Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    22-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPEL BELGIUM VOEGT MEERWAARDE TOE AAN AMPERA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Opel Ampera - en dus ook de Chevrolet Volt - breekt met ale bekende concepten. Het is het eerste "E-REV-voertuig (Extended Range Electric Vehicle), dat perfect inzetbaar is in het dagelijkse leven. De Ampera is een dynamische, ruime vijfdeurs elektrische auto met een uitgebreide actieradius van 500 kilometer. Puur elektrische kan de Opel Ampera tussen 40 en 80 km worden gebruikt. Het puur elektrisch rijden biedt een zero-uitstoot aan gelijk welke schadelijke emissie voor het milieu en de afstand waarover hij kan worden gebruikt (tussen die 40 en 80 km) is afhankelijk van belasting van het voertuig, de rijstijl, rijden op landwegen, in de file staan of gewoon stadsverkeer. Vanaf de batterij zogoed als leeg is gereden, wordt naadloos overgeschakeld naar een benzinemotor van 1,4 liter met 63 kW/86 pk. die...als generator dienst doet.

    Hij laadt de batterij opnieuw op. Op die manier is Opel en Chevrolet, zeg maar General Motors, erin geslaagd een elektrisch voertuig te creëren dat een autonomie heeft van 500 km. Puristen van de elektrische auto (EV) zullen het - voorlopig - nog altijd een plug-in-hybride blijven noemen. Maar de tijd - die naar verluidt alles doet slijten - zal toelaten zowel de Ampera als de Volt als pientere elektrische voertuigen te gaan bestempelen. Daar is in concreto ook niets op tegen als men voortgaat op de bewereing van markt-analyses die aantonen dat de gemiddelde burger dagelijks maximum 80 km rijdt. Dat kan dan mits de goede rijstijl compleet elektrisch gebeuren.

    Opel wil ervoor zorgen dat wie met een Ampera rijdt altid en overal zorgeloos wil kunnen laden. Daarom heeft Opel Belgium in samenwerking met "The New Motion" een klokrond laadinfrastructuur uitgewerkt. "The New Motion" is een specialist in intelligente laadinfrastructuur voor elektrische wagens. Daardoor heeft iedere nieuwe Opel Ampera-eigenaar in België en Luxemburg recht op een gratis "Home Safety Check" én een gratis "love-to-load"-pas waarmee hij zijn Ampera nog efficiënter kan laden.

    Tijdens de "Huis Veiligheidstest" (Home Safety Check) gaat "The New Motion" na in welke mate het elektriteitsnetwerk van de klant thuis geschikt is voor het laden van zijn Ampera. Deze controle kan in veel gevallen telefonisch, maar indien nodig wordt een gratis huisbezoek ingepland. Verder krijgt iedere Ampera-klant vrijblijvend informatie over openbaar laden en mogelijke subsidies, Ook nog over het plaatsen van de laadinfrastructuur voor thuis en een interessant aanbod van Groene stroom. Met dit exclusief dienstenpakket wil Opel Belgium tegemoet komen aan de wensen en verwachtingen van de - terecht prijsgewijs gezien) veeleisende pioniers die de huidige Ampera-rijders zijn.

    Daar bovenop biedt Opel Belgium, samen met "The New Motion", nu ook het heel aantrekkelijke "love-to-load"-pakket aan. Het geldt voor een Ampera die uit stock wordt gekocht (MJ12). Heel concreet ziet het pakket er als volgt uit: het bevat één gratis "lolo" smart-laadpaal voor thuis, inclusief de basisinstallatie en het certificaat tot €500 exclusief BTW. Eenvoudig en snel "tanken" wordt op die manier gemakkelijker dan ooit tevoren.

    Wie over deze infrastructuur meer wil vernemen gaat het best naar een Ampera-verkoopspunt. Want enige uitleg is op zijn plaats. Een "lolo-smart" is een intelligent oplaadpunt dat laden op 16A (A komt van Ampère) en daardoor kan een compleet lege batterij in 4 uur tijd worden opgeladen. De gebruiker kan online inzicht krijgen in het verbruik (kWh) waardoor een automatische verrekening van stroomkosten mogelijk is bij - bijvoorbeeld - zijn werkgever. Het laadpunt is toegankelijk met de "love-to-load"-oplaadpas en kan als onderdeel worden gemaakt van het "love-to-load"-netwerk. Het is daarmee geschikt voor zowel thuis als op het werk. De "lolo smart" is een Mode 3/Type 2-laadpunt. Opel Ampera-dealers kunnen u er alles over vertellen en wie van ongeduld op zijn stoel zit te schuiven kan bij info@thenewmotion.be terecht en wie persoonlijk vragen heeft over het opladen van zijn Ampera kan ook betalend 02 588.12.51 draaien. Het is niet bekend of je als bij zoveel firma's een cijferprogramma moet aflopen om een fysiek iemand met een echte stem aan de lijn te krijgen. Hopelijk is "The New Motion" en Opel zo verstandi om daardoor geen - potentiële - klanten te laten afpikken.

    Receptie, ontvangst, beleefdheid, omgangsvormen, respect voor de klant zijn esentiële waarden van zaken doen. Er moest in de scholen speciale aandacht aan worden besteed. De oude spreuk "met de hoed in de hand komt men door gans het land", is nog altijd van kracht. Overigens zijn de klanten die elektrische voertuigen kopen intelligente, welopgevoede mensen met vooral inzicht. Of het nu om een Nissan, een Renault, Citroën, Peugeot of Tesla gaat. Wie met elektrisch geknetter speelt moet onderwerp van verwenning zijn. Want al is de elektrische auto zowat op de achtergrond geraakt, ooit zal hij het straatbeeld beheersen. Of is de Chinese eigenaar, Geely, van Volvo zo dom van ook aan een overname van Fisker Karma te denken. Ja, dé tegenhanger bij uitstek voor...Tesla.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Opel)

    22-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOLVO'S S60-SERIE TEGEN DE ZOMER VERNIEUWD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie denkt dat het een nadeel zou zijn dat het in 1927 geboren merk Volvo uit Zweden in 2008 overgenomen werd in 2010 door het Chinese Geely heeft het mis. De Chinezen waarderen de kwaliteit waarmee in Gent de Volvo's V40, S60 en XC60 worden geproduceerd. Maar het aureool dat Audi en Mercedes beslist rond hun auto's heeft zweven ovetreft in prestige toch de "Zweedse"
    koelheid. Het moederhuis Geely wil tegen 2020 liefst 800.000 Volvo's geproduceerd zien en minstens de helft daarvan wil eigenaar Geely naast de Mercedessen, Audi's en BMW in China zien rijden. Dat aantal is een verdubbeling van de iets meer dan 400.000 exemplaren die Volvo nu aan de man brengt. Het is waarheid dat meerdere Westerse autonstructeurs op zoek zijn naar een Chinese samenwerking. Dit wegen de immense markt. Daarbij is het gevaar dat de auto's ter plekke in nieuwe fabrieken goedkoper zullen worden gebouwd. Als we terugkijken in de tijd en de Japanse strategieën herinneren, hebben die uitgebreid naar Europese en Amerikaanse vestigingen.

    Om het "leven" van de bovengenoemde modellen te rekken is er een doorgedreven "face-lift" in de maak. Tegen juni zal die geconcretiseerd zijn. De design wordt wat gewijzigd, in die mate dat het aan het oog van de markt niet kan ontsnappen. In de - heus formidabele - S60 is het brandstofverbruik teruggedrongen tot 4,0 l/100 km met een CO2-uitstoot van 106 g/km. Nu is dat knap, maar niet uniek op de automarkt.

    Wel komen er in die S60 nieuwe sportieve en uiteraard comfortabele zetels. Ze staan opgesteld tegenover een dashboard waarop zich een ultramodern "Connected Touch"-systeem en volgens Volvo unieke online-mogelijkheden heeft. "Nooit eerder vernieuwden we een serie zo diepgaand kwalitatief en in detail" als nu", zegt Lex Kerssemakers. Dat is de "Senior Vice President Product Strategy & Vehicle Line Management" (oef, de titel is eruit !). Uiteraard bij de Volvo Car Group.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Volvo)

    Bijlagen:
    Volvo S60 doorstond verregaande vernieuwingen 22213.jpg (4.2 MB)   

    21-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RACB NATIONAL TEAM INVESTEERT IN JONGE BELOFTEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de start van het zesde bestaansjaar van het RACB National Team legt Geoffroy Theunis, naar verluidt de drijvende kracht achter het initiatief, de accenten op de jonge beloften. Hij maakte van Maxime Martin en Stoffel Vandoorne de speerpunten van het team, waarbij verder Kevin Demaerschalk en Neal Van Vaerenbergh zich als "leerjongens" aansluiten.

    Na vijf seizoenen vol hoogstaande prestaties besloot het RACB National Team de focus van de inspanningen wat te wijzigen. "Het was tijd om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen schrijven", stelt Geoffroy Theunis. "Met Bertrand Baguette, Jérome D'Ambrosio en Thierry Neuville hebben we heel intense momenten beleefd en we zijn er van overtuigd dat het RNT heeft bijgedragen tot hun doorbraak naar het hoogste niveau. Nu willen we al onze energie in onze jongste rijders steken. Op die manier willen we hen toelaten op hun beurt verder op de - moeilijke - autosportladder te klimmen."

    Dit is een RNT-beslissing die samenvalt met de aankondiging dat Stoffel Vandoorne van een speciale omkadering zal kunnen genieten. "RNT is duidelijk: "We zijn heel blij te kunnen aankondigen dat Stoffel wordt opgenomen in het...Mc Laren Young Driver Programme" zegt niemand minder dan Martin Whitmarsch, de opvolger van de strenge, norse Ron Denis - opvoeder van o.a. Lewis Hamilton - bij Mc Laren F1. "Hij is een jonge talentvolle, talentvolle en ambitieuze rijder en we hebben hoge verwachtingen in hem gesteld", besluit hij.

    Dat klinkt als hemelse muziek in de oren van de jonge Belgische belofte die gespeend is van iedere arrogantie. Stoffel vat het simpel zo samen: "Ik ben heel blij dat ik deel mag uitmaken van het Mc Laren Young Driver Programme. Mc Laren is één van de meest prestigieuze namen in de internationale autosport. Daarin worden opgenomen is een hele eer en een overweldigend privilege. Ik ben vast van plan daar tijdens de volgende jaren op de best mogelijke manier gebruik van te maken. En dit zowel op het vlak in het verder aanleren en groeien als racer, als in het behalen van resultaten. Ik wil dan ook van deze gelegenheid (voorstelling nieuw RNT-team deze vooravond in de Rue d'Arlon ten huize van RACB) gebruik maken om Martin Whitmarsh en het hele Mc Laren-team van harte te bedanken voor het vertrouwen dat ze in mij stellen." Tot daar die bescheiden Stoffel.

    Maxime Martin - ja, zoon van de minder bescheiden Jean-Michel - is fabrieksrijder bij BMW Motorsport. Héwel, die knappe Maxime die nogal goed aan een stuurtje kan draaien, die wordt de andere speerpunt van het RNT. Naast een rol als DTM-reserverijder voor het beroemde Beierse merk bestaat zijn raceprogramma dit seizoen in de eerste plaats uit uithoudingsraces, zowel in de Verenigde Staten als in Europa.

    Eigenlijk begon het seizoen van het RACB National Team begon het seizoen al enkele dagen geleden. "Net zoals vorig jaar konden we gebruik maken van de faciliteiten van de "Clinique du Sport IM2S" in Monaco", vertelt Geoffroy Theunis. "Onze jonge rijders kregen een bijzonder volledig medisch rapport, dit op basis van de resultaten van de fysische testen die in de loop van de week werden afgelegd."

    "Ook Bertrand Baguette was vanavond van de partij. Hij was de eerste coureur binnen het RNT en maakt nu deel uit van de vrijwillige "coachingcel", aan de zijde van Marc Duez. Hij is zich terdege bewust van de kansen die hij de afgelopen vijf jaar heeft gekregen en wil nu zijn ervaring ter beschikking stellen van de jonge rijders. Meteen een heel mooi gebaar in de richting van de jonge leeuwen.

    Als kers op de taart kregen vanavond de vertegenwoordigers van het RACB National Team nog goede raad mee van twee uitzonderlijke sportlui. "Gilles Panizzi liet ons meegenieten van zijn grote kennis van het achterland van Monaco en nam ons Belgisch groepje op sleeptouw tijdens een schitterende moutainbikerit". Dat stelde monument Bas Leinders, de - terechte - kapitein van het team. "En op één van de avonden konden we dineren met Philippe Gilbert. Een heuse eer !", besloot Bas die op deze gezellige avond in de legendarische "Rue d'Arlon" in Brussel. De avond begon om 18 uur. Ze zijn bijlange na nog niet allemaal thuis...Omdat een glaasje champagne en een hapje tongen losmaakt en aan autosportgesprekken is geen finish te bespeuren. Ieder nieuw seizoen is een nieuw hoofdstuk in de mooiste sport die bestaat. Omdat het winnen op zichzelf er de essentie van uitmaakt.(wr/Foto's:RACB/KACB)




    Bijlagen:
    De vier jongens die van het RACB National Team het hoogste vertrouwen krijgen18213.jpg (517.4 KB)   

    18-02-2013 om 22:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN JUNIOR TROPHY IN DE BRCC SPRINTS 2013
    In het kader van de "new look" BRCC-Sprints, die voorbehouden zijn aan de categorieën GT Light, Silhouette Pro & Light, Tourisme Pro, Tourisme Challenger en Tourisme Light, organiseert Kronos Events een Junior Trophy !in de verf te zetten.

    Jacky Andrzejewski zegt er het volgende over: "Door de sprints open te stellen voor minder dure auto's, wilden we ook jonge piloten de kans geven zich in de kijker te rijden en om hun doen en laden extra in de verf te zetten, is er nu de Junior Trophy. Deze Trophy staat open voor jonge coureurs die geboren zijn na 31 december 1987."

    Na afloop van elke meeting zal een jury, bestaande uit journalisten, baan- en standcommissarissen en twee leden van Kronos Events op basis van prestaties en vechtlust een Top-3 bepalen en respectievelijk 3, 2 en 1 punten toekennen. Iedere laureaat van de Junior Trophy wint een Ridley Ignite Carbon mountainbike. Kwestie van de jonge welpen toe te laten de fysieke conditie wat scherper te stellen en zich nog beter voor te bereiden op de eerstvolgende BRCC-race...

    Ridley Bikes is dan ook een uitmuntend fietsmerk, naar verluidt datgene bij uitstek dit van de kampioenen. Denken we maar aan Anthony Kumpen en Bert Longin, maar zeker ook in het wielrennen met het Lotto Belisol Cycling Team of Telenet-Fidea en Sunweb-Napoleongames in cyclocross.

    Een goed voorbeeld van wat we mogen verwachten in het aanbod van de Junior-kandidaten, is de 21-jarige Kevin Caprasse, die zich vorig jaar in de kijker reed achter het stuur van de Seat Leon Supercopa van het Team Allure. Maar ook een Alexis van de Poeele of Ghislain de Mévius beantwoorden perfect aan het gevraagde profiel...

    Verduidelijke we nog dat de Junior Trophy enkel zal plaatsvinden indien er minstens twee Juniors telkens aan de start verschijnen van de categorieën in de BRCC-Sprints.(wr)



    17-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COUREURS FLIRTEN MET PIRELLI-BANDEN IN WK F1 2013
    Nog 29 dagen scheiden ons van de start van het Wereldkampioenschap Formule 1 2013. Op 17 maart begint dat met de GP van Australië in Melbourne. Op 15 maart gaan de eerste vrije oefeningen door. Pirelli levert de banden in exclusiviteit. Net zoals vorig seizoen zullen die een cruciale rol spelen in winst of verlies voor de coureurs. Degenen die er "verstandig" weten mee om te gaan, zo feilloos mogelijk te sturen, hebben de grootste winstkansen.

    In feite beïnvloedt Pirelli die winst of verlies door de compound ie ze kiezen en de verschillende "gripgraden" die ze aanbieden. Zo zal Pirelli in Australië de teams supersofts en mediums ter beschikking stellen. De eerste vier races varieert het aanbod. Een week na Australië - in Maleisië -  komen al mediums en hards op het toneel. In de derde race, deze in China, worden soft en mediums ter beschikking gesteld. Het spreekt voor zich dat de zachte banden bedoeld zijn om vooral te worden gebruikt in de kwalificaties. De zachtste rubbers bieden de meeste grip, zuigen zich als nappen van een inktvis-arm aan het asfalt, maar slijten ook het snelst.

    In de vierde race - Bahrein worden soft en hardrubbers ter beschikking gesteld. Weer hetzelfde principe: de zachte voor de kwalificaties en de harde voor de race. Zeker daar in de woestijn waar de race onder hoge tempraturen (zowel omgevings- als asfalt) doorgaat. Voor een racweekend krijgt ieder team de beschikking over zes sets harde banden, vijf sets zachte, plus nog een set harde rubbers (oranje band gekleurd) na de Free Practice 1 van vrijdag 15 maart 2013. Vervolgens hebben ze nog een set harde en zachtere voor de Free Practice 2 en 3, nog eens vermeerderd met 4 sets "intermediaires" en drie sets "wets" voor het geval het gaat regenen.

    Principieel start iedereen dus met gelijke kansen maar vandaag is het nog koffiedik kijken omdat de eerste, zeg maar embryonale testen in Jerez-de-la-Frontera, geen duidelijk beeld gaven van wat de teams voor 2013 in petto hebben. Dan was het Grosjean die snelst was, dan weer Massa, ook Räikkönen liet zich niet onbetuigd en pikte een snelte tijd weg. Maar het "real-time"-plaatje zal pas echt gefixeerd worden tijdens de eerste vrije oefeningen op 15 maart 2013. Drievoudig wereldkampioen Sebastien Vettel is er nogal gerust in. Hij denkt dat 2013 een kopie wordt van 2012. Hij trekt zich niet veel aan van perscommentaren, leest geen kranten en magazines en is vooral met zijn job bezig: de beste zijn. Overigens hoeft een autocoureur eigenlijk geen rekening te houden met zijn tegenstrevers. Omdat autosport in zijn puurste vorm een vechten met zichzelf is.

    Dit seizoen is het laatste dat wordt gereden met de 2,4 liter V8 motoren. Vanaf volgend jaar zijn alle F1's uitgerust met 1,6 liter turbomotoren met KERS. De vernieuwing zal een omwenteling in de constructie van een Formule 1 wagen betekenen. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)






    15-02-2013 om 11:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GELIJKE WINSTKANSEN VOOR ALLE KLASSEN IN BRCC ENDURANCE
    Met nog enkele weken te gaan voor de eerste meeting van de BRCC-competitie 2013, heeft men bij Kronos Events de laatste hand gelegd aan het sportief en technisch reglement van het Belgian Racing Car Championship. Een werkstukje dat werd verwezenlijkt in zéér nauwe samenwerking met RACB Sport. Een belangrijk hoofdstuk gaat hierin naar de BRCC "Endurance". Na het eerder bekendmaken van een aantal pitstops, per categorie, en geholpen door constructieve opmerkingen van teams en rijders, werd uiteindelijk besloten om ook de duur van de pitstops te bepalen.

    "Laat ons duidelijk zijn: de ideale formule om de meest mogelijke verschillende auto's gelijk te schakelen, die bestaat niet", zegt Mark Van Dalen over het vinden van een compromis voor de pitstops in "Endurance" "0p basis van de cijfers qua rondetijden, hebben wij een tabel opgesteld met het aantal pitstops en de duur ervan. Dit in functie van de categorie waarin men uitkomt en de lengte van de verschillende races in de discipline "Uithoudingsrace" of "Endurance" in de taal van Molière. Het is aan de team dat de om in hun wedstrijdstrategie rekening te houden met deze gegevens. Als gewezen winnaar van de 24 Uren van Francorchamps weet ik maar al te goed dat de uit te stippelen taktiek vaak beslist over winst of verlies..." besluit het kopstuk van Kronos Events.

    Het concept van de BRCC "Endurance" gaat voor de races van 180 minuten, maar voor de eerste meeting van het BRCC op het Circuit van Zolder (50 jaar jong in een schitterend boek vervat onder regie van Koen Wijckmans en Marc Martens, vakmannen van het eerste uur). In Zolder zal men wegens een te drukke timing de eerste endurance-race moeten beperken tot 90 minuten.

    "Dat zou in de praktijk, bijvoorbeeld, moeten neerkomen op 3 pitstops voor een GT Pro Evo - lees: GT3 - met een totale tijd van 7'45, terwijl een GT Pro twee keer moet stoppen en 4'20" zal stilstaan." Dat licht Xavier Schène van de RACB/KACB Sport toe. "Het doel is en blijft gelijke winstkansen te geven in de strijd voor de algemene overwinning, en dat geldt dan ook voor de kleinere klassen. Mocht blijken dat er na de eerste meeting een onevenwicht zou ontstaan tussen de verschillende categorieën, kunnen we het aantal pitstops of de duur ervan, bijsturen."

    Pitstops en strategie, dat is allemaal het werk van de mecaniciens, de teammanager in de pitlane en dat teamwork wil men bij Kronos Events belonen door voor het Team-kampioenschap voortaan punten toe te kennen aan het nummer van de auto.

    "De ervaring heeft ons geleerd dat sommige piloten niet deelnamen aan alle races, en hierdoor apart werden gerangschikt, terwijl hun teammaats, met dezelfde auto hoger eindigden", stelt Jacky Andrzejewski (specialist-organisator door de hele Belgische autosportgeschiedenis) "Door punten te geven aan het nummer van de auto, zouden zij voortaan samen worden gerangschikt. En om het aantrekkelijker te maken, mag men inschrijven voor het Team-kampioenschap een naam van een sponsor of partner linken aan de naam van het Team."

    Naar verluidt zal Kronos Events in de komende dagen nog andere nieuwigheden aankondigen, waarbij men vooral oog wil hebben voor de jongeren in de BRCC... "Walter's Auto Cahiers" zal er zo getrouw mogelijk over berichten, maar meent tegelijkertijd dat het de hoogste tijd is dat de sportoverheid aan het grote publiek eens duidelijk maakt wat al die klassen, categorieën precies inhouden. Mogelijk komen er dan meer kijkers naar de races omdat wordt begrepen wat men ziet. Het is een beetje als bij schaken. Zonder inzicht, overzicht en kennis van de spelregels haken mensen af.(wr)

    14-02-2013 om 19:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGIAN VW CLUB MET GEVULD PROGRAMMA VOOR 2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In aanwezigheid van de leden, de vrienden en veel journalisten, stelde gisteravond, 12 februari 2013, de Belgian VW Club in het VW Contact Center in Kortenberg zijn programma voor het nakende seizoen 2013 aan. Opnieuw slaagde het bureau "sportieve zaken" van Volkswagen erin om een gevarieerd en goed gevuld programma samen te stellen, en dit in weerwil van het huidige ongunstige economische klimaat.

    Voor de nummer 1 van de Belgische automarkt - met name Volkswagen - maakt de autosport al vele jaren deel uit van de marktstrategie. De reden waarom de bijna 50-jarige Belgian VW Club (in 2015) nog even dynamisch is en ondertussen ook niet meer is weg te denken uit het Belgische autosportlandschap.

    In gezelschap van verschillende medewerkers van VW Import, maakten heel wat enthousiaste clubleden, journalisten en vrienden kennis met de autosportplannen van het merk voor dit nieuwe jaar. Voor één keer eindigde de voorstelling niet met een voertuig op vier wielen maar wel met eentje op twee wielen. Dit dankzij een spectaculaire demonstratie "Bike Trial" van het team van negenvoudig Belgische wereldkampioen Kenny Belaey.

    Rally, off-road, racing school en avontuur zijn de ingrediënten waaruit het programma van de Belgian VW Club voor dit jaar bestaat. Laat ons beginnen met de rally waarin een VW Polo GTI het Belgische kampioenschap rijdt. Terwijl Volkswagen een succesvolle comeback viert met de nieuwe Polo R WRC - de auto waarmee Sebastian Ogier en Julien Ingrassia zojuist de Rally van Zweden wonnen (foto bovenaan links) - keert ook de Belgian VW Club terug naar de rallysport. In aanwezigheid van Sven Smeets, de teammanager van VW Motorsport (net terug uit Skandinavië met een exemplaar van de Polo R WRC in zijn reiskoffer...), werden de eerste teams bekend gemaakt die dit seizoen met de Polo GTI aan het werk zullen gaan.

    Jammer genoeg moesten de doelstellingen na verloop van tijd wat worden bijgesteld..."Oorspronkelijk was het de bedoeling de drie taalgemeenschappen van ons land te vertegenwoordigen" aldus Charles-Henri Bonnet, de Secretaris-Generaal van de Belgian VW  RGMI van Club. "Maar de crisis is een feit en we hebben jammer genoeg moeten vaststellen hoe moeilijk het vandaag is voor de piloten om een budget van €35.000 bijeen te krassen. We zijn er echter van overtuigd dat het team RGMI van René Georges en de piloten snel zullen bewijzen dat onze kleine Polo GTI dé rallywagen is die een oplossing biedt aan piloten die niet over onuitputtelijke geldbronnen beschikken. De Polo staat borg voor een perfecte verhouding tussen prijs en prestaties".

    Wie in ieder geval van de partij zal zijn dit jaar is Guillaume Dilley (22 jaar). Samen met zijn co-piloot Geoffrey Birion, viel de Brusselaar vorig seizoen op met enkele indrukwekkende chrono's in de categorie R2 en boekte hij constant vooruitgang. Hij hoopt in ieder geval de kwaliteiten van de VW Polo GTI in de verf te kunnen zetten. Wie ook aan het werk zal worden gezien in deze zogenaamde "low cost" rallywagen is de snelle Jonas Langenakens (27 jaar) en zijn navigator Lennert Salmon. Ook Jonas - vice-kampioen van België 2011 - voelt de crisis, maar komt zeker aan de start van de Haspengouwrally op zaterdag 23 februari. Daarenboven is hij kandidaat nummer 1 om ook de rest van het seizoen met de Club af te werken.

    Wat de derde auto betreft, is het nog wat koffiedik kijken. "De belangstelling was groot en de Belgian VW Club ontving heel wat kandidaturen, maar al snel bleken opnieuw de gevolgen van de crisis duidelijk en slaagde niemand erin het budget rond te krijgen", gaat Charles-Henri Bonnet verder. "Vandaag hebben we dus enkel zekerheid over wie met de VW Polo GTI aan de start komt in Landen." Met een gereputeerde naam uit het kampioenschap en een van de genomineerden voor de titel van "Belofte van het Jaar" eind 2012, zal de Belgian VW Club in ieder geval kunnen rekenen op goede referenties alvorens zijn zoektocht verder te zetten.

    Dat was de koek voor het rallygedeelte. Met Off-road-monument Stéphane Henrard is de Belgian VW Club dolgelukkig omdat hij al ruim 10 jaar deze vereniging van puristen vertegenwoordigt. Hij heeft zijn hart verpand aan de woestijn. Na het nut van de turbo-diesel veelvuldig te hebben bewezen in de rallyraid discipline met toptien-plaatsen in de Dakar en een overwinning in de Rally van de Farao's, heeft Stéphane nu een ander idee uitgedokterd: neem de ingrediënten die 15 jaar lang hebben geleid tot het succes van de VW Fun Cup en ga ermee off-road !

    Zo zal in 2013 de VW DunBee Fun Cup het levenslicht zien, een competitie die zal worden georganiseerd in het kader van de Baja-wedstrijden. In deze rally's die meestal tijdens het weekend plaatsvinden, beschikt elke piloot over dezelfde wagen, een DunBee. Deze indrukwekkende buggy werd door Stéphane Henrard en zijn team ontwikkeld en uitgerust met een tweeliter TDI-motor. Deze formule "sleutel op de deur" biedt deelnemers de kans om in een sociale context kennis te maken met de competitie.

    Maar daar eindigt het verhaal niet ! In de aanloop van de Baja zal Stéphane ook initiaties organiseren om in het zand of om op onverhard te leren rijden en deelnemers de valkuilen, eigen aan de discipline, te leren omzeilen. Deze zijn bedoeld om - toekomstige - piloten of echte amateurs in open vlaktes te leren rijden maar dit dan in een ontspannen sfeer, zonder de stress die de echte competitie met zich brengt. Tot slot zal Stéphane na afloop van de Baja ook nog incentives organiseren voor groepen of bedrijven waarbij duo's (piloot en navigator) de omgeving kunnen verkennen aan de hand van een roadbook. Zo te zien zit de Belgian VW Club niet stil. Er is bovendien nog de RACB Racing School, geen competitie maar wel een opleiding. Tot slot rijden Ingrid Berghmans en France Cleves de "Rally Aïcha des Gazelles in Marokko. Daarover later meer.(wr/Foto:s:Willy Weyens)








    Bijlagen:
    Met ongeveer zo'n VW Polo maar dan in GTI-versie rijden Dilley-Birion het Belgisch rallyseizoen.JPG (234.1 KB)   
    Ogier is na Loeb de tweede niet-Skandinaaf die de Rally van Zweden won.JPG (301 KB)   
    Ogier-Ingrassia aan het werk in de Rally van Zweden met de VW Polo R WRC.JPG (385.4 KB)   

    13-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAMBODJA HEEFT NU OOK ZIJN GOEDKOPE EV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eergisteren werd in Cambodja door de "Heng Development Company" een kleine elektrische auto voorgesteld. Hij kreeg de naam van Angkor, afgeleid van de daar vermaarde Angkor Wat Hindoe tempel. Het typische aan de auto is dat hij vertikaal open en dicht glijdende zijdeuren heeft die eveneens tijdens het rijden kunnen wordeb bediend.

    De Angkor EV kan 60 km/h rijden over 300 km alvorens hij weer moet worden opgeladen. De constructeur maakte geen cijfers bekend over de acceleratie van 0 naar 100 km/h omdat hij die als complete bijzaak beschouwt. De Angkor EV is uiteraard gericht op gebruik in de stad en zal minder dan 10.000 dollar kosten.(wr/Foto: Heng Company)

    Bijlagen:
    Met ongeveer zo'n VW Polo maar dan in GTI-versie rijden Dilley-Birion het Belgisch rallyseizoen.JPG (234.1 KB)   

    13-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VEEL NIEUWIGHEDEN IN BE TROPHY VOOR 2013
    Het mag worden gezegd: de "Be Trophy 2013" staat op de rails. En nog wel in de goede richting ! Na het recentelijk aankondigen van de maatregelen om een beter evenwicht te creëren tussen de "benzine/diesel"-versies voor de Be Cox van de eerste en tweede generatie. Bij Kronos Events blijft men daar hard aan doorwerken. Zo kondigt de promotor enkele nieuwigheden aan die van de "Be Trophy" in dit nieuwe jaar 2013 een uitzonderlijk seizoen moeten maken.

    1. "Kits" van de derde generatie bevestigd.

    De commercialisatie van de kit "derde generatie" is het resultaat van de gezamelijke inspanningen van WRT en Kronos. Dit is een vanaf dit seizoen 2013 een vaststaand feit. Ter herinnering, deze kit bevat een benzine-krachtbron met een cilinderinhoud van 2000 cm3 komende van VW Motorsport, en dit van de nieuwste generatie (directe injectie, integraal ECU Bosch MS 4.0 management...) alsook een sequentiële SADEV versnellingsbak, een uitlaat met geluiddemper, een kabelboom, alle moeren en bouten, een benzinedrukregelaar, starter, specifieke koppeling, aangepast chassis...enz...) Om het in één woord te zeggen: een bouwdoos met letterlijk "sleutel op de deur".

    2. Prijs van de kit verlaagd !

    WRT en Kronos hebben aandachtig naar de opmerkingen van de klanten geluisterd en zijn steeds blijven zoeken naar de voordeligste technische en commerciële oplossingen: Samen zijn ze erin geslaagd om de prijs van de kit heel scherp te herberekenen. De kit wordt nu aangeboden aan €23.500 (exclusief taksen).

    3. Lanceringsactie...beperkt tot de eerste tien inschrijvingen.

    Om de komst van deze derde generatie te vieren en om de trouwe klanten te belonen, lanceren Kronos en WRT een uitzonderlijke actie. Op voorwaarde dat men zich inschrijft voor de "Be Trophy 2013" op jaarbasis (de deelnemersformulieren staan on-line op de website www.betrophy.be en tot de eerste 10 inschrijvingen behoort die voor degenen die de noodzakelijke betalingen hebben uitgevoerd (de actie stopt op 28 februari 2013) zal de kit maar €19.990 (exclusief taksen) kosten. Voor de degenen die zich geroepen voelen is het zaaks snel te reageren om van dit beperkt aanbod voor een Be Cox van de derde generatie te kunnen genieten. Het is een kit die krachtig is, betrouwbaar en zuinig.

    4. Aangepaste kalender, Ciao Italia !

    Om iedereen toe te laten tijdig de nodige aanpassingen door te voeren en klaar te staan voor de eerste afspraak, wordt het seizoen op gang geschoten in ... Dijon tijdens het weekeinde van 11 en 12 mei a.s.. Dit terwijl de finale van de "Be Trophy" van het seizoen 2013 zal worden afgesloten op het fascinerende circuit van Adria in Italië. Dat is niet ver van het legendarische Venetië en dit op 25 en 26 oktober 2013.

    Tot slot wordt eraan verwezen dat de inschrijvingsgelden lager zijn dan in 2012. Het seizoen 2013 bestaat uit een mooie evenwichtige kalender met zes races. Het hoogtepunt blijft de terugkeer van de "25 Uren van Spa-Francorchamps" en er is de première op het geschiedenisvolle Zandvoort in Nederland. Dijon blijft een andere magneet op de kalender, een hoog geladen pasage op het circuit van Mettet, uiteraard ook op het nu 50 jaar jonge circuit van Zolder en de charme van het Italiaanse Adria. In de rangen van de kandidaat-deelnemers groeit het ongeduld. Alsof ze al klaar staan op de startgrid.(wr)



    12-02-2013 om 20:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIERRE DIEUDONNE KOCHT ZICH EEN MAZDA CX-5
    Autocoureurs hebben vaak verrassende keuzes in de aankoop van een privé-familiewagen. Christine Beckers die eens tiende eindigde in de 24 Uren van Le Mans kocht zich voor haar eigen comfort een Citroën Picasso, sommigen zoals een Bertrand Gachot zit niet verlegen om een dikke Mercedes onder zijn poep te schuiven.

    Gisteren kocht een Belgisch monument van de autosport, Pierre Dieudonné, zich zowaar een Mazda CX-5 bij de Belgische importeur in Tisselt nabij Willebroek. De bescheiden en onvolprezen Pierre Dieudonné won in 1981 in een Mazda RX7 met Tom Walkinshaw de 24 Uren van Francorchamps.
     
    Zijn aandeel achter de schermen in de zege van Mazda in de 24 van Le Mans 1991 is weinig bekend. De Mazda 787B waarmee Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler de eerste zege van een Japanse wagen in La Sarthe bewerkstelligden, was mede te danken aan het inzicht van Pierre Dieudonné in het wedstrijdverloop. Tussen haakjes: de Mazda 787B is een auto met een "rotary-engine".

    Dus niet zomaar een "karretje" dat meereed. Het was een autohistorische gebeurtenis. De motor is afgeleid van de legendarische Wankelmotor van Felix Wankel. Hij werd door Kenichi Yamamoto van Mazda ( eerst R&D- ingenieur en later president) in Hiroshima bewerkt tot hij met opmerkelijke records in de archieven werd gegrifd.

    Dat ingenieur-piloot en ook autojournalist Pierre Dieudonné zich een Mazda CX-5 aanschafte mag Mazda's neus doen krollen. Overigens reed "Walter's Auto Cahiers" die auto over meer dan 2000 km. In weerwil van de landschappen die als in cinémascoop voorbijschoven, de zeeën die op het strand beukten, was het net of je thuis in je luie zetel zat. Asl we Peter Gemoets, gezicht van Mazda Europe in België, horen spreken kan de vraag naar deze echt opmerkelijke auto nauwelijks worden gevolgd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mazda)




    12-02-2013 om 11:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIEN OGIER WINT MET VW POLO R WRC RALLY VAN ZWEDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na rallygenie Sebastian Loeb die als eerste niet Skandinaaf de Rally van Zweden op zijn naam schreef, is zijn evenknie Ogier met navigator Ingrassia, die van Citroën naar VW overstapte, erin geslaagd als tweede niet Skandinaaf de Rally van Zweden te winnen. Dit is meteen de eerste WRC-zege voor de nieuwe VW Polo R WRC. Loeb maakte niet veel herrie rond zijn "nederlaag". "We zijn slecht begonnen, ik vond het ritme niet, de auto had soms een koppig onderstuur dat me slecht stemde, en de wegomstandigheden maakten dat ik eerder geneigd was het gaspedaal te lichten". Punt uit. Maar wel een veelbelovend seizoen voor nieuwkomer Volkswagen in de hoogste en mogelijk moeilijkste discipline uit de autosport. Ogier scoorde ook al een eerste podiumplaats met de nieuwe Polo in de Rally van Monte Carlo. Hij is zinnens daar meerdere "wordt vervolgd" aan te breien.(wr/Foto's:Willy Weyens)


    Bijlagen:
    Ogier-Igrassia winnen Rally van Zweden 11213.JPG (845.8 KB)   

    11-02-2013 om 23:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAAS OVER DE WEG MET DE NISSAN JUKE 4WD

    Hyundai heeft momenteel een auto met een automatische achtversnellingsbak. De bedoeling ervan is dat telkens het maximum koppel wordt bereikt, de transmissie een trapje hoger schakelt. Dan rijdt men het zuinigst. Met een Citroën DS3 met handgeschakelde zesbak reed ik op diezelfde theorie vanuit Antwerpen naar Le Mans langs "mijn" weg naar het bedevaartsoord van de autosport. Dat wil zeggen langs departementale wegen. Aanzwengelen, rond 2000 t/m hoger schakelen en bij nijdig bochtenwerk ook weer terugschakelen, zodat de brandstoftoevoer werd afgesneden naar nul. De 612 km die de Scheldestad scheiden van het museum in Le Mans leken op die manier wel "joggen" in een auto. Mijn kuiten voelden het 's anderendaags. Waaruit de gedachte spruit dat automatisch rijden wel de toekomst moet zijn. Bijna wettelijk verplicht zou moeten worden omdat een auto dan efficiënter en minder emotioneel wordt gereden. En beslist zuiniger.

     

    Die drang naar steeds meer overbrengingsverhoudingen binnen een transmissie doet wegdromen naar een oeroude industriële techniek: de variator. In autotermen gezegd een "Continu Variabele Transmissie" (CVT). Dat is een - nu compacte - transmissie waarin een duwband rolt tussen schijven die hydraulisch gestuurd open en dicht kunnen gaan. Daardoor krijgt men tussen twee uitersten, technisch bepaalde grenzen, een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen. Daardoor wordt volgens de stand van de gasklep altijd de zuinigste verhouding gekozen. Voor ik me aan iets geschiedkundigs waag vertel ik nadrukkelijk dat Nissan een kampioen is in CVT's. De jongste versie van de Juke 1.6 DIG-T 4WD is met zijn vier aangedreven wielen langs een CVT aangedreven door een 140 kW of 190 pk aangedreven viercilinder turbomotor een juweeltje dat vandaag zijn gelijke niet kent. Het is gewoon een droomwagen. Los van het excentrieke uiterlijke en behaaglijke interieur is zijn rijgedrag fenomenaal. Dit is geen hariografie. Dit is pure, overdonderende realiteit.

     

    Zo'n zestig jaar geleden werd hartelijk gelachen om de "auto zonder vitessen" die door de gebroeders van Doorne onder de naam DAF werd gelanceerd. De CVT daarin was natuurlijk spartaans. Afgeleid van dat industriële principe en werkte met rubber riemen die maar een beperkt koppel aankonden en dan aan flarden vlogen. De Dafjes reden evenwel in de F3 met o.a. Rob Slotemaker en Liana Engeman, en natuurlijk ook in de Rally van Monte Carlo. Terwijl werden ze in grootwarenhuizen aangeboden (GB aan Antwerpse Groenplaats bijvoorbeeld). Maar door de riemproblematiek, de inbouwmaten en de beperkte koppelopbouw, verdwenen de Dafjes in de archieven.

     

    Toch pikten constructeurs de Continu Variabele Transmissie weer op. Vooral omdat het systeem geen riemen meer had maar een duwband die - globaal genomen - uit 320 lamellen bestaat die volgens het afwikkelprincipe werken. Telkens duwt een plaatje een vorig plaatje uit zijn weg. De lamellen bewegen zich volgens variabele diameters tussen de nu compacte schijven. In het geval van de Nissan Juke 4WD dragen ze een koppel naar de vier wielen over van 240 Nm. Genoeg om vanuit stilstand in 9"5 naar 100 km/h te sprinten en een overbodige top van 200 km/h te waarborgen. Deze Nissan Juke kan ook in een zesversnellingsbak-modus worden gezet. Je schakelt dan zoals je wil, maar een opwaarts pijltje waarschuwt wel dat je best opwaarts tipt als je zuinigheid wil bewaren. Eer je met de auto op de weg bent ben je wel €30.000 kwijt. Niet niks, maar zo onwezenlijk verleidelijk. Die grip op de weg, in weerwil van een grotere grondspeling, die neutraliteit in rijgedrag. Dat eindeloos comfort van 190 pk en een "auto zonder vitessen". Kortom, Nissan op z'n best.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Nissan en Walter Rombauts)

     

    11-02-2013 om 10:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA CX-5 MET SKYACTIV TECHNOLOGIE LUIDT NIEUW ERA IN
    Gestoeld op de mening van 200.000 lezers van het toch wel gezaghebbende blad Auto Bild won de fonkelnieuwe Mazda CX-5 het op 17 augustus j.l. met 17,8% van de Audi A6 (10,8%) en de Audi Q3 (9,9%) in de SUV, Van en All-Wheel-categorie. De bekroning concretiseerde zich in de "Auto Bild Design Award 2012". Recent reed "Walter's Auto Cahiers" met de nieuwe CX-5 met de 110 kW (150 pk) sterke 2,2 liter turbodieselmotor en los van de emotionele styling liet de auto een eenwording ontstaan tussen machine en bestuurder. Mazda heeft daar een woord voor, afkomstig van de MX-5, namelijk "Jinba Ittai". Dat gevoel werd geboren in de MX-5 waarmee ik twee jaar geleden het genoegen had richting Mont Blanc op de Col des Aravis met die dure snob-Wiesmannen te spelen in het vele en venijnige bochtenwerk dat naar Chamonix zogoed als perfectie vereist. Die MX-5 vulde die eenheid, die gezwinde handelbaarheid, walsend bijna die niet zo vanzelfsprekende eis in. Nu heerst datzelfde gevoel in die nieuwe CX-5.

    Iedere auto is een cocktail van controversen. Wie ze het best met elkaar doet leven, bewegen, die bereikt een benijdenswaardige kwaliteitsgraad in het eindproduct. In de Mazda CX-5 is dat nu die nieuwe toverformule SkyActiv. Het is een mengelmoes van uiteenlopende motoren, versnellingsbakken, carosserievormen en chassisopvattingen die een zalige voorspelbare rijdynamiek aan zijn bestuurder(-ster) biedt. Dat de passagiers in verwennend comfort een onderkomen vinden is een kunst die Mazda sinds mensenheugenis beoefend.
     
    In weerwil van die koninklijke binnenruimte blijft er een variabele bagageruimte over van 463 tot 1620 liter, afhankelijk van de stoelenconfiguratie. Dat moet eigenlijk niet meer gezegd. Maar omdat de Duitse auto nog steeds als "norm" geldt mag het nog eens worden gezegd dat steeds meer niet-Duitse vierwielers die norm eveneens bereiken, zoniet er héél dicht tegenaan leunen. De Mazda CX-5 is geinspireerd door de Nissan Qashqai en de nieuwe Juke. Deze compacte SUV's kennen een nooit eerder geziene succes. Maar ook de Hyundai ix35 en de Citroën C4 Autocross zijn aan deze Japanner uit Hiroshima gewaagd. Mazda biedt de auto aan voor €26.490 als startprijs.

    We reden de Mazda CX-5 dus met wat men noemt de basisdiesel (een Euro6-dieselnorm) in de gamma. Voorwielaangedreven met die 110 kW (150 pk). Begiftigd met die SkyActiv-technologie liet de toch 1.445 kg wegende imposante auto van 4,5 meter lang een verbruik noteren van maximum 5 l/100 km. Mits in achtname van de rijstijl op maximum koppel. Tussen...1800 en 2.600 t/m is het best al een tandje hoger te schakelen, want vanaf 1500 t/m al geeft de motor in gezwindheid "trekkracht" aan. Dus trapsgewijs naar de hoogste zesde versnelling. Geen lawwai daarbij, integendeel een stilte die de oningewijde zou doen twijfelen of het hier wel degelijk om een dieselmotor gaat. Dat deze CX-5 in 9"2 vanuit stilstand naar 100 km/h sprint en 202 km/h snel kan rijden is vandaag een complete bijzaak geworden.(wr)




    30-10-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COMPACTE INFINITI ZAL BIJ MAGNA STEYR WORDEN GEBOUWD
    Nissan Motor Co Ltd en Magna Steyr - destijds mogelijke overnemer van Opel Antwerpen - hebben vorige vrijdag een intentieverklaring ondertekend om bij Magna een compacte versie van de Infiniti te bouwen. De Infiniti werd in 1989 voor het eerst voorgesteld op de "North American International Motor Show". Tegelijk met de lancering van de Lexus van Toyota. Terwijl de concurrent uit het Japanse Nagoya direct werk maakte van een uitzonderlijk marktsegment draalde Nissan om onduidelijke redenen om de Infiniti op hetzelfde niveau te brengen.
     
    De twee voorbije jaren herpakte Nissan de plannen met de Infiniti en op dit eigenste ogenblik is de auto een verleiding voor iedereen die er wat centen kan voor over hebben. Op de Red Bull RB8 van Sebastien Vettel die een derde opeenvolgende wereldtitel viseert volgende weekeinde in ¨de GP van Indië volgend weekend, is een sticker van Infiniti bevestigd als symboliek voor een partnership van deugdelijkheid. Dat de Red Bull RB8 van Mark Webber en Sebastien Vettel worden aangedreven door een 2,4 liter V8 van Renault stoort Infiniti niet het minst. Dat komt omdat straks de Alliantie Renault-Nissan elf jaar een feit is.

    Als de intentieverklaring wordt omgezet in een daadwerkelijke fabricage, dan is Nissan Motor Ltd met de Infiniti in zeer goede handen. Magna Steyr is een toonaangevende toeleverancier in de autosector en bouwt liefst - speciale - auto's voor niet minder dan 88 merken. In het totaal bedragen de toeleveranties liefst 296 items naar de auto-industrie toe. In 26 landen telt Magna Steyr 115.000 werknemers...Morgen (241012) weten we of Ford Genk er enkele honderden kan overhouden, of dat iedereen door naakte ontslagen of brugpensioen in de armoede wordt gedreven. Het geheim van Magna Steyr is dat daar wordt gewerkt in de echte zin van het woord. Een gegeven dat stilaan tot de zeldzaamheden behoort. Ook daarom zal de nu nog embryonale intentie voor een compacte Infiniti alle kansen op slagen hebben. (Tekst: Walter Rombauts/Foto:Infiniti)




    23-10-2012 om 21:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIES JUISTE BATTERIJ VOOR ELEKTRISCHE FIETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mag de elektrische auto dan om uiteenlopende redenen even zijn uitgesteld, de elektrische fiets met trapondersteuning verovert de markt op een buitengewoon spectaculaire wijze. Federauto is gaan studeren welke batterijen de koper van zo'n luxe-object best aanschaft. Want in de aanbiedingen, vooral de promotie-aanbiedingen, zitten nogal wat adders onder het gras. Om te beginnen met de kwaliteit van de fietsonderdelen zelf, maar al te vaak gaat het ook om de onderdelen van de batterij die het elektromotortje moeten aandrijven.

    Algemeen genomen kunnen batterijen voor elektrische fietsen in vijf categorieën worden onderverdeeld. Dat zijn in eerste instantie lood- of gelbatterijen (met gegelifieerd elektrolyt), dewelke een gelijkaardige werking hebben als waarmee de meeste auto's tegenwoordig zijn uitgerust. Dan volgen de Nikkel-MetaalHydridebatterijen (NiMH), de Lithium-ionbatterijen (Li-ion) waarop vele elektronische toestellen - zoals GSM's en fototoestellen - al enkele jaren werken, de Lithium-Polymeerbatterijen (Li-Po) en tot slot Lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4).

    Al deze accu's onderscheiden zich van elkaar door hun energieteruggave, gewicht en afmetingen, de laadtijd, het aantal ontlaadcycli (die hun levensduur aanduidt) en natuurlijk de onderlinge, erg verschillende prijs. Kwaliteit loont, maar er hangt altijd een duurder prijskaartje aan. accu's

    De goedkoopste zijn de lood- of gelbatterijen en de Nikkel-MetaalHydride accu's. Ze zijn de minst krachtige, de zwaarste en de grootste die een kortere levensduur hebben dan de andere. Hun gebruik is hoe langer hoe meer beperkt en ze zijn enkel AF TE RADEN. Wie kwaliteit zoekt en kan betalen komt in de familie van de Lithiumbatterijen terecht. In die groep zijn Lityhium-Ion, Lithium-polymeerbatterijen (Li-Po en Lithium-Ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4) toonaangevend.

    De Lithium-accu's zijn momenteel de meest voorkomende. Ze bieden een uitstekende verhouding in prijs/prestaties/inbouwmaten. Ze hebben echter ook het nadeel dat de elektronische besturing ervan hooggeprijsd is omdat ze gecompliceerd in elkaar zit en ook de levensduur van deze batterij eveneens afhankelijk is van de kwaliteit die in het fabricageproces wordt gelegd. Degene die geproduceerd is voor de elektrische fiets van Smart en door Mercedescoureurs Nico Rosberg en Michaël Schumacher in maart van dit jaar in Barcelona werd voorgesteld en gereden, is er uiteraard één van het hoogste gehalte.

    Tot slot zijn de Lithium-Plymeerbatterijen (Li-Po) een uitstekend alternatief voor de twee andere soorten van de Lithiumfamilie. Ze zijn niet goedkoper, maar veel ecologischer en hebben naar verluidt een langere standtijd én langere levensduur. Die laatste wijsheden zijn ons niet verteld door Federauto of fietsenspecialist Itek, maar iemand die met een gesloten ligfiets elektrisch maar met trapondersteuning van Kopenhagen naar Kaapstad is gereden. Zijn verhaal over die Lithium-Polymeer batterij is fascienerend.

    Toch drukte hij ons op het hart dat de autonomie zowel voor een fiets als een elektrische auto afhankelijk is van veel factoren. Zoals bijvoorbeeld het gewicht van de persoon (-en), de bijkomende bagage die eventueel wordt vervoerd (rugzak, bagagedrager, bagageruimte in een EV). Het vaak en langdurig gebruik van de elektromotor, de wind, de bandenspanning (zo laag mogelijke rolweerstand nastreven), de staat van het wegdek en in welke mate de accu kwalitatief is geproduceerd. Gespecilaliseerde fietsen zoals Itek, waarover heel veel wordt "gestoefd", maar ook fietsspecialisten zoals de leden van "FedrProCycle" zijn best geplaatst om de tweewielergenieter mooie dagen te schenken zonder de bekende angst - zowel bij fietsers als chauffeurs van elektrische auto's - voor een "platte batterij". Een gespekt budget daaraan besteden waarborgt uiteraard een betere levenskwaliteit op de fiets.(Tekst en foto: Walter Rombauts)




    Bijlagen:
    De zilverpijlen stelden vandaag in Barcelona een nieuwe e-bike van de Ster voor i2312.jpg (3.3 MB)   

    22-10-2012 om 21:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT RETAIL GROUP WIJDT RRG DROGENBOS IN
    Vanavond wijdt Jérôme Stoll, Commercieel Directeur van de Renault-groep, zijn nieuwe vestiging "Renault Retail Group Belux" in Drogenbos in. Het is de laatste fase in de reorganisatie van het distributiekanaal van de Renault-groep in België.

    RRG, het distributiefiliaal van de Renault-groep, heeft als missie om de commerci�le aanwezigheid, de toonaangevende srevicekwaliteiten en de opbouw van het imago te beheren. Doelwitten zij voornamelijk de strategische stadszones. Binnen de Belgisch-Luxemburgse markt is RRG verspreid over Brussel en Luxemburg.

    In Brussel beschikte RRG tot vorig jaar over vier vestigingen: Brussel, Meiser, Anderlecht en Berg. De eerste twee werden onlangs aangepast aan de nieuwe AIR-normen voor interieurinrichting van Renault. De vestiging in Anderlecht en Berg zijn verouderd en daarom werd beslist hun activiteiten onder te brengen in de nieuwe vestiging van RRG Drogenbos.

    Met een investering van ruim vier miljoen  euro kon RRG de gebouwen van Renault België Luxemburg voor een deel overnemen en een nieuwe werkplaats van 1600 vierkante meter bouwen met een hoogtechnologische uitrusting. De showroom strekt zich uit over 3.200 vierkante meter en beantwoordt geheel aan de nieuwenormen van Renault en Dacia.
     
    Zo beschikt RRG voortaan over drie vestigingen in Brussel die klanten een breder gamma diensten aanbieden. RRG Drogenbos zal alle merken en alle labels van de groep vertegenwoordigen: Renault, Dacia, Renault Sport, Renault Z.E., Pro+, Renault Minute en Renault "Occasions".

    Als 100% Renault-filiaal is RRG de tweede distributiegroep in Europa. Met bijna 11.800 werknemers, verspreid over 225 vestigingen in 13 Europese landen (waarvan 127 vestigingen in Frankrijk) commercialiseert Renault Retail Group de merken Renault, Nissan en Dacia. In 2011 verkocht Renault Retail Group meer dan 463.000 voertuigen in Europa (330.000 nieuwe en 160.000 tweedehandsvoertuigen). De groep behaalde een omzet van 7,88 miljard Euro. Renault is ook vertegenwoordigd in de Formule 1. 


    In Viry-Châtillon, nabij Parijs, worden motoren geproduceerd die worden geleverd aan vier teams, waaronder Lotus, Caterham, Williams en Red Bull. In de jongste GP van Korea wonde Duitser Sebastian Vettel met een Red Bull-Renault en voert meteen de voorlopige stand om het WK aan voor Fernando Alonso (Ferrari). Daarmee zit Renault in de spits van de hoogtechnologische sport die inzake vindingrijkheid door geen enkele andere discipline in de officiële autosport wordt overtroffen.(wr/Foto:Renault)






    17-10-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL RIJDT 34ste POLE BIJEEN VOOR GP VAN JAPAN
    Traingsnelste Mark Webber in de vrije trainingen heeft in de officiële kwalificaties die de startgrid bepalen zijn ploegmaat Sebastien Vettel sneller zien rijden. De tweevoudige Duitse wereldkampioen behaalde daarmee zijn 34ste pole-position uit zijn loopbaan. En gezien hij nog heel jong is kan hij die lijst nog verder breien. Bovendien was het zijn vierde "pole" op rij in Suzuka. Maar kijk, Mark Webber in de andere Red Bull-Renault RB8 staat op de tweede plaats op de startgrid morgenochtend heel vroeg voor westerlingen. Want Japan is 8 uur + 1 uur zomertijd op ons vooruit. Wie het "live" wil zien zal vanavond niet zat en niet te laat moeten gaan slapen. Maar de GP van Japan is één van de hoogtepunten van ieder F1-seizoen. 't Is dus de moeite eens pensionaatgedrag te beoefenen daarvoor.

    Verrassend ook is dat Kobayaschi in de Sauber-Ferrari op de derde plek staat. Zijn thuispubliek heeft hem wellicht zo opgezweept dat hij gevleugeld naar die goede uitgangspositie is gedragen. En dan...heeft die sakkerse, superbegaafde Romain Grosjean de vierde plaats veroverd. Drie plaatsen beter dan zijn kopman Kimi Raïkkönen die dus een beetje gefrustreerd wordt omdat hij de wereldtitel nog ambieert in die Lotus-Renault...Romain Grosjean heeft in een interview evenwel gezegd dat hij - als het zich aandient - kopman Kimi zal "helpen". Gaat die van adrenaline barstende Grosjean zijn kopman voorbij (moeten ?) laten gaan, zoals destijds Rubens Barrichello voor Michaël Schumacher moest doen ? Een curieus gegeven.

    Voor Mercedes begint het weekeinde in Japan ronduit "zwart". Nico Rosberg strandde op de vijftiende plaats en Schumacher op de dertiende. Maar aangezien hij nog een penalty moet inlossen van tien plaatsen achteruit op de grid, start hij als 23ste, op de voorlaatste plaats. Wat zal zijn nakend tweede pensioen in de F1 hem deugd gaan doen...WK-leider Fernando Alonso vertrekt vanop de zesde plaats en zal trachten met dfe nukkige Ferrari op het podium te geraken. Kwestie van zijn leidersplaats verder op te bouwen. Met nog zes races te gaan wenkt een derde wereldtitel voor de Spanjaard.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault)



    06-10-2012 om 12:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARK WEBBER ZET BESTE TIJD NEER VOOR GP VAN JAPAN
    De GP van Japan wordt zondag gereden. De wedstrijd is één van de hoogtepunten van het F1-seizoen. Het tracé is één van de grootste uitdagingen van het WK. Dat komt omdat het een miniatuur Nürburgring is. Het oude circuit bedoel ik dan, waar Niki Lauda in 1976 dat verschrikkelijke ongeval heeft meegemaakt en overleeft. Daarnaast zijn er de honderdduizend Japanners die hun GP als een hoogfeest in het jaar beleven. Alle tickets zijn meestal een jaar voordien al uitverkocht. Het circuit is gelegen in de achtertuin van Honda. Vanuit de fabriek in Suzuka kan men zo direct de omloop op.

    "Suzuka is één van de meest klassieke races van het seizoen" zegt Mark Webber. "Het is een fascinerend circuit waar je heel snelle, vlotte bochten hebt, maar ook een venijnige haarspeldbocht. Iedere ronde die je aflegt, vraagt naar nog een rondje meer. Het is een uitdaging met jezelf. In de eerste sector kan je tegen verbijsterend hoge snelheid de bochten nemen, en dan heb je het gevoel dat je sowieso een goede rondetijd neerzet."

    Mark Webber heeft een lange succesvolle geschiedenis in Suzuka. Hij won er de 1000 km van Japan met sportwagens in 1998 en vorig jaar sleepte hij een tweede plaats uit de brand in de F1 voor Red Bull-Renault. Als jongeling groeide hij op met het kijken op naar de achtuursrace voor
    moto's en hij zag met bewondering naar zijn toenmalige held Alain Prost, hoe die in Suzuka "wonderen" verrichtte en wereldtitels binnenrijfde (vier).

    "Als coureur wil je eigenlijk iedere race winnen. Dat is de logische inzet van je deelname. Maar sommige koersen wil je liever winnen dan andere. Zoals die van Monaco, Silverstone en Spa. Ook Suzuka staat op dat lijstje, precies omdat het zo'n speciaal tracé is. De fans hier in Japan zijn daarbij ook al uniek. Ze willen altijd maar handtekeningen. Je moet je letterkijk doorheen een menigte doorschrijven. Voor Ayrton Senna was dat soms zo erg dat hij besloot een helikopter te nemen van zijn hotel naar de omloop. Al was dat maar twee minuten vliegen. De fans verstaan moeilijk dat wij een andere job hebben dan autogrammen zetten..." legt Mark uit.

    Mark Webber heeft de voorbije tien dagen thuis in Australië doorgebracht. Hij is gebruind en bijzonder relaxed. Hij is goed voorbereid voor Suzuka met zijn RB8-Renault. Hij bekleedt momenteel de vijfde positie in de stand om de wereldtitel, 62 punten achter WK-leider Fernando Alonso. Met 150 punten maakt hij zich nog altijd sterk dat hij een kans maakt op de wereldtitel. Met nog zes races te gaan is in dit onvoorspelbare seizoen nog heel veel mogelijk. Stel dat zo'n wonder - de wereldtitel - zich zou voltrekken dan zou dat een groot cadeau zijn voor een groot man met een meer dan respectabele autosportloopbaan.

    Vandaag reed Mark Webber de derde tijd in de eerste vrije oefeningen en de beste tijd met 1'32"493. Schumacher, Petrov en Di Resta hadden alle drie ongevallen. De zevenvoudige wereldkampioen F1 heeft een goede beslissing genomen ermee te stoppen. Tegen "de jonge gasten" kan je als 43-jarige niet meer op. Maar hij heeft symbolisch zijn schuld afbetaald aan Mercedes die hem in zijn eerste F1 race in een Jordan kreeg toen de Engelse wetgeving ervoor zorgde dat Bertrand Gachot het weekeinde van de GP van België in de gevangenis zat. Schumacher had - weer symbolisch - ook nog een schuld openstaan, samen met Karl Wendlinger uit de tijd van het Mercedes Juniorteam. Oude vrienden die elkaar niet dooddoen, maar wat Schumi er de laatste tijd van bakt kan voor Mercedes niet meer. Officieel heet het dat Schumi dat zelf heeft begrepen en zijn ontslag heeft aangeboden. De eer aan zichzelf gehouden dus. Voor zondag: let op Webber !(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mark Webber en Renault)



    05-10-2012 om 22:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN DELTAWING KEERT TERUG OP CIRCUIT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De publiekslieveling van de voorbije 24 Uren van Le Mans keert weert op Franse bodem. Nu wel op het Parijse autosalon dat pijnlijk de crisis in de automobielwereld aantoont.De grensverleggende Nissan Delta Wing wordt er getoond in het gezelschap van zijn ontwerper, Ben
    Bowlby, en geldt als één van de voornaamste attrakties op de stand van Nissan. De indrukwekkende racer verschijnt in oktober aan de start van een tien uur durende uithoudingsrace die ook wel bekend staat als Petit Le Mans.

    Het team achter deze volbloed racewagen liet vorige week weten dat ze "nog een klusje wilden afmaken..." De Nissan Deltawing die werd ontworpen om de 24 Uren van Le Mans uit te rijden met de helft van de brandstof en de helft van het bandenverbruik dan de andere deelnemers nodig hadden, moest in Le Mans na zes uur racen opgeven als gevolg van een aanrijding met een andere auto. De Japanse Nismo-coureur Satoshi Motoyama probeerde anderhalf uur lang de schade zelf te herstellen. Uiteindelijk moest hij de handdoek in de ring gooien. Hij oogstte met zijn inspanning de auto weer rijdbaar te maken bijval van het hele team. Toen al beloofde hij dat de Nissan Deltawing zou terugkeren op circuit.

    Inmiddels is de revolutionaire pijlvormige racewagen weer wedstrijdklaar. Hij verschijnt op 17 tot 20 oktober a.s. aan de start van de American Le Mans Series (ALMS) in Road Atlanta (USA) in een race van tien uur over 1600 km die ook wel "Petit Le Mans" wordt genoemd. Door andere afspraken zijn de piloten van de Nissan Deltawing - Motoyama, Marino Franchitti en Michaël Krumm - niet inzetbaar in deze prestigieuze wedstrijd. Daarom is een ander team samengesteld.

    Het nieuwe team bestaat uit niemand minder dan de eerste winnaar van de GT Academy, de Spanjaard Lucas Ordonez en Gunnar Jeannette. Deze laatste is de winnaar van de PC-klasse van de American Le Mans Series in 2011. Ze demonstreren in "Petit Le Mans" een grensverleggende technologie. Darren Cox, General Manager van Nissan in Europa zegt er het volgende over:

    "Le Mans was een enorm succes voor ons. Minstens een zeer geslaagde marketingstunt. De auto voldeed aan alles wat we wilden en nog meer. Dat vormde het bewijs dat de grensverleggende technologie die we aan het testen waren in 's werelds meest toegankelijke laboratorium die de 24 Uren van Le Mans zijn, ruimschoots aan onze verwachtingen voldeed. We beseffen ten volle dat het een levensvatbare optie is voor de toekomstige duurzaamheid van de autosport. (F1 rijdt vanaf 2014 met 1.6 liter turbomotoren.nvwr). Het enige wat voor ons niet goed uitpakte was de manier waarop de race voor ons eindigde. Daaraan konden we niets doen. Dat was heerkracht. Omdat we hebben bewezen dat de technologie werkt, was het moeilijk om niet teleurgesteld te zijn. Toch waren we enorm onder de indruk van de steun en goodwill die er was van fans en daarom zijn we hen verplicht om met de Deltawing weer te gaan racen."

    Wat Nissan in de 24 Uren van Le Mans heeft willen bewijzen was dat met de techniek uit garage 56 - dus buiten klassement - de race te voltooien met de helft van de brandstof en de helft van het bandenverbruik dat andere deelnemers nodig hebben. Uit de gegevens van een standaard LMP2-racewagen in Le Mans is gebleken dat die 2.350 liter brandstof verbruikt en om de 500 kilometer van banden wisselt. Dus tijdens dat etmaal negen sets banden verbruikt. Het brandstofverbruik van zo'n LMP2 bedraagt 56 liter per 100 km. De Deltawing deed het met 26 l/100 km. Dus minder pitstops en dus tijdwinst. Maar het volledige bewijs kon niet worden geleverd, omdat na zes uur koersen die stomme botsing, nog wel onder gele vlag en achter de safetycar, door een Toyota, plaatsvond.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan)





    02-10-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXCELSIOR RALLY EN DE CADILLAC NORTHSTAR LMP 900
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Net ontslagen uit het ziekenhuis door een warm hart, ben ik zoals de moslims naar Mekka gaan, direct naar mijn bedevaartsoord Le Mans gereden. Grasduinend door het museum heb ik daar een Cadillac Northstar LMP 900 ontdekt uit 2001 die behoort tot de "Collection Automobile Club de l'Ouest" en die door General Motors is geschonken. Terug naar huis komend deed me dat denken dat morgen 30 september 2012 in Puurs de Excelsior-rally wordt gereden. Met klassieke auto's en start en aankomst in de kartingtempel van Inkart, keizerrijk van monument Mike Van Hooydonk. Allen daarheen zou ik zeggen. Sfeer verzekert.

    Dan even terug naar die Cadillac. De auto heeft een V8 cilindermotor met vier bovenliggende nokkenassen en draagt twee turbo's. De cilinderinhoud bedraagt 4000 cm3 en die braakt...590 pk uit, toen goed voor een topsnelheid van 340 km/h. Na goede resultaten tijdens de 24 Uren van Le Mans in 2000, 2001 en 2002 werd de auto gepresenteerd in de versie voor de "American Le Mans Series". Hij veroverde een derde plaats in zijn laatste koers in Laguna Seca.

    In 2001 werd de Cadillac gereden door Taylor-Angelelli-Tinseau. Zij finishten 15de en legden in dat etmaal 3673 km af tegen een gemiddelde snelheid van 152,17 km/h. Op zich niet wereldschokkend, maar de onderschatte Northstar-motor van General Motors bewees wel zijn deugdelijkheid. Echt doorgebroken is die motor niet. Waarom weet ik niet, maar ik moet altijd aan de Judd-motor denken.

    Ieder vergelijk daarmee gaat niet op. Maar de GM-motor is naar mijn gevoel nooit "doorontwikkeld" en de Judd-motor is nu aan het eind van zijn bestaan. Degene die dat best weet is Henri Pescarolo en Pierre Dieudonné. Enfin, die details pikte ik op tijdens mijn dankbedevaart naar Le Mans in de juist gepasseerde dagen. En morgen, tja, vergeet in  godsnaam die fantastische Excelsior-rally niet. Het autosportmekka ligt dan voor een dagje in Puurs.(Tekst en foto's Walter Rombauts)


    Bijlagen:
    Cadillac Le Mans...i24812 2.JPG (153.2 KB)   
    Cadillac Le Mans...i24812.JPG (125.7 KB)   
    De bedevaart i29912.JPG (177.6 KB)   

    29-09-2012 om 13:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!