt over de Oosterweelverbinding, het Lange Wapper project werd begraven, maar dat alles betekent alleen dat de verbindingen in en rond Vlaanderens economische draaischijf, die nu al dichtslibben, helemaal verstopt zullen geraken. Het nieuwe project zal ook de stad enorm veel extra geld kosten en alle hoop op enige doorbraak in de mobiliteit rond de stad met tien jaar vertragen. Nimby won de strijd en de grote verliezer zal de haven zijn, een haven die niet alleen Antwerpen maar heel Vlaanderen aanbelangt. De victoriekraaiers kunnen dan al uitpakken met de realisatie van het uitdiepen van de Schelde, waardoor de grootste containerschepen de haven zullen kunnen aandoen zonder te moeten wachten op het hoogtij, de lading van die schepen moet ook nog de haven uit kunnen. Nu dat over de weg steeds problematischer zal worden, is aller hoop gevestigd op het spoor, met daarbij de geplande nieuwe verbinding via de zgz IJzeren Rijn. Over dat traject waren al heel wat discussies, o.m. met Nederland. Nu blijkt dat ook Duitsland het project heeft opgegeven. In het blad Rheinische Post schrijft CDU politicus Uwe Schummer dat de Duitse regering het opnieuw in gebruik nemen van het traject Roermond-Mönchengladbach niet meer ziet zitten. Dat nieuws werd in Nederland op gejuich onthaald, omdat die IJzeren Rijn bij hen door een natuurgebied zou moeten passeren. Exit IJzeren Rijn dus en nog een kans minder om de mobiliteit in en rond Antwerpen opgelost te krijgen. Er is nog een ander traject mogelijk om de IJzeren Rijn te realiseren. Vroeger liep er een spoorlijn van Turnhout naar Eindhoven. Dat werd na de Eerste Wereldoorlog opgedoekt, maar het tracé ligt er nog (het is nu een wandelpad geworden). Als men dat tracé zou heraanleggen, zou er niet alleen een alternatief zijn voor de IJzeren Rijn, maar zou men tegelijkertijd ook de stad Turnhout uit zijn isolatie halen. De spoorlijn vanuit Herentals houdt in Turnhout nl op. Een doorsteek naar Eindhoven zou voor heel wat meer werk en handel kunnen zorgen in de nu slaperige hoofdstad van de Noorderkempen. Een reden te meer om dat te doen, is het feit dat men nu reeds plannen maakt om het huidige station te verplaatsen van het stadscentrum naar de buitenwijken. Dat zou, met het doortrekken van de lijn, allemaal tegelijk kunnen gebeuren. Het zou voor extra werk zorgen in de regio en voor meer handel en beweging in de jaren na de realisatie. Hoe men het ook draait of keert, zelfs een alternatieve IJzeren Rijn zal niet beletten dat er onnoemelijk veel tijd verloren zal gaan en dat de mammoet containerschepen wel hun lading zullen kwijt geraken in Antwerpen, maar dat het daar zal ophouden. Ik heb zo het idee dat men volgend jaar weinig te vieren zal hebben in de koekenstad...
|