Volgens specialisten van oldtimers is de Horch 853 Sportcabriolet, die wordt aangedreven door de 5,3 liter achtcilinder-in-lijn van 88 kW (120 pk), de mooiste Horch die ooit in serie werd gebouwd. Het model werd in 1935 voorgesteld op "Die Berliner Automobilaustellung" en bleef in het Horch-gamma tot in 1939. Na de fusie van de firma's Auto Union, DKW, Horch en Wanderer, waaruit in 1932 de Auto Union AG ontstond, bleven de Horch-fabrieken met succes hun traditionele productie van luxewagens verder zetten. Het aantal inschrijvingen in Duitsland in de jaren '30 is daarvan een mooi bewijs: op de meeste wagens met een cilinderinhoud van meer dan 4.0 liter (4000 cm3) prijkte het Horch-logo.
Auto Union zou één van de voornaamste spelers worden in de Formule 1 in voor de Tweede Wereldoorlog. De heroïsche duels tegen Mercedes en Alfa Romeo zijn niet te tellen. Namen als von Brauschitz, Bernd Rosemeyer, Rudolf Carraciola en andere Tazio Nuvolari's doen alleen de na-WOII Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna, Niki Lauda, Jim Clark, Graham Hill, Jack Brabham, en Jackie Stewart niet verbleken. De Duitse auto-industrie die een flinke deuk kreeg door het zogenaamde VW-schandaal, zal uit zijn "as" verrijzen.
Het zou wenselijk zijn dat de wortels van de "malware" eens duidelijk zouden worden besproken. Ze liggen buiten het mensenbereik. Omdat we aan het historische einde van de door-ontwikkeling van de Otto- en Dieselmotor zijn aanbeland. Elektrisch biedt zich opnieuw sinds 2007 met Elon Musk en zijn Tesla weer aan. Zoals het met eerst stoom en dan elektrisch is verder gegaan. De geschiedenis herhaalt zich. Vroeger om de veertig, vijftig jaar. Nu om de zeventig à tachtig jaar.
Beangstigend dichtbij. Maar angst is een slechte raadgever. In weerwil daarvan kan je "moedigen" op één hand tellen. Zoals daar àlle autoconstructeurs toe behoren. Zij zijn maar uitvoerders van de wensen van een arrogant, pervers, koperspubliek. Voor een overgrote kopersgroep geldt nog machogedrag. Grote lelijke Crossovers, waarmee ze het terrein niet indurven, niet mee kunnen parkeren in de stad, veel verbruiken en ga maar door.
Je zal je maar een beste straat-Ferrari kopen en daar indrukwekkend in de file stilstaan. Zielig is dat. Macho: ZERO (0). Het ware rollenspel speelt zich via de globale politiek af achter de coulissen en is met het blote oog niet merkbaar. Uitgerekend die - meestal technisch compleet onkundige - politici stemmen niet in te vullen wetten, nemen wensen voor waarheid. Niet moeilijk dat er dan wordt gesjoemeld.
De moderne auto-industrie werkt al decennia met het mes op de keel. Met maximum-omzetten en minimum-winsten. CEO's als de zogezegd in Wolfsburg"verdwenen" Ferdinand Piëch* stemden natuurlijk in met voorstellen van Bosch en al wie software baas is... Ijdelheid, werkgelegengenheid en overleving zitten in die denkwijze verscholen. Is er één heerser te noemen die geen burgerslachtoffers maakte ? Misschien was Nero die zijn Rome in brand stak nog wel één van de braafsten. Van een brand kun je nog gaan lopen, van een ontploffing (1/25.000ste seconde) niet. VW staat op de sjoemellijst.
Bermbommen, raketten, chte bommen met rookpluimen, drones met zekere doeltreffendheid, raketwerpers, klusterbommen, jachtvliegtuigen, granaten, bewapende Nissan- en Toyota-Pick-Ups niet. Dat alles vervuilt niet. Ook een onthoofding, kruisiging, staat niet op de wansmakelijke lijst en is iedere dag op het nieuws te zien. Maar een ziedende Porsche tegen 30 km/h voor bij een school, (waar fietsers 30 à 40 km/h rijden), mensenlief wat een onding !
Laat ons de auto liefhebben. Die ons zoveel heeft geschonken. Vooral vrijheid. Die nu wordt bedreigd door overbevolking van een bizarre planeet, waarop de mens door een nog intrigerender ideologie zichzelf tot God heeft uitgeroepen. In een automotor gaat het nog steeds om een verbranding. Van die fascinatie kan je nog altijd gaan lopen. Je kan hem ook laten staan. Negeren.
Maar die impulsieve, wellicht vanuit Green Pace's gedachtengang logica doet snel spijt krijgen. Green Pace bouwde ooit een "auto-met-eigen-juist-inzicht". Het publiek wilde hem niet. De Tesla's, Google's en Apple's zullen door onze menselijke agressiviteit achter het stuurwiel worden "opgedrongen". De gevaarlijke menselijke emotionaliteit van de auto weghalen. De mens is God niet, en als die al bestaat, moet die vandaag wenen over wat in zijn Schepping is en nog steeds wordt aangericht.
De vrijheid die na WOII opnieuw in gevaar is gekomen op basis van regilie, maakt dat de "vuile bommenlijst" en "zelfverdediging" tegen daadwerkelijke fysiek aanvallen, zal blijven bestaan. Met atoombommen wordt omzichtig omgegaan. Hiroshima (6 augustus 1945) en Nagasaki (8 augustus 1945) in Japan zijn nog niet vergeten. Chemische wapens blijven in de obscuriteit. Er blijken toch in het leven en de samenleving dingen bestaan waarover je niet spreekt. "Die Verschwiegenheit" of "Wir hätte das nicht gewust" leven als een angsvirus in de keel bij degene die wil spreken. Wijzen beseffen dat maar al te laat in hun filosofisch vruchtbaar bestaan.
Door domheid. Samen met jaloersheid, en ongecontroleerde macht, het gevaarlijkste dat bestaat. Alles is chemie, ook de auto. Morgen - bij leven - nog iets over Horch en de Formule 1. Ook in de F1's zijn "Piëch's". Bernie...Max Mosley, Montezemolo's, Jean Todt's, Michaël Schumacher's...(spijtig voor deze laatste, 29 december twee jaar geleden...) Zij maken geen software. Zij zijn gewoon de software die geraffineerder denkt dan de menselijke fantasie kan bereiken.
Alleen Ayrton Senna sprak tijdens een snelste ronde met God. Grootmeester in de journalistiek Jan Segers heeft hem in zijn veel vroeger verschenen boek dan ook de "Rechtervoet van God genoemd". Ik ben Jan Segers daar altijd dankbaar voor geweest. Hij gooide, en nu in Het Laatste Nieuws als hoofdredacteur nog niet, geen parels voor de zwijnen. "Horch", knort een zwijn zo niet ? Een varken dat paardentaal spreekt... Morgen even "presque serieux..." Horch. (Walter Rombauts/Foto's: Audi/Mercedes/wr)
* Autogenie- en vrouwenliefhebber Ferdinand Piëch is de kleinzoon van Professor Ferdinand Porsche. Hij verloor vorig jaar het Porsche-duel in de Beheerraad tegen Martin Winterkorn die bij VW nu ook weg is... Hij, "Piëch", is de enige die niet lachte op de vraag waarom auto's nog wielen hebben...? Hij verklaarde ook het waarom en dat is een apart stukje voor dit fantastische SeniorenNet, waarachter Pascal Vyncke als PC-genius straks een mensenleven mirakels laat gebeuren. Zonder banbliksems. Ook in mijn memoires over een 65-jarig leven in de auto- en autosportindustrie komt dat uitvoerig aan bod.
In oktober 1926 was Horch Werke het eerste Duitse bedrijf dat een auto met een achtcilinder op de markt bracht. Daarmee kon de autoconstructeur uit Zwickau een doorbraak forceren in het segment van de luxewagens waarmee de naam jarenlang zou worden geassocieerd. De achtcilinder leidde het merk naar de eerste plaats van de Duitse luxe-wagens tussen de twee wereldoorlogen in. In bijlage ziet u de Horch 8 Roadster Cabrio, type 306, die in de hersft van 1927 op de scène kwam.
Deze wagen belichaamde de luxe en flair van de dolle jaren twintig. Kenmerkend voor de 3,4 liter achtcilinder lijnmotor die 65 pk ontwikkelde, was zijn indrukwekkende bedrijfsstabiliteit dankzij de twee bovenliggende nokkenassen die door een vertikale aandrijfas werden bediend. Los van het motorgedeelte, typeerde de Horch zich door de zichtbare klep op de flank van het koetswerk dat toegang gaf tot een bergruimte voor golfclubs. Noblesse Oblige. "Schnell, Sicher und Geräuschlos" was de verkoopsleuze. (Walter Rombauts/Foto's:Audi)
NA MEXICO WINT ROSBERG (MERCEDES) NU OOK IN BRAZILIE
De GP van Brazilië is snel verteld. Polesitter Nico Rosberg was snelst weg bij de start. Hij bleef - op de drie bandenwissels na - heel de race aan de leiding. Lewis Hamilton speelde "de tender" die het treintje Vettel (Ferrari), Räikkönen (Ferrari) en Bottas (Williams-Mercedes) doorheen de 71 saaie ronden stoomde. In de 32ste daarvan zorgde Max Verstappen (Toro Rosso) ervoor om riskant,maar nog net binnen de regels, de plaatselijke held Felipe Massa (Williams-Mercedes) "te pakken". Vanaf de 57ste ronde moesten commentatoren letterlijk de wedstrijd spanning inpraten. Het treintje tufte voort.
Buiten de gebruikelijke onhandigheid van Pastor Maldona (Lotus) in de 35ste ronde is er wezenlijks niets boeiendst te vertellen over deze voorlaatste GP van het seizoen 2015. Een Safety Car die al in de eerste ronde op de baan kwam omdat Carlos Sainz (jr) Toro Rosso-Renault stilviel. Pfffwwwieeet. Safety Car. Straks rijden met pampers die moeten worden ververst tijdens de bandenstop. F1 heeft iets nieuws nodig. Lewis Hamilton was opmerkelijk braaf. Wellicht omdat hij door iedereen met argusogen wordt bekeken omwille van dat auto-ongeval in Monaco... Voor de laatste race in Abu Dhabi (29 november a.s.) leidt Lewis Hamilton met 345 punten, Nico Rosberg volgt kansloos met 272 eenheden en Vettel verbijt de 251 punten die hij dit jaar sprokkelde.
Misplaatst vindt Walter's Auto Cahiers het; die laster rond Lewis Hamilton. Mensen zijn laf, oneerlijk. Iedereen weet dat wie ... zonder zonde is, de eerste steen mag gooien...Achterhaald, want er zijn geen zondaars meer. We zijn collectief schuldig. Ook in de Formule 1 waar twee derden van de zogenaamde autocoureurs duurbetaalde postkaarten zijn in plaats van "venten" à la Vettel. Deze Duitse, viervoudige wereldkampioen, gaf Professor Niki Lauda op zijn brood.
Die had zich naar verluidt uitgelaten dat het nu voor Ferrari een koud kunstje was om Mercedes voorbij te rijden... Vetteltje kan zich wreed kwaad maken, maar uiteraard zijn de plooien al glad gestreken. Ondereen blijft het plezant. Voor het grote publiek een saaie vertoning. De laatste race gaat door in Arabië, waar vluchtelingen niet welkom zijn. Nu zijn er in de F1 niet veel fortuinzoekers, want ze wonen toch al - bijna - allemaal in Monaco. Waar fiscaliteit een lachtertje is. (Walter Rombauts/*)
* Wegens het installeren van Windows 10 rommelt het al anderhalve maand in de fotoshop van Walter's Auto Cahiers. Vandaar de manke illustraties. Dank U W10.
HAMILTON SNELST IN FP3, MAAR ROSBERG PAKT POLE IN INTERLAGOS
Het résumé is bondig. Doordat de middeleeuwen weer zijn geïmporteerd in Europa, wordt zelfs een GP van Brazilië wat in de schaduw geduwd. In de derde vrije oefeningen klokte Lewis Hamilton met 1'12"070 in de Mercedes de snelste tijd. Maar in de kwalificaties ging het tussen Rosberg en Hamilton om beurten, tot een wijzerstand van 1'11"461 de Duitser Nico Rosberg als polesitter aanduidde. Hamilton twee, Vettel (Ferrari) drie. De rest is voor morgen tijdens de GP die onze tijd om 17 uur van start gaat.
Terzijde, kwatongen proberen nog steeds Lewis Hamilton omwille van zijn nachtelijk auto-ongeval in Monaco in een slecht daglicht te stellen. De Brit is niet mijn toonbeeld. Ik hou niet van tatouages, ook niet van oorbellen en een ring door mijn neus. Maar omdat Lewis dit nu allemaal WEL leuk vindt, moet ik dat respeteren.
Hoe hij aan het stuurtje van die Mercedes draait is het enige wat telt. Met al de rest hebben wij - afgunstigen, bewonderaars, aanbidders en objectieven, niet in het minst zaken. Ik - Walter Rombauts - kies voor de wijze waarop Charlie Hebdo in Parijs heeft gereageerd op de barbarij die al veertig jaar in onze contreiën is toegelaten.
Charlie Hebdo: "Friends from the whole world, thank you #PRAYFOR PARIS, but we don't need more religion ! Our faith goes for Music ! Kisses ! Life ! Champagne and Joy ! #Paris is about life !"
Dank Charlie Hebdo, het is inderdaad waar dat het onieuw tijd wordt om te LEVEN en onze tijd niet te verdoen met politiek geleuter, overreglementering, behalve daar waar ze zou passen. Het wordt tijd voor een nieuwe revolutie onder de leuze "LET FREEDOM RING!!!!!!!!!!!" Ban geweld, leugen, jaloersheid en kwaadaardigheid. Vervang ze door wijsheid die ontwerpt, kracht die bouwt en schoonheid die voltooit. Libérté, égalité et fraternité. Wie die waarden in het hart draagt en ze ook in de praktijk brengt overstijgt iedere vorm van haat en ergernis. (wr)
HAMILTON SNELST IN FP1, ROSBERG IN FP2 IN BRAZILIE
In de eerste en tweede vrije oefeningen voor de GP van Brazilië zijn geen spectaculaire verschuivingen gebeurd. Of misschien toch, door de Brit Lewis Hamilton die met een 0,5" snellere tijd dan ploegmaat Rosberg een hele laster- en vraagtekencampagne rond zijn nachtelijk auto-ongeval (03.30 uur) in Monaco stopte. De Brit glipte van zijn rem en koppelingspedaal - en boempatat - ramde drie geparkeerde auto's en had niet gedronken. Daarmee is alles netjes met de mantel der liefde bedekt. Zo gaat dat in de JetSet. Jetje in en naar Sao Paulo vliegen voor een voorlaatste GP-tje dit jaar. Rap snelste tijd rijden en mondjes snoeren. Vooral afgunstige smoeltjes. Vettel in de Ferrari reed de derde tijd, Max Verstappen in de Toro Rosso-Renault de achtste. Weer knap.
In de tweede vrije trainingen nam Nico - "Papa" - Rosberg wraak door rapper over het verraderlijke Interlagos te vliegen dan de andere Mercedes. Beide wagens zijn en blijven -althans tot 2017 - wellicht superieur aan Ferrari en Red Bull, dat dan volgend jaar toch in de F1 blijft. Wijze zaak denken we, nu Haas van over de plas komt meedoen, nu ook Aston Martin brood ruikt in een "andere" F1, en Ecclestone één van de dagen voor een bermbom zorgt door de verkoop van de F1. Voorbarig, maar 't wordt Nieuwjaar. En geld of geen geld, vuurwerk is er altijd. Iedereen, of toch bijna, is toch stomdronken en ziet geen reikwijdtes meer. Alleen nog ballonnen en toeters en bellen. Toch plezant allemaal. Hoewel we veronderstellen dat een zekere Mijnheer Ron Dennis van Mc Laren daar niet aan meedoet. Jenson Button en Fernando Alonso, twee wereldkampioenen, bengelden met de Honda-Power-Unit weer achteraan.
Achter Max Verstappen die in de tweede vrije run van vandaag veertiende paste. Morgen de derde vrije oefeningen en dan die kwalificaties. We verwedden erop dat Lewis Hamilton niet zal moeten blazen in Interlagos voor een alcoholtest. Hij zal ook niet van zijn pedalen glijden. 't Is natuurlijk bij daglicht en dan worden minder katjes geknepen dan in het donker. De meesten van de JetSet slapen op dat tijdstip hun roes nog uit. 't Is geen oordeel, eerder een vraagstelling, wie het beste af is. De waarachtige tragedie van de nacht of de verdoezelde waarheid van de dag...Morgen Interlagos, voor het laatste (voor-) oordeel tegen iemand die drie keer wereldkampioen is en dat plezant vindt. Het dronkenmakend leven tot op de bodem proeft. Weinigen kunnen dat.(Walter Rombauts)
Lewis Hamilton zal op tijd in Interlagos zijn. De Brit had in Monaco een gewoon auto-ongeval, waabij niemand werd gewond. Maar de drievoudige wereldkampioen stuurde zelf een Twitterbericht de wereld in opdat geen onfrisse verhalen daarover de ronde zouden gaan doen. Morgen worden de eerste vrije trainingen gereden op een heuvellend circuit dat tussen waterbassin's ligt waarin regenwater wordt opgevangen. Het verdampen van het water onder de verzengende zon van Sao Paulo zorgt voor wolken, stortbuien, dan weer zon, weer dreigende wolken en wolkbreuken. Onvoorspelbaar.
In 2008 werd Felipe Massa voor eigen volk uitgeroepen tot wereldkampioen, tot Lewis Hamilton in de laatste bocht voorbij de Duitser Timo Glöck reed en genoeg had aan die plaats om een eerste wereldtitel te veroveren. Nooit zal niemand weten of Glöck gas heeft gelost of niet, en of hij er in dat geval een zaak aan heeft gedaan. In Sao Paulo ligt ook Ayrton Senna begraven. Het is een soort bedevaartsoord. In Sao Paulo wonen en werken ook om en rond 200.000 Japanners in de financiële sector. In afwachting van de FP1 nog even "Memories" aan de oertijd van de auto met verbrandingsmotor, dewelke weldra baan zal moeten ruimen voor elektrische auto's met uitstoot "0" aan schadelijke gassen. Niets te maken met de GP van Brazilië, voorlaatste race van het WK F1 2015. Oef!
Memories: August Horch, die in 1986 de leiding had genomen van de afdeling voor automobielbouw bij Carl Benz in Mannheim, werd in 1899 zelfstandig en opent een kleine werkplaats voor de herstelling van gemotoriseerde voertuigen in Keulen. Een jaar later stort hij zich op de bouw van zijn eigen merk. In 1901 werden in Keulen een tiental Horchs gebouwd. Een jaar later verhuist August Horch naar Reichenbach in het Vogtland en in 1904 vestigt hij de Horch & Cie Motorenwagenfabriek definitief in Zwickau.
Op de foto in bijlage staat één van de eerste Horch-automobielen die nog in Keulen werden gebouwd. Het koetswerk met tegenover elkaar staande zetels werd gemaakt door de firma Utermöhle - eveneens uit Keulen - die koetsen bouwde. De afgebeelde Horch werd aangedreven door een horizontaal voorin geplaatste tweecilindermotor van 4 à 5 pk. De topsnelheid ervan bedroeg plusminus 30 km/h. Rechts aan het stuur zit August Horch die later opging in de groep Auto Union, het merk met de vier ringen. Vandaag gekend als Audi.(Walter Rombauts/Foto:Audi)
Net voor de zoveelste keer kleppen aan mijn hart werden geregeld, sensoren weggebrand, emoties weggepompt en de "spuit naar het hiernamaals" werd gegeven, vroeg het chirurgenkorps me of het waar was dat ik iets van de Formule 1 afwist. In mijn mateloze arrogantie antwoordde ik "een beetje". Waarna ik me beschaamd liet in slaap doen. Ik had moeten zeggen "een héél klein beetje".
Al was ik in beschamend Vlaanderen de eerste autojournalist die enkel met zijn pen over auto en autosport zijn brood heeft verdiend in die valse, ziekelijk jaloerse wereld, waarin je ogen op je rug moest hebben en vaak het mes tussen de tanden. Niet zoals ambtenaren gesponsord door de belastingbetaler, die er een zekere bijverdienste aan hadden waarmee moeder de vrouw meestal ermee bij de hoeren bedrogen werd. Ik kreeg van het vaderland zowaar ook een pensioen. Maar dat had ik al ruimschoots aan belastingen betaald.
Waarom zeg ik dat ? Omdat de F1, zoals heel de autosport - en iedere sport en techniek - een wetenschap is. En heuse geleerden, heuse denkers, weten in hun onophoudelijke studie op frustrerende wijze dat hoe meer ze over iets weten, hoemeer ze vaststellen dat ze niets weten. Autosport, autoindustrie en autosport in het algemeen was mijn wereld, waarvoor ik teveel heb opgeofferd. Een moderne denker wiens leven minstens even chaotisch is verlopen zei "dat we onze vrouwen dankbaar moeten zijn." Nu het einde van "nooit meer oorlog" nabij is, is het zinnig die "klein van gestalte" maar "Grote Mijnheer in Doen" eens in de picture te halen. Hij maakte de F1. Bernie Ecclestone. Met héél veel respect, maar beangstigend om mee om te gaan. Hij overstijgt iedere logica. Nochtans heeft hij de school van Aristoteles niet doorlopen.
Die is definitief gecreëerd in 1946, chez Maximes, achter de hoek van de Place de la Concorde in Parijs. Bij een goede fles Margaux of Pétrus. Dat mag en is leuk. Maar toen op 13 mei 1950 effectief de eerste race van het Wereldkampioenschap in Silverstone werd gereden - zonder Ferrari - waren er maar 7 races. De deelnemende merken bestonden toen uit Alfa Romeo (9) en Talbot (3), Maserati (5) en Gordini (3). Ferrari kwam er pas bij in de tweede race op 21 mei 1950 in Monaco in handen van Alberto Ascari. Indianaplis zat ook in het WK maar was een Amerikaanse bedoening met auto's als "Grant Piston", "Wynn's", "Offenhauser" "Novi" en "Wolfe". Niets mis mee, maar onbekend in het Oude Continent.
Er kwamen renstallen en renstalletjes bij, verdwenen soms weer, en meestal hadden ze buiten Ferrari en Alfa de grootste moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Hun huisvestigingen waren meestal krochtige, oude garages met mecaniciens van wie de olie nog van hun gelaat droop. Nostalgisch beeld. Bernie Ecclestone bestond toen al en mislukte als coureur in o.a. een Connaught en andere Coopers-Bristol.
Voor zover mijn archeven rijken figureerde Bernie Ecclestone nooit op de deelnemerslijst van de F1 als coureur. Maar in 1981 zorgde hij met de "Formule One Constructor Association" voor een leefbare F1. Een tegengewicht voor de dictatuur tot dan, van de Fédération Internationale de l'Automobile". Hij maakte van de armoedige renstallen miljardairs. Op zijn manier en met hulp van zijn beste vriend jurist Max Mosley. Die man is een ander en apart verhaal.
Bernie is vorige maand (28 oktober) 85 jaar jong geworden. Hij heeft ze nog alle vijf, hij heeft nog altijd zijn flamboyante fantasieën, een jonge vrouw, knappe dochter die uit de kleren gaat, maar is voor alles een Genie. Nu zit iedereen te wachten op zijn dood, terwijl hij springlevend is, tot ergernis van iedere chagrijnige "opvolger". Zo simpel is dat. Bernie weet dat zelf ook, maar als straks de F1 definitief zal zijn verkocht aan Amerikaanse- of Arabische investeringsmaatschappijen, is de F1 dood. Om meerdere redenen. 1. Bernie is de F1. Gaat hij dood dan gaat 65 jaar historische geschiedenis mee dood. Omdat de "wetenschappelijke" F1 tot een puur showelement zal worden. Zo'n beetje als Top Gear. Met veel blabla maar zonder diepgang. Maar mensen willen natuurlijk geen diepgang. Dus zal de show-F1 alle kansen hebben.
Maar er is nog een andere reden. Al twee jaar is er een Formule "e" onder gewaardeerde FIA-vleugels. Met veel kinderziektes, maar toch, niet om te negeren. Omdat de elektrische auto sinds 2007 met de Tesla Roadster al lang voor de deur staat en in 2020 een feit zal zijn. Dat is geen loze veronderstelling. De hele autoindustrie moet beseffen dat de doorontwikkeling van de verbrandingsmotor, de Otto-of Dieselmotor ten einde is. Het is niet meer mogelijk rond de 1500 à 2000 kg rijdende salons nog zuiniger te maken.
Dus zal koolstofdioxyde en stikstofoxyde blijven bestaan. Wat VW heeft gedaan, doen andere merken op een andere manier. Het gegeven is niet te omzeilen. Dus einde van de "automobiel" op fossiele brandstof is nakend. Ook de Formule zal en kan daar niet aan ontsnappen. Er is één grote troost - die inzicht vraagt - en die is dat de echte autogeschiedenis met stoom (de "fardier" van Nicolas Cugnot in 1769) en daarna elektriciteit (o.a. de Lohner-Porsche...!) is begonnen.
Alles begint opnieuw. Met een propere lei waarnaar veel mensen snakken. Maar zelfs een proper geveegde lei heeft nog een grijze krijtlaag. Het zal dus een geheel nieuwe bladzijde moeten worden. En Tesla, tja, die heeft ceo Elon Musk al in 2007 voorgesteld. Nu begint men er over te praten. Turtelboom, een minister in de huidige regering schijnt, prostitueert zich omzeggens om Elon Musk te laten investeren in een batterijfabriek in Vlaanderen. Op 20 augustus 2013 weigerde Opel Antwerpen de GM-site in Antwerpen (Plant 2) voor €43,6 miljoen aan de Antwerpse haven te verkopen. Musk wikt en weegt én beslist. Niet Peeters of Turteltaks. Bij Elon Musk regeert alleen verstand maar daar is inbegrepen dat hij ook niet vies is om van de Belgische belastingbetaler wat subsidies te ontvangen...
Terecht. Tot 2010 werden daar Opel Astra's geassembleerd en onder de deskundige begeleiding van - ook een minister ? - Chris Peeters alles naar de k.....ging en ontelbare huisgezinnen in de armoede werden gedreven. Daarna volgde Ford... Hou dus die twee, Turtelboom en Peeters, ver weg van die geniale Elon Musk. Want terwijl hij stiekem een al bijna even geheim Tesla-centrum in Aartselaar bezocht om met zijn werknemers te overleggen (!!!!!) ging hij daarna ijlings naar de reële Tesla-fabriek in Tilburg. Daar worden carrosserie en elektrische componenten - elektromotoren en batterijen - geassembleerd. Ze komen apart uit Amerika en dat is blijkbaar voor Tesla fiscaal gunstiger.
De Formule 1 vandaag is "Hybrid", in 2017 nog even de klok terugzetten naar 1983 met sterke atmosferische, al dan niet, turbomotoren die minder kosten maar méér gaan verbruiken te gebruiken. Misschien binnenkort met een dichte cockpit... Hoezeer Bernie door Jean Todt, Voorzitter van de FIA, wordt gehaat, mag blijken uit het feit dat de eerste GP van Azerbeidjan F1 samenvalt met de..."24 Uren van Le Mans 2016 !
De beeldenstorm in de autosport is begonnen. Iedereen weet wat je moet doen als je alleen brokken overhoudt. Lijmen, en hopen dat die kleefstof houdt. Maar tegen dan vervangt de Formule "e" quasi zeker de F1. Dat is het doodsprentje van de F1 als één van de dagen, maanden, jaren, die moeilijke, ingewikkelde, maar zo geniale man als Bernie Ecclestone overlijdt. Alleen een vrouw achter de schermen kan dat uitstellen. En die heeft de Brit. Maar 't is ook niet de eerste. Zoals ongeveer iedereen in de autosport.(Walter Rombauts/Foto's:wr)
De zelfrijdende auto is al onder ons. We zien hem nog niet uitdrukkelijk. Tegen 2020 zou dat een voldongen feit moeten zijn. Elektrisch. Uitstoot : 0. Dus ook belastingvrij (hihi). Zelfrijdend. Veilgheid...? De clan bestuurde kratten tegen de clan zelfrijdende robotten. Het wordt boeiend tegen dat we 8 miljard "human beings" als wereldbevolking tellen. Robotstofzuigers, robotten die auto's ineenzetten. Robotiek is ongemeen boeiend en bant de niet te ontkomen onvolmaaktheid van de mens uit. Ook al is hij door mensen ontworpen. Maar dat zijn dan ook "extra-terrestres", buitenaardse- en interplanetaire denkers die ver boven de veronderstelde intelligentie staat van de dagdagelijkse mens. De ontmenselijking is een feit. Niet meer te stoppen. Spijtig.
Maar anderzijds levert robotiek al leuke staaltjes van kunnen op. Dertig jaar geleden was ik uitgenodigd bij Toyota in Nagoya. In de directietuin van de fabriek staat een identiek "Manneke Pis" als in Brussel. Voor de Japanners was en is het een icoon. Zoals ook de Eifeltoren die in Parijs staat, maar ook vijftig meter hoger in Tokio. Op de weg van toenmalig hoofdvliegveld Narita naar Tokio lag er ook al, lang voor dat van Parijs, een authentiek Disney-land. Temidden van rijstvelden die ook bezaaid waren met huizen waarin werd gekamerd. Japan is altijd getekend geweest door - stiekeme maar diepgaande - erotiek. Ik houd het zedig, zoals de vijf werknemers die ik heb gezien in Toyota's motorenfabriek in Nagoya, of in Gifu. Ze droegen witte handschoenen.
Die fabriek produceerde toen 200.000 motoren. Geassembleerd met robotten. Die mannen met de witte handschoenen waren de onderhoudsploeg van de robotten. Verder waren er niet nog meer werknemers in de "factory". Als er een robot heet liep moesten ze hem afkoelen. Zo bleef het samenleven tussen mensen en robotten - net als vandaag - leefbaar. Die robotten moesten niet gaan roken, geen sanitaire boodschap doen, maakten geen slinkse bewegingen en staken je ook niet met een mes in de rug. Tot vandaag heb ik geen enkele robot in de gevangenis weten belanden. Al zegt mijn intuïtie dat weldra robotten de gevangenispopulatie zullen bewaken en op hun wensen zullen worden bediend.
Dat allemaal om te zeggen dat Japan - als je er oog voor hebt - een plezierig land is om te leven. Ik heb er verbijsterende dingen mogen zien. Ik heb er onwezenlijke levenslessen mogen leren. Alleen het begrip "ON" (onaflosbare morele schuld) eist een verklarende encyclopedie op zich. Fascinerend denkwerk. Maar in mijn tijd hadden ingenieurs in de auto een grote vrijheid hun - technische - fantasie de vrije loop te laten. Toyota organiseerde ieder jaar een "Idea Expo" in het land van de rijzende zon. Zoals robotten (bijlage) als "Road Runner", een berijdbaar paard. Auto's die in voordeuren en portaal veranderden, de gekste dingen eerst.
Doorgedacht hadden niet alleen de Toyota-ingenieurs volle vrijheid van handelen. Ook bij Honda was dat zo. Mister Nabuhiko Kawamoto (eerst hoofd van R&D, daarna President) lachte er altijd mee. Met de eerste wandelende robotten, maar ook met de racemotoren die zijn ingenieurs uit vernuft brouwden. Behalve de Honda V10 die Ayrton Senna en Alain Prost in de...Mc Laren hun onsterfelijkeid gaven. Dat was de hoofdzakelijke bezigheid van Mijnheer Kawamoto zelf.
Wat we vandaag, uitgerekend begonnen in het seizoen 2015 in de Formule 1, zien is dat Honda roduit sukkelt met die V6 Turbo Hybrid krachtbron. Tot mateloze ergernis van ceo Ron Dennis van Mc Laren, een historisch team. De idee is dwaas, maar stel nu dat zo'n jong stelletje techneuten een paar jaar geleden "carte blanche" kregen om hun fantasieën in die krachtbron te stoppen. En er niet echt in zijn geslaagd. Zo'n beetje zoals Porsche zich in de "500 Mijlen van Indianapolis" motorisch vergistte met Theo Fabi aan het stuur. Dit is maar een gedachtenflits. Fantasie is ondergeschikt aan de werkelijkheid. Die is altijd straffer dan men kan bedenken. Maar robotten zijn leuk. Noem ze in vele gevallen al speeltjes.(Walter Rombauts/Foto: Toyota Japan)
Nico Rosberg heeft zijn twintigste pole-position uit zijn loopbaan omgezet in een zege in de GP van Mexico. Niet één insider die het klappen van de zweep kent zal het gevoel kunnen verjagen dat Nico Rosberg hier moest winnen. Koste wat koste. Die intuïtie ontstond toen Lewis Hamilton het bevel kreeg op achtien ronden van het einde om de banden te wisselen. De regerende en ondertussen drievoudige wereldkampioen antwoordde de teamleiding dat zijn banden nog best waren en wilde voortrijden...naar een zege.
Maar neen, de Brit moest en zou op straffe van blaam binnen komen om verse banden. Zogenaamd om veiligheidsredenen. Dat er voor Pirelli niet weer iets zou gebeuren wat Rosberg en Vettel in Francorchamps overkwam: klapband. Deze factor is door niemand bewijsbaar. Dus keerde Lewis gedwee naar de pits. Ondertussen had Max Verstappen een zoveelste keer in de kijker gereden, was Fernando Alonso en de Mc Laren-Honda al na één ronde in de pits verdwenen.
"Gelukkig" voor de schijn van de vertoning, knalde viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel zijn Ferrari in de muur. Dus "Safety Car" waarmee het hele veld terug samen kwam. Eerder had Räikkönen al een onzachte aanrijding met landgenoot Bottas gehad en was Kimi's Ferrari ook rechtsachter aan diggelen. Na de SC finishte Bottas (Williams-Mercedes) derde.
Naar de finish toe zag het er even naar uit dat Lewis Hamilton nog een finale aanval op Nico Rosberg zou inzetten. Maar dichter dan 1'01" kwam hij niet. Of wilde hij niet meer. Want gevoelsmatig laat het me niet los dat het schreiend verwende kind na een desastreuze GP van USA werd bepamperd en weer kon lachen. Naar mijn - zeer betwistbaar en dus subjectieve gevoel - zat er een doordacht scenario achter. Lewis, de fuiver, moest eens met de voeten op de grond worden gehaald. Door de "boss". Van Mercedes, genaamd Toto Wolff. Met "verdenking" naar adviseur bij Mercedes Niki Lauda toe.(Walter Rombauts)
AFFREUZE WERELD, HET KON BREL ZIJN DIE PAUVRE MONDE ZINGT
Als het waar is dat rood vlees eten kankerverwekkend is, dan is door de instanties meteen meegedeeld (overheid is beëdigde klik) dat er een geboortebeperking moet worden doorgeduwd. Net op het moment dat China vindt dat twee kinderen per gezin kunnen om de vergrijzing aan te pakken. Als rood vlees eten schadelijk is weet de Europese instantie terzake (nooit in vraag...) ons meteen de reden mee te delen waarom de mensen rondom ons kankers zijn.
Ze ergeren ons - werkenden of gepensioneerden die ECHT hebben gewerkt - omdat ze niet werken, niet bijdragen aan het algemeen mechanisme van de sociale zekerheid sinds 1946... Ze verliezen zich in dwaze religieuze massahysterie, ze niets vakkundig kunnen, niet zijn opgevoed, geen normen en waarden kennen (zéér rekbaar begrip) en in hun globaal onbenul toch alles willen hebben wat mensen zich via kommer en kwel al dan niet rijkelijk of bescheidener hebben verworven. Het gaat onwaarschijnlijk over autosport en de industrie waarvoor de Formule 1 staat. Een staatsaangelegenheid.
Op 1 januari 2016 komt Hitler's boek dat hij in 1927 schreef weer in de handel. Wetenschappers vinden dat een goede zaak. Vanuit het oogpunt "Ordnung Müss Sein" is dat wellicht begrijpelijk. Vanuit autosportstandpunt ligt het moeilijker... Zoals Volkswagen nu gebukt gaat - terecht of onterecht is een andere nijpende vraag - gingen Auto Union en Mercedes in de voorloorlogse GP-racerij gebukt onder het meedragen van het hakenkruis. Sinds "Photo Shop" bestaat hebben beide merken het achteraf, al dan niet gespeeld, gehate symbool van hun auto's verwijderd. Verzamelaars hebben mogelijk op 1/43ste schaal nog modellen waarop het hakenkruis is te zien. In musea en op oude foto's uit die tijd is het gewist.
Nochtans kaderde autosport vooral in Duitsland, maar ook in Frankrijk en Italië, in statigheid voor de betreffende landen. Het is een bekende anekdote dat Tazio Nuvolari met zijn "gammele" Alfa Romeo de Auto Union's en Mercedes soms baas bleef. Op die "alte Nürburging" overigens in 1938. Tot grote ergernis van Adolf Hitler. De eerder schilderende dictator kon zijn ogen en oren niet geloven. De zegezekerheid van de Duitsers was zo groot dat de Italiaanse hymne na Nuvolari's historische zege niet te vinden was... Niemand wist er raad mee. Nadat Hitler aan de macht kwam in 1933 waren er al knallers van formaat. Zoals het snelheidsrecord te land.
In 1935 vestigde Hans Stück sr op een stuk autoweg in Florentië (Italië) een record over de vliegende mijl met een Auto Union "Type B" Lucca. Hij reed 320,267 km/h. De Auto Union had een V16 motor met 5000 cc inhoud braakte 375 pk uit tegen 4.800 t/m. Een aluminiumcarrosserie bedekte de spaakwielen achteraan en de achterkant van de niet bedekte voorwielen hadden puntvormige kappen die de turbulenties rond de wielen moesten wegleiden naar de grond. Vandaag is het wereldrecord te land van minder belang. Dat is een bewering van mijzelf.
Daarbij sta ik stil bij de Railton van de Brit John Cobb die op de zoutvlakten van Bonneville in Amerika 634 km/h reed. De bolide stond op de wereldtentoonstelling in Brussl 1958. Het is in mijn archieven de laatste conventionele auto die een wereldrecord vestigde. "Conventioneel" wil zeggen, een motor die via een mechanische verbinding de wielen aandrijft. Toen straalmotoren hun intrede deden, werd deze voorwaarde afgevoerd.
Waarom die akelige titel van het zoveelste berichtje op een autosite. Omdat de Chinese beslissing om twee kinderen per gezin aan te moedigen, de wereldbevolking niet dient. We zijn nu met 7,5 miljard op een nogal kleine planeet in het heelal. Voorspellingen zeggen 9 miljard in 2050...! Dat is geen haalbare kaart. Gezond verstand zou eerder een geboortebeperking aanraden. Zelfs in plaats van een geboortepremie een belasting op een (méér-) geboorte. Want "de mens" is de vervuiler. Iedereen, ook diegenen die denken dat ze het niet zijn." Hoort de regering daar geen inkomstenbel rinkelen ? Zonder hakenkruis, wel met wijsheid. Of wordt ziende blindheid als leuze verder beleden ? Journalistiek met een vraagteken is slechte journalistiek. Dus prullenbak én leegmaken. Maar één ding is voor iedereen een onbuigzame wetmatihjeid: geboren worden houdt de zekerheid van sterven in. Vroeg of laat. Gevaarlijk spel dus kindertjes maken. (Walter Rombauts/Foto:wr)
De Duitser Nico Rosberg (Mercedes) doet het bijzonder goed in de kwalificaties. Na de derde vrije trainingen te hebben gewonnen voor de GP van Mexico F1, eistte hij ook de "pole-position" op in de kwalificaties. Het is de vierde pole van dit seizoen en de achtëntwintigste in zijn loopbaan. De Duitser wrong 1'19"480 uit de chrono en ploegmaat Lewis Hamilton bleef op 0,188 meer hangen...De Brit start dus op de tweede plaats, en staat dus schuins achter Nico Rosberg...
Max Verstappen, die flaterde, ziet zich (voorlopig hopelijk) nog steeds als trainingssnelste in de FP1 staan. Onmogelijk is dat, want hij miste een chicane en sneed daardoor afstand af. Nam een "binnenweg". Dezelfde binnenweg zou hem de Toro Rosso tegen de muur doen plakken..."Sorry, i'm crashed", zei Max V door de radio. Maar in de kwalificaties herpakte hij zich eer fantastisch. Achtste plek op de grid !!! Dan vergeef je veel.
Commentatoren kunnen ook wel eens appelen met perenn vergelijken. Hoorde ik toch niet dat de topsnelheid van 252 (Massa), 361 (Rosberg) en 362 km/h (Hamilton) vergelijkbaar is met die in Indianapolis... De brave man vergeet erbij te vertellen dat het daar de "gemiddelde" snelheid is over die vierhoekige baan. Hier in Mexico City is het "even" de topsnelheid. We zijn allen benieuwd voor de race van morgen, of Sebastien Vettel nog veel in petto heeft, en/of Nico Rosberg al in de eerste bocht door Hamilton zal worden gepakt.(wr)
Lewis Hamilton is wereldkampioen. Er zijn nog drie GP's te rijden maar de veerkracht van het seizoen 2015 is eruit. De dominantie van Mercedes en in die auto, de "W06" bleek de absolute overmacht van Lewis Hamilton (30) helemaal ontmoedigend te zijn. Vooral voor Nico Rosberg, die in Austin tijdens de GP van USA voor de derde keer trainingssnelst was, maar in de race zelf ondergeschikt bleek aan de Britse Lewis die het leven laat bruisen. Vqn bruisen naar onstuimigheid, Max Verstappen reed weer te snel aan die chicane die hij vanochtend miste, maar nu kon hij de auto niet meer van de muur houden. Resultaatlinkerkant Toro Rosso vernield en 20ste plaats...
Als Nico Rosberg in die tweede vrije trainingen met 1'21"531 nog even de nek uitstak, is dat mooi maar te laat. Het lichte verschil met ploegmaat Lewis zit hem in een moeilijk te omschrijven "levensbeschouwelijke" zaak. Nico, zoon van vader Kéké Rosberg - geen doetje in zijn tijd - is aan de brave gedisciplineerde kant, spreekt vriendelijk vlot vier talen, is een verondersteld goed echtgenoot, die na een race of...opgave zo snel mogelijk weer naar huis wil.
Ploegmaat Lewis Hamilton is een levensgenieter die na zijn puberjaren in het keurslijf van Ron Dennis (Mc Laren) is opgegroeid en nu alle teugels viert. Hij lééft, niet altijd braaf, onstuimig, als een vuursteen die ongecontroleerd vonken over de weg slaat. Zoals hij in de GP van Amerika polesitter Rosberg al in de eerste bocht fysiek maar vooral psychologisch van de weg reed. In de slotfase van de race kwam Hamilton zo sterk terug uit de achtergrond, dat de druk op "papa" Nico te groot werd. Nico ging - zegezeker - in de fout en Lewis won en was meteen wereldkampioen.
In koerstaal vertalen cijfers deze gevoelsmatigheden, de lichte verschillen tussen Mannen die door de natuur gewild nu éénmaal onderling ànders zijn. In de lange rechte lijn van de 4,304 km lange omloop Hermanos Rodriguez werd Lewis Hamilton "geflitst" tegen 362,3 km/h en Nico Rosberg 256,5 km/h ! Een licht verschil in aanvoelen van de afstelling van de auto, millimeterwerk in bochten, constant denkwerk in het vibrerende hoofd.
Morgen zijn er de derde vrije trainingen, beduidender dan een mistige druildag. Daarna natuurlijk de kwalificaties. De omloop nabij Mexico City, is genoemd naar de gebroeders Riccardo en Pedro Rodriguez. Allebei lieten ze het leven in de autoraces. Riccardo (20 jaar jong) in de trainingen voor de GP van Mexico 1962 in de Peraltada-bocht en Pedro (31 jaar oud) in Nuremberg in Duitsland tijdens een ondergeschikte Prototype-race op 11 juli 1971.(Walter Rombauts)
DANIIL KVYAT SNELST IN FP1 NA FOUTE RONDE VAN SNELSTE MAX.
Max Verstappen is met 1'25"990 de snelste geweest in de GP van Mexico F1. Maar die tijd klokte hij pas nadat hij een chicane had "overgeslagen". Ieder weldenkend mens zal weten dat de Belgische Nederlander die zal moeten afgeven aan Daniil Kvyat (Red-Bull-Renault) die écht de snelste chrono reed, netjes op de baan, tijdens de 27 ronden die hij reed. Dus is de Rus Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault trainingssnelst voor Kimi Räikkönen in de Ferrari. Op Jenson Button's Mc Laren werd de hele hybrid-aandrijftechniek vervangen, inclusief de V6 zelf, en op die van Alonso grotendeels. Beide coureurs gaan veel plaatsen terug op de startgrid. Maar Button zou "met de allernieuwste stand van zaken bij Honda" de GP van Mexico zondag a.s. aanvangen.(wr)
Drie keer verpestte een safetycar de uitzonderlijk spannende GP van Amerika. Naast de fundamentele oneerlijkheid die daarin zit omdat iedere opgebouwde voorsprong wordt vernield, was niets sterk genoeg om "fenomeen" Lewis Hamilton van een derde wereldtitel te houden. Polesitter Nico Rosberg en ploegmaat bij Mercedes heeft nochtans zijn best gedaan. Maar hij moet ergens een druk niet kunnen weerstaan, want in de 49ste van 56 ronden beging hij aan de leiding rijdend een stuurfout. Die nam Hamilton natuurlijk in dank af en won met ruim 4" voor de Duitser die er mentaal kapot van is.
Een brave huisvader, "papa", verloor het van iemand die het Rock&Roll-tijdperk weer inluidt. Tatoeages, drinken, vrouwen, dag en nacht feesten, en zo nu en dan eens winnen voor de lol. Hij heeft het bij Mc Laren destijds onder de dictatuur van Ron Dennis anders gekend. Maar een te strenge opvoeding wreekt zich later altijd. Als de ketenen verbroken zijn. Lewis Hamilton voegt zich bij de elf coureurs die drie keer wereldkampioen zijn geworden. Tussen hem en die andere tien is er één groot onderscheid.
Door een hemels geschenk heb ik die 65 jaar van de Formule 1 ononderbroken mogen/moeten meemaken. Die elf drievoudige wereldkampioenen heb ik dus van ver of van dichterbij mogen meemaken, kennen soms, meestal schuchter en onervaren met een Jackie Stewart bijvoorbeeld drie dagen mogen doorbrengen. Met een Niki Lauda een nader contact wegens de organisaties van Antwerp Motor Union in de F3 en F2 waarin hij reed. Ik fungeerde als loopjongetje van de organisatoren en kwam op die manier met hen allemaal in aanvankelijk administratief contact. Een swingende wereld, hete feestjes, intriges, voer voor een superfilm. Maar hoe er ook werd gefeest. De "groten" als Jackie Stewart, Niki Lauda, Ayrton Senna (wellicht de grootste), Juan Manuel Fangio en anderen, hadden een rode draad van zelfdiscipline in hun leefpatroon. Ook bescheidenheid tekende ze.
De Brit Stirling Moss komt niet voor in het lijstje. Hij is nooit wereldkampioen geweest. Maar mogelijk is hij de snelste autocoureur aller tijden geweest. Hij was sneller dan zijn auto, sneller dan zijn spiegelbeeld. Hij was behoeftig aan minstens twee vrouwen voor een race eer de adrenaline in zijn lijf hem beheersbaar kon laten sturen. Moss was een aardbeving op wielen. Zijn landgenoot James Hunt was dat ook, maar veel arroganter, onbesuisder en dwaas. Hij werd één keer wereldkampioen (1976), het jaar waarin Lauda zijn verschrikkelijk ongeval had. James verdween als een vallende ster. Leeft nauwelijks in de herinnering voort. Playboy was toen synoniem van bandeloosheid, Hunt was daarvan het symbool.
Dus Lewis Hamilton verschilt van de "droge stoppels" die "Formule Finesse" kenden, maar meestal nette vrouwen hadden, evengoed scheidden en een andere zochten/tegenkwamen, maar er was "fatsoen". Altans naar buiten toe. Bij Hamilton kan men dat niet ten gronde gebruiken. Wat niet hetzelfde is als zeggen dat de Brit die zich spiegelt aan Senna (!?) geen goed mens zou zijn. Wat hij als puber en jongeman bij Ron Dennis aan plezier en zichzelf zijn, heeft moeten inleveren, wil hij nu inhalen. Denkt daarbij zelfs aan het promoten van de F1 onder de kleurlingen.
Toen ik dat hoorde, en nog een commentator het woord "zwarte" hoorde gebruiken, toen keerde mijn maag. "Zum kotzen !". Er zijn geen kleuren op deze aardkloot. Ik heb er zelf rode, gele, zwarte, bruine en witte gezien. Er bestaan alleen ontwrichtende gedachten van mensen van verschillende kleur die zich tot de "upperclass" achten maar wezenlijk rotheid, verdeeldheid en machtsmisbruik strooien. Goëthe zou Lewis Hamilton de hoogste eer bewijzen en zeggen "Het hoogste goed dat een mensenkind kan bezitten is persoonlijkheid."
Dat is het minste dat de kersverse wereldkampioen 2015 kan toegedicht worden. Eens telt alleen wie je was en wat je deed. Dus hoedje af voor die Mijnheer Hamilton ! En die vrouwtjes, en die champagne, en die eeuwige lust, nieuwsgezindheid en verslaafdheid aan het leven... Wie zonder zonde is...en die de zonde niet hebben gekend hebben er alleen jaloersheid over. Formule 1 is leven, bewegen, verliezen en winnen, botsen, tegen 200 km/h gemiddeld bestaan.
De volgende GP is die van Mexico. Maar voor het chaotische aldaar te vertellen - een andere keer - moeten we met meer dan respect vierde plaats van de Nederlandse Belg Max Verstappen in de spots zetten. Zelfs Sebastien Vettel had last de puber een eerste podiumplaats af te nemen. Uiteindelijk lukte het "Vetteltje" dan toch. Maar wat heeft die Max Verstappen (18) een show opgevoerd zeg !!! Terwijl onze GP2-kampioen Stoffel Vandoorne verder sist in de wachtkamer van de F1, pakt Max WK-punten, veel overigens. Vliegt naar voren, ook mogelijk naar Ferrari of Mercedes. Ik meen dat Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene geen woordbreuk zal doen en Kimi Räikkönen zal behouden in 2016. Maar Fin-De-Zwijger" plakte de Ferrari weer tegen de muur.
Een technisch mankement in de rechtervoorrem pleit onschuldig voor hem. Max Verstappen, allé, zijn vader Jos, is ook in dialoog met Mercedes. Voor Stoffel Vandoorne is er geen echte dialoog - lees geldstroom - en andermaal blijft de industrie in ons land in gebreke. Net zoals destijds Thierry Boutsen door de tapijtenfabrikant Louis Depoortere in de F1 is gebracht. Verder bleef iedereen zwijgen in dit land. Jacky Ickx - statistisch - onze beste autocoureur dreef van jongsaf op puur talent en vader autojournalist Jacques Ickx kende de wegen.
Laat ons weerkeren naar vandaag, deze dag die Hamilton kroonde, maar de toekomst van de F1 verder in het ongewisse laat. Bernie Ecclestone die volgende woensdag 85 wordt, keek er als een jonge gast op toe. Bernie's verjaardagsgeschenk zou wel eens de verkoop van zijn F1 kunnen worden. Bernie Ecclestone heeft de F1 gemaakt. Nadat hij als bijzonder slecht autocoureur inzag dat het cijferen hem beter lag.(Walter Rombauts)
In mannentaal is de Formule 1 geschiedenis ten einde. In de kwalificaties voor de pole-position werd de Q3 (derde run met tien auto's) door koersdirecteur Charlie Whiting afgelast. Het regende te hard. Ook teveel wind. Geen werk meer...Tussen Q2 en het veronderstelde begin van Q3 werd met blazers nog getracht te water van het asfalt (bituum gemaakt met Texaans gesteente en meer grip biedend...) te blazen. Ongeziene taferelen. Aangeblazen door de Amerikaanse filosofie dat racen op nat niet mogelijk is. Toegejuicht door Herr Niki Lauda, die in 1976 uitstapte in de zondvloed in het Japanse Mont Fuji... Niki is geen softje, maar het wordt zielig te zien dat zo'n dikbetaalde zonnejongens hun werk niet moeten doen wegens wateroverlast.
Aqua Planing, Watergladheid. Het verschijnsel is zowaar baas geworden over een GP. Nooit eerder gezien in de 65-jarige geschiedenis van de F1. De Duitser Nico Rosberg (Mercedes) reed in de Q2 de snelste chrono en kreeg dus wegens de annulatie van Q3 zijn derde pole in dit seizoen. "Cadeau", noch min, noch meer. Soft. Voor de race zelf (20 uur bij ons vandaag) staat er een Ark van Noë klaar. In het slechtste geval kan ook de GP zelf worden gekanseld. De heren "autocoureurs" - dat zijn er maar een handvol - en de "piloten" kunnen elkaar eventueel te voet de overwinning betwisten. Te voet komt men snel ver vandaag. Op voorwaarde dat ze goede regenschoenen aan hebben. Anders is het te gevaarlijk. Maak er een Echternachtse processie van. Twee stappen vooruit en één achteruit. In dat stadium bevindt zich de F1 vandaag. Wie durft het aan binnen de FIA om weerom "koersauto's" en "autocoureurs" ten tonele te voeren in plaats van porceleinen venten...? Daarop maakt Max Verstappen dan weer een uitzondering: als tiener 8ste op de startgrid, voor tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso...Tja, met een vader als Jos Verstappen !
Daar kunnen alle F1 cracks dan in en kan de GP voor de eerste keer per boot worden gevaren. Dat zou ook een primeur kunnen zijn... Waar is de tijd van Scalextric ? Van iedere soort nam Noach er twee mee in zijn ark. Die zullen tussen nu en de start niet meer worden gevonden. Want de harde jongens, de puristen, de onversaagden, zoals Lauda er één was, zijn verdwenen. Salonridders. Op maat gesneden voor Lewis Hamilton die aan twee punten meer dan Rosberg genoeg heeft om een derde keer wereldkampioen te worden. Straks GP van Amerika. In het kader van de Rechten van de Mens is het een goede zaak. Als het regent voeren we geen oorlog meer. En als we oorlog voeren, bede, dan niet té raak schieten aub. Autokoersen ? Ja, maar niet te snel aub. Met regendrempels. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Na 65 jaar het summum aan racen te zijn geweest, raakt de Formule 1 vandaag op drift. De koninginneklasse van de autosport beleeft een crisis die vooralsnog slechts onderhuids wordt toegegeven. Brutaal gezegd zit iedereen te wachten op de dood of de doorslaggevende beslissing van de F1-CEO, Bernie Ecclestone (85) die te kennen gaf de F1 dit jaar nog te willen verkopen. Als dat zo gebeurt, gaan we nog hele rare dingen zien en zal de F1 nooit meer zijn dan ze was.
Waar intriges en ridderlijkheid elkaar heel de geschiedenis door hebben bekampt, zal alleen nog het pure commercialisme doorwegen. "Coureurs" op puur talent zullen niet meer aan de bak komen. Actueelste voorbeeld: onze Stoffel Vandoorne, GP2-kampioen, begiftigd met alle klasse die een F1-rijder moet bezitten, valt naast de boot bij Renault, ten gunste van Jolyon Palmer wiens dollars de doorslag gaven. De grid zal worden bezet door betalende piloten. Opdat het milieu niet helemaal ten schande zou worden gezet is Stoffel "invaller" bij Mc Laren. Ingeval Alonso of Button eens niet bschikbaar zouden zijn. Zéér magere troost voor onze Belg.
Lewis Hamilton, Sebastien Vettel, Fernando Alonso, Michaël Schumacher, Kimi Räikkönen, en andere Jenson Button's zijn eigenlijk vandaag al "de laatste der Mohikanen". Figuren van vlees en bloed, behept met goed en kwaad, zoals ze allen waren. Zelfs de ridders uit het oertijdperk in de jaren '50 als Farina, Fangio, Moss, Hawthorn, Senna en andere Stewart's en Prost's waren een samenstelling van emoties, heimelijk denken, intrigerend denken. Maar die "status" gaf als totale persoonlijkheid meestal een ridderlijke mentaliteit.
De voortschrijdende geshiedenis zal hen vervangen door vage schimmen à la Pastor Maldonado, eeuwigdurend gesponsord door de Venezolaanse olie-industrie, en een bende "gold-diggers", "fils-à-Papa", die zowat alles kunnen, behalve echt aan een stuurtje draaien. Naar mijn ervaring lopen er twee uitzonderingen tussen: Carlos Sainz jr, geboetseerd door rallylegende vader Carlos Sainz en Max Verstappen gekneed door vader Jos Verstappen, ooit ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton.
Zoals de kaarten nu op tafel liggen heeft de investeringsmaatschappij CVC 35,5% van de F1 in handen. "Good Old" Bernie Ecclestone 5,3% plus alle morele rechten die niet in cijfers zijn uit te drukken. Enige neiging bestaat de belangstellende ter wille te zijn. Wegens dat zij mateloos over dollars beschikken. Het zijn een Amerikaanse miljardair, Stephen Ross en "Qatar Sports Investments".
De eerste is eigenaar van het NFL-team "Miami Dolphins" en de tweede heeft als achtergrond de rijkdom van zowat alle sjeiks en onzichtbare politici van de nieuwe wereldorde. Als die eigenaar zouden worden - snel overigens - dan is het einde van de klassieke, historische Formule 1 een feit. Nadat hij de opperste glorie zal mogen beleven door CEO te blijven, kan Bernie Ecclestone het pientere, unieke hoofd neerleggen en aan de F1-God zeggen "het is volbracht..." Dank U Bernie.
Wat klinkt dat religieus, bijbels. Tja, daar heeft Ecclestone de voorbije dagen opmerkelijke uitspraken over gedaan. In Rusland, waar het geen geheim is dat Vladimir Poetin en Bernie meer dan redelijk goede vrienden zijn. "Amerika is vol van zichzelf", zegt Bernie. "Ondertussen zien zij niet dat de wereld rond hun "eiland" helemaal is veranderd. Ze - de Amerikanen - weten niet precies wat andere mensen in de wereld aan positiefs doen. Ze wanen zich superieur op basis van hun geloof...(sic). Straf Bernie !!! Maar hij gaat met zijn onvoorstelbare ervaring nog veel verder.
"Europa, ooit bakermat van de F1, is nog enkel een plaats om te bezoeken als toerist uit China, Japan, de Verenigde Emiraten enzo. Om te kijken hoe het vroeger was. Europa heeft niets meer te bieden. Zeker de F1 niet. Hun GP's worden nog georganiseerd omdat hun overheden de tekorten bijpassen. De belastingbetaler dus. Ook overleven enkele circuits dankzij hun mythe en...mijn goodwill. Monza, Francorchamps, Silverstone...Duitsland heeft zelfs geen GP meer terwijl er drie Duitsers in het WK rijden. Michaël Schumachter (7 maal wereldkampioen) onder zijn burgers heeft... Europa is niet meer interessant", dixit Bernie Ecclestone. Zelfs een leek kan dat beamen.
Er was een tijd dat...er 26 auto's op de grid stonden. Dat er zeven verschillende motorleveranciers aanwezig waren. Nu staan er 20 op de stargrid. Vele teams staat het water aan de lippen omdat de "vergroening" van de F1 - in 2009 gelanceerd - met de V6's turbo's, in combinatie met een energie-recuperatiesysteem, te duur is gebleken. Naar schatting kost een F1-seizoen nu aan teams zo'n 21 à 28 miljoen Euro door de hybrid-engines.
Om dat leed te verzachten pleit - wederom - Bernie Ecclestone om terug te keren naar de ouwe getrouwe atmosferische V8. De kosten zouden dalen, Cosworth in Engeland zou weer kunnen komen en er zou opnieuw méér brandstof worden verbruikt...Dus "FIA Strategy Group" in Parijs, Bernie zet jullie wel heel erg in jullie nakie. Bernie heeft de echte macht, Bernie speelt in het wereldcasino. Zijn naaste vrienden als Max Mosley (voorganger van Jean Todt) springen weer op de scène.
Mosley moest wat baan ruimen wegens een - uitgelokt - seksshandaaltje op internet. Een beschadigingsspelletje. Met blote naziverpleegsters, zweepjes en kettingen. Een rollenspellteje, stiekem gefilmd. Of je nu Berlusconi heet, Max Mosley of Flavio Briatore, om zo'n sm-spelletje zitten ze in de F1-wereld niet verlegen. De filosofie ervan is bijna de essentie. Jean Todt, voorzitter van de FIA en zowat iedereen kijkt er beteuterd naar. Beetje machteloos en snakkend naar de elektrische F1. Wegens klimaatverantwoording. Todt kwijlt bij de gedachte want hij ziet de F1 niet echt graag. "Draagt niets meer bij tot milieu en ontwikkeling van de gewone auto", draagt hij uit. Met een ernstige graad van waarheid in die uitlating.
Straks om 15 uur bij ons, 9 uur 's ochtends in Texas, gaan de kwalificaties door. Voor de "pole". Met als kijkmagneten Mercedes (Hamilton en Rosberg), Ferrari (Vettel en Räikkönen) en de rest. Tenzij één van de "jongens" (Duitser Nico Hulkenberg misschien...) zich uit de anonimiteit rijdt waarin de Formule 1 dreigt te verzinken. De race zou plaats vinden om - onze tijd - 19.00 uur. Tenzij de weervrouw - de storm heet Patricia - wat spelletjes speelt met de miljonairs. Soms gaan die voor. (Walter Rombauts)
Niet rijden kon geen optie zijn. Uiteindelijk werden de derde vrije oefeningen gereden. Met Hamilton het snelst (1'59"517) voor Vettel (2'00"380. Ploegmaat Rosberg pakte de negende tijd. Winnaar van de 24 Uren van Le Mans dit jaar, Nico Hulkenberg reed de derde chrono (2'00"496). De Duitser manifesteert zich duidelijk voor een betere renstal dan Force-India. De kwalificaties werden aan het eind van deze laatste trainingen veiligheidshalve al met een half uur uitgesteld. De weersomstandigheden in Texas zijn dermate slecht dat de GP morgen nog steeds in vraag staat.(wr)
CIRCUIT GP VAN USA TOT VANMIDDAG GESLOTEN WEGENS WEERSOMSTANDIGHEDEN
Aanhoudende stortregens, orkaanwinden en bliksems behersen het circuit van Austin waar zondag de GP van Amerika wordt gereden. De Free Practice 3 komt daarmee in gevaar. Geen mens weet er raad mee. Hopelijk wordt de race omwille van de weersomstandigheden niet geannuleerd, zoals oot het geval was met een GP van Duitsland begin mei wegens een ondergesneeuwde Nürburgring.(wr)
AUSTIN EN FUJI VER VAN ELKAAR, VOOR LAUDA DICHT BIJEEN..
1 augustus 1976. Adenau. Nürburgring, "die Alte mit 176 kurven". GP van Duitsland, negenëndertig jaar geleden. In de tweede ronde in de groene hel bolt een wiel van Lauda's Ferrari in Bergwerk. De bolide vliegt in brand, de Oostenrijker Niki Lauda en wereldkampioen 1975 wordt als een mummie naar het ziekenhuis in Bonn gevlogen. Zes weken later finishte hij vierde in de GP van Italië in Monza, terwijl het bloed uit zijn helm zeeg. Karakter. In de laatste GP, die van Japan in 1976 aan de Mont Fuji regende het pijpestelen. Niki Lauda moest nog maar één punt halen om ook in 1976 opnieuw wereldkampioen te worden in plaats van playboy James Hunt in een Mc Laren-Ford (Cosworth V8).
In de tweede ronde van die laatste GP stuurde Niki Lauda de Ferrari naast de piste, stapte uit en zei "Waanzin...!!!" Karakter. James Hunt werd wereldkampioen 1976 in een Mc Laren. Lauda - na een fikse ruzie met Enzo Ferrari, de "Il Commendatore" - reed Lauda voort voor Ferrari en won in 1977 zijn tweede wereldtitel. In 1984 zijn derde, met een half punt voorsprong (72 tegen 71,5) op Alain Prost in een Mc Laren-TAG Porsche.
Omstreeks 20.30 uur vandaag, zei hij hetzelfde in Austin waar om dezelfde gutsende regen gewacht werd met de kwalificaties voor de GP van Amerika die morgen zondag wordt gereden. Aanstonds probeert men het opnieuw. Lauda is woedend en zegt dat in zo'n weder niet te rijden is. Met hem waren Alain Prost en Jackie Stewart de hevigste tegenstanders van rijden in de regen. Senna hield daar dan weer van. Los van de Formule 1 maar in de Indy Cars - zelfs voor de 500 Mijlen van Indianapolis - wordt er niet geraced als het regent.
Een discussie waard, maar in concreto onoplosbaar. Het is nu éénmaal een kunst om die ingewikkelde machine die een auto is onder alle omstandigheden te beheersen. Kijk maar naar de WK-rallyrijders. Sorry Niki. Maar menselijk gesproken heb je diep en groot gelijk. Jij kan het weten en wij, de stuurlui aan wal, moeten eigenlijk braafjes onze mond houden. Als Niki Lauda spreekt, dan spreekt God. De Schepper van alles spreek je niet tegen.
Niki Lauda pleit om morgenochtend om 9 uur de strijd voor de "pole" te laten rijden. De legende wordt zenuwachtig. Nochtans duurt dat bij Niki héél lang. Herr Andrea Nicolas Lauda luidt mogelijk een nieuw tijdperk in. Zonder nog nattigheid te moeten voelen. Oorzaak van die chaos is - andermaal - een vrouw, met name de orkaan "Patricia" die haar toorn heeft laten uitdeinen naar Texas. Maar daar blijkt niemand meer in de appel te bijten. Zelfs Bernie Ecclestone niet. Die droomt van het zonnige Californië. Hij wil naar Tesla's basis, omdat hij in weerwil van zijn 85 lentes, nog altijd onder wisselstroom leeft. Hij heeft in Austin overigens Max Mosley weergezien. Als dat niet genoeg zegt...? Althans voor de ingewijden.
Conclusie : Niki Lauda's woorden wogen door. Matteo Bonciani van de FIA en racedirecteur Charles Withing beslisten om de kwalificaties om de "pole" morgenochtend om 9 uur te houden. Dat is bij ons om 15 uur in de namiddag. Naar mijn gevoel wintertijd in het land waar de zon maar weinig schijnt. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)
ROSBERG (MERCEDES) SNELST IN FP1 IN DE GP VAN DE USA.
Hij heeft maar zeven ronden gereden maar is anderhalf uur de snelste gebleven met een chrono van 1'53"989 over een omloop van 5,513 km die zondag 56 keer zal moeten worden afgemaald. Het circuit van Austin in Texas heeft een lange rechte lijn en een bochtig gedeelte met enkele karaktertrekken van Suzuka in Japan. De eerste vrije trainingen begonnen op een natte piste die stilaan opdroogde, maar buiten Massa die vroeg al even in een ongevaarlijke fout ging, is niet veel commentaar aan deze training te melden.
Des temeer randinformatie is er te rapen, maar ieder item daarvan is een verhaal op zich. Vooral komiek klinkt de - jaloerse - kritiek op de 85-jarige Bernie Ecclestone die weldra de F1 van de hand laat doen door de nu heersende investeringsmaatshappij. Bernie "stay the boss". Dat zal wellicht zo zijn tot aan zijn dood. Voor de jonge mensen die nu laatdunkend op de kleine Reus neerkijken, is het nuttig te vertellen dat die Brit vanaf 1981 de Formule 1 de glitter- en geldstromen heeft binnengeleid waar nu blijkbaar de hele wereld van geniet. Voor dat tijdstip was de F1 natuurlijk ook een hoogstaand iets, maar wel met veel kleine renstallen, en zelfs grotere, die het water aan de lippen stond.
Bernie heeft dictatoriaal, niet te kloppen in simpele logica, van hen miljardairs gemaakt. Dus laat de kleine - van gestalte - Reus Bernie Ecclestone nog genieten van wat hem heeft bezield. Wie Bernie zegt, zegt Formule 1. Zoals wie Formule 1 zegt, ook direct moet denken aan Ferrari, Fangio, Senna, Prost en straks ook (zin of niet...) ook Lewis Hamilton. Binnen anderhalf uur worden de tweede vrije trainingen gereden.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)