Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    05-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON BLIJFT SNELST, VETTEL EN RÄIKKÖNEN ZETTEN MUUR VOOR ROSBERG

    Met een superieure chrono van 1'15"988 "zetelde" Lewis Hamilton ook in de tweede vrije trainingen aan top. Tweede werd....Vettel (1'16"304) en... derde Räikkönen (1'16"310), beiden in dat sakkerse steigerende paard, die Ferrari F15 T. Vierde klokte Rosberg (1'16"440) die ziet dat de Ferrari's een wig hebben gedreven tussen de beide Mercedessen W06. Als de geluiden uit de paddock waar zijn, de tamtams juist zijn beroerd, zou Ferrari drie "tokens" hebben toegepast. Dat zijn al dan niet grote technische ingrepen die vanaf deze race mochten worden gewijzigd. Als de chrono's van Vettel en Räikkönen daarvan het gevolg zijn, dan zal de regerende wereldkampioen Hamilton het er nog warm van krijgen. Morgennamiddag zien we of die situatie zich kan nestendigen. Hamilton zal verbeten vechten, want zijn dramatische - onterechte - nederlaag van Monaco is nog niet verteerd.(wr)

    05-06-2015 om 23:34 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SNELST IN FP1 VOOR GP VAN CANADA

    De Brit Lewis Hamilton (Mercedes) heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije trainingen voor de GP van Canada. Hij ging ploegmaat Nico Rosberg vooraf. 1'16"212 voor de regerende wereldkampioen. 1'16"627 voor zijn rivaal. De Canadese GP over 4,361 km wordt gereden in een feeërieke omgeving, maar net omdat er tijdens het jaar in het parkdomein geen andere auto- of motorwedstrijden worden gehouden, is de baan in het begin stofferig. Ze is wel gekuist, natuurlijk, maar in het begin blijft er een glibberig tapijtje over. Het zijn de coureurs die bij het km-malen de ideale lijn trekken waarop de verschillende bandencompounds al dan niet meer grip krijgen.

    Romain Grosjean (Lotus), Sebastien Vettel (Ferrari) en Hülkenberg (Force India) voeren in die volgorde verder mee de spits aan. Max Verstappen (Toro Rosso), hersteld van het schrikken van de strengheid van St.Devote in Monaco, bezet voorlopig een waardige tiende plaats. Hij rijdt tussen namen als Alonso (Mc-Laren-Honda), Kimi Räikkönen (Ferrari). Jongens waarvan je zegt "die moeten toch mee vooraan zitten ?" Nu eigenlijk zeker, want voor deze wedstrijd hebben de ingenieurs enkele "tokens" mogen uitspelen. Een aantal kleine wijzigingen mogen doorvoeren in het hart van de motor en daarrond. Dus kan de GP van Canada verrassende resultaten in petto hebben.(Walter Rombauts)

    05-06-2015 om 18:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE NIPT SNELLER DAN AUDI OP TESTDAG IN LE MANS

    Le Mans. Als een magneet zuigt die plek je naar zich toe. Daar is sinds 1906 autogeschiedenis geschreven zonder weerga. De 24 Uren van Le Mans zijn begonnen in 1923. Al georganiseerd door de l'Automobile Club de 'l Ouest.  De grote verdienste van die historische club is dat ze autoconstructeurs toestonden verschillende technieken toe te passen. Wat in de F1 niet het geval is. Dat is eenheidsworst. Niet altijd geweest, want al voor WOII - terwijl nu de derde eraan komt - bekampten Italiaanse- en Duitse autoconstructeurs elkaar met wat op zich "ingeniositeit" kan worden genoemd. Alfa Romeo, Auto Union (nu Audi), Mercedes. Met grote namen als Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer, Hans Stuck sr en andere von  Manfred von Brauswitch's. Dat is nu verleden tijd. Het leven kabbelt geëloktroniseerd verder. Met elkaar praten kunnen mensen niet meer. Langs de tablet of het idiote Facebook kan alles, en zelfs verder.

    Terug naar die magnetische plek Le Mans. Jacky Ickx (°1945) heeft die etmaalrace zesmaal gewonnen. Hij is de grootste Belgische autocoureur ooit. Hij heeft ook Parijs-Dakar gewonnen en was vice-wereldkampioen toen posthuum Jochen Rindt in een Lotus - build by Colin Chapman - in 1970 Monza dodelijk verongelukte. In 1955 gebeurde de grootste autosportramp uit de geschiedenis. Pierre Levegh (Mercedes) en Mike Hawtorn (Jaguar D) kregen een misverstand voor de hoofdtribune waardoor de Mercedes in die "rijkentribune" vloog, ontplofte, en 82 toeschouwers doodde, naast vele tientallen gewonden. Juan Manuel Fangio (Mercedes) wist door het twistmis-verstand, doorheen de chaos zijn vel te redden. Maar Mike Hawton en Yves Bueb wonnen in een Jaguar wel de race. Waarom die race dan niet wordt gestopt ? Omdat paniek en het afvoeren van doden en gewonden niet zou worden verstoord. Punt, andere regel.

    Op de testdag gisteren wist de Australiër Brendo Hartley in de Porsche 919 Hybrid met 3'21"061 de overhand te houden op het trio Treluyer-Fässler-Lotterer die de twee jongste edities wonnen in de Audi R18 e-tron Hybrid Quattro. Deze traingsdag werd getekend door regen. Het belette niet dat onze landgenoot Laurens Vanthoor - eindelijk in Le Mans ! - in een Ligier HPD van Oak-racing in de LMP2 de snelste chrono voor zich opeiste. De LMP2 sluit aan bij de krachtiger en wat grotere LMP1, de klasse waaruit normaliter de algemene winnaar uitkomt.

    Dat zijn dan de Porsche's 919 Hybrid, de Audi's R 18 e-tron Hybrid Quattro, en Toyota's TS 040 Hybrid en de Nissan GT-R LMP1. Toyota bleef "steken" op 4" van de Porschetijd, en Nissan geraakte door elektriciteitsproblemen in "hybrid" niet verder dan een achttiende plaats. Maar tegen 7 juni, wanneer de echte Le Mans-week begingt en de kamp om de "pole" wordt ingezet zal Nissan dat wel hebben opgelost. Toen ze in 1990 met een blauw-rode auto afkwamen eiste Nissan daarmee de pole-position op. Nu is er als herrinnering ook een blauwe wagen met rood dan én één helemaal in het rood. De autowereld kijkt met ongeduld uit naar de confrontatie tussen Japan met Nissan en Toyota tegen Duitsland met Porsche en Audi.

    De eerste Japanse auto die in Le Mans won, was de Mazda 787 in 1991. Hij werd bestuurd door Volker Weidler, Johnny Herbert en Bertrand Gachot. Die auto had een rotatiemotor, een erfenis van wijlen Felix Wankel. De motor is commercieel nooit echt doorgebroken omdat de afdichting tussen stator en rotors nooit "brandstofdicht" was en er toch altijd een beetje compressieverlies opzat. Toen speelde het brandstof verbruik ook niet echt mee. Nu wél.

    Voor wie hybride een te moeilijk woord vindt en tweeslachtigheid eerder op bi's terugslaat, is het infomatief te zeggen dat de groep aspirantwinnaars zowel een verbrandingsmotor- als een elektrisch aandrijf-aggregaat hebben. Deze zijn constant in onderlinge actie. Ieder van de vier kanshebbers, Audi, Porsche, Toyota en Nissan hebben hun eigen visie daarin ontwikkeld. Dat is in de eenheidsworst van de F1 niet meer denkbaar. Daarom is Le Mans zo ingenieus technisch getint als autokoers. De 24 Uren van Le Mans is de diamant op de kroon van het "World Endurance Championship" (WEC).

    De behaalde punten in Le Mans tellen dubbel voor het kampioenschap. Toch worden niet daarvoor enkele miljarden geïnvesteerd. Wel omdat winnen in Le Mans als autoconstructeur de grootste publiciteit is die het grote publiek, de automarkt raakt. Daarom is het zo spijtig dat Mercedes en Peugeot daar niet meer bij zijn. De 83ste 24 Uren van Le Mans 2015 gaan door op 13 en 14 juni a.s. De datum staat - behoudens heerkracht - altijd het dichtst tegen de langste dag en dus de korste nacht. Er worden 250.000 toeschouwers verwacht.(Walter Rombauts)

    30-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WILDE NIET ONGEHOORZAAM ZIJN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na het verschrikkelijke gebeuren in de GP van Monaco, Hamiltons sabotage vanuit eigen team, heeft Niki Lauda (hallo; niet eender wie...) zijn afkeer uitgedrukt van wat er is gebeurd. Toen de Safety Car op de baan kwam na Verstappen's jeugdzonde, kreeg Hamilton het verzoek via de radio om banden te wisselen. De regerende wereldkampioen reageerde dat het niet nodig was.

    Er ontstond volgens Niki Lauda die bij Mercedes kan "meeluisteren" een chaotische woordenwisseling. Maar Lewis Hamilton, van kindsaf streng opgevoed via de karting door Ron Dennis, wilde niet ongehoorzaam zijn en kwam de pits in. Zijn nieuw, pas afgesloten Mercedes-contract dat op 100 miljoen dollar wordt geschat, zal zijn gedweeheid hebben geholpen. Hij reed al 72 van de 78 ronden foutloos aan de leiding. Zijn zege was een feit. Nog 6 ronden.

    Terug op de piste stelde hij vast dat...ploegmaat Nico Rosberg aan de leiding reed. Met Sebastien Vettel (Ferrari) op de tweede plaats...Op het stratencircuit van Monaco is dat een niet te omzeilen buffer. Lewis ontplofte zowat in zijn cockpit... Hij reed er zelfs voor over stoepen om het tweetal weer voorbij te komen. Vergeefs natuurlijk. Gefrustreerd stopte hij voor de Prinselijke Tribune en vergat niet zijn winnende tegenstander de hand te drukken om te feliciteren.

    Teamleider Toto Wolff heeft zich bij Lewis in alle gedaantes verontschuldigd. Niki Lauda drukte de Mercedesbaas Dieter Wietsche op het hart tot op het bot in deze zaak binnen het team een onderzoek in te stellen. De bandenwissel was compleet niet nodig, Hamilton moest gewoon doorgereden zijn. Maar wilde niet ongehoorzaam zijn aan zijn "superieuren". Een te strenge opvoeding wreekt zich meestal later. Lewis is menselijker dan gedacht.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    27-05-2015 om 19:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PEUGEOT-ANTWERPEN HEEFT GEEN GEZICHT MEER

    Als automobilist ben ik gelukkig met een Peugeot 308 HDi Turbodiesel met commonrail-injectie, handgeschakelde zes versnellingsbak en genoeglijk zitcomfort. Dit product is ei zo na perfect. De grootste aantrekkingskracht gaat uit van die comfortabele koppelcurve in de motor. Tussen 1700 en 2100 t/m klauwen de schitterende Michelinbanden - de besten - in het asfalt, beton of kasseien. Als een leeuw. De "Leeuw van Sochaux", die door de krisis die in 2008 begon (-en nog steeds voortduurt-) klappen kreeg. De familie Peugeot moest met ietwat weemoed aanzien dat derden aandeleninbreng verwierven.

    Peugeot-Citroën herstelt zich langzamerhand. Peugeot is een steengoede naam in de autowereld. Het merk won de "500 Mijlen van Indianapolis", toen bijna niemand, buiten Mercedes, de oversteek vanuit het - nu letterlijk - Oude Continent durfde en financieel kon maken. Peugeot won eigenlijk in alles, ook in de "24 Uren van Le Mans". Van de editie 2015 gaat de testdag door op zondag 31 mei a.s. Peugeot is er niet bij. Het gaat tussen Porsche, Audi, Toyota en Nissan voor de totale zege op 13 en 14 juni aanstaande. Peugeot speelt nu liever in de woestijnzandbakken. Geen ergernis daarover, want ondergetekende is medeplichtig daaraan.

    Door deel te nemen aan "La Piste des Lions" over 21.000 km door landen waar nu alleen maar kommer en kwel heersen, bommen vallen, mensen elkaar naar het leven staan. Naar mijn mening waren alle toenmalige modellen van de gamma in de "raid" van de partij. Het was een huzarenstukje. De woestijn is een valkuil als geen ander. Over heel die afstand had het gamma van Peugeot te kampen met één defect: een kapot achterlicht. Vastrijden over dagelijkse ritten was er natuurlijk bij. Onvermijdelijk, zoals in Djanet, naast duinen van 300 meter hoog. Waartegen overigens Thierry Sabine, stichter en vormgever van de echte Parijs-Dakar destijds, zich met een helikopter de dood invloog.

    Bedenker, bezieler van "La Piste des Lions", was Peugeot's familievriend en pr-man als geen ander, Corrado Provera. Net als Churchill had hij altijd een dikke sigaar in zijn vingers of mond. 's Morgens om 6 uur liet hij iedereen ontwaken op de tonen van een militaire march. "Ordnung müss sein". Pienter als hij was, had hij voor alle zekerheid om iedere in het zand vastgereden "leeuw" te kunnen lostrekken, een Mercedes G meegenomen. Die tufte achter de meute zandstorm zaaiende Peugeot's. Zekerheid voor alles. Vele van de deelnemers hebben vele keren "de Ster" gezien. Tot daar, om te zeggen dat Peugeot een meer dan bekwame autoconstructeur is, briljante pepermolens maakt en minstens leuke fietsen aanbiedt.

    Als een stuk van je leven doorgebracht is met Peugeot's allerhande, je ooit kind aan huis was in Sochaux, tja dan is het om zéér persoonlijke redenen overstappen van een intieme relatie overstappen naar de platheid van de dealerships natuurlijk een niet gemakkelijke stap. Maar het was een gewilde, zéér bewuste keuze dat mijn 308 door Peugeot Deurne is geleverd. Dat dealership is nu weg en houdt huis aan de Boomsesteenweg. De overgang naar Deurne > Wilrijk, iets voor Ikea, heeft aan wat mensen hun job gekost. Herstructureren heet dat. Kankers, klieren en dure werknemers, 35 tot 40 jaar dienst buitenjassen. Ervaring weggooien.

    Ze vervangen door echte etters, zoals nu bij Peugeot aan de Boomsesteenweg. Waar voordien vriendelijke, attente, verkopers rondliepen, "en famille", is het in Wilrijk zoeken naar iemand die je te woord wil staan. Ook met een zak centen achter je slepend, smachtend naar misschien een nieuwe "Leeuw van Sochaux", een Peugeot. Eén die het met minder dan 4 liter over 100 km doet. Zo kun je tenminste vanuit dierentuin Antwerpen naar Nice rijden in één trek om er op de Promenade des Anglais op een terrasje, een ijsje te gaan likken. Eén "plein" in zo'n Peugeot brengt je zorgeloos zo ver.

    Ah ja, na die bemerking, er was natuurlijk de receptie, met drie verzorgde heren achter de barrière klant-ontvanger. Eén van de drie werd de mijne. Een mij onbekend iemand. Verzorgd, mij wat weemoedig aankijkend, met in het achterhoofd "wat komt die ouwe zak hier vragen...". Ik had een aangetekende brief gekregen dat er aan de spoorstangen vooraan bouten moesten worden vervangen. De tweede keer op 25.000 km dat "er iets" gratis, wegens grote bezorgdheid om de kwaliteit, moest worden vervangen. Op zich niet erg. Iedere autoconstructeur moet al eens wagens binnenroep om een na-leverings-ingreep op te vangen. Sterren als Mercedes, Toyota, Mazda, Nissan en andere Audi's hebben dat ook voor.

    Ik vroeg naar de directeur die minstens een ouwe vriend was. Die het van mecanicien tot bedrijfsleider had gebracht. Die was er niet. Hij vertelde er niet bij dat juist dàt gezicht, en nog enkele andere dure, ervaren vakmannen zélf de handdoek in de ring hebben gegooid. Vervangen door postkaarten die bij gebrek aan gewicht door de wind omhoog worden geblazen... We stelden samen anoniem een datum vast. Naamloos. Ah, nee, hij vroeg mijn nummerplaat. Ik moest denken. De politie aan "mijn zee" in Zoutelande, Domburg, Renesse, kent die van buiten, ik betaal daarvoor, maar zelf ken ik ze niet echt, net als mijn vast telefoonnummer. Ik moest twee seconden denken. Voor de wreed, koele, onvriendelijke man achter de loopgraaf had ik Alzheimer. Plots hielp me een oplichtende ster het nummer uit te braken. Het nummer was juist ! Hij reageerde zelfs niet zoals in het eeuwige programma "Blokken". Alleen koele afstandelijkheid was eigenlijk zijn antwoord.

    Daarom heb ik maar niet meer gevraagd om een nieuwe Peugeot, een "Blue", die nog milieuvriendelijker en zuiniger is. Ik zag als klant, als passionant van het merk, vele sterren. Ze schitterden zo dat ik meende dat de Drie Koningen aankwamen. Melchior, Wathelet en Balthazar. Aan één ervan zal ik me ooit vastklampen, "de" Ster, tenminste als ze net als Hyundai een achtgangige automaat hebben. Daarmee zal het joggen in een auto - naar ouderwetse gewoonte - dan gedaan zijn. Maar zeker niet meer bij Peugeot. Omdat er geen gezicht meer is. Althans in "Antwerpen" toch niet. Goud, Mirre en Wierook worden niet door Peugeot naar Antwerpen gebracht. Daarvoor moet je elders zijn. Moest hij het weten, Corrado Provera wrat zijn sigaar op...De klant was Koning voor hem. Met de onvriendelijkheid en arrogantie waarmee Peugeot zich nu tooit hebben ze straks zelfs geen drie Koningen meer.(Walter Rombauts/Foto's: wr)

    Bijlagen:
    Peugeot 308, perfect product zonder gezicht i27515.JPG (3.4 MB)   

    26-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAPEL VAN ST.DEVOTE IN MONACO WERD IN 1606 GEBOUWD

    De patroonheilige van Monaco is St.Devote. Hij heeft een mooie kapel die zowat achterin staat in de eerste rechtse, zéér verraderlijke, bocht na de start van de GP van Monaco. "Virage St.Devote" is zowat synoniem geworden met de Formule 1. De grootste namen zijn er al in de val getrapt. Raïkkönen en Verstappen natuurlijk nog vorige weekend. Vanuit de cockpit gezien is het alsof hij telkens een andere gedaante aanneemt. Hij maakt net geen (90°) rechte hoek, vanuit de helikopter gezien lijkt hij op een boemerang.

    De kapel staat net ver genoeg achteruit opdat er geen bolide kan invliegen. Daardoor is er voor wie bijvoorbeeld te laat remt, een vluchtplaats. Voor een schietgebedje. De mooie kapel is in 1606 gebouwd, daarna is de gevel nog eens vernieuwd en tijdens WOII zijn onder de Duitse bombardementen alle mooie glasramen aan diggelen gevlogen. Een zekere Fassi Cadet restaureerde ze in 1948. Voor iedere bezoeker aan Monaco is ze een bezoek waard. Zonden worden er vergeven en er staan héél grote offerblokken. Zoals dat in Monte Carlo hoort.

    Anthony Noghès, voorzitter van de "Automobile Club de Monaco", dikke vriend van de familie Grimaldi, ligt aan de basis van de eerste GP met die naam. Hij werd gewonnen door William-Grover-William in een Bugatti 35. Net als zijn vriend, landgenoot en tegenstrever op de piste's, de Fransman Robert Benoist ging Grover in het verzet en belandde in het Duitse concentratiekamp Dachenau waar hij op zijn 42ste in maart 1945 werd doodgemarteld. De stratenomloop van Monaco is opgenomen in de lijst van "Zeven Sportwonderen van de Wereld". Werelderfgoed dus en beschermd.

    Michaël Schumacher, zevenvoudig wereldkampioen F1, zei ooit over Monaco "vanwege het gevaar is het aanvaardbaar dat het één keer per jaar op de kalender staat, maar eigenlijk kan het niet." Maar gevaarlijker dan skieën waar het niet hoort kan het niet zijn. De Italiaan Lorenzo Bandini is de bekendste van vijf doden die Monaco in zijn geschiedenis eistte. Hij verbrandde levend in zijn Ferrari in de GP van Monaco 1967. St.Devote kon niet helpen.(Walter Rombauts)

    25-05-2015 om 22:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG WINT, VERSTAPPEN VERKNALT ZEKERE ZEGE VAN HAMILTON
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De monotonie door de absolute dominantie van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes is in de 64ste ronde doorbroken door overmoed van Max Verstappen. Vechtend met Romain Grosjean om de tiende plaats - de eerste plaats die punten geeft - wilde Max V. koste wat het koste, de Franse Lotusrijder voorbij. Als in een kart stuurde hij de Toro Rosso naast de Lotus, maar net iets té nipt.

    Zijn linkervoorwiel tikte de rechterachterband van Grosjean aan, het wiel brak af en de Nederlander kon niet meer remmen voor de "Virage de St.Devote"...en knalde héél hard in de bandenmuur: Toro Rosso vernield, Max, even met de ogen knipperend, handen aan het stuurtje, bijna onaangeroerd uitstappend over de bandenmuur. In doktershanden: alles OK. Safety Car op de baan...

    Weinige seconden voordien was Hamilton, vreemd op dat ogenblik, maar zoals later bleek door het team daarvoor binnengeroepen, nieuwe rubbers gaan halen en kwam na Vettel (Ferrari) en nieuwe leider Rosberg (Mercedes) als derde terug op de piste. De Safety Car bevroor alles en bleef tot ronde 72 van de 78 op de baan. Volgens ondergetekende, ervaringsdeskundige, heeft de koersdirectie de Safety Car te lang laten ronddtoeren.

    Lewis Hamilton zat te koken in zijn cockpit, terwijl ieders banden door de lage snelheid, afkoelden. Drama naar het einde toe, met de wetenschap dat voorbijsteken in Monaco zo goed als een mirakel is. Heel vaak beslist St.Devote (patroonheilige van Monaco) aan het einde van de aankomstlijn daarover...Dit keer weer. Door Verstappen's (over-)moedige maneuver kon Nico Rosberg in een Mercedeszetel naar zijn derde opeenvolgende zege rijden voor zijn deur.

    Alleen Ayrton Senna heeft hem dat voorgedaan. Maar iedere vergelijking tussen beiden valt in het niet. De op 1 mei 1994 in Imola verongelukte Ayrton deed dat zonder de Lotto te winnen, en zonder door - zoals vandaag - afgeschermd te zijn voor zijn ploegmaat Lewis door Sebastien Vettel (Ferrari). Senna deed dat zonder Lottowinst. Senna won vijf keer deze elite-wedstrijd en Graham Hill vier keer.

    Max Verstappen (17) heeft Rosberg's zege cadeau gedaan. En misschien een te partijdige koersdirectie die de Safety Car te lang op de baan hield. Het is niet de eerste keer dat zo wordt gewonnen in Monaco. Maar na afloop gaf iedereen elkaar de hand op het podium. Dat is veel waard. Wat Hamilton heeft gemist, innerlijk onnoemelijk onder lijdt, heeft beleefdheid, opvoeding en etiquette, hem groter gemaakt dan hij al geworden was. Hij is de echte, morele, winnaar van de GP van Monaco F1 2015.

    Lewis Hamilton heeft heel even een dipje gehad in zijn loopbaan. Nu rijdt hij opnieuw als wereldkampioen 2014 bij Mercedes. Dat de Brit, die duidelijk veel aan zichzelf heeft gewerkt, zoveel vertrouwen krijgt van Mercedes en daarmee een platina hernieuwd contract, heeft zo zijn redenen. Iedereen is stilaan vergeten dat LH in 2008 wereldkampioen werd in een Mc Laren-Mercedes... Over die titel kan ook een verhaal worden gebrouwen. Want iedereen is ook vergeten dat Felipe Massa als wereldkampioen over de meet reed.

    Maar in de laatste bocht van Interlagos (Brazilië) ,in gutsende regen, reed Lewis voorbij Timo Glock en daaraan genoeg had om Massa als wereldkampioen te onttronen. Niemand zal ooit overtuigd weten of LH voorbij Glock is gereden, of Glock even van het gaspedaal is geweest... Officieel heet het dat Glock op slicks reed en Hamilton door zijn regenbanden zo gemakkelijk voorbij kon. In zo'n sfeer is die pitstop van Lewis Hamilton in Monaco ook verlopen. Een duistere niet doorzichtige pitstop. Die niet nodig bleek !

    Lewis Hamilton blijft leider in de voorlopige stand om het WK met 126 punten tegenover ploegmaat Nico Rosberg met 116. Sebastien Vettel telt er 98. De rest kan 2015 al vergeten, voor hun zijn de resterende GP's kermiskoerskens. Met wel een eerste op de paardenmolen van het eiland St.Hélène, aan de rand van Montreal, binnen veertien dagen. De zevende GP, ook voor Max V.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    24-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON RIJDT 43STE POLE IN KWALIFICATIE GP VAN MONACO

    Met 1'15"098 in de Q3 van de kwalificaties voor de GP van Monaco behaalde de Brit Lewis Hamilton zijn 43ste pole-position in zijn loopbaan. Ploegmaat Nico Rosberg pakte de tweede plaats. De Duitser liet zich ook "vangen" in St.Devote waarin hij te laat remde en, zonder schade, tijd verloor. Op de derde plaats start morgen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) hield ploegmaat Daniil Kvyat van de vierde chrono. Kimi Raïkkönen (Ferrari) kwam niet verder dan een zesde plaats.

    Carlos Sainz jr (Toro Rosso-Renault) pikte de achtste tijd in en ploegmaat Max V. zette uiteindelijk de tiende tijd neer. Beide "rookies" deden het dus uitstekend. Fernando Alonso strandde al direct in de Q2 in St.Devote wegens een manke Mc Laren-Honda. Dat verdiende de Spanjaard niet, want stuurmansgewijs gezien, hoort hij iedere race in de spits te rijden. Maar Mc Laren sukkelt oeverloos met die nieuwe Honda V6 Turbo, die nochtans hoog in de verwachtingen stond. In Q2 verdwenen ook Massa (Williams-Mercedes), Hulkenberg (Force India), Jenson Button (Mc Laren-Honda) en Romain Grosjean (Lotus).

    In de Q1 was de opmerkelijste tegenvaller Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) en de andere vier boys Mehri, Stevens, Ericsson en Nasr waren al bij voorbaat gedoemd om de achterhoede te vormen. Het zijn die "kleine" teams die het financieel nog moeilijker zullen krijgen als in 2017 de F1 "ge-update" wordt naar hogere vermogens en wellicht plusminus 6" snellere rondetijden. Dat ze nu achteraan bengelen is gewoon omdat ze niet meer geld krijgen uit de pot omdat de centen verkregen worden in functie van de resultaten. Maar dat is een apart verhaal waarin ook Bernie Ecclestone fungeert...Er doen geruchten de ronde over regen morgen in Monaco. Zou God een F1-fan zijn ? (wr)

    23-05-2015 om 23:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL KATAPULTEERT ZIJN FERRARI VOOR ROSBERG IN FP3

    Aanvankelijk spelde Lewis Hamilton in zijn Mercedes de wet in de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco. De snelsten, Rosberg, Vettel, in het begin ook Raïkkönen, gebruikten allemaal supersofts. Net voor een half uur chronojagen liet de ervaren Fin Kimi Raïkkönen in zijn Ferrari zich toch verschalken in...de rechtse bocht van St.Devote. Hij tikte iets te hard de curbstone's aan en de Ferrari brak achteraan uit. Spijtige schade, die hem verder verhinderden mee te dingen naar de snelste tijd. Pikant detail is dat Nico Rosberg zijn ploegmaat naar de derde wijzerstand verwees. Daar komt straks in de kwalificaties zeker een gevolg op.

    In het begin van FP3 reed de jonge Max Verstappen weer eens de vijfde tijd, maar tikte dan een vleugel kapot en moest de pits binnen. Aan het eind van de FP3 nam zijn ploegmaat Carlos Sainz bij Toro Rosso die plaats over en Raïkkönen - een tikkeltje ontdaan - moest genoegen nemen met de zesde plaats. Jenson Button bracht zijn Mc Laren-Honda naar de achtste snelste wijzerstand, net achter de Red Bull van de Rus Daniil Kvyat, wiens ploegmaat Ricciardo een knappe vierde tijd klokte. Max V werd negende en Fernando Alonso (Mc Laren-Honda), die even op de vierde plaats kwam piepen, verdween door mechanische prutsen in de achterhoede. Toch wordt hij voor het eerst in de kwalificaties (14 uur onze tijd) in de Q3 verwacht.(wr)

    23-05-2015 om 13:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SNELST NA REGEN, VERSTAPPEN ZEVENDE IN FP2

    Pijpenstelen-regen ontnam iedereen de lust om chrono's van de FP1 te verbeteren. Tot de zondvloed ophield, want dan ging Lewis Hamilton direct op chronojacht. Weerom niet onverwacht zette hij de snelste tijd met in zijn schaduw ploegmaat Nico Rosberg. Allebei in de superieure Mercedes. Derde snelste, Sebastien Vettel in zijn Ferrari, kijkt nog steeds tegen "het gat" tussen zijn rode bolide en de zilverpijlen aan. Teambaas Maurico Arrivabene geeft toe de de uitgekiende update's niet het verwachte effect hebben gegeven. Ook al pakte Kimi Räikkönen de vierde tijd. Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault werd vijfde.

    Max Verstappen moet in de eerste vrije oefeningen (FP1) zelf geschrokken zijn van zijn tweede tijd op 0,149" achter Lewis Hamilton, want in de FP2 was hij iets gematigder en moest ondervinden dat zijn ploegmaat Carlos Sainz bij Toro Rosso hem naar de zevende tijd verwees. Niettemin nog altijd goed voor Max, want het is de eerste keer dat hij in Monaco aantreedt. Bovendien is het slechts zijn zesde GP waaraan hij deelneemt...

    Hij is in Monaco het gesprek van de dag en allerlei speculaties doen de ronde voor de derde vrije trainingen van morgen, zaterdag (FP3) en de kwalificaties voor de "pole" in de namiddag". Ook wordt in de wandelgangen van de paddock meer en meer de naam Stoffel Vandoorne gefluisterd die zinnens is de F1-stap te wagen. Monaco brengt nog een weekend vol verrassingen.(wr)

     

    21-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON HOUDT NIPT VERSTAPPEN AF IN FP1 IN MONACO

    Dat Lewis Hamilton met 1'18"750 de snelste tijd reed in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Monaco heeft geen mens verwonderd. Maar dat de "rookie" Max Verstappen in de laatste minuut van die FP1 in zijn Toro Rosso op 0,149" de tweede plek zou pakken verbaasde iedereen. Het is nu, voordat straks FP2 aanvangt het onderwerp van gesprek in heel het Prinsdom. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) werd derde en viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) vierde. Ook werd bekend dat de Brit - LH - zijn contract bij Mercedes met drie jaar verlengd ziet. Eigenlijk een morele opdoffer voor ploegmaat Nico Rosberg... In 2009, het jaar na zijn eerste wereldtitel in 2008 (ten koste van Felipe Massa...), juichte Lewis Hamilton in het rond "dat hij nooit bij Mc Laren weg zou willen...". Of hoe "t kan verkeren", Bredero's spreuk nog altijd actueel is. (wr)

    21-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN MONACO IS HET BALLETJE IN DE ROULETTE VAN DE CASINO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Winnen in Monaco is de droom van iedere Formule 1 coureur. Morgen zijn de straten van Monaco weer het toneel van bloedstollend bochtenwerk. Wie er de "pole" haalt heeft een "+" als vertrekpunt. Als je ongehavend door de eerste - oerverraderlijke - rechtse bocht van St.Devote raakt en als een raket de helling naar het Casino opschiet, is de kans aanwezig dat geen van je tegenstrevers je nog voorbij komt. Want net voordat je het Casino zou binnenrazen en als een balletje in de roulette zou vliegen, moet je links, letterlijk langs de voordeur van "Hotel de Paris", om direct weer rechts te sturen en de hobbelige daling naar de lussen van Mirabeau te nemen.

    Voor het hotel "Löws" stuur je de kist vlijmscherp op de ideale lijn naar links om honderdvijftig meter verder naar de zee de duiken. Voor dat er op het strand met schupjes, blondjes en pondjes kan worden gespeeld, wacht een rechtse bocht waarin je best zo dicht mogelijk langs de vangrail uitkomt. Die geldt namelijk als lanceerbasis om de bochtige tunnel in te duiken en er met zo'n vaart van 300 km/h uit te komen. Net het ogenblik waarin je in de remijzers moet om de chicane te nemen. Daarna is "Le Bureau de Tabac" en het kronkelen rondom het zwembad bijna kinderspel.

    De laatste bocht voor de aankomst - en een nieuwe volgende ronde - is ook niet meer die haarspeld zoals destijds het zinnebeeld terecht bezegelde. Het is nu een vrij "comfortabele" bocht. Niet echt een sinekure, maar bijna enkele seconden een adempauze om weer naar St.Devote te trappen. St.Devote, daar in het miljardairsparadijs, heeft met zijn bedriegelijke verschijning vanuit de cockpit gezien, de grootste namen al in zijn val gelokt. Net niet in zijn kapelletje. Wie deze rondenwals 78 keren onberispelijk uitvoert, kan mogelijk de GP van Monaco winnen, zesde race om het WK F1 2015. Vroeger werd de Monegaske race over 100 rondjes gereden. Maar zelfs de grootste namen als Jack Brabham en Ayrton Senna, raakten concentratie kwijt en beukten in de vangrails terwijl ze aan de leiding reden. Het reglement is na beraad clementer geworden.

    Komt er regen bij kijken, dan toveren de straten van het Prinsdom altijd een wit konijn uit de winnershoed. Héél vaak iemand uit de achterhoede. Olivier Panis (1996-Ligier-Honda), Jarno Trulli (2004-Renault), Jean-Pierre Beltoise (1972-BRM) - fotoinzet links boven -, zelfs Juan Pablo Montoya (2003-BMW-Williams) hoort daar bij. En één keer heeft Jacky Ickx die in de 42ste GP van Monaco in 1984 koersdirecteur was de race voortijdig op basis van regen afgevlagd. De overwinning van Jean-Pierre Beltoise zal iedere purist bijblijven want ze werd behaald op een schaatsbaan en niet op asfalt. In de jaren dat watergladheid, nog niet ten volle tot het verstand van de modale automobilist was doorgedrongen.

    Net op het moment dat het "witte-konijn-van-de-eeuw", Ayrton Senna da Silva in zijn Toleman-Hart, leider Prost dreigde voorbij te rijden...Alain Prost, viermaal wereldkampioen, niet de braafste onder de rakkers, was bang in de regen. Begrijpelijk, maar de morele winnaar was reeds het - overlopend - talent van Senna als Christus die op het water wandelde... Noch Ickx, noch Prost worden hier graag aan herinnerd.

    Morgen dus op post voor de eerste vrije trainingen. Mercedes zal snel zijn, Honda, wiens motor de Mc Laren aandrijft, heeft laten weten dat de handelbaarheid daar hun gootste troef is. Force India verwacht een wonder, Ferrari is zwijgzaam. Williams-Mercedes hoopt met Massa en Bottas de beter begoede teams van antwoord te dienen. Het is allemaal onvoorspelbaar. Er wordt al gegokt nog voor de speelzaal open is.(Walter Rombauts/Foto:BRM/ELF)

    19-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN VALIES VOL DOLLARS ZAL IN 2017 IN DE F1 NIET MEER VOLSTAAN

    In 2017 zal de Formule 1 er helmaal anders uitzien. Het zal niet meer volstaan om met een valies vol dollars aan te komen om een stuurtje te hebben. Echte coureurs hoeven zich geen zorgen te maken. Zij hadden en hebben het altijd van hun stuurmanskunst. Dat zal blijven. Sebastien Vettels, Kimi Räikkönen, Fernado Alonso's en - mogelijk - vergeet ie er één, zullen blijven. Maar Pastor - wat een heerlijke voornaam - Maldonado zal zich zorgen beginnen te maken. Lotus zal niet meer tevreden kunnen zijn met de valies olie-dollars die "Pastor" ieder jaar opnieuw met zich brengt. Maldonados heeft wel het geld, maar niet de klasse. De F1 in 2017 zal teruggrijpen naar de grote namen.

    Opnieuw tanken, vrije compoundkeuze in banden, kunnen sturen met auto's die in plaats van de nu geldende "kermismolen" rondjes rijden, naar 750 kW (1000 pk) neigt. Er zullen vele "visiteurs-par-hasard" wegvallen. DE uitdaging is natuurlijk hoe de teams financieel dat rond krijgen. Het is niet evident dat kleine teams dat budget en de salarissen van de acteurs (lees=piloten) niet meer rond krijgen. En dan ? Zoals altijd en overal stoppen met alles. Bernie Ecclestone (debutant in de oertijd van de F1 met een schitterende Connaught) is nu 84. Alzheimer (Light) heeft toegeslagen. Hij maakt naar de buitenwereld - gewild of ongewild - geen duidelijk testament.

    Want laat ons de rechtschapenheid eer aandoen: HIJ, onooglijk mannetje, heeft de F1 wel gemaakt tot wat die nu is ! Denken we na, en proberen we zijn afwezigeheid voor te stellen...Ondergetkende heeft met hemzelf een ei zo na een gerechtelijk conflict kunnen vermijden. Mits een bemiddelaar (Maurice Belën, directeur Zolder zaliger...). Ik acht Bernie hoog. Hij heeft de - voornamelijk Britse renstallen - uit de armoe gehaald. Met als hoogtepunt 1981 waar de "Formule One Constructors Assiocation" (FOCA) is opgericht. Bernie leeft in weelde voort, door jaloersheid ter dood gewenst. Maar gaat de zéér verdienstelijke Jean Todt - President van de FIA - die taak van Bernie overnemen ? Journalistiek met een vraagteken is slechte journalistiek. Men dient het te weten. Zonder vraagteken. (Walter Rombauts)

    17-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IN LE MANS 2008 ZORGDE - JOS - VERSTAPPEN VOOR DONDER EN BLIKSEM
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In de 24 Uren van Le Mans 2009 reed Jos Verstappen (43) in een Aston Martin LMP1. Hij deelde die V12 benzine-auto met een "ouwe getrouwe" van het merk, Darren Turner en Formule 1 rijder Anthony Davidson. Darren Turner won in 2007 en 2008 in La Sarthe de GT-1-klasse en dus had hij dat zitje in de Gulf-kleurige Aston Martin LMP1 best verdiend. Jos Verstappen, zoch eerst een stuurtje bij Audi en Peugeot in een diesel-LMP1, maar toen dat niet lukte belde hij gewoon naar Aston Martin waarbij hij langs de grote poort mocht binnengaan. Met een vuursteen-persoonlijkheid had hij in 2008 tijdens de nachtelijke uren in verschrikkelijke onweders en stortregens chrono's gereden alsof het tijdens een zonnige dag was. Die prestatie gemachtigde hem bij de grote LMP1-merken aan te bellen.

    Maar hoewel die Aston Martin liefst meer dan 478 kW (650 pk) uitbraakte, en een maximum koppel van 700 Nm voor acceleratie-soepelheid zorgde, vooral bij het uitkomen van trage bochten. Maar - dat is bekend - de dieselmotoren van Audi en Peugeot (dat in 2011 door de crisis afhaakte) overtroefden alle benzinemerken. Ze hadden de beste combinatie inzake vermogen, koppel en brandstofverbruik. In de Hunaudières haalde onze Noorderbuur (vader van Max-in-de-F1) een snelheid van 339 km/h, maar er zat veel tegenspoed in de race voor het trio met het nummer 008. De zege dat jaar ging naar Peugeot met de 908 FAP. De laatste zege tot nu toe van de "Leeuw van Sochaux" in het Mekka van de wereldwijde industriële autosport: Circuit de la Sarthe, Le Mans.

    Op 31 mei 2015 is er de tradioneel geworden "Journée de Test". De eerste keer dat alle wagens kennis maken met het circuit anno 2015 - tegen de chrono. Audi, Porsche en Toyota krijgen in de LMP1 wederwoord van Nissan. Altans ligt dat binnen de verwachtingen, maar Nissan probeerde eerder al. In de vorige eeuw. Zonder resultaat. Misschien is dat nu anders. Twee Japanse merken tegen twee Duitse. In de LMP1 vormen zij de all-over zege. Tot vandaag is Mazda het enige Japanse merk dat in 1991 de hoogste autoconfrontatie van het jaar won. Met een "rotary-engine" nog wel. (het Wankelmotortje, weet je nog, van Felix Wankel die in de NSU Prinz in 1965 lag) De jockey's ervan waren Volker Weidler, Johnny Herbert en "onze" Bertrand Gachot, als Franssprekende Luxemburgse Belg. Maar hij had wel een Belgische vergunning.

    Het wordt dus naar 13 en 14 juni 2015 toe de hoogste tijd om naast de Formule 1 over de etmaalrace in Le Mans te schrijven. Sinds 1923 is ze de hoogste commerciëel veelbetekendste race. Straffer dan de 500 Mijlen van Indianapolis die een mindere verkoops-impact heeft. Wie in de autowereld zijn spierballen en de centen wil laten rollen, is aan zichzelf verplicht aan de 24 Uren van Le Mans deel te nemen. De drie huidige constructeurs in de F1, Ferrari (wel in de GT's in Le Mans, zoals Porsche ook naast de LMP1), Renault en Mercedes, aarzelen om te gaan in de LMP1. F1 én Le Mans samen doen, daarvoor moet je er miljarden-en-miljarden tegenaan gooien.

    Dat kan niet zomaar. Mercedes zou het wellicht nog wél kunnen. Maar het trauma dat in 1955 de Mercedes van Pierre Levegh in de hoofdtribunes tegenover de pits 82 mensen doden is nog niet weg. Het is een beetje als WOII. Na zeventig jaar komen de verschrikkende verhalen nog steeds terug. Het verleden is op welk gebied dan ook niet zomaar uit te gommen. Al heb je het met vergrijzend potlood geschreven. Ook niet in Le Mans. Een anekdote van Walter Rombauts die van 2015 zijn laatste bedevaart naar het Mekka van de autosport maakt. 

    Net zoals de F1 voor mij zal uitsterven, zal Le Mans me in de toekomst ook te machtig worden. Het zijn de jongeren die aan de bak zijn. Na 65 jaar met de neus op de rijdende laboratoria te hebben mogen kijken is het goed geweest. Ik word een "armchair"-enthousiast" voor de televisie, van in Honfleur bijvoorbeeld, of Anne-le-Sallud" in Bretagne. Of gewoon thuis. Aanspreekpunten als Mark Webber (Porsche) worden zeldzamer. Bernie Ecclestone is 84. Hij doet alsof hij altijd zal bestaan...Niemand heeft het eeuwig leven. De gieren cirkelen nu al over de circuits voor hem. Anders denken is domheid.

    Hoewel moet gezegd dat monument, "Il Commendatore" Enzo Ferrari nog op zijn 81ste in 1980 de vierde nieuwe versie van de Ferrari 312 T4 in Maranello voorstelde. Een drieliter 180° boxermotor waarin de "T" staat voor Transversale versnellingsbak én differentieel. Daarmee Jody Scheckter moesten Gilles Villeneuve (°1982 in Zolder) rijden. Die legendarische persoonlijkheid Enzo Ferrari voerde altijd drama op. "Mes joies terribles" placht hij te zeggen. Mogelijk houden passie én liefde jong. Die heilzame medicijnen zijn niet bij apothekers of dokters te vinden. Tenzij het over die beroemde blauwe pilletjes gaat, naast vele andere merken. Maar toen "Il Commendatore" nog zijn speeltjes had - racewagens, vrouwen en winnen - werd hij verteerd in zijn binnenste door een hellebrand. Wellicht is dat zijn echte doodsoorzaak geweest. Niet de klinische.

    Enzo werd 90 jaar en stierf op 14 augustus 1988. Zijn dood werd op zijn verzoek pas twee dagen later openbaar. Hij wilde dat omdat hij in de geboorteregisters ook twee dagen te laat was ingeschreven. Hij ging zelden naar races. Hij bleef in Maranello of Fiorano. Tijdens de GP van Italië werd hij al eens "gespot". Persoonlijk ben ik door hem - op voorspraak - twee keer in Fiorano in zijn - toen - nachtblauw bureau één uur ontvangen.

    Het eerste gevoel dat je als jonge journalist overkwam was voor God te staan. Eén blik van hem was voldoende om te oordelen of je naar de hel ging of naar zijn hemel. "l' Ingegnere"" zag dat het goed was en overstelpte me met wijsheid en passie. Verterend vuur. Hij sprak Italiaans, maar zijn toen onechte zoon Piero Lardi uit een buitenechtelijke relatie (die Ferrari later ook heeft erkend). Die Pierre Lardo Ferrari fungeerde als tolk en vertaalde alles naar het Frans en vice-versa.

    Ook dat alles behoort bij die magische magnetische plek Le Mans in toch nog altijd "La Douce France". Dit jaar op 13 en 14 juni. Ik ken een heel respectabel iemand die opmerkte dat de race een etmaal duurde, maar dat ik er een maand voor weg was. Daarom is het een bedevaart: De testdag, de aankomst van teams en wagens in La Sarthe, het innemen van de boxen, de technische keuring op "La Place des Jacobins", de kwalificaties, de Parade door het mooie centrum van Le Mans. De race...! Het is een bedevaart. Genoeg geschreven, binnen een maand kennen we de winnaar(s) al ! (Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Bertrand Gachot is de enige Belg die met een Japanse auto in Le Mans won.jpg (424.8 KB)   
    Mazda is tot vandaag de enige Japanse auto die Le Mans won.JPG (947.1 KB)   

    14-05-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    10-03-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE

    Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.

    Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)

    10-03-2023 om 23:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-05-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS

    Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)

    02-05-2022 om 23:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-09-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE VERLOEDERING VAN DE NIEUWSWAARDE

    Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v

    04-09-2019 om 23:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-06-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER

    In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.

    De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)

    De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:

    30 juni - 1 juli:                          Superprix Zolder

    11 augustus:                             24 Uren van Zolder

    8 en 9 september:                     Noordzee Cup Zandvoort

    29 en 30 september:                 Racing Festival Spa

    20 en 21 oktober:                     Final Races in Assen

    20-06-2018 om 21:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-09-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL ZET PUNTJES OP I IN FP2 IN SEPANG

    Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de tweede vrije oefeningen de puntjes op de beroemde "i" gezet door met 1'31"261 de snelste tijd te rijden. Tweede werd zijn teamgenoot Kimi Räikkönen. De sessie verliep weer niet normaal want met nog een half uur te rijden, crashte Romain Grosjean met zijn Haas. Het was geenszins zijn schuld. Een putdeksel op de piste was losgekomen en vernielde het techterachterwil van de Fransman waarna hij zwaar crashte tegen de muur in Turn 13. De koersdirectie nam direct de beslissing met de rode vlag de FP2 te stoppen. Morgenochtend gaat de FP3 door en daarna de qualificaties voor de "pole". Het duel Hamilton - Vettel staat centraal in deze GP.(Walter Rombauts)

    01. Sebastien Vettel (Ferrari)                           1'31"261

    02. Kimi Räikkönen (Ferrari)                            1'31"865

    03. Daniël Ricciardo (Red Bull)                         1'32"099

    04. Max Verstappen (Red Bull)                         1'32"109

    05. Fernando Alonso (Mc Laren-Honde)            1'32"564

    06. Lewis Hamilton (Mercedes)                         1'32"677

    07. Valtteri Bottas (Mercedes)                          1'32"720

    08. Sergio Perez (Force India)                          1'32"862

    09. Nico Hülkenberg (Renault)                         1'33"060

    10. Esteban Ocon (Force India)                        1'33"096

    29-09-2017 om 11:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERLOREN ILLUSIE: DE OPEL HYDROGEN1 UIT HET JAAR 2000
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Naar aanleiding van de zéér terechte kritiek op het boren naar fossiele brandstoffen op de Noordpool, komen bij hen die het nog kunnen navertellen de verloren illussies op. Zoals de drang naar motoren die op waterstof liepen, aangemaakt door brandstofcellen die hun energie weer van het zonlicht, wind- of waterkracht haalden. De droom was héél nabij. Zoals zowat iedere droom te mooi om waar te zijn. Al zijn er hier en daar bevoorradingsstations waar waterstof kan worden getankt. De droom om het massaal te zien gebruiken op korte termijn is aan diggelen. Mercedes, BMW, Mazda, Audi GM, in het bijzonder dan Opel, hebben de "nieuwe wereld" opnieuw in de archieven gezet. Net als de elektrische auto door onbenullige regeringen is genekt, zal de "alternatieve" auto pas op z'n vroegst in 2050 zijn redelijk veelvuldig gebruik kennen.

    De zelfrijdende auto van Google, in samenwerking met technisch wonder Elon Musk, kunnen daar een versnelling in brengen. De zelfrijdende auto zal trouwens een zegen zijn voor de mensheid. Daarmee zullen immers de miljoenen gekken achter het stuurwiel worden lamgelegd in hun agressief, dwaas rijgedrag. Als een boemerang zal de negatie van de nabije toekomst in de rangen van regeringen terugvliegen. Vermits de elektrische zelfrijdende auto zich netjes aan de verkeersregels zal houden, zullen miljarden aan boetes uit de lege schatkisten blijven. Maar daar vinden havikken altijd wel iets op. Al was het maar met lijkenpikkerij.

    Bijgaand nog een fotootje uit de tijd dat Opel nog betekenis had. Om precies te zijn juni 2000. Dus nu 15 jaar geleden. De knappe ingenieurs die Opel toen bevolkten bedachten een Opel HydroGen1. Hij beschikte over een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor die door een brandstofcel werd gevoed. Hij haalde moeiteloos 140 km/h en deed de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16". Nu voor velen lachwekkend. Toen iets om fier over te zijn. Zoveel jaar geleden trachtte men al CONstructieve ontwerpen te maken. Nu 15 jaar later zijn - mede door de overbevolking van de aarde - minstens twee generaties gedoemd om te leven met DEStructieve ontwerpen. De intelligentia van Tesla, Google en Apple niet te na gesproken.

    De grootste "automotive"-ingenieursdroom is de onbenullige mens te vervangen door intelligente robots. We zitten er dicht bij. Na de huidige Tarzan's uit de seksshops zullen potente knullige robotten met onze vrouwen vrijen. Het was al een jongens-ingenieursdroom van Nabuhiko Kawamoto. Hij was eerst President van R&D bij Honda in Suzuka, concipieerde de onklopbare Honda-F1-motoren van Ayrton Senna en Alain Prost, en beëindigde zijn sterrenloopbaan als President van Honda Motor Company in Japan. Moest Mc Laren-Honda vandaag een Kawamoto in zijn rangen tellen, dan waren de zorgen van Jenson Button en Fernando Alonso over. Zij reden dan vooraan. Ah ja ! Straks zijn het de derde vrije trainingen in Monza voor de GP van Italië F1. Om 14 uur de kwalificaties. Met 1.6 liter V6 turbomotoren met een Electronic Recovery System (ERS). En ook Drag Reduction System (DRS). En plofklare Pirelli-banden. Kwetsbaar spul. Niet zo bedrijfszeker als stoere, potente robotten.(Walter Rombauts/Foto:Opel)

    Bijlagen:
    Opel Hydrogen1 62000 i5915.jpg (213.2 KB)   

    05-09-2015 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!