Willy Weyens dirigeerde Rallyworld 26 weer naar climax
Zesentwintig jaar lang heeft meesterfotograaf zijn ongeëvenaarde Rallyworld uitgegeven. Met dit nieuwe jaar 2011 is het niet anders. Op de cover van het boek vliegen Sebastien Loeb samen met ploegmaat Daniël Elena in hun Citroën C4 naar de zevende wereldtitel. Zoveel als Michaël Schumacher in de Formule 1. Alleen zien we dit de Duitser in de rallys niet nadoen. Terwijl Loeb in de LMP1 van Henri Pescarolo voor de 24 Uren van Le Mans niet bepaalt een slecht figuur sloeg. Ook Raikkönen heeft geproefd van de rallys op hoog niveau. Zo hoog ging hij soms dat hij bij wijze van spreken in de bomen bleef hangen. Samen met een team Belgische o.a. Gilbert Vannutte en buitenlandse rallyspecialisten, vertelt Willy Weyens in dit boek weer àlles. Op een directe manier, in een correcte stijl en met de eenvoud die grote mannen siert. Het telt 256 bladzijden met 600 foto's die Willy onder de meest gedurfde invalshoeken maakte. Het is te koop in iedere goede boekhandel.(wr)
Er is Mazda veel gelegen aan het sustainable produceren. Duurzaam, met zo weinig mogelijk uitstoot aan koolstofdioxyde (CO2). Want die sakkerse CO2 moet verminderen. Al zijn daar niet al de geleerden het ermee eens. Op zich is CO2 niet giftig, kleurloos en smaakloos. Toch zou het overmatig uitgestoten door onze autos, industrie en huisverwarming oorzaak zijn dat de zonnewarmte niet kan weerkaatsen naar de ruimte. Er hangt een CO2-gordijn die dat verhindert. Waardoor de aarde opwarmt. In Cuncun in Mexico op de jongste klimaatconferentie geraakten ze het erover eens dat de opwarming maximum 2°C mag bedragen. Dan smelten de ijskappen niet verder meer, stijgt de zeespiegel niet meer
Naast CO2 bestaat er ook nog NOx (stikstofoxyden) die overvloedig in de atmosfeer terecht komt. Er wordt niet zoveel over gesproken, maar het is giftig. Zeer ongewenst. Het is in California waar in 2003 de Low Emission Vehicles One werden vastgelegd. Om in 2012 tot de LEV II te komen. NOx is daar meer topgegeven dan de CO2. In 2012 zal 12% van het ganse wagenpark een uitstoot ZERO moeten hebben. Zes jaar later zal dat 13% moeten zijn omdat de voorziene 15% industrieel niet haalbaar zijn. Maar naast dat autopark moeten ook alle productie-eenheden CO2-vrij hun producten maken. Zoom-Zoom, zoals Mazdas rijden. Overigens heeft Mazda in de CX-7 een neutralisering van NOx voorzien door het additief AdBlue van Total te gebruiken. Dat neutraliseert in de uitlaatgassen met een product op basis van amoniak de giftige stof.(wr/Foto:Mazda)
Citroën Belux commercialiseert de 1.6 e-HDi 90 Airdream op de modellen C3 en DS3. De autos krijgen een Stop&Startsysteem dat is overgenomen uit de C4 en de C5. Het wordt in dit geval gelinkt aan de 1.6 HDi 90 motor volgens de Euronorm 5. De transmissie is een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Op de C3 is de nieuwe techniek beschikbaar op de afwerkingsgraden Seduction en Exclusive. De versie 1.6 e-HDi 90 Airdream met manuele vijfversnellingsbak vervangt de 1.6 HDi Seduction 99g. Door het Stop-Startsysteem vermindert het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot tot 93 g/100 km. Stadsverkeer wordt hierdoor aangenamer omdat ook vibraties en rauw lawaai werden omzeild bij het weer automatisch starten van de motor.(wr/Foto:Citroën)
Bernard Dantec, projectleider van de elektrische Citroën Survolt, werkt hard om het vermogen van 220 kW (300 pk) op te voeren naar 330 kW (450 pk). De versie die door Vanina Ickx op 12 juli j.l. over de omloop van Le Mans werd gestuurd was dus nog maar een doetje. Met de vermogenstijging uit twee elektromotoren die de achterwielen aandrijven zal ook de topsnelheid van 260 km/h naar 300 km/h evolueren. Dat meldde enige dagen geleden lEquipe Magazine bij monde van Erik Bielderman. Navraag bij Citroën zelf leidde tot gehele ontkenning, op zn minst tot daarover is bij ons niets bekend.
Doordat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling ook zijn maximum koppel aflevert, schiet de Survolt als een raket van 0 naar 49 in zijn braafste vorm. De snelste die nu wordt klaargestoomd zal die sprint onder 4 kunnen waarmaken. Het koppel van weerom die van Vanina bedraagt 4.400 Nm ! Daarmee kan je het asfalt van de weg afschrapen. Het zijn twee Lithium-Ion batterijen van ieder 140 kg die de motoren voeden. Principieel kan er rustig 200 km als autonomie worden geteld. Met de nadruk op rustig. Zoniet is het andere koek.
Zoals er sprake is van een Europese Tesla Cup, doen ook geruchten de ronde als zou Citroën een Cup organiseren met de Survolt. Een manche zou 20 minuten duren. Als omlijstingprogrammas van grote races zouden twee manches worden gereden met een tussenpauze van 30 voor het opladen van de accus. In dat geval kan die 200 km autonomie worden vergeten. De Citroën Survolt zal dus nog niet direct aan de start staan van de 24 Uren van Le Mans. De lAutomobile Club de lOuest, organisator van de wereldberoemde race denkt nochtans steeds duurzamer in haar reglementen. Maar voor de Survolt is het te vroeg.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Citroën-Lejeune)
Lotus Renault GP bepaalt toekomst Lotus-sportwagens
Genii Capital en Groep Lotus hebben het oprichten aangekondigd van Lotus Renault GP dewelke de opvolger wordt van Renault F1 Team, dat deelneemt aan het FIA WK Formule 1 in 2011. Deze aankondiging situeert zich in een strategische alliantie tussen de twee ondernemingen en creëert technologische mogelijkheden die het toekomstige gamma van Lotus sportwagens mee zullen bepalen.
Zo zal Lotus onder Karl-Heinz Kalbfell ex BMW, Rolls Royce en Maserati tegen 2016 de productie van sportwagens opschroeven van 2000 tot 10.000 eenheden. Om dat te bereiken zal Lotus drie middenmotor sportwagens bouwen en twee wagens met voorin gemonteerde krachtbron op de markt brengen.
Nog steeds volgens de bron van Genii Capital zal in 2013 (Genève) de Esprit worden gelanceerd als concurrent van de Porsche 911. Zes maanden later moet dan de kleinere Elan volgen. Voor 2014 wordt aan een nieuwe Lotus Elite gedacht die dan weer de rivaal van de Ferrari California wordt genoemd. In 2015 zal dan een Eterne worden gelanceerd die het opneemt tegen de Porsche Panamera en als kriek op de ontwerptaart komt dan een nieuwe Lotus Elise
Na de tergkeer van de naam Lotus in de Formule 1 in 2010 onder licentie van de Group Lotus, betekent deze alliantie een complete terugkeer van Lotus in de sport, met de complete steun van het moederhuis Proton. Groep Lotus neemt een belangrijke participatie in Lotus Renault GP met Genii Capital. Beiden hebben ook een akkoord van sponsoring gesloten dat loopt tot eind 2017. Vanzelfsprekend blijft Renault leverancier van de motoren en draagt ook de technologische kennis over naar de Lotusingenieurs. Renault was met de Spanjaard Fernando Alonso wereldkampioen in 2005 en 2006. De Franse constructeur blikt overigens terug op dertig jaar aanwezigheid in de Formule 1(wr/Foto:Lotus)
In de super S60 van Volvo erkent een radar en een camera voetgangers als obstakel. In het kader van de pioniersrol die Volvo sinds 1927 speelt in het aanbieden van zowel actieve- als passieve veiligheid, komt het exclusieve merk nu met iets zeer uitzonderlijk op de proppen. Wanneer een verstrooide of dwaze bestuurder tegen stad snelheid tot 20 km/h een even verstrooide wandelaar niet opmerkt, doet een radar en camera dat wel. De Volvo leidt gewoon gans automatisch een noodstop in en vermijdt een ongeval en de dramatische fysieke en materiële gevolgen daarvan.
Het ligt voor de hand dat veiligheidsspecialisten dan ook aanraden in drukke straten de maximum snelheid van 50 km/h naar 30 km/h te reduceren. Anderzijds zijn Volvo-ingenieurs drukdoend die noodstop vanaf 30 km/h in te leiden. Einddoel is een topveiligheid te bieden naar voetgangers en fietsers toe. Volvo heeft ondertussen ook een auto die zelf stuurt. Hij doet het al beter dan de VW die zon twintig jaar geleden iets dergelijks lanceerde. Sensoren tastten toen de vangrails af. In België kon het VW-prototype het niet rooien omdat de vangrails niet parallel genoeg met de weg waren maar eerder als serpentins door de sensoren werden ervaren (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Volvo)
Antwerp Classic Salon 2011 brengt hoogtepunten uit autogeschiedenis
Het is voor de 34ste keer dat in 2011 het Antwerp Classic Salon doorgaat. Ieder jaar heeft het organiserende SiHa weten te verrassen met themas rond oude glorieën en hedendaagse glitter uit een snel vooruitstormende autowereld. Volgend jaar daar aan de Van Rijswijcklaan in Antwerp Expo zal dat niet anders zijn. Dit keer is immers besloten de hoogtepunten uit de hele autogeschiedenis te brengen. Geen gemakkelijke klus aangezien die turbulente story meer dan honderd jaar geleden ontstond In die tijd dacht men overigens geheel elektrisch tot Drake aardolie op 21 meter ontdekte en men meende dat het vloeibare goud was verdwenen. Vandaag rijdt de elektrische auto opnieuw. Tesla, Peugeot Ion, Mitsubishi iMiEV, Citroën C ZERO en andere Revas vonken desgewenst NU in het verkeer.
Het is dus uitkijken op het Antwerp Classic Salon 2011 of de La Jamais Contente van de Belg Camiel Jenatzy zal prijken. Hij was het die puur elektrische door de muur van 100 km/h ging. De auto prijkt in het Automuseum van Compiègne, heeft door diverse transporten twee deuken in zijn neus opgelopen, maar die zullen puristen er graag bijnemen voor het geval die auto in de Scheldestad zou geraken en als pièce unique het hoogtepunt der hoogtepunten zou kleuren. De SiHa is tot veel in staat. Dus mogelijk ook om dit snel met de stad Compiègne te regelen.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
Het geleuter over elektrische autos moet stoppen. In de plaats daarvan moeten de kant en klare producten de weg naar de koper zoeken. In eerste instantie zal dat wellicht langs de leasingmaatschappijen gaan. Daarna zal links en rechts wel een privébelegger aan de stekker durven.
De Nissan Leaf is al concreet, de Mitsubishi iMiEV, de Citroën C-Zero en de Peugeot Ion ook. Vanaf 2011 dat is vanaf nu brengt Renault progressief vier puur elektrische wagens op de markt. Daarvan zijn er twee afgeleid van modellen met een verbrandingsmotor.
De principieel eerste is de Fluence Z.E. die in eerste instantie in Israël en Europa zou worden gelanceerd. Hij is de elektrische versie van de Fluence en zal van de band rollen in de Turkse fabriek van Bursa. Vervolgens is er de Renault Kangoo Express Z.E. en die wordt de elektrificatie van de gelijknamige auto met verbrandingsmotor. Hij zal op dezelfde lijn worden geassembleerd in de fabriek van Maubeuge.
Het gamma Pure Electric wordt daarna ook uitgebreid met de aanvankelijke conceptcar Twizy Z.E. en is specifiek bedoeld voor stadsverkeer. De auto wordt in Valladolid in Spanje gemaakt. De vierde tenslotte zal de Zoe Z.E. zijn die in Flins nabij Parijs zal worden geproduceerd. Renault en Nissan zullen op drie continenten de Li-Ion-accus fabriceren en het is hun bedoeling West-Europa zoveel mogelijk wagens met uitstoot ZERO aan de man te brengen. Nissan heeft ook gepland de batterijen na hun leven in de autos nog een tweede leven voor andere toepassingen te bestemmen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Mazda 3 1.6 CDVi verbruikt minder en geeft meer rijplezier
Minder uitstoot aan koolstofdioxyde (CO2) is een afgezaagd refrein van de moderne autobouw. Maar geen enkel merk kan er nog rond, tenzij de ronkende merknamen die alleen in Top Gear en niet zozeer op de automarkt terechtkomen. Minder CO2 uitstoot bereikt men alleen door minder gewicht, een complete verbranding en een juiste rijstijl. De MZ-CD 1.6 liter viercilinder met commonrail-inspuiting is door Mazda aangescherpt en we mochten hem over de Route Napoleon door de Maritieme Alpen achter Nice sturen. Met een verbruik van 4,4 l/100 km en een maximum koppel van 270 Nm bleek zowel de optie van 117 g/km aan CO2 gehaald bij een leegewicht van 1250 kg als funrijden op de koppelkromme die zich van 1750 tot 2700 t/m constant houdt.
Buiten die essentie zijn opmerkelijke doelstellingen bereikt. Mazda slankte de 3 met 15 kg af en verhoogde het eerdere maximum koppel met 30 Nm. Mede daardoor kon een handgeschakelde zesversnellingsbak worden gemonteerd. Die heeft in de hoogste gang een overdrive-verhouding van 0,622 : 1. Op de toen al besneeuwde, spekgladde, Alpenwegeltjes konden we die niet gebruiken, maar op de autobaan des temeer. Daarbij viel het verbruik naar een strikte minimumwaarde, soms zelfs in de buurt van 3,8 l/100 km.
Hét cijfer bij uitstek dat naar 99 g/km aan CO2 verwijst en waarmee Citroën, Peugeot, Volvo en met hen andere VWs vadertje staat 15% korting op de aankoopfactuur ontfutselen. De 4,4 kW (6 pk) meer aan vermogenwinst vertalen zich in 85 kW (115 pk) tegen 3600 t/m. Het piekvermogen wordt bereikt op 400 t/m minder dan in de vorige uitgave van deze opmerkelijke krachtbron met nieuwe turbo met variabele geometrie. Er zitten tal van geheimpjes achter. Jurgen Sander, ingenieur bij Mazda R & D Europe wees er op enkele.
Dat alle motoronderdelen met polyamide worden bespoten om zo tot een maximaal onderling glij-effect te komen is niet de essentie. De motor kreeg benevens de noodzakelijke lange-slagkarakteristiek om koppel te oogsten, ook maar twee kleppen. Door twee kleppen, een inlaat- en een uitlaatklep, te gebruiken in plaats van vier, kan men het stellen met één nokkenas. Dat bespaart gewicht én wrijvingsverliezen. De frictie werd met liefst 4% verminderd. De injectie van de gasolienevel geschiedt onder 1600 bar. De turbo zorgt voor dat overschot aan lucht waarnaar een diesel altijd snakt,om zo tot een maximale cilindervulling te komen die met een compressieverhouding van 16 : 1 de verbranding spontaan inleidt.
Er is geen opschakelindicator aanwezig in de nieuwe Mazda 3 1.6 TD. Wie het juweeltje aankoopt en wil genieten van het lage verbruik, onthoudt het liefst dat tussen 1750 en 2000 t/m een hogere versnelling wordt ingeschakeld. Daarna trekt men afhankelijk van de gewenste acceleratie al dan niet door tot 3.000, maar liefst niet. Want beter is tot maximum 2700 t/m te accelereren en dan weer aan te pikken naar die hogere gang die dan weer het maximale koppel laat werken en gevoelen in de soepelheid waarmee de auto aan speed wint. Op die manier gebruikt met letterlijk die vlakke maximumkoppellijn over heel zijn bereik. Koppelrijden is ecorijden, synoniem van weinig brandstof verbruiken en toch veel rijplezier genieten.
De andere beoordelingen zijn erg persoonlijk van aard. Zoals de keuze tussen een hatchback of een sedan, of kiezen voor de "Sport Grade"-version. De sedan heeft Cd 0,28 en de Hatchback 0,30. Doet uiteindelijk weinig terzake. Geventileerde schijfremmen vooraan, volle achteraan. Ze voldoen in alle omstandigheden. De stuurinrichting mocht wat meer grondcontact naar de bestuurder(ster) doorgeven. Maar dat is maar om iets te zeggen, dat is al spijkers op laag water zoeken...De hele ergonomie van het dashboard is naar de persoon achter het stuur toegespitst. Er rest verder een ruimtegevoel dat toch geen knusheid verliest.
Daardoor krijgt die het aangename gevoel één met de auto te zijn en wakkert een goed rijgedrag aan. Natuurlijk is er een handvrij systeem voor Bluetooth, Audio-players en kan je via de Bose-baffers het sportief ogende interieur in een concertzaal veranderen... Bi-Xenonkoplampen die meeloerend verdraaien in de bochten, de randen aftasten. Parkeerhulp standaard en een vijfsterren-label in de Euro NCAP-crashtest in november 2009. De Mazda 3 1.6 TD vraagt om de 20.000 km een onderhoudsbeurt en de roetpartikelfilter hoeft geen onderhoud meer.
Kritiek op iets ? Moeilijk, want het is gênant als betweter te worden bestempeld. We sluiten dus met alleen maar respect voor wat Mazda biedt sinds Jujiro Matsuda op 30 januari 1920 in Hiroshima stichtte: de Mazda Motor Corporation, toen de Toyo Cork Kogyo Co. Toen al synoniem van strakke, strenge klasse. De olie die altijd boven drijft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mazda)
Van 22 tot 24 april krijgt Circuit Zolder opnieuw het World Touring Car Championship op bezoek. Het gaat dan om de derde en vierde race van deze ongemeen boeiende close-racing met toerwagens waarin de toeschouwers ook de hunne herkennen. Race één en twee worden in het Braziliaanse Curitiba gereden op 20 maart 2011. Daarna wordt de bonte stoet verscheept naar Europese bodem. Seat, BMW en Volvo maken het mooie weer met aan het stuur tal van gewezen F1-virtuozen en jonge leeuwen die hen het vuur aan de bumpers leggen Zoals de "rookies" Colin Turkington en Norbert Michelisz zinnens zijn hun eerste WTCC-overwinning te behalen. Om niet te spreken over de zegedrang van de Volvo C30 die dit jaar debuteerde. Volvo Zweden wil er alles aan doen om in de voorste rangen te vlammen.
Nieuw dynamisch General Manager van CZ, Thierry Deflandre (52) gaat Zolder op zijn Paasbest aan het talrijk verwachte publiek presenteren. Dat het WTCC weer op de kalender staat, ziet hij als een bevestiging van de kwaliteit die Zolder altijd biedt. Hij zegt het zo: Wij hebben de ambitie om van deze editie 2011 een absoluut succesnummer te maken. Met het Belcar Endurance Championship als hoogstaand omlijstingsprogramma, pinnen we een sterkere nationale verankering in dat weekend dan in 2010. Het zal een grote publieksmagneet worden. Zolder zal zich in een nieuw kostuum aan de auto- en autosportwereld tonen. En meer dan alleen maar omdat zoiets traditie is met Pasen !
De derde en vierde WTCC-manche in Zolder zijn meteen de laatste rechte lijn naar "Clean Week 2020" toe. De bontgekleurde bolides rijden immers op E85. Dat is een brandstof die voor 85% uit - gedenatureerde - ethanol bestaat en 15% benzine. Daardoor worden de emissiewaarden CO2-neutraler en er wordt nog een minieme hoeveelheid isobutanol aan toegevoegd om motoronderhoud te vergemakkelijke. Ethanol heeft dat voor op (handels-)benzine dat het een klopvastere brandstof is, zodat de compressieverhoudingen hoger kunnen liggen. In het huidige reglement is die echter voor iedereen vastgelegd op 11 : 1. Wie er àlles wil over weten komt best naar "Clean Week 2020", begin mei van volgend jaar. Specialisten hebben dan afspraak.(wr)
Nico Verdonck rijdt laatste WK GT1 race in San Luis
Volgend weekeinde, 3 en 4 december, wordt in het Argentijnse San Luis de laatste wedstrijd gereden van het FIA WK GT1. Nico Verdonck start daar voor de derde keer dit jaar met de Maserati MC12. De Brusselaar is altijd erg karig met berichtgeving over nabije en toekomstige carrièreplannen. Zo is vandaag nog niet geweten wie de tweede piloot is aan zijn zijde. Hoe dan ook, Nico is in hoog gezelschap en de teambonzen zien attent toe hoe de beste jonge autocoureur van België zich positief laat opmerken. Pas in de komende dagen zal bekend worden of Nico wordt ingezet in de Triple H Team Maseratie MC12, dan wel in deze van Vitaphone.(wr/Foto: Olivier Gouter)
Toyota roept 1750 Prius' binnen voor nieuwe waterpomp
Zeventienhonderdvijftig Toyota Prius die gebouwd zijn tussen 2004 en 2007 worden teruggeroepen in wat door Toyota een service-campagne is genoemd. Het euvel in de autos zou de waterpomp zijn. De Toyota Prius is een hybridewagen. Dat betekent dat er zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor in zit. De batterij ondersteunt de verbrandingsmotor bij acceleraties en bij het gas lossen of remmen laadt de vertragingsenergie weer de batterij op. De interactie tussen de Ottomotor en de elektrische motor geven stadsverkeer dat kompleet ZERO-uitstoot omvat.
Tijdens onze testrit noteerden we een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km. Met een fluwelen voet kan het nog met iets minder, maar dan is rijplezier weg. Degene die een Prius verwarren met een racewagen, komen op een hoog brandstofverbruik en schieten het doel waarvoor deze wagen als pionier is gebouwd voorbij. Om meer nieuws over de terugroepactie te bekomen, bleek de public relations dienst van het merk onbereikbaar.
De Prius stond eigenlijk schematisch model voor het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery System) in de Formule 1. Dit systeem werd geannuleerd voor 2010 maar het reglement laat het wel weer toe (niet verplicht) in 2011. Het komt erop neer dat bij vertraging/remmen de energie die daaruit wordt gepuurd de condensator weer oplaadt.
Met een druk op een knop op het stuurwieltje kan de piloot gedurende 677 weer 60 kW of 82 pk weer afroepen ter assistentie van de 2,4 liter V8 motor. Kimi Raikkönen (Ferrari) maakte er tijdens de GP van België 2007 dankbaar gebruik van om op de klim van de Raidillon naar Les Combes Giancarlo Fisichella (Force India Mercedes) definitief naar de tweede plaats te verwijzen (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)
Nissan Leaf zou jaarlijks plusminus 500 aan elektriciteit kosten
Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) poetst het kostenplaatje van de gloednieuwe Nissan Leaf op. Volgens een door de EPA gebruikte formule rijdt de Leaf 99 mijlen per gallon. Een (US-) gallon is 3,785 liter en zou een equivalent zijn van 33,7 kWh in elektriciteit. De Nissan Leaf heeft een 24 kWh vermogenspakket dat toelaat afhankelijk van de rijstijl en belasting zon 160 km autonomie te genieten. Dan moet de auto weer aan de stekker van 240V en na zeven uur kan de oefening worden overgedaan. Nissan mag dank je zeggen aan de EPA want het Instituut vermeld ook de jaarlijkse kost aan elektriciteit bij normaal gebruik van de auto. Omgerekend naar Euro zou dat 500 bedragen. Dat is zon 41 per maand. Niet gek als resultaat. Overigens is de Nissan Leaf gelauwerd als de "European Car of the Year 2011.
In december zullen de eerste Nissan Leaf's in Japan worden geleverd en in het eerste kwartaal van 2011 zal de puur elektrische wagen bij ons worden geleverd en ook in Portugal, de Ierse Republiek en het Verenigd Koninkrijk. In de tweede helft van 2011 wordt hij in Zwitserland voor 49.950 chf aan de mogelijke klant aangeboden. De prijzen voor de bovengenoemde Europese markten zullen in mei 2011 worden bekendgemaakt. Parkeerhulp, smartphone verbinding en een snellaadsocket zijn in de standaarduitrusting begrepen. Een zonnepaneel, geïntegreerd in de achterspoiler is een optie. Met een snellader is het mogelijk in 30 minuten 80% van de batterij op te laden. Op die batterij geeft Nissan vijf jaar of 100.000 km waarborg.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nissan)
Met de bravour die hem eigen is heeft vandaag Mike Van Hooydonk zijn unieke slipcursus in perfecte tweetaligheid aan de gespecialiseerde autopers voorgesteld. In feite betreft het een verstandig huwelijk tussen Mazda en de ongeëvenaarde school voor wagenbeheersing JESCO. In 1976 startte koersfenomeen Mike zijn analyse op het wegverkeer, zijn veiligheidsantwoord daarop , om via Volvo, Ford, Opel en nu Mazda te komen tot een nieuw hoogtepunt. Superlatieven ? Neen, de ontleding die legendarische Mike Slip maakt is in geen ander rijschool te vinden.
Les geven op de openbare weg is niet meer mogelijk, zegt de vader van Jeff die ei zo na de Formule 1 mistte door zeg maar brute pech. "Hier op het terrein van JESCO in Puurs kan ik iedere noodsituatie simuleren en de autobestuurders leren er zich tegen te verdedigen Zeg maar in vele gevallen hun hachje redden Mike Van Hooydonks school begeleidt gewone weggebruikers in ongewone situaties. Hij leert in cursussen van drie dagen van 9 tot 17 uur hoe je gevaarlijke rechte-lijnsituaties in je voordeel trekt, hoe je bochtvaardigheid leert en hoe je je defensief kan opstellen in een alsmaar meer agressief en moordend verkeer.
Mazda en Jesco zijn vanaf nu een nieuwe en vaste waarde in autoland. Wie een nieuwe Mazda koopt krijgt het recept van de meester mee. Drie dagen snoepen van de kennis van de meest analytische trainers van wagenbeheersing bij Jesco, gehuisvest in Inkart in Puurs. Inkart ontstond in 1994, jaar waarin Grote Mijnheer Ayrton Senna op 1 mei verongelukte in de Tambourello-bocht in Imola. Bij Inkart zijn grote kartduels uitgevochten. Sterrijder Nico Verdonck heeft vorig jaar in de karttempel van Puurs een demo gegeven waar het voltallige publiek stil van werd. Het geluid, de sound zoals verguisde Julien Mampaey motorgeluid ooit noemde, zette zich om in een symphonie. Gedirigeerd door een simpel motortje van 270 cm3 in een Solica-chassis met regelbare pedalen. Zelfs monument Niki Lauda, drievoudig wereldkampioen F1, zakte naar Puurs af om er een race te rijden. Die hij won, want hij wist precies hoe zijn kartje er aan de start moest komen. Hij zei tegen Mike Van Hooydonk gewoonweg Mike, i want the best. Mike leverde hem die. Omdat oude vrienden niet vergeten. (Tekst en fotos:Walter Rombauts)
Regenjongleur Nico Verdonck vist Level-Porsche op het podium
Vorig weekeinde was Zolder omgevormd in een heuse visvijver. Regen als pijpestelen prikten de deelnemers aan de 10 Uren van Zolder in zondvloedse toestanden. Sommige verloren hun geloof in hun ark-van-Porsche en schoven uit de baan. Zelfs de drie koningen, Goossens, Soulet, Westbrook lieten zich verrassen door watergladheid in de Villeneuve-chicane en moesten met een gat in de radiator naar de pits voor een tijdrovende herstelling. De inhaalrace van deze cracks na de reparatie bracht hen nog op de vierde plaats. Eervol, maar tekortschietend om die sakkerse Longin-Verbist in hun sublieme Audi R8 LMS van de zege te houden.
Nico Verdonck, de rijzende kwaliteitsster in GT-races, werd door het Level Racing Team verzocht hun krachtbeest Porsche 997 SuperCup in gezelschap van Van Oost, Redant en Mattheus mee te sturen. Zoals insiders weten is de Brusselaar een koorddanser in de regen. Een jongleur die de vier wielen zo plaatst dat het lijkt of er voor hem niet de klassieke natuurwetten bestaan. Hem een beetje kennende, heeft hij zich letterlijk als een vis in het Limburgse water gevoeld. Hij gaf weerom het beste van zichzelf en eindigde met zijn ploegmaats op de zevende plaats algemeen en tweede in de klasse!
Nico Verdonck is nog steeds in de running voor een plaats achter het stuur van de Maserati MC12 voor de twee laatste manches van het FIA GT1 kampioenschap. Daarin zette hij al twee keer sterke prestaties neer. Volgende maandag 22 november is Nico om 18.15 uur studiogast bij TV-Brussel waarin het nakaarten is over een geweldig seizoen 2010. Deze uitzending wordt om het half uur herhaald. Wie er dan nog niet uit is over hoe de nieuwe regenmeister, naar voorbeeld van de groten als Hans Stuck, Ayrton Senna en Thierry Boutsen, zijn idealelijn-dansen concretiseert kan op www.tvbrussel.be en Telenet Digitaal het onderste uit de kan kijken.
Laat het voor iedereen alvast duidelijk zijn: na de F3000 waarin hij als jonge snaak schitterde, na de jungle van de Duitse F3 te hebben overleefd in de voorste gelederen, is dit jaar een tussenschakel op de weg naar Le Mans. In wat het Mekka van de autosport is, zal Nico Verdonck ooit als beroepscoureur kilometers vreten. Overigens heeft hij daar al een erfrecht toe. Men mag niet vergeten dat hij Formula Le Mans kampioen is geweest. Dat zegt toch wel iets.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Nico Verdonck Communications)
Het incident van geslipte Michaël Schumacher die zogoed als frontaal werd geramd door Vintantonio Liuzzi en daarbij ei zo na het leven liet, veranderde niet helemaal het profiel van de laatste wedstrijd om de wereldtitel F1. Sebastien Vettel (23) was in de kwalificaties de snelste en ook in de race maakte de Duitser nu eens echt geen enkele fout. Met mensenwoorden gezegd: niemand kon aan hem tippen. Furieuze Alonso en vermoeide Webber ten spijt.
Na in Brazilië al de constructeurstitel op zak te hebben, zetelt nu de wereldkampioen in de pilotenrangschikking ook binnen Red Bull. Tot groot genoegen van Renault die aan het team van Dietrich Mateschitz de motoren levert. Doorgedacht is Renault dus ook wereldkampioen De negende keer bij de constructeurs als je wil. Sinds Jean-Pierre Jabouille in 1979 met de RS01 (1500 cm3 turbomotor) de GP van Frankrijk won heeft het Franse merk al 129 keer de oefening om op het hoogste schavotje te stappen overgedaan. Mark Webber draaide mee in Abu Dhabi, eerder aangeslagen dan verslagen. De rush van zijn ploegmaat naar de eerste wereldtitel van wellicht een lange reeks verlamde hem. Alonso zag zijn droom wegsmelten in de uitlaatgassen van Petrovs Renault. Hamilton beet zijn tanden stuk onder versnellingsbak van Kubica met Renault.
Beide coureurs, Kubica en Petrov, hebben schitteren werk geleverd. Erover waken dat niemand Vettel nog zou kunnen bijfietsen. Want Renault wilde koste wat kost een Renaultmotor de wereldkampioen 2010 laten leveren. Of het nu Vettel of Webber zou zijn geweest. Geen erg. Als het maar niet die Fernando Alonso in een Ferrari zou zijn Wiens titel gesteld dat hij hem had behaald toch zou zijn bezoedeld door de dubieuze onreglementaire inhaaloperatie op Massa in Hockenheim. Afgestraft met $100.000 boete, maar niet mét verlies van punten.
Die gunst van FIA-president Jean Todt, vanachter de schermen aangereikt, maakte dat de tweevoudige wereldkampioen (2005-2006 Renault) weer kon aansluiten in de kopgroep en in Brazilië zelfs de leiding te nemen in de WK-stand. Sebastien Vettel maakte aan alle kansberekeningen een eind in Abu Dhabi. Hij deed het enige wat hem dit jaar nog te doen stond: winnen. Monumentale Mark Webber bleef verweesd achter. Met een krop in de keel, zoals dat dan gaat (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Succesverhaal voor Audi R8 LMS in 10 Uren van Zolder
Bert Longin en François Verbist hebben in helse omstandigheden de 10 Uren van Zolder gewonnen. Het was de finale van het Belcar Endurance Championship. De tweede Audi R8 LMS werd bestuurd door Anthony Kumpen en Grégory Franchi, geholpen door de Zwitser Marcel Fässler. Zij pakten de derde plaats in de race. Die was goed genoeg om aan Audi een tweede opeenvolgende titel bij de piloten te verzekeren. Het regende heel de race door pijpenstelen en zelfs cracks als Goossens Soulet (Porsche) lieten zich vangen door watergladheid. Met een stukke radiator vrij vroeg in de race. Na heel wat sleutelwerk begonnen ze met de klasse van beroepscoureurs aan een indrukwekkende remonte.
Hun beulenwerk werd nog beloond met een vierde plaats. In de toerismeklasse won Patrick Beliën Cuyvers in een BMW 1. Als we de tel niet verloren zijn is dit de negentiende titel voor de Limburger. Hoogtepunt was wel het feest bij het W Racing Team. Daar werd het debuutjaar gevierd dat succesvol is afgesloten. Voorzitter van de Belgian Audi Club, J.G.Mal-Voy straalde zo dat de zeiknatte piste er bijna van opdampte. Mijn felicitaties aan René Verbist, Vincent Vosse en Yves Weerts, de drie mensen die aan de basis liggen van het WRT-project. Wat een geslaagde entrée in de autosport ! riep hij door het dolle heen. Dan vloeide er zoveel champagne door de kelen als regen op de waterbaan van dat toch uniek blijvend Zolder.(wr)
Loeb, grootmeester met Citroën C4 in Wales Rally GB
Zevenvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb heeft met Dainiël Elena in de Citroën C4 de Wales Rally GB gewonnen. De proef heette vroeger de RAC-rally. Van de 20 speciale ritten won de Elzasser er 11. Petter Solberg eigende zich 4 keer de snelste tijd toe, Latvala 3 en Ogier en Sordo namen ieder één keer de scherpste wijzerstand voor zich. Loeb won in Engeland zijn tweeënzestigste rally in het WRC. Het is tevens de zesendertigste met de Citroën C4. Loeb profileert zich als de grootste aller tijden. Bedenkend dat hij als heuse werkloze met een gammele Citroën Saxo aan een weergaloze loopbaan als rallyrijder begon dwingt respect af. Loeb zelf verpakt die na zoveel jaren druk, succes en soms ontgoocheling, nog steeds in bescheidenheid. Het moet Goëthe zijn geweest die noteerde dat men daarin de ware meester herkent.(wr/Fotos: Willy Weyens)
Sebastien Loeb toont wie er baas is in Wales Rally GB
In wat vroeger de Rally van Engeland werd genoemd heeft het keizerspaar Sebastien Loeb en Daniël Elena getoond wier er de baas is behind the wheel van de Citroën C4.Na een dagje duels uitvechten met drie andere teams lijkt het op het eerste gezicht dat de zevenvoudige wereldkampioen van de Wales Rally Groot-Britannië hun ereronde zullen maken. In het gesloten wagenpark in Cardiff telden ze 36 voorsprong op de tweede Citroën C4, deze van Sebastien Ogier. Donderdag won Loeb al de superspecial.
Dan won Loeb ook de eerste proef van Hafren. Petter Solberg en Matti Latvala lieten niet begaan en na de eerste lus stond de Fin aan de serviceplaats Builth Wells met 14 voorsprong op Loeb. Op dit moment wordt verder gestreden om deze prestigerally in de wacht te slepen. Mist, regen, soms sneeuw en moeilijke wegeltjes maken hem mee tot de beruchtste van de wereld. Alleen de besten hebben hem kunnen winnen. Bijgaande foto van Loeb-Elena komt uit de alziende camera van meesterfotograaf Willy Weyens.(wr)
Als ik win en Fernando Alonso eindigt verder dan de tweede plaats, dan ben ik wereldkampioen, zegt Mark Webber. Over zijn ploegmaat Sebastien Vettel is hij karig met commentaar. Sinds Dietrich Mateschitz, eigenaar van het Red Bull, heeft laten weten dat in geen geval teamorders zullen worden gegeven, heeft Mark Webber zich al eens laten ontvallen dat de voorkeur naar Vettel uitgaat
Maar Mateschitz ziet dat in een Oostenrijkse krant Kleine Zeitung anders. We zullen nooit doen wat Ferrari in Hockenheim heeft gedaan. Daar moest leider Massa de tweevoudige wereldkampioen Fernando Alonso laten voorbij rijden. Het kostte Ferrari wel $100.000 boete, maar dat deerde het merk niet. Alonso rijdt zijn eerste jaar bij de Scuderia en heeft ongetwijfeld een voorkeursbehandeling in zijn contract laten opnemen om een derde keer wereldkampioen te worden.
Als dat zondag gebeurt zullen de zeven punten die hij in Hockenheim van Massa cadeau kreeg mee het kantelmoment hebben teweeg gebracht waardoor de Spanjaard weer in de run voor de titel aansloot. Als Fernando Alonso zondag een derde keer wereldkampioen zou worden is zijn titel besmeurd door een teamorder incident in Hockenheim.
Teamorders zijn reglementair verboden, dus zouden die Hockenheimpunten eigenlijk niet mogen meetellen. Maar het zal bij die boete blijven. Overigens ging de nieuwe FIA-president Jean Todt niet naar de vergadering over dat onderwerp. Hij hield zich neutraal met een lichte liefdesneiging naar Ferrari en...Alonso. Bij het Steigerende paard werd hij groot in gezelschap van Michaël Schumacher, Luca di Montezemolo en andere Ross Brawns. Voor de oude vrienden wordt gewillig een oogje dichtgeknepen.
In de archieven vonden we nog een uitspraak van Todt die hij deed op 26 april 2005 nadat Alonso weer eens had gewonnen. "Alonso is één van de beste jonge coureurs van het ogenblik en zal in de toekomst nog van zich laten spreken. Maar voor de opvolging van Michaël Schumacher die eind 2006 einde contract is, staat hij niet bovenaan ons lijstje." Tot daar Todt. Zondag kan Alonso voor de derde keer wereldkampioen zijn. De eerste keer in...een Ferrari ! In ieder geval is de laatste race in Abu Dhabi een thriller gelijk.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: van Mark Webber)