PORSCHE STELT ZIJN KRACHTIGSTE CAYENNE VOOR IN ZIJN SUV-MODELLENREEKS
De SUV-Cayennmodellenreeks wordt door Porsche aangevuld met een Turbo-E-Hybrid. Die heeft een V8- én elektromotor die samen een vermogen van 544 kW (739 pk) leveren en zorgen voor een maximum koppel van liefst 959 Nm. De nieuwe hybridtechnologie zorgt volgens Porsche voor een ruimere autonomie én sneller opladen van de batterij. Het hoeft geen betoog dat de Coupé met GT-pack voor een atletische rijdynamiek staat.
Na de succesvolle lancering van de nieuwe Cayenne begin 2023, bekroont Porsche de grondig herziene derde generate van deze SUV met een nieuw topmodel. Net als voordien is de krachtigste Cayenne een plug-in-hybride. Porsche heeft de technologie in deze opvolger op meerdere punten verbeterd waardoor o.a. de autonomie op puur elektrisch rijden is verruimd. De grondig herziene 4,0 liter twinturbo V8-motor van 441 kW (599 pk) wordt bijgestaan door een elektromotor die er nog eens 130 kW (176 pk) aan toevoegt. Daardoor leveren de twee krachtbronnen een gezamelijk vermogen van 544 kW (739 pk) en dat hoger fabuleus maximum koppel. De prestaties die eruit volgen zijn dan ook niet min. Van 0 naar 100 km/h sprint de Cayennen Turbo E-Hybrid in 3"7 en de topsnelheid is 295 km/h...! (Walter Rombauts.Foto's: Porsche)
VRIJDAG BEGINT DE GP VAN ITALIË IN DE SNEHEIDSTEMPEL VAN MONZA
Als volgende vrijdag de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië aanvatten, zijn we al aan de vijftiende GP van het WK F1 2023. Dat die in de snelheidstempel van Monza wordt gereden legt alleen maar de focus op Ferrari. Charles Leclerc het minst, en Carlos Sainz een beetje, kunnen niet met de Red Bull's van regerend wereldkampioen Max Verstappen en Sergio Pérez mee. Ze worden overigens belaagd door een nieuwe horde als daar zijn Fernando Alonso (Aston Martin), Lando Norris en Oscar Piastra, beiden met Mc Laren en op de vierde plaats in het WK voor Constructeurs, Alpine achter zich latend.
Wat Pierre Gasly vorige race in Zandvoort presteerde geeft het Franse Renaultmerk weer wat nieuwe moed. Pierre Gasly en Esteban Ocon, beiden in de punten in Zandvoort, zullen er alles aan doen om de Alpine terug naar voor te brengen. Vooral de topsnelheid, dus de aerodynamika zal de doorslag geven. In Monza wordt bijna altijd plankgas gereden. Max Verstappen rijdt mogelijk naar zijn tiende overwinning op rij en zou dan het record van Sebastien Vettel verbeteren. (wr)
LAMBORGHINI KOMT MET DE SC63 IN 2024 NAAR 24 UREN VAN LE MANS
De eerste proefkilomters worden nu aangevangen met de Lamborghini SC63. Het is een hypercar LMDh die is uitgerust met een twinturbo V8- motor, zoals Porsche er ook één heeft... De batterij komt van WAE, de MGU is van de hoogste kwaliteit die Bosch te leveren heeft en de versnellingsbak komt van Xtrac. De intentie om tegen de eerste IMSA-race in het voorjaar klaar te zijn en vervolgens alle races te rijden die in het "World Endurance Championship" naar de "24 Uren van Le Mans 2024" leiden. Het is duidelijk dat het merk dat tot de VW-groep behoort, veel steun zal krijgen van de zijde van Audi dat wellicht voor het chassis zal instaan.(wr)
MAX VERSTAPPEN WINT DOOR RODE VLAGGEN VERMINKTE GP VAN NEDERLAND
Polesitter Max Verstappen was het snelst weg voor 72 ronden in Zandvoort. Norris plakte onder zijn achtervleugel. Maar toen de tweede ronde werd ingegaan regende het al en Sergio Pérez kon direct de pits in om intermediums te halen. Op die manier nam hij de leiding van de GP van Nederland, want alle anderen moesten een ronde later zijn voorbeeld volgen. Max Verstappen kwam zo als dertiende terug het asfalt op met een achterstand op ploegmaat Pérez van 13". De regerende wereldkampioen kapte iedere ronde rondom één seconde van de voorsprong van Pérez af en in de dertiende ronde had Max Verstappen alweer het commando over de GP van Nederland in handen.
Exact twee ronden later gingen de hemelsluizen opnieuw open en de Amerikaan Logan Sargeant beukte zijn Williams in de muur. Geel ! Dat ogenblikkelijk in vijf ronden achter de safety car veranderde. Bij de restart leidde Max opnieuw de dans, een tango dit keer, want de Nestor van de F1, Fernando Alonso liet zich sexy leiden door Max. De Aston Martin - en ook een beetje Fernando's ervaring zelf - bleek zich als een vis op wielen in deze zondvloed te gedragen. De Spanjaard zette overigens de snelste ronde (1'13"837) op zijn naam wat 1 WK-punt oplevert. Hij werd ook als "Driver of the Day" uitgeroepen. Zéér terecht, want...
Twaalf ronden voor het einde scheurden de wolken opnieuw open en herhaalde zich het scenario dat iedereen de pits indook voor intermediums. Behalve Esteban Ocon, die de raad van zijn ingenieur volgde en "full wets" liet monteren. Dat was slim gezien want de stortregen ging lang duren. Zeker tot aan de aankomst...ware het niet Zhou zijn Alfa Romeo als een vogelenpikpijl frontaal de muur instuurde: ROOD !!! Met nog acht ronden te rijden ! De koersdirectie wist geen raad met de situatie. Alleman stond op intermediums en Esteban Ocon kon zijn kansen met de "full wets" niet uitspelen. De regen hield op, de baan bleef nat, maar de wedstrijdleiding onderbrak de race voor 46' (zesënveertig minuten).
Dan werd besloten na twee ronden achter de safety car een rollende start te geven voor nog vijf ronden. Sergio Pérez mispeuterde in die chaos nog iets en kreeg 5" straftijd waarmee hij het podium miste dat op dat moment in Pierre Gasly's (Alpine) handen viel. Pierre Gasly heeft vandaag een heel sterke race gereden, de veertiende die telt voor het WK F1 2023. Max Verstappen verstevigt zijn positie voor de wereldtitel en haalde zijn zesënveertigste GP-zege binnen en evenaaart daarmee Sebastien Vettel. Volgende zondag is er de GP van Italië in Monza. Daarin hoopt nieuwkomer en vervanger van Daniël Ricciardo, Liam Lawson een opvallender rol te spelen dan in de duinen van Nederland. Als afsluitertje; Charles Leclerc moest opgeven en Carlos Sainz redde de eer voor Maranello met een vijfde plaats. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 306,648 km in 2 uur 24'04"411
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - START IN POLE IN GP VAN NEDERLAND
Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft in zijn Red Bull de "pole" veroverd voor de GP van Nederland. De kwalificaties begonnen op een doorweekte baan en dus reed iedereen op "intermediairs". De baan droogde echter snel op en Alex Albon (Williams) zette in Q1 met 1'20"939 de beste chrono neer. Afvallers waren nieuwkomer Liam Lawson, Valtteri Bottas, Kevin Magnussen, Esteban Ocon en Guanyu Zhou.
De Q2 werd eigenlijk op een zo goed als droge baan gereden, weliswaar onder een donkere dreigende regenhemel. Alex Albon (Williams) en Oscar Piastri (Mc Laren) dwongen snellere wijzerstanden af, maar de klap op de vuurpijl werd gegeven door Max Verstappen in 1'18"850. De ongelukkigen die Q3 aan hen zagen voorbijgaan waren ditmaal Nico Hülkenberg, Yuki Tsunoda, Lewis Hamilton (!), Pierre Gasly en Lance Stroll.
Op dus naar Q3 waarin iedereen het op slicks riskeerde. Er waren nog geen twee minuten van de tien gereden of de Amerikaan Logan Sargeant knalde zijn Williams in de muur met een rode vlag als gevolg. Met nog 8'13" te rijden, duurde het liefst...19' (negentien minuten) in mensentaal) eer de Q3 verder kon gaan. Op dat moment had Alex Albon in zijn Williams de "pole" met 1'15"743. Toen Lando Norris na de herstart zijn Mc Laren naar 1'12"049 bracht, 0"291 voor Max Verstappen, voerde de Monegask Charles Leclerc zijn specialiteit op: hij vlamde de Ferrari in de muur met weerom rood !!!!
Zes minuten later, er bleven nog 4'05" te rijden herstarte het resterende veldje van acht auto's met Lando Norris in zijn Mc Laren als uitgelezen polepakker. Met achter hem ploegmaat Oscar Piastri. Teambaas Zak Brown werd er zowaar bijna gelukkig van. In de Red Bull-pit, liet men een buitenaards wezen wegrijden, iemand die al is gemaakt met artificiële intelligentie en luistert naar de naam Max Verstappen. Nederlander van Belgische afkomst. Die zag zijn heuse vriend Lando Norris als een bliksem de omloop rondrijden. De "extra-terrestre" moet hebben gedacht, "nu zal ik voor de donderslag zorgen..." En hij deed het. Met 1'10"567 trof hij iedereen en start morgen in pole. (Walter Rombauts)
De vervanger van Daniël Ricciardo bij Alpha Tauri is een 21-jarige autocoureur uit Pukekohe, Nieuw -Zeemand. Hij is de reservecoureur voor zowel Red Bull als Alpha Tauri in de F1 en is dat sinds midden het seizoen 2022. Lawson begon op zevenjarige leeftijd met karten en won verschillende kampioenschappen in zijn geboorteland. Hij stapte in 2015 over naar de eenzitters en werd kampioen in de NZ F1600 Championship Series in 2016 en 2017. Hij reed daarna verschillende Formule-klassen waaronder de Australische F4, de ADAC F4, de Europformule Open, de F3 Asian, de FIA F3 en de Toyota Racing Series die hij won in 2019.
In 2021 en 2022 reed Liam Lawson voor Carlin in het FIA Formule 2 kampioenschap waar hij als derde eindigde in 2022. Hij reed ook voor het Red Bull AF Corse-team in de "Deutsche Tourenwagen Masters" waar hij samen met Alex Albon streed om de titel tot in de laatste ronde. Lawson rijdt momenteel ook in het Super Formula-kampioebschap bij het Mugen-team, waarmee hij al drie wedstrijden won.
Hij staat bekend om zijn agressieve rijstijl en zijn vermogen om zich snel aan te passen aan nieuwe auto's en nieuwe circuits. Hij wordt begeleid door drievoudig winnaar van het Nieuw-Zeelandse Grand Prix Ken Smith en is lid van het Red Bull Junior Team. Hij is de eerste Nieuw-Zeelander die in de F1 rijdt sinds Brendon Hartley in 2018. (wr)
MAX VERSTAPPEN SNELST IN DOOR REGEN GETEISTERDE FP3 MET DRIE RODE VLAGGEN
In een anderhalf uur durende derde vrije training heeft Max Verstappen twee minuten voor het afvlaggen ervan met 1'21"631 de snelste tijd gereden. De sessie werd getekend door stortregens en drie rode vlaggen. Eerst lokte Kevin Magnussen er één uit door in de Hugenholtzbocht te spinnen, dan kwam Gyanyu Zhou in het grind terecht en tot slot zorgde nieuwkomer Liam Lawson ook voor 3' rode vlag. In het totaal dus 19' inactiviteit door die slippers. Lim Lawson zou achttiende worden, daarmee de Alpha Tauri toch "heelhuids" terug thuis te brengen na zijn eerste contact in de F1 als vervanger van Daniël Ricciardo.
Naarmate de regen minder werd en de baan opdroogde werden snellere tijden genoteerd. Vooral van Norris en ploegmaat Piastra, maar ook van Russell. Tot Max Verstappen in zijn Red Bull RB19 zijn doorweekte fans opwarmde met die snelle chrono. Opvallend in de FP3 is andermaal de "impotentie" van Ferrari en het ondermaats blijven van Alpine. Maar net voor de finishvlag gooiden de oude rotten Alonso (Aston Martin) en Hamilton (Mercedes) nog roet in de chrono's van de jonge gasten die daarmee naar de wachtkamer werden gereden. Zowat alle coureurs vrezen het verkeer en de mogelijke regen in de kwalificaties voor de pole. (wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - SNELST IN FP1 IN ZANDVOORT
De herrie met de taxichauffeurs is bijgelegd, Nico Hülkenberg crashte met de Haas, en Max Verstappen reed de snelste tijd in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Nederland. Lance Stroll (Aston Martin) is in de problemen gekomen door motor.
LANDO NORRIS - MC LAREN - SNELST IN FP2, RICCIARDO BREEKT BOT IN POLS
De FP2 was nog maar tien minuten op gang geflitst of Oscar Piastri (Mc Laren) en Daniël Ricciardo (Alpha Tauri) spinden om hun as, vlogen de barrières in en 13' lang werd de rode vlag gegeven. De wrakken werden weggesleept in die bankingbocht die "Hugenholtz" heet. De Australiër brak een bot in zijn linker pols, dus moet hij morgen worden vervangen... Door wie ? Door reserverijder Liam Lawson, een 21 jarige Nieuw-Zeelander die als sinds midden 2022 bij Red Bull rondwaart.
Toen de FP2 hernam was de fut eruit en zette de Brit Lando Norris met zijn Mc Laren in een tijd van 1'11"330 aan de spits van het veld. Max Verstappen (Red Bull) ondernam nog een poging maar strandde op 0"023 van zijn "kameraad". Veel zal morgen in de FP3 op orde moeten worden gezet voor de kwalificaties in de namiddag om de pole. In de eerste tien is namelijk geen enkele Ferrari te zien ! Carlos Sainz's poging op zachte banden eindigde faliekant in de zandbak !
Er is ook nog een mogelijke straf die boven het hoofd van Nico Hülkenberg (Haas) hangt omdat hij Max Verstappen zou hebben gehinderd. In de onderstaande uitslag is het vooral Alex Albon die de Williams steeds opnieuw in de spits brengt. Dat Lewis Hamilton op de vierde plaats staat laat alles verhopen op een nieuw duel zondag met Fernando Alonso die vandaag ook niet schitterde. (wr)
TAXICHAUFFEURS DREIGEN VERKEERSCHAOS TE CREËREN ROND ZANDVOORT
Omdat vooral de taxichauffeurs uit Haarlem vinden dat er te weinig toegangsbewijzen aan hen worden afgeleverd om netjes te kunnen werken rond de GP van Nederland die morgen begint, dreigen ze ook morgen al voor de eerste vrije training een verkeerschaos te creëren. Ze dreigen ermee verschillende cruciale toegangswegen te blokkeren. Morgen, vrijdag, zou dat dan een eerste drukkingsmiddel zijn. Helpen die acties niet, dan dreigen ze ook zondag het normale toegangspatroon aan wegen naar het duinencircuit te saboteren. De aanvankelijke groep van150 betrokken taxirijders groeituur per uur aan in aantal en het wordt voor de F1 een ernstig probleem als deze dreiging wordt geconcretiseerd. (wr)
AUTOFABRIKANTEN WIJZEN NIEUWE EURO 7 NORM VAN DE HAND
Terwijl iedereen zich voorbereid op de complete elektrificatie van het autopark, daarbij helemaal vergetend dat waterstof zich aandient, heeft de Europese Commissie op 8 augustus jl. toch een nieuwe Euro 7 norm uitgevaardigd die in 2025 in voege zal treden. Het gaat om de diesel- en benzinemotoren met interne verbranding, maar dit keer worden ook de elektrische auto's er bij betrokken. Deze EV's stoten dan wel geen CO² uit, maar de microscopische stofdeeltjes die vrijkomen van de remmen en de banden sleet, berokkenen het milieu schade. Fijnstof allerhande wordt ingeademd en bedreigt de gezondheid. Oorlogen en ruimetreizen worden door de commissie niet als gezondheids- of milieuschade opgetekend.
Nu insiders zijn overtuigd van de doorbraak van eerst synthetische brandstof en daarna waterstof als brandstof, is het verder uitbouwen van laadpalenstructuur bijgevolg zinloos. De Commissie denkt ook vanaf 2035 meetapparatuur in iedere auto in te bouwen die de vervuiling van ieder voertuig meet en doorzendt naar een centrale databank die - met AI-hulp - alles kan analyseren en catalogeren. Vooral Olivier Zipse, ceo van BMW, spreekt de vrees uit dat de auto's veel duurder zullen worden en de privékopers zich op gemiddelde termijn zich geen auto-aanschaf meer zullen kunnen veroorloven.(wr)
FELIPE MASSA ZET DOOR, VRAAGT MILJOENEN SCHADEVERGOEDING VOOR WK-TITEL 2008
Felipe Massa, die in 2008, in de laatste GP, die van Brazilië op Interlagos als wereldkampioen werd uitgeroepen en binnen de kortste keren in een ondoorzichtelijke regen Hamilton de Duitser Timo Glöck zag passeren en daarmee dat ene punt haalde om - niet Massa - maar de toen Mc Laren-Mercedes zijn eerste WK-zege te zien behalen, wil nu officieel klacht indienen bij de FIA. Hij vraagt miljoenen schadevergoeding. Niet helemaal terecht voor een geschiedenis die datzelfde jaar in Singapore begon. Erover gevraagd zegt Bernie Ecclestone (92) "ik weet daar niets meer over..." Hoe hij is behandeld na de overname van Liberty Media in maart 2017 is ronduit schandalig. Bernie is geen engel, maar maakte wel de F1 tot wat het nu is.
Helemaal controversieel vertelde Bernie dan weer aan een "insiderswebsite" "dat Max Mosley, toenmalig FIA-President, van de crashgate op de hoogte te zijn geweest, maar na overleg besloten heeft geen groot schandaal in de F1 te accentueren..." De "crashgate" in Singapore 2008 hield het volgende in: Massa (42 nu) leidde de race maar maakte een slechte pitstop waardoor Fernando Alonso, die toen voor Renault reed, de leiding nam. Teambaas van Renault, de Italiaan Flavio Briatore, gaf toen opdracht aan Nelson Piquet jr. opzettelijk de tweede Renault in de 14de van de 61 te rijden ronden te crashen - tegen ongeveer 160 km/h - waardoor er een safetycar-situatie ontstond die uiteindelijk maakte dat Alonso won, Hamilton derde werd en Felipe Massa slechts dertiende en dus geen punten kon toevoegen aan zijn leidersplaats in de WK-stand.
Felipe Massa tracht nu via gespecialiseerde advocaten in Engeland, Brazilië, USA, Zwitserland en Frankrijk de (FIA) Fédération Internationale de l"Automobile en de (FOM) "Formule One Management" in gebreke te stellen voor het toedekken van een frauduleuze actie in de sport. Op 15 augustus j.l. kregen de President Mohammed Ben Sulayem (FIA) en Stefano Domenicali (FOM) in die zin een schrijven van Massa's advokaten. Tot nu toe is er geen reactie gekomen, officieel omdat de F1 tot vrijdag 25 augustus in zomerrust is.
Daarna moet er wel worden geantwoord. Dat Lewis Hamilton zijn titel zou kwijtspelen is onwaarschijnlijk, net zo min als dat met de eerste dubieuze titel van Max Verstappen zal gebeuren. Pikant in heel de titelgeschiedenis is dat de Duitser Timo Glock (Sauber) nergens wordt vermeld. In de laatste race van het seizoen 2008 op Interlagos had hij de sleutel in handen om Hamilton aan dat ene nodige punt te helpen om wereldkampioen te worden, al was Massa eerste in die GP van Brazilië. Ondoorzichtige regen zal het altijd blijven verhinderen dat de waarheid van wat daar gebeurde bovenkomt. (Walter Rombauts)
ZOON VERSTAPPEN DOET HET BETER DAN VADER JOS DIE TOCH OOK WEL WAT DEED
Max Verstappen is op weg naar zijn derde wereldtitel, de tweede die hij op een eerlijke manier heeft verdiend. Die van 2021 wordt door puristen niet als geldig beschouwd. De titel is in Abu Dhabi op dubieuze wijze behaald door fouten van koersdirecteur Michael Masi. Vader Jos Verstappen kan terugkijken op 107 GP-starts waarvan hij er 106 uitreed en in zijn loopbaan 17 WK-punten oogstte. Hij was tweede rijder bij Benetton aan de zijde van Michaël Schumacher, maar was te gast zeggen we maar bij meerdere merken.
Zijn eerste GP reed hij in 1994 in Brazilië en zijn laatste in Japan in 2003. Tweemaal stond hij op het podium. Hij reed bij Benetton, Simtek, Footwork, Tyrrell, Stewart, Arrows en Minardi. Met zijn 17 WK-punten is hij een prominente Nederlandse F1-figuur die in 1972 werd geboren in Montfort. Hij geniet de kwalijke reputatie in zijn huwelijk met Sofie Kumpen "losse handjes" te hebben gehad en ook later werd hij vaak als een agressieveling bestempeld. Echte insiders beweren zelfs dat zoonlief Max er ook in de trainingen met de go-karts in Genk van langs kreeg als "het ventje" niet genoeg snelle ronden draaide... Maar net als alles in de F1 kan er wat jaloerse overdrijving mee gemoeid zijn. (wr)
JONKHEER GIJS VAN LENNEP, NA MAX VERSTAPPEN BESTE NEDERLANDSE F1-COUREUR
Omdat Jonkheer Gijs van Lennep (°16 maart 1942 in Aerdenhout) in 1973 met een ISO-Ford een zesde plaats scoorde in de GP van Holland en hij die prestatie nog eens overdeed in 1975 in Duitsland met een Ensign-Ford, is hij na Max Verstappen de beste F1-coureur. Bovendien daar geboren. Hij viel al op in 1967, toen hij de eerste zege voor een DAF F3 behaalde. Het "autootje-zonder-vitessen" waarmee destijds werd gelachen omdat het door een tweehonderd jaar oud industrieel variatorprincipe, als transmissie van motor naar wielen, werd aangedreven. In 1973 nog, won hij de laatste Targa Florio op Sicilië met Herbert Müller in een Martini Porsche Carrera RSR
De gebroeders van Doorne in Eindhoven (DAF) gaven er echter de aanstoot mee naar de moderne "Continu Variabele Transmissie", de "CVT" van vandaag die als hyper gesofistikeerd op het conto van Nissan mag worden geschreven. De oude rubberen bretellen (rubber riemen met stalen koorden erin) zijn sinds Nissan doorontwikkeling vervangen door een duwband die uit 320 lamellen bestaat en werkt volgens het afwikkelprincipe zodat er geen wrijvingsverliezen optreden. Maar goed, Gijs van Lennep won met de eerste DAF F3, een historisch feit. DAF maakte feitelijk de beste automaat ter wereld die van 0 tot 5000 t/m volgens de gasklepstand iedere seconde een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen ter beschikking stelde.
Maar Gijs van Lennep deed meer. In 1972, toen Emerson Fittipaldi zijn eerste wereldtitel F1 behaalde, won de Nederlander de "Rothmans European Formula 5000 Championship" in een Surtees TS11 en een Mc Laren M18. Samengevat werden zijn grootste overwinningen behaald in de sport-prototypes. In 1971 won hij samen met Helmut Marko de 24 Uren van Le Mans in een Porsche met een recordafstand toen van 5.335 km, Parijs-New York zeg maar. Een record dat stand hield tot 2010. Dan is het verbroken door Dumas-Bernhard-Rockefeller in een AudiR15 plus TDI. Ze reden 5410,713 km in die etmaalrace. Gijs van Lennep mooiste herinnering is wellicht zijn tweede zege in Le Mans met Jacky Ickx in een Porsche 936. Nu de GP van Nederland nadert moeten we mogelijk het F1-vergrootglas eens verschuiven naar de derde beste Nederlander in de F1: Jos Verstappen, vader van....(Walter Rombauts)
WAAROM DE GP VAN NEDERLAND SPANNENDER DAN ANDERS ZAL ZIJN
Max Verstappen moet in Zandvoort op zondag 27 augustus a.s het gevoel hebben een ereronde te rijden voor eigen publiek. Met 314 punten staat hij aan de leiding in het WK van Piloten, tegenover maar 189 voor zijn ploegmaat Sergio Perez. De schier 100.000 verwachte toeschouwers, overwegend Nederlanders, zullen in hun oranje plunje en motoren overstemmend applaus geven aan een geboren Belg. Maar Max is momenteel de beste van allemaal. De Red Bull RB19 is ook de beste racewagen en voert het Constructeurskampioenschap aan met 503 punten voor Mercedes met 247.
Dat brengt ons naar een spannende strijd in Zandvoort om de derde plaats in het Merkenkampioenschap. Aston Martin neemt met 196 eenheden de derde plaats in, maar Ferrari achtervolgt nipt met 191 eenheden en Mc Laren, iedere GP steeds beter tot nu toe, volgt met 103 punten. Omdat het de Spanjaard Fernando Alonso is die Aston Martin vooruit moet stuwen, komen de spots ook meteen te staan op Lewis Hamilton die in de WK-stand van Piloten slecht één punt achter Alonso staat. Dus opletten voor het ongenadige duel van Alonso-Hamilton, die beiden als enige betrachting hebben vice-wereldkampioen te worden. M.a.w. die eretitel te ontfutselen aan Sergio Pérez. Om deze redenen zal de GP van Nederland spannender zijn dan anders (wr)
WK-stand Piloten voor GP van Nederland op 27 augustus 2023:
1. Max Verstappen 314 punten
2. Sergio Pérez 189
3. Fernando Alonso 149
4. Lewis Hamilton 148
5. Charles Leclerc 99
WK-stand voor de GP van Nederland op 27 augustus 2023 voor Constructeurs:
NU DE GP VAN NEDERLAND ERAAN KOMT: KARL GODIN DE BEAUFORT
Nu Zandvoort oranje kleurt voor de GP van Nederland op 27 augustus a.s. is het misschien tijd om het eens over vroegere grote Nederlandse namen te hebben. Omdat ik hem als puber heb mogen ontmoeten laat ik mijn pen de vrije loop naar hem. Hij was van adel maar deed gewoon. Hij was 2,15 lang en woog 118 kg. De overlevering van insiders beweert dat hij in een Porsche 718 reed, niet alleen omdat hij een grote liefde had voor Porsche, maar dat het toen de enige racewagen zou zijn geweest waarin zijn imposante gestalte paste. In 1956 reed hij er de eerste keer mee. Hij was geen hoogvlieger. Dat is geen affront omdat realisme ook een beetje past in het profiel van die Nederlander. In de GP van Duitsland 1957, waar Collins zijn wagen aan Fangio gaf, finishte hij 14de, twintig minuten na de winnaar Juan Manuel Fangio !
Twee jaar later schoof in de Nordkurve van de Avus van de baan en overleefde daarmee een val van vijftien meter. Zijn Porsche 718 was nog rijvaardig, maar werd omwille van de schade door de koersdirectie toch uit de wedstrijd gezet. Zijn eerste WK-punt oogstte hij door zesde te worden in zijn thuis-GP. Zijn loopbaan bestond uit 31 GP's met als beste resultaten vier zesde plaatsen in de GP's van Nederland (1962), Frankrijk (1962), België (1963) en de Verenigde Staten in 1963 in Watkins Glen. In 1964 vloog hij in de Porsche 718 in Bergwerk op de Nordschleife van de Nürburgring de bomen en en werd zwaar gewond naar het ziekenhuis in Keulen overgebracht. Een dag later overleed hij daar. Hij was 30 jaar. Met hem stierf zijn tak van het geslacht in mannelijke lijn uit. Hij was de laatste man die de familienaam Godin de Beaufort droeg.(wr)
OVER DE SNELSTE AUTOCOUREUR DIE NOOIT WERELDKAMPIOEN WERD: SIR STIRLING MOSS
We schrijven 14 mei 1961, GP van Monaco. John Cooper heeft er sinds 1958 voor gezorgd dat de Cooper-Climax' in de F1 kwam. Een lichte auto met een mid-rear-engine die heel wendbaar was en een revolutie in de F1-racerij zou brengen. De datum in de aanvang reed Stirling Moss naar mijn gevoelen de machtigste race uit zijn carrière. Hij reed de pole in 1'39"1 maar zorgde in de race dat de fonkelnieuwe Ferrari's met hun haaienneus en eerste mid-rear-engines van Ritchie Ginther en Phil Hill geen vat hadden op de "versleten" Lotus-Climax van het Rob Walker Racing Team. Eiegendom van... Stirling Moss, oude Lotus 18... Wel sloeg Ritchie Ginther er in de race van 100 ronden toen, dezelfde tijd als Moss te draaien: 1'36"3 wat een gemiddelde snelheid van 117,570 km/h betekende !
Iedere ronde werd vanuit Moss' team teken gedaan trager te rijden, de wagen te sparen. Maar de man die zogoed als een hele loopbaan achter Juan Manuel Fangio moest rijden bij Mercedes, kende geen grenzen en behaalde in het Prinsdom een knallende zege ! Zoals hij ook al gedaan had in de Mille Miglia met een Mercedes 300 SLR. Roy Jenkinson was toen zijn bijrijder en later werd die F1-journalist. In een tussendoorse babbel vertelde hij dat Stirling zo hard reed dat hij niet meer over de voorkant van de auto durfde te zien en het werkelijk in zijn broek deed. Stirling mocht in 1955 de GP van Engeland met Mercedes voor eigen publiek winnen. De Argentijn Juan Manuel Fangio was dat jaar al aan zijn derde wereldtitel toe. In 1957 zou hij zijn vijfde en laatste titel behalen, dankzij Peter Collins, die hem zijn auto afstond. Dat mocht toen. Daarover en ook over Sir Stirling Moss iets meer. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
Het is wachten op de GP van Nederland op 27 augustus 2023 in Zandvoort. Alles is al oranje gekleurd, maar het de tijd - die razensnel gaat - is in dat opzicht tergend traag. De kolommen van de website's moeten worden gevuld. Die van de gazetten iets minder. Alle onderwerpen daartoe zijn goed, zoals ik hier nu zelf doe. Het F1-management heeft het moeilijk om een elfde team te aanvaarden omdat de financiële pot dan niet door 10 maar door 11 moet worden gedeeld.
Nu komt de voorzitter van de FIA af dat hij - als Arabier - droomt van een Chinees F1-team, in zijn gedachten gemakkelijk Andretti en Cadillac (lees: General Motors/GM-) opzij schuivend. Om Audi daarbij niet te vergeten... die al ver staan met hun racewagen voor 2026 ! Geef toe dat men de geopolitieke visie van de FIA moet respecteren. Zeker als is geweten dat ongeveer 50% van de elektrische auto's van Chinese oorsprong is. De mensonwaardige oorlog in Oekraïne is maar kinderspel tegen wat nog komen moet: de strijd om de zeldzame aardmetalen aan de Noordpool.
Wat het met F1 te maken heeft, en met alle autosport op deze bedenkelijke planeet, is simpel. De F1 moet in 2026 "vergroenen"... (net niet in een lach schieten) en daarvoor zijn ook zij in hun veronderstelde buitenaardse bubbel afhankelijk van het Gallium, Lithium of ander Kobalt-ingrediënten dat aan de Noordpool en in het Noordelijkste puntje van Groenland massaal aanwezig is. De betrokken landen zijn Amerika, Rusland, Noorwegen (niet het minst de laatste) en Denemarken (Groenland). Waarom denkt u dat Trump een aankoopbod deed op Groenland aan Denemarken ?
Het is triest niets of zeer weinig te lezen over waterstof als brandstof. Want de elektrische auto is een stap die redelijk gemakkelijk kon worden overgeslagen. Of willen we net als Camiel Jenatsy in de "Jamais Contente" weer een 100 km/h record breken ? Meer dan 100 jaar geleden. Onze wereld en welvaart is bedreigd, voor degene die er voor hebben gewerkt. Degene die niets hebben gedaan mogen zich verheugen dat de eerste groep voor hen betaald. Ver van F1 ? Dat zal u eens aan Andretti of Audi moeten vragen. Die hebben wel die glazen bol die U en ik missen om de toekomst in te kijken. De volgende GP is dus die van Max Verstappen in gastland want hij is geboren in...Hasselt uit Jos Verstappen en Sofie Kumpen. (wr)
MEMORIES: MET DE MAZDA 323 HEERLIJK DOLLEN OP IJS EN SNEEUW
Mazda, de constructeur uit Hiroshima, heeft altijd plezierige auto's gemaakt. Ik heb ze tot 2010 allemaal mogen rijden. Mazda is het merk dat het aandurfde de motor van Felix Wankel door te ontwikkelen als "rotary-engine" en er in 1991 de 24 Uren van Le Mans mee won als eerste Japanse auto in La Sarthe. Nissan probeerde het al in 1988 maar dat werd een flop. Het was Kenichi Yamamoto die de motor doorzette. Hij was eerst president van de R&D-afdeling en nadien President van de Mazda Motor Company. Ik beleef nog eervol de meervoudige gesprekken die ik met hem mocht hebben, ondertussen de lekkerste Japanse oesters snoepend.
Op de vraag wat hij deed om zich te ontspannen antwoordde hij met twinkelende ogen "ik sluit me dan af in mijn bureau en speel een uur keiharde popmuziek...". Vandaag is het 78 jaar geleden dat de Amerikanen de eerste atoombom op Hiroshima dropten. Daarna werd het de meest levenslustige stad die tijdens mijn soms lang verblijf in het land van de Rijzende Zon heb leren kennen. Hiroshima "mon amour" is dus aan mij besteed. Dank U Mazda en al jullie medewerkers voor een moment van bezinning na een chaotisch leven in en met de auto's. (Walter Rombauts/foto:Mazda)
F1-TEAMS SCHUDDEN DE KAARTEN MET NIEUWE UPDATES TEGEN GP VAN NEDERLAND
Bij Alpine is gebleken dat er over 22 kW (30 pk) minder vermogen wordt beschikt dan bij de concurrentie. Op zich is dat verwonderlijk omdat alle teams sinds 2014 de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten gebruiken en dus iedereen over dezelfde configuratie beschikt. Maar de verschillen, de updates, worden elders in de auto opgebouwd. Er is de aerodynamika, de turbo, de elektromotor én de batterijtechnologie waaraan ook kan worden geschaafd. Op gebied van het WK 2025 en 2026 zal de FIA - in samenspraak met Liberty Media - eerstdaags beslissen over de toevoeging van een elfde team.
De "grote vakantie" van de Formule 1 is alles behalve rustig voor de ingenieurs. Die moeten tegen de GP van Nederland op 27 augustus a.s. eigenlijk een nieuwe racewagen uitvinden. Bij Mercedes wordt hard aan de sidepods gewerkt, spiegels verzet, getracht de onderdruk onder de auto te verhogen zodat meer downforce wordt geoogst. Uitgerekend bij Mercedes wordt nog extra gekampt met het "stuiteren" van de auto door het nieuwe "groundeffect", iets wat vooral de topsnelheid hindert. Kortom, tegen de volgende GP, zal er ongeveer een "nieuw" autoveld staan op de startgrid. Behalve voor die teams die alles al voor dit jaar hebben laten varen en al naar 2024 door ontwikkelen.(wr)