Jommeke Vandeurzen is in actie geschoten. De man, die tante Laurette op Justitie moet doen vergeten, heeft zijn eerste belangrijke daad gesteld. Op vraag van het parket van Dendermonde, heeft hij aan de voorzitter van het Europees parlement gevraagd de onschendbaarheid van Euro-volksvertegenwoordiger Frank Vanhecke op te heffen. Die zou nl verantwoordelijk zijn voor de uitgave van een lokale Vlaams Belang krant in Sint Niklaas , waarin allochtonen ten onrechte beschuldigd werden van grafschennis. Tot daar het officieel relaas. De werkelijkheid, zoals dat meestal gebeurt als men het VB aanvalt, is "lichtjes" anders. Dat artikel is inderdaad verschenen, maar de auteur ervan is niet alleen bekend; die had zichzelf ondertussen al spontaan aangeboden bij het parket. De wet zegt, dat een verantwoordelijk uitgever volgens de Belgische Grondwet niet veroordeeld kan worden als de auteur bekend is. Het Vlaams Belang had ondertussen de fout trouwens toegegeven en een rechtzetting verspreid. Maar barbertje moet hangen. Vandeurzens woordvoerder mag dan nog zeggen dat Jommeke hier alleen als doorgeefluik fungeert. In zijn functie zou hij, meer dan wie ook, moeten weten dat hij geen opheffing van een onschendbaarheid moet vragen, als al op voorhand geweten is dat de beschuldigde vrijuit zal gaan. Die zaak komt later als een boemerang terug. Ook in het Europees parlement zou men dat moeten weten. Halfweg maart had Europees commisaris Olli Rehn nog gezegd, dat er "in een normale Europese democratie over politieke kwesties gediscussieerd wordt in het parlement en niét in de rechtbank" (mijn blog van 18.03). Heeft Vandeurzen niets anders te doen? Eerder deze week had hij zijn plannen voor Justitie voorgesteld. Daarin was o.m. sprake van het bouwen van nieuwe gevangenissen om het tekort aan cellen op te vangen. Vóór zo'n nieuwe gevangenis er zal zijn, zijn we minstens vier jaar verder (planning, aanvraag, bouwen en afwerken). Zelfs als de regering Leterme zijn tijd zou uitzingen, dan zal Jommeke de inhuldiging van "zijn" eerste gevangenis in deze legislatuur niet meer meemaken. Kortom, bij de Belgische Justitie valt niet veel eer te rapen. Dan het maar doen op de gemakkelijke manier: het Belang koeioneren. Arm Jommeke!
Het adagium zegt wel dat krakende karren het langst lopen, maar of dat van toepassing is op de regering Leterme, valt nog te bezien. Feit is, dat deze regering al aardig kraakt en dan hebben we het deze keer niet over de zaak Laloux. Dat is maar wat gerommel in de marge. Om te beginnen is er de onenigheid binnen de regering over de nieuwe fiscale maatregel, waardoor mensen die een gebouw kopen voortaan aan 21% BTW zullen moeten betalen op de grond (vroeger was dat alleen op het gebouw en slechts 10% op de grond). Als gevolg daarvan kost dat meer aan de kopers, maar verspeelt de Vlaamse gemeenschap hierdoor ook haar registratierechten op die grond, wat haar jaarlijks zo'n 27,6 miljoen euro gaat kosten. En daar houdt het niet bij op. Het blijkt nl dat aan de Waalse milieumaatschappij Spaque 20 miljoen extra is toegezegd, om braakliggende gronden te saneren en dat die 20 miljoen gehaald zouden worden uit de meeropbrengst van de BTW van die gronden. Dat nieuws stond vorige week in Le Soir. Daar veruit de meeste bouwtransacties in Vlaanderen plaats vinden, is er een zoveelste transfer Vlaanderen richting Wallonië in de maak. Hoort dat ook bij goed bestuur? Ook de franskiljonse burgemeesters uit de Rand blijven voor ophef zorgen. Ze zijn nl opnieuw voorgedragen voor de functie. Minister Keulen houdt echter het been stijf en is niet zinnens ze te benoemen. Al bij al zijn het wetovertreders. Nu dreigt het FDF, via het MR, de beloofde staatshervorming te zullen boycotten én (weer eens) naar Europa te zullen stappen. Ze doen maar. We zijn er trouwens vet mee, met dat Europa. ook de BTW-kwestie van hierboven zou door Europa geëist zijn. Tenslotte blijkt het departement van Justitie nog steeds niet te werken, Jommeke of geen Jommeke (Vandeurzen). Vorige week werden een dertigtal Turkse vrouwen opgepakt die in het drielandenpunt een "cursus" van de al dan niet illegale Koerdische oppositiegroep PKK kwamen volgen. Geen van hen had een geldig visum en vijf mannen, die er eveneens werden opgepakt, hadden zelfs geen geldige identiteitskaarten op zak. Toch is de hele groep, de vijf mogelijke criminelen inbegrepen, vrijgelaten, "omdat de computers het lieten afweten"!!! De groep is intussen spoorloos verdwenen, waarschijnlijk Erdal achterna...
Bij de schandalen in de P.S. wordt steevast verwezen naar Charleroi. Toch blijkt dat elders in Wallonië niet veel anders te zijn. Denk maar aan Hoei, waar madam Lizin overhoop ligt met haar eigen gemeenteraad, of Namen. In deze laatste stad heeft het MR de laatste gemeenteraadsverkiezingen gewonnen, omdat de P.S. burgemeester was moeten aftreden na een zaak van belangenvermenging. Hij bleek trouwens niet de enige te zijn geweest die het niet te nauw nam met de regels, want nu is ook Frédéric Laloux in opspraak gekomen. Voor de tweede keer binnen de maand trouwens. De nieuwe, voor de meesten onbekende staatssecretaris was door Di Pippo naar voor geschoven omdat hij mensen moest hebben die onbesproken waren. Die vond hij niet meer in Charleroi en dus moest hij elders gaan zoeken. De wervingsreserve van de P.S. loopt echt leeg. Vergeet niet, dat de partij tot voor kort vier minister-presidenten telde, dertien ministers in de diverse regeringen, drie provinciegouverneurs en twaalf provinciaal gedeputeerden. Bij gebrek aan beter werd het dus Laloux. Die Laloux bleek echter nogal mediageil te zijn en verzon al meteen een verhaal dat niet klopte, toen hij beweerde nog geen eigen kabinet te hebben en vanuit zijn wagen moest werken. Nu ligt hij onder vuur omdat hij, als vroegere schepen van sport in Namen, misbruik zou gemaakt hebben van zijn kredietkaarten. Een soort Visa-schandaal zoals in Antwerpen dus. Laloux werd erin gelapt door Christophe Deborsu, een journalist van de RTBF, die men best in 't oog kan houden. De man is bekwaam en spreekt meer dan behoorlijk Nederlands. Het was dezelfde Deborsu die Leterme vroeg de Brabançonne te zingen (en de Marseillaise te horen kreeg). Deborsu zat ook mee in de reportage van "Bye, bye Belgium". Men zou soms de indruk krijgen, dat de man een beetje Vlaamsgezind is, maar daarmee moet men oppassen. Ook Rudy Demotte komt zo over. Als echter puntje bij paaltje komt, zijn het in de eerste plaats allemaal belgicisten, waarvan Vlaanderen niets te verwachten heeft. Voor politiekers allerhande blijft het echter wel op te letten als Deborsu in de buurt is. Ge weet maar nooit.
Twee dagen geleden heb ik nog geschreven, hoe men ons met een schuldgevoel wil opzadelen o.w.v. de zgz dioxine in de scharreleieren. Gisteren was het de beurt aan de heer Maarten Matienko van de VAB/VTB om zijn duit in het zakje te doen. De brave man weet te vertellen, dat men de dieselrijders moet aanpakken en de taksen op de dieselbrandstof moet verhogen. Zo iets moet als muziek in de oren klinken van onze armlastige Leterme-regering, die nu al niet meer weet hoe ze haar begroting moet laten kloppen. Matienko vertelt er wel bij, dat men dan de taks op de benzine zou moeten laten zakken, maar wie gelooft daarin? Daarmee zouden de kosten van levensonderhoud in dit land voor heel wat mensen nóg duurder worden dan ze al zijn. Matienko heeft het trouwens niet bij het rechte eind: - Dieselwagens geven minder CO² af dan benzineauto's. Als men terug naar de benzine zou gaan, moet men die verhoging van CO² weer elders gaan zien te verminderen, wat ook weer extra geld zal kosten. - Tegen het fijn stof is er een oplossing: de roetfilter. Alleen is men in België te gierig om daar iets tegenover te stellen (weer hetzelfde verhaal: een regering zonder geld). In Nederland en Duitsland bv wordt het plaatsen van een roetfilter 100% terugbetaald. - De autoproducenten moeten de Euro-emissiewetten navolgen, wat betekent dat de nieuwe wagens steeds milieuvriendelijker worden. Tegen volgend jaar moeten alle nieuwe auto's die uit de fabriek komen, voldoen aan de Euro-4 norm. Bij sommige vrachtwagenproducenten (zoals bv bij DAF) maakt men nu al voertuigen die voldoen aan de Euro-5 norm, die officieel pas tegen 2010 in voege zal komen. Matienko zou zich beter met zijn pechverhelping bezig houden en niet met politiek. Op dat laatste gebied hebben we al genoeg onbekwamen in dit land. --- In Duitsland, koploper op gebied van de biobrandstof, heeft men trouwens al een stapje terug gezet. Normaal hadden alle auto's daar vanaf 2009 tot 10% biobrandstof moeten tanken. Bij nader toezien (en vele klachten over die biobrandstof), bleek dat tussen de 3,5 en 4 miljoen nu nog rondrijdende auto's niet met dergelijke brandstof zouden kunnen rijden en dan zouden moeten overschakelen naar superplus, wat aardig wat meerkosten met zich zou mee brengen. De Duitse minister van milieu, Sigmar Gabriel, heeft de 10% regel nu in de ijskast gestopt. Zo iets lees je niet in de Belgische kranten; daarvoor moet ge een Duitse of Nederlandse krant lezen... --- Het kan trouwens nóg erger. Een deel van de biobrandstof wordt gemaakt van voedingsgewassen, wat o.m. tot gevolg heeft dat er hier en daar in de wereld reeds tekenen van hongersnood te bekennen zijn: opstanden in Mexico en Pakistan, stakingen in Egypte. Het Amazonewoud wordt stelselmatig verwoest, wat er mee voor zorgt dat de temperatuur van de aarde eerder oploopt dan zakt. Eén vijfde van de maïsoogst van de U.S.A. gaat naar meer dan 100 ethanol raffinaderijen. Boeren die vroeger soja plantten, kiezen nu voor maïs. De soja zal nu grotendeels geteeld worden in Brazilië, op gronden die vroeger weiland waren. De veehouders trekken daar weg, richting Amazone, waar ze de jungle ontginnen (én opstoken), waardoor nóg meer CO² vrijkomt. Hetzelfde scenario speelt zich af in Maleisië en Indonesië, waar eeuwenoude bossen eraan moeten geloven om palmoliebomen te kunnen planten. Ondertussen voeren de meeste Aziatische landen geen rijst meer uit. Rijst is hun hoofdvoedsel en blijkt ook al tekort te zijn. De prijs ervan is ondertussen verdubbeld, wat voor vele arme mensen niet meer te betalen is. Met de kosten om één tank van een terreinwagen te vullen met biobrandstof, kan men één persoon een jaar lang voeden. Het zou dan ook best zijn, dat men ophoudt met deze waanzin. De wereld zal veel beter af zijn als er voedsel geteeld wordt én naar olie geboord. Ondertussen kan men zoeken naar efficiënter verbruikende wagens zonder dat alles steeds dient opgelost worden met het systeem Dehaene: de belastingen verhogen.
In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn Belgische "patriotten" binnengedrongen in het hoofdkwartier van de N-VA, in de Liefdadigheidsstraat (what's in a name?) in Brussel. De helden waren via een muur tot bij een raam op de eerste verdieping geraakt. Dat raam werd geforceerd. Op het secretariaat werden computers beschadigd en een bureaustoel uit het raam gegooid. Als kers op de taart van hun vaderlandslievende actie, hebben de schurken de Vlag met de Vlaamse Leeuw eraf gerukt en vervangen door de nationale vod. Waarlijk een prachtig staaltje vaderlandsliefde! Een voorbijganger zou de vandalen hebben kunnen filmen en zou de beelden aan de politie hebben doorgespeeld. Nu maar zien, of die er iets mee doet. Met de ervaring die Vlaanderen heeft op gebied van staatsveiligheid ("staatsvuiligheid, volgens 't Pallieterke), kan men zich aan alles verwachten. De dynamiteurs van de IJzertoren heeft men ook nooit gevonden en dat was nog veel erger dan wat de N-VA nu is overkomen. Acties als bovenstaande zijn o.m. het gevolg van de continue haatcampagne die in de Franstalige pers tegen Vlaanderen, gevoerd wordt. Twee weken geleden verscheen er in Le Soir een artikel, aan de hand van een zekere Pierre Bouillon, waarin werd gesteld dat men "alle N-VA parlementairen best naar Oostende zou brengen, men ze daar op een boot zou plaatsen en daarna zou dumpen in het midden van de oceaan". Le Soir mag fier zijn op de nieuwste heldendaad. Tenslotte nog dit: in De Standaard, de zelfbenoemde kwaliteitskrant (denk maar aan de fenomenale feminateek van Louis-Paul Boon die ze propagandeert!), verscheen het nieuws over de inbraak bij de N-VA op bladzijde 10 van de krant van vandaag, in een klein artikeltje van de rubriek "kreten & gefluister". Waar is de tijd toen ze samen met Le Soir dacht België te moeten redden?
België heeft niet alleen problemen met zijn begroting en zijn communautaire geschillen. Er is ook nog het spook van de dioxine dat regelmatig zijn kop opsteekt. De eerste regering Verhofstadt had zijn bestaan te danken aan een dioxinecrisis. Daardoor geraakte paarsgroen aan de macht en dat hebben ze geweten, zeker in Vlaanderen. Vorige week was het weer zover. Nu zouden, volgens een geleerde studie, ook teveel dioxines zitten in de eieren van onze scharrelkippen. Het moet niet altijd de vogelgriep zijn die ons tweevoetig pluimvee schaadt. Nu is het dus de dioxine. Die zou in de grond zitten. De kippen pikken die mee op (kippen eten alles) en zo komt ze in de eieren en dus in onze voeding. Groot alarm! Men zou het beter een grote hypocrisie noemen. Dioxine is nl iets dat overal in de natuur zit. Ze is zeer giftig voor dieren maar, merkwaardig genoeg, niet voor de mens. Ergens lijkt onze soort er zich genetisch tegen gewapend te hebben. Een reden zou kunnen zijn dat de mens tienduizende jaren vuurtjes heeft gestookt en heel die tijd alles en nog wat heeft verorberd dat aan het spit en op de gril wordt klaargemaakt. Dat gebeurt nog steeds, in de zuiderse landen nog meer dan bij ons. Hoe komt het dan bv dat in die zuiderse landen er minder kanker voorkomt dan bij ons? Dat heeft dus niets, of toch niet veel met dioxine te maken. De Oekraïense presidentskandidaat Joesjtsjenko werd enkele jaren geleden vergiftigd met een dosis dioxine die zesduizend (6.000!) keer hoger lag dan normaal en hij heeft het overleefd. Om maar te zeggen, dat dioxine iets is dat regelmatig uit de kast wordt gehaald als het in een politieke kraam past. Denk bv ook maar eens aan al die zware fabriek- en loodsbranden die men af en toe te zien krijgt op de Tv en waarbij reusachtige zwarte rookwalmen de lucht ingaan. De buurt wordt dan gewaarschuwd deuren en vensters dicht te houden, waarna steevast verteld wordt dat er geen gevaar was voor de volksgezondheid. Als iemand echter een houtvuurtje stookt in zijn tuin, wordt hij als een crimineel geschandvlekt: dioxine, weet ge wel! Als men bedenkt, dat, mocht men diezelfde hoeveelheid hout niet opstoken, maar laten wegrotten (zoals dat in vele bossen gebeurt), er evenveel dioxine vrijkomt, zij het dan op langere termijn, dan vraag ik me af waar ze zich druk over maken.. Dit gezegd zijnde, ga ik even een kijkje nemen in mijn kippenhok. Hopelijk liggen er weer een paar lekkere, verse eitjes, die we later zullen verorberen. En als ik er teveel heb, maak ik er advokaat van!
Het scheelde niet veel, of er was weer een moord gepleegd op een lijnbus in Antwerpen, nog wel op bijna dezelfde plaats waar Guido De Moor twee jaar geleden vermoord werd. Die moord wordt nog altijd afgedaan als "het busincident". Bij de nieuwe misdaad viel er, gelukkig, geen dode, maar veel heeft het niet gescheeld. Het slachtoffer was dan nog een politieman van 62, stel je voor. Zouden de media het dan weer over een "incident" hebben gehad? Die politiek correcte media van ons hebben ook nu trouwens hun best gedaan om de zaak zo sereen mogelijk voor te stellen. De eerste berichten gingen al wel over allochtone jongeren, later werden het Joegoslaven en daarna ex-Joegoslaven. Tenslotte werden het "politieke vluchtelingen", alsof zo'n statuut toelaat hier misdaden te komen plegen. Op dit ogenblik weten we dat de kereltjes uit de regio Servië/Montenegro kwamen, maar daar moeten we het mee stellen. Als ze inderdaad uit die ex-Joegoslavische deelstaat komen, dan vraag ik me af, waarom ze hier als politieke vluchtelingen geboekt staan. In Servië/Montenegro is toch niet gevochten? Misschien waren het dus moslims, die daar zijn moeten gaan lopen? We hebben er het raden naar. Feit is echter, dat die familie van politieke vluchtelingen in Oostmalle woont, waar ze bij het gemeentebestuur niet bekend staat, dat ze eerst in Borgerhout gehuisvest waren en dat ze ergens onder een OCMW-statuut zouden vallen. Dat laatste betekent, dat ze hier is op kosten van de belastingbetaler en niemand weet wat ze hier feitelijk uitspookt. Dat kan hier allemaal zo maar. Als Jommeke Vandeurzen echt werk wil maken van de hervorming van onze justitie, dan wordt het stilaan tijd dat hij ermee aanvangt. Het is niet omdat er in juni een begrotingscontrole is en er in juli een communautair akkoord uit de bus moet komen - twee zaken waarover deze Leterme-regering al zou kunnen vallen - dat er ondertussen geen werk moet gemaakt worden van het opruimen van de paarse puinhopen. Wat die "ex-Joegoslaven" betreft: stuur die maar meteen terug naar waar ze vandaan komen. De lieverdjes stonden hier trouwens al gemeld bij de politie. Politieke vluchtelingen, laat me niet lachen, he!
In Brussel loopt momenteel een proces tegen enkele ex-bestuursleden van de socialistische vakbond. Ze worden ervan beschuldigd wat "te royaal" te hebben omgesprongen met de plaatselijke partijkas en dit, toevallig natuurlijk, in eigen voordeel. De feiten dateren van zes jaar geleden en de hoofdbeschuldigde is ondertussen overleden. Dat maakt, dat de anderen hem waarschijnlijk alle schuld gaan geven en de kans klein is dat er in deze zaak ernstige straffen zullen vallen. Het probleem bij dat Brussels proces is, dat het zes jaar heeft geduurd alvorens het kon plaats vinden. Was dat meteen gebeurd, dan was de hoofdbeschuldigde misschien nog in leven geweest en had men duidelijker de juiste schuldigen straffen. Dit uitstellen van processen is zo stilaan een (zeer slechte) traditie aan het worden in dit land. Denk maar aan dat van Beaulieu, dat dateert van begin jaren negentig en zo goed als verjaard is. Of dat van Lernout & Hauspie, dat dezelfde weg op gaat. De belangrijkste reden waarom het hier allemaal zo ellendig lang duurt is, omdat de gerechtshoven in België niet genoeg zetelen. Jaren geleden was er al kritiek op het feit dat er tijdens de zomermaanden juli en augustus helemaal niets gebeurde. Nu blijkt dat nóg erger te zijn. De gerechthoven vallen stil bij elke schoolvakantie, niet alleen met Kerstmis en Pasen, maar ook met de herfst- en de krokusvakantie. Het mopje dat men steeds vertelt over de 4 redenen waarom iemand in het onderwijs stapt (Kerstmis, Pasen, juli en augustus), geldt nu blijkbaar ook voor de justitie. Erger nog, over een heel jaar berekend, betekent dat, dat justitie hier zo'n drie en een halve maand per jaar met vakantie gaat. Van werken gesproken... --- Het lijkt er trouwens steeds meer op dat vakantie in dit land belangrijker wordt dan werken. Dat maken we nu ook mee met de heisa rond het al dan niet openhouden van winkels op 2 mei. Als men weet dat zelfs een ex-ACV voorzitter (Piëtte) een einde maakte aan het stomme besluit van Peter Vanvelthoven (ook al een "zoon van"), dan zegt dit al genoeg. De werknemers bevinden zich de dag van vandaag in een luxe positie: er zijn meer jobs dan kandidaten. De vraag is alleen, of dat zal blijven duren. De economische vooruitzichten worden bijna wekelijks bijgesteld en niet in de gunstige zin.
Ze zijn eerst gaan winkelen bij de Raad van Europa, tweemaal zelfs. Dan zijn ze naar de Verenigde Naties gestapt. De laatste stoot hebben ze bij het Europese Hof van Justitie uitgehaald. "Ze", dat zijn de francofone politieke parttijen. Bij de Raad van Europa zijn ze gaan uithuilen over de slechte behandeling (volgens hen) van de francofonen in de Rand rond Brussel. Bij de Verenigde Naties zijn ze gaan klagen omdat ze denken taalkundig gediscrimineerd te worden om in Vlaanderen sociaal te kunnen wonen. Nadat ze eerst tweemaal waren afgewezen bij ons eigen Grondwettelijk Hof, zijn ze bij het Europese Hof gaan klagen omdat zij geen zorgverzekering hebben en Vlaanderen wél. Klaagmuurspecialisten zijn het. Die Zorgverzekering is geen voorbeeld van goed gemaakte wet, maar welke was dat wél tijdens de regeringen Verhofstadt. Naar allerslechte gewoonte werd ze al verscheidene keren aangepast en zal dat waarschijnlijk nu nog een keer moeten gebeuren. De zorgverzekering bestaat nu tien jaar. Eigenlijk had dit een federale wet moeten worden, maar de Belgische regering had er tien jaar geleden geen geld voor. De francofonen wilden dat ook zo, omdat zij gewend zijn alles via België te krijgen, met de wetenschap dat Vlaanderen het dan wel mag betalen en zij dus lekker niet. In dit geval is het anders uitgelopen. Vlaanderen heeft voor een eigen zorgverzekering gezorgd en heeft tenslotte de Brusselaars, die wilden meedoen, laten participeren. Met het arrest van dat Europees Hof staan de meeste Walen trouwens even ver. Wie in Wallonië woont en niét in Vlaanderen of Brussel werkt (of in het buitenland gewerkt heeft) zal er ook in de toekomst niet van kunnen genieten. In Vlaanderen gaan nu stemmen op om de Zorgverzekering toch maar federaal te maken. Met als gevolg dat de Vlamingen er al tien jaar voor betaald hebben en de francofonen niet. Een zoveelste scheeftrekking van de situatie. Dat gaan uithalen bij supranationale instanties duidt nog maar eens aan dat we in dit land met twee heel verschillende volkeren te doen hebben. Het wordt hoog tijd dat er een einde komt aan dit jaloezie federalisme.
Volgens een peiling van de Libre Belgique, die doorgaans als een van de meer betrouwbare kan genoemd worden, gaat het aantal moslims binnen de Franse Gemeenschap in zo'n stijgende lijn, dat er kan gevreesd worden dat ze binnen één enkele generatie de meerderheid gaat vormen. Dit is misschien een beetje overdreven, maar voor Brussel bv is dat helemaal geen utopie meer. Er zijn nu reeds Brusselse gemeenten waar de moslims de effectieve meerderheid uitmaken. De linkse partijen hebben dat altijd goed gevonden omdat ze er op rekenen dat heel wat van die mohammedanen voor hen zullen stemmen. Puur electoraal eigenbelang. Het zou wel eens anders kunnen uitdraaien de dag dat de moslims er met een eigen islampartij zouden beginnen. Men moet trouwens niet altijd naar Brussel kijken. In Antwerpen blijken er al 36 (zesendertig!) moskeeën te zijn. Dit nieuws komt niet van het Vlaams Belang, maar van Monica de Coninck, schepen van de stad en hoofd van het OCMW, lid van de rode SP.a. Dergelijke nieuwtjes bevestigen nog maar eens hoe dringend het wordt een dam op te werpen tegen de steeds groeiende islamisering van Europa. Het Vlaams Belang draagt daartoe zijn steentje bij, maar de hoofdvogel wordt nog steeds afgeschoten door Geert Wilders. Die heeft het trouwens in Nederland heel wat makkelijker dan de Vlaams Belangers hier. Als Filip Dewinter de uitspraken van Wilders hier zou gebruiken ligt hij in de kortste keren onder vuur van heel het politiek correcte (of moet het zijn corrupte?) Belgische establishment, daarin voorafgegaan door het centrum De Witte, de "gedapo", zeg maar. Dat alles neemt niet weg, dat we ons petje mogen afdoen voor Wilders die eenzaam en alleen zijn ding blijft doen. Hij noemt Balkenende een lafaard, maar in feite vertegenwoordigt de Nederlandse premier een hele Europese politieke kaste die zwijgt omdat er economische belangen op het spel staan. Ze is bereid zich op voorhand over te geven bij de eerste dreiging die er uit de moslimwereld komt. Ze onderwerpt zich ("islam" betekent "onderwerping") aan een ideologie vermomd als godsdienst. --- Het is trouwens niet alleen voor de islam dat Europa op zijn buik gaat. Ook in de affaire rond de twist over Tibet, durft men tegen China niets doen omdat ook hier de moraal moet wijken voor de centen. Het stoer doen van enkele politici (van Bertje den bleiter tot Sarkozy) om de openingsceremonie niet te zullen gaan bijwonen (maar de rest wél), is het klassieke schaamlapje. Arm Europa!
De regering Leterme is één groot lappendeken, waarbij weinig mensen op hun plaats zitten, weinig partijen ministeries hebben die ze ook wilden en tenslotte bestaat uit een deel nieuwkomers waarvan men echt niet weet wat ze er komen doen. - Melchior Wathelet Jr, nieuwkomer, krijgt meteen Begroting, in de huidige situatie zowat de zwaarste post in deze regering. Of dat nog niet genoeg is, wordt hij slechts staatssecretaris. Het is de allereerste keer dat het gebeurt dat Begroting naar een staatssecretaris gaat. Niemand die ook maar iets met financiën te maken heeft, begrijpt deze keuze. Het zou kunnen zijn, dat Wathelet maar een stroman is en dat Leterme in werkelijkheid zelf de begroting onder controle zou willen houden. Het betekent echter wél, dat die staatssecretaris/stroman bijna bij elke vergadering van het kernkabinet aanwezig zal zijn, waardoor het partijtje CDH daar oververtegenwoordigd is. - Vervotje was samen met Leterme uit de Vlaamse deelregering gestapt om in de federale regering het departement Werk te gaan beheren, haar specialiteit. Noch bij Verhofstadt III, noch in dit kabinet van Leterme krijgt zij dat departement. Erger nog, ze moet het laten aan niemand minder dan Joëlle Milquet, waardoor een serieuze hervorming van de arbeidswetgeving nu al zo goed als uitgesloten lijkt. - Annemie Turtelboom, nog een nieuwkomer, krijgt een nieuw opgericht departement: dat van Migratie en Asielbeleid. Feitelijk hoort dat bij Binnenlandse Zaken, maar Patrick Brillantine was die miserie beu en wou dat iemand anders er de pispaal van werd. Turtelboom zat vroeger bij de CVP. Toen ze daar destijds naast een gecoöpteerde senaatszetel viel (wegens gebreke aan voorkeurstemmen), stapte ze over naar de VLD, samen met Johan Vanhecke (tegenwoordig Europees volksvertegenwoordiger en eigenaar van een door de Oegandese regering gesubsidieerd hotel in Entebbe). Ook op 10 juni ll geraakte het "ooievaarsnest", zoals Turtelboom ook genoemd wordt (vanwege haar excentrieke haardos) weer niet aan genoeg voorkeurstemmen, deze keer dus bij de VLD. Als troostprijs mag zij nu de puinhoop opruimen die de regeringen Verhofstadt van het hele migratiebeleid gemaakt hebben. - FDF-er Bernard Clerfayt krijgt een staatssecretariaat zonder echte naam of bevoegdheid. Hij wordt "toegevoegd" bij Financiën, waar hij, samen met Reynders, de Vlamingen verder kan koeioneren. - Julie Fernandez-Fernandez (slechts twee keer) krijgt een staatssecretariaat voor gehandicapte personen. Voorwaar, een nobele taak, ware het niet dat, áls er een echte staatshervorming zou komen, ze in de kortste tijd terug naar het Waals gewest zal worden overgeplaatst, samen met het Franstalige deel van haar secretariaat. -De PS-er Frédéric Laloux is de stuntman van Leterme's nieuwe club. Hij slaagde erin de mensen te doen geloven dat uitgerekend hij, staatssecretaris voor armoedebestrijding, nog geen kantoor had en vanuit zijn wagen moest werken. het hele verhaal bleek een verzinsel te zijn. Niemand had ook van Laloux gehoord. Ze zullen hem nu wel kennen. De laatste twee, Laloux en Fernandez bis, spreken geen woord over de grens. Di Pippo gaat ze nu een Nederlands taalbad laten nemen. Dat heeft als voordeel dat ze enkele weken uit het beeld zullen verdwijnen en dat ze gedurende die tijd alvast geen verdere stommiteiten kunnen doen. Maar voor de rest loopt alles bij de regering Leterme prima en hoopt hij dat zo te houden. Hopelijk gaat men niet te moeilijk doen bij de eerste begrotingscontrole in juni en bij de besprekingen over een staatshervorming in juli. Hij zou toch zo graag de zomervakantie in gaan als eerste minister van het koninkrijk België!
Er gaat bijna geen dag voorbij, of er is wel e.o.a. groep, vereniging of partij die extra geld vraagt voor alles en nog wat. Niet dat het extra geld niet gerechtvaardigd zou zijn. Het probleem is dat er niet alleen geen extra geld is, maar dat de regering Leterme (laten we er maar geen cijfer meer achter zetten) zelfs veel geld tekort zal komen. Dat tekort op de begroting werd nog eens duidelijk, nadat vorige week het Internationaal Muntfonds (IMF), de groei van de Belgische economie voor 2008 maar liefst een half procent lager schat dan wat in de federale begroting is voorzien. Dat betekent, dat deze regering nog maar eens enkele miljarden euro extra moet vinden en dat in een economie die samentrekt en waarvan niet eens zeker is dat de daling ervan heeft opgehouden. Er was vorige week trouwens nog meer slecht nieuws op dat gebied. Luc Everaert, een Vlaming die momenteel hoofd staat van de "Regionale Studies Europa", is een praatje komen houden bij de denktank Itinera én bij de Nationale Bank, waarbij hij, met cijfers in de hand, bewees dat België zowat het enige land is in West-Europa dat nog niets gedaan heeft om de kosten van de vergrijzing op te vangen. De schuld daarvan - dat weten we - ligt niet bij Leterme, maar bij "monument" Verhofstadt, die geen gebruik heeft gemaakt van de economische bloeiperiode 2001-2007, waar zijn regeringen extra inkomsten kregen en minder uitgaven hadden, dat alles terwijl de rente gevoelig gezakt was. Het generatiepact was een lachertje. Wie vervroegd met pensioen gaat - en dat zijn er zeer velen in België - verliest nauwelijks iets van zijn pensioenbedrag, alhoewel hij daar niet meer aan bijdraagt. Dat kost de staat enorm veel geld. Daarenboven gaat België failliet alleen al aan zijn overheidspensioenen. De meeste ons omringende landen hebben hun pensioenstelsels opnieuw aangepast aan de nieuwe situatie. België heeft dat niet gedaan. Dat alles zal met zich meebrengen, dat de Belgische begroting, die eigenlijk dit jaar al een overschot had moeten hebben, meer dan waarschijnlijk een serieus tekort zal kennen en dat het overschot van 1,1%, dat voorzien is tegen 2011 zo stilaan een fata morgana wordt. De kosten voor de vergrijzing dreigen hier dan ook voor een sneeuwbaleffect te gaan zorgen, waarbij de pensioenen - nu al bij de laagste in Europa - nog enkele klappen zullen krijgen. In juni, over twee maanden, komt er een eerste controle op de begroting en dan zal blijken hoe slecht we ervoor staan. Alle instanties die nu om meer geld vragen, zullen dan te horen krijgen dat het iets zal worden voor na Sint-Juttemis...
Hugo Claus heeft gisteren zijn uitvaart gekregen in Antwerpen en daarmee komt er hopelijk een einde aan het grote gelijk van de grote schrijver. Claus was het uithangbord van ongelovig, links Vlaanderen en het was dan ook die groep mensen die hem is komen uitwuiven. Als ge de commentaren van de laatste week moet geloven, dan is Claus de allergrootste schrijver die Vlaanderen ooit heeft voortgebracht. Over Streuvels, Timmermans en konsoorten wordt niet eens meer gesproken. Alleen Louis-Paul Boon mag nog even in Claus' schaduw blijven staan, al was het maar omdat ook hij een uitgesproken linkse schrijver was. Het enige waarom men zich dezer dagen Boontje nog herinnert, is zijn "fenominale feminateek" (volgende week te koop via De Standaard, de zelfverklaarde "kwaliteitskrant"). Claus had geen virtuele seks nodig. Gij was ooit getrouwd met een soort pornoster en had de kama sutra in huis! Claus heeft enorm veel geschreven, maar de meeste mensen kennen van hem maar één werk, altijd hetzelfde: "Het verdriet van België". Het is autobiografisch. Claus' ouders werden na de Tweede Wereldoorlog aangehouden op beschuldiging van collaboratie met de bezetter. Claus en een broer werden toen in een katholiek internaat gestuurd, nadat een atheneum hen geweigerd had omdat hun ouders "zwarten" waren. De rancune en wrevel van rebel Claus tegen al wat Vlaams en katholiek is, komt voort uit het verblijf in dat internaat. Mochten hij en zijn broer in dat atheneum zijn aangenomen, dan was die rancune waarschijnlijk tegen anderen gericht geweest en was het niet denkbeeldig dat dwarsligger Claus dan flamingant was geworden. Zo zie je maar hoe een dubbeltje rollen kan. De vraag is trouwens, of "Het verdriet van België" ook zo'n succes zou geworden zijn, als het boek een andere titel had gehad. Enfin, Claus heeft zijn uitvaart gehad, in de Antwerpse Bourla schouwburg, niet in de kathedraal. Dat zou pas echt vloeken in de kerk geweest zijn. Hij zal ook niet rusten tussen de andere grote Vlamingen op het Schoonselhof. Zijn asse zal worden uitgestrooid over de Noordzee. Hupsakee, weg ermee! Daarmee is ongelovig Vlaanderen zijn god kwijt...
Vorige week was het weer zover. In het Brusselse stonden enkele families letterlijk dag en nacht (bij vriestemperaturen!) aan te schuiven vóór een school om hun kinderen (sommige nog kleuters) te laten inschrijven voor het volgende schooljaar. Men kan zich afvragen, hoe zo iets nog mogelijk is in de 21ste eeuw, maar het gebeurt dus wel degelijk en regelmatig in dit kunstmatige land. In Brussel is het trouwens nog erger dan elders, althans voor de Vlamingen. Buitenlanders, anderstaligen en moslims krijgen er voorrang op autochtone bewoners. "Eigen volk laatst dus". Het resultaat laat zich raden: heel wat Vlamingen slagen er niet meer in hun kinderen in Brussel in een Nederlandstalige school binnen te krijgen. Apartheid bestaat nog, maar dan bij ons en in de omgekeerde richting. Het ergste van al is, dat deze absurde inschrijvingsregeling in Brussel mede is uitgedokterd door de Vlaamse minister van onderwijs, Guy Vanhengel van de collaboralen, onder de naam "Gelijke Onderwijs kansen". --- Het kan trouwens nóg erger. Herinner u de tijd toen De Standaard samen met het Franstalige Le Soir artikels schreef over de samenhorigheid van alle Belgen. Welnu in diezelfde Soir, geestelijk zusterblad van De Standaard, zullen we maar zeggen, verscheen er deze week een artikel van de hand van een zekere Pierre Bouillon: "Alle N-VA parlementairen naar Oostende roepen, ze op een boot zetten en in het midden van de oceaan dumpen". Zo iets zegt zelfs Wilders niet over de moslims. Van haat gesproken! Op te merken trouwens dat het hier gaat over N-VA-ers, niet over Vlaams Belangers. Die worden in diezelfde Franstalige krant beschouwd als "crapules". Leve België!
Ergens in de jaren negentig kwam men tot de conclusie dat de kosten van de ziekteverzekering de pan uitvlogen. Om een verdere wildgroei te vermijden, besloot de regering Dehaene in 1997 dat er minder artsen nodig waren. Meer artsen, zo luidde de redenering, zou alleen maar zorgen voor meer uitgaven. Er werd dan ook een ingangsexamen voor artsen ingesteld. Vlaanderen begon reeds hetzelfde jaar met deze soort numerus clausus. De Franstalige gemeenschap deed er echter niet aan mee. Zoals regelmatig gebeurt in dit ondemocratische land, passen de Franstaligen alleen de wet toe als ze er voordeel bij hebben. In het andere geval leggen ze de wet gewoon naast zich neer. Schijnbaar kan dat hier allemaal, want op regerings- en parlementair niveau is daartegen nooit echt geprotesteerd. Het gevolg van de Franstalige boycot van deze wet, betekende wel dat men aan Franstalige kant met een overvloed aan artsen kwam te zitten. Aan Vlaamse kant is ondertussen gebleken, dat we over enkele jaren met een tekort aan huisartsen zullen te maken hebben. In bepaalde Vlaamse regio's laat zich dat nu reeds voelen. De regering Leterme heeft daar iets op gevonden. De Vlaamse ingangsexamens zouden vergemakkelijkt worden en het overtal aan Franstalige artsen wordt geregulariseerd. M.a.w. degenen die de wet overtreden hebben, worden daarvoor beloond. Een pijnlijke eerste nederlaag voor de Vlaamse regeringspartijen, die nog erger wordt als men weet dat er bij de kinesisten een gelijkaardige situatie was, maar dan met teveel Vlaamse kandidaten. Welnu, de regel voor de kinesisten blijft wél gehandhaafd. Daardoor krijgen een honderdtal afgestudeerde Vlaamse kinesisten een verbod om voor de ziekteverzekering te werken. Kijk, als deze regering Leterme er in dergelijke marginale materies niet in slaagt de federale wet te doen naleven zoals het hoort, wat gaat dat dan worden als straks de echte problemen aan bod zullen komen?
Zoals regelmatige lezers van mijn blog weten, ben ik een fan van Vacature, de gratis weekeindbijlage van o.m. de Persgroep (met o.a. Het Laatste Nieuws) en Concentra (met o.m. de Gazet Van Antwerpen). Ik behoor zeker niet tot de doelgroep van die publicatie, maar er staan bijna elke week heel wat interessante artikels in over economie en financiën en ook over de ergerlijke verschillen tussen noord en zuid in dit land. Elke week staat er in Vacature ook een bijdrage over een restaurantbezoek van een van de medewerkers met iemand uit de industrie, de zakenwereld of de overheid. Vorig weekeinde was een zekere Johan Schoups aan de beurt. De man is verantwoordelijke administratieve directie brandweer Brussel. Hij wist o.m. iets te vertellen dat ik nog niet wist (ge kunt ook niet alles weten, he!). Het Brusselse brandweercorps blijkt nl het hele grondgebied van de 19 Brusselse gemeenten te bestrijken. Dus hier geen versnippering, zoals dat gebeurt met de 19 burgemeesters, de 19 gemeenteraden, de 19 OCMW's en ga zo maar verder. Eén op duizend inwoners van Brussel heeft ergens wel een politiek ambt. Niet zo dus bij de Brusselse brandweer, 1552 man sterk met een budget van 85 miljoen euro. Als die brandweer heel Brussel kan omvatten, waarom zouden de andere diensten dat niet kunnen. Brussel, zoals het nu is ingedeeld, kost ontzaglijk veel geld: 125 miljoen per jaar en daar zijn er nog eens 65 bijgekomen bij het aantreden van de regering Verhofstadt III. Gewoon een schande, als men weet dat het stadsgewest een recordwerkloosheid heeft van 20% (bij "jongeren" zelfs tot 50%!), een hoop samenlevingsproblemen (denk maar aan Kuregem/Anderlecht) en een stadsvlucht van de beter gegoede burgers. De volgende keer dat Brussel weer komt bedelen, en dat wordt waarschijnlijk tegen 15 juli, dan zou men tenminste eerst eens kunnen vragen dat die stad de tering naar de nering zet en eens een serieus plan van herinrichting voorstelt. Als hun brandweer voor het hele grondgebied kan zorgen, dan moeten de andere diensten dat ook kunnen, eventueel via een districtsraad zoals dat tegenwoordig in Antwerpen gebeurt. De vraag is maar of Leterme I daar een antwoord op zal hebben...
België had, eind 2007, liefst 232.000 niet-werkzoekende werklozen. Dat is een groep van mensen die feitelijk is opgegeven door de samenleving. Die mensen krijgen een maandelijkse uitkering en worden verder niet meer lastig gevallen. Niemand vraagt hen nog of ze willen en/of kunnen werken. De RVA heeft er zich bij neergelegd, dat ze met die mensen niets meer kunnen doen. Het zou goed kunnen dat een deel van hen die uitkering als vaste bijverdienste heeft en daarbuiten nog lekker wat in het zwart verdient, maar we hebben er het raden naar, want er wordt niet meer naar gezocht. Afgeschreven op kosten van de staat. Die 232.000 maken deel uit van een totaal van bijna 700.000 werklozen. Samen kostten ze de staat vorig jaar zo'n acht miljard euro! De hele zaak kwam in het nieuws, toen bleek dat er in 2007 een lichte daling van het totaal aantal uitkeringstrekkers bleek te zijn. Bij nader toezien was die daling alleen te merken in Vlaanderen. In Wallonië was er een status quo en in Brussel zelfs een lichte stijging. Het gekende verhaal. In het ingewikkelde land dat België is, worden de werklozen gecontroleerd door de federale RVA én door de regionale arbeidsdiensten (VDAB, Forem en Actiris). De Vlaamse dienst, de VDAB dus, maakt er serieus werk van en dat is dan ook de voornaamste reden van de daling van het aantal uitkeringen bij ons. Het moet gezegd, dat ook de Waalse tegenhanger, het Forem, actiever geworden is, terwijl er in Brussel weinig of niets gebeurt, zoals stilaan gebruikelijk. Dat laatste geldt trouwens ook voor de RVA, waar men zelfs niet eens goed weet waarmee men bezig is. E.e.a. laat nog maar eens duidelijk zien, dat er in dit land twee verschillende arbeidssystemen zijn, die niet op elkaar kunnen worden afgestemd en die beter onafhankelijk zouden werken. Zo bestaat bv in Wallonië 36 procent van de werklozen uit .jongeren, die na hun studies werkloos zijn gebleven. M.a.w.: 1 op 3 Waalse werklozen heeft nooit gewerkt! Deze zaken duiden aan dat de Belgische arbeidswetten gefederaliseerd dienen te worden via een grondwetsherziening. In Vlaanderen moet men naar een efficiëntere inzet gaan van de vijftig-plussers, in Wallonië eigenlijk ook, maar daar zit men het probleem dat men eerst de jeugd aan het werk moet krijgen. Als dat niet lukt, komt er van de opvang van de kosten voor de vergrijzing helemaal niets meer in huis. De vraag is maar of het ooit zal gebeuren.
Tijdens de oranjeblauwe besprekingen liet CD&V-er Étienne Schouppe zich ooit eens ontvallen, dat zijn partij de zgn "ethische" wetten van Paars en Paarsgroen wel eens terug ter bespreking op tafel zou brengen. Het kot was toen te klein en vooral de Open VLD vond dit een schande. Brave CD&V-er Schouppe kroop terug in zijn schelp en er werd niet meer over gesproken. In de nasleep van Hugo Claus' laatste stunt, nl zijn euthanasie, vindt dezelfde Open VLD nu, dat zij deze wetten wél terug ter sprake kan brengen, zij het dan in de tegenover gestelde richting. Waarschijnlijk gebeurt dit nu ook als reactie op de scherpe taal van kardinaal Daneels tijdens diens paasboodschap. Voor één keer heeft Daneels nog eens zijn tanden durven laten zien, waarschijnlijk omdat hij niet anders kon dan de overste van de Broeders van Liefde steunen, die wel degelijk zijn nek daarvoor had uitgestoken. Volgens Beke, de nieuwe tijdelijke voorzitter van de CD&V, was er in de nieuwe regering Leterme I een gentlemen's agreement om inderdaad de ethische wetten van Verhofstadt te laten voor wat zij waren en schendt Open VLD nu deze onderlinge verstandhouding. Het zou me niet verbazen. De liberalen hebben feitelijk sinds 10 juni 2007 niets anders gedaan dan de kat uit de boom te kijken en te jennen waar ze konden. Na het terugkrabbelen van Reynders i.v.m. de grondwetshervorming, is dit nu een nieuwe stap om Leterme het leven zuur te maken. De vraag is maar, wat hen dit zal opbrengen. Mocht er een wisselmeerderheid gevonden worden om de euthanasiewetten uit te breiden, dan raad ik Leterme aan niet te wachten tot juli, maar onmiddellijk met zijn partij uit deze regering te stappen. Zoals de zaken er nu voorstaan kan het Vlaamse kartel in juli alleen maar verliezen. Ofwel houdt Leterme woord en stapt hij dan uit de regering, ofwel blaast hij dan het kartel op. De nieuwe plagerijen uit het liberale kamp geven hem een prachtig excuus om ze lik op stuk te geven en als politieke martelaar naar de volgende verkiezingen te gaan. De vraag is maar of hij zoiets zou durven doen.
Op de avond van paaszaterdag, amper een paar uur nadat het parlement het vertrouwen gaf aan Leterme I, wist vice-minister Reynders op de RTBF al te vertellen, dat er van een serieuze staatshervorming in juli niets in huis zal komen. Volgens hem wordt het hoogstens een beetje van dit en van dat, zeg maar "borrelnootjes, nummer 2". We hoeven dus heus niet op het zoveelste njet van madame millefois non te wachten. Haar collega en intieme aartsvijand uit Luik zal ook niet meespelen en blijft feitelijk bij zijn standpunt van tijdens de oranjeblauwe onderhandelingen. Toen zei hij al, dat hij niet zinnens was de regionale regeringen meer macht te geven omdat in Wallonië de gewestelijke macht tot minstens de verkiezingen van 2009 in handen zal blijven van de coalitie CDH/PS. Reynders voelt zich zwaar tekort gedaan. Hij was er, als eerste in de Belgische geschiedenis, in geslaagd in francofoon België de PS als grootste partij te onttronen en nu slaagt hij er niet in diezelfde corrupte partij in de oppositie te houden. Dat allemaal, omdat de Vlamingen een tweederde meerderheid nodig hebben voor hun staatshervorming. Zijn overwinning smaakt dan ook naar die van Pyrrus. Voor zover er nog optimisten zijn in Vlaanderen die geloven dat Leterme zijn grote staatshervorming zal krijgen, vergeet het maar. Straks moet die arme man nog hopen op de Groenen en de SP.a, maar dan valt zijn Vlaams kartel uiteen (en speelt de Open VLD waarschijnlijk ook niet meer mee). Reynders heeft op bepaalde ogenblikken zelfs gehoopt eerste minister van België te kunnen worden. In ruil daarvoor had hij dan misschien wél e.e.a. toegegeven op communautair vlak. Nu moet hij het stellen bij een status quo, waarbij hij vice-premier blijft én minister van Financiën. Wat dat laatste betreft, is dat trouwens ook geen goede zaak voor het land, zoals hij de laatste acht jaar al heeft laten zien. Het laatste (slechte) nieuws vanwege Financiën kregen we trouwens deze week nog te horen. Op de nieuwe belastingsaangifte, die we eerstdaags in de bus krijgen, is het aantal codes nog maar eens met 49 gestegen. Sinds Reynders Financiën leidt, zijn er in totaal al 279 codes bijgekomen. In een vraaggesprek met De Standaard zei een zekere heer Haelterman, professor personenbelasting van de K.U.Leuven, dat hijzelf bijna hulp nodig heeft voor het invullen van zijn eigen aangifte. Hoe moet Jan-met-de-pet dat opgelost krijgen? Met die Belgische belastingen wordt dat net zo als met België zelf: steeds meer regels en wetten worden toegevoegd, zonder dat men er oude wegneemt. Op de duur wordt het een onoverzichtelijk kluwen waarin een kat haar jongen niet meer terugvindt.
De regering Leterme I (0,5 voor de Vlamingen) heeft dus het vertrouwen gekregen van de Kamer. Zijn programma, of hoe men het ook zou noemen, werd eveneens besproken in de Senaat, maar van die praatclub heeft de regering tegenwoordig geen bevestiging van vertrouwen meer nodig. De vraag is trouwens, wat die Senaat dan nog voorstelt en hoe die überhaupt moet blijven bestaan, tenzij om de politiek gezakten een lucratief inkomen te bezorgen. Dat laatste geldt trouwens ook voor het Europese parlement, dat enorm veel geld kost en feitelijk overbodig is. Met een uitgebreide commissie en de regelmatige vergaderingen van staatshoofden en gespecialiseerde ministers, kan Europa ook goed functioneren. Evenals bij het tot stand komen van Verhofstadt III, gaat het parlement beginnen met vakantie te nemen. Daarmee wordt nog eens duidelijk dat dit land het feitelijk ook kan stellen zonder een federale regering. De weinige belangrijke taken die het nog vervult, zouden gemakkelijk kunnen worden overgeheveld ofwel naar Europa, waar dat moet, ofwel naar de deelregeringen, waar dat kan. De reden waarom bv de Vlaamse deelregering, toch ook met vijf partijen, zonder meer degelijk werkt, is omdat er primo geen communautaire spanningen zijn en secundo omdat het over genoeg geld beschikt. De federale regering zit constant in geldnood en dat zal er niet op beteren als ze nog maar een deel van haar vooropgestelde doelstellingen wil maken: meer belastingsverlagingen én meer uitgaven. Dat men in een dergelijk scenario Begroting overlaat aan een nieuwkomer en het tegelijkertijd degradeert tot een staatssecretariaat, wijst erop dat men bij Leterme I ofwel niet goed wijs is, ofwel dat men de nieuwkomer, in casu Wathelet Jr, maar gebruikt als stroman. De man zal echter wel bij de meeste vergaderingen van het kernkabinet betrokken worden, zodat de invloed van de meest linkse partij, het CDH, groot zal zijn. Als men daarbij nog bedenkt dat Milquet het departement van Werk gekregen heeft, juist die sector die Vlaanderen wil regionaliseren, dan mag men er van uitgaan dat het driemaal niets zal worden tegen 15 juli. Gelukkig is daar nog de Vlaamse feestdag van 11 juli, uitgerekend vier dagen voordat de eindbeslissing over de staatshervorming zal moeten vallen. Het wordt op die dag voor de Vlamingen dan ook alle hens aan dek. Laat ons die dag even de barbecues en andere volkse vermaken vergeten, de dooie mus waarmee Paars ons de laatste jaren had blij gemaakt. Laat ons van 11 juli een strijddag maken, waarbij Leterme I, met haar francofone meerderheid, duidelijk zal worden gesteld, dat het menens is. Er is trouwens nog een tweede, belangrijke vervaldag. Na de stemming van 7 november 2007 in de Kamer, waarbij de Vlaamse partijen beslisten de kieskring Brussel-Halle/Vilvoorde te splitsen, hebben de francofonen daartegen beroep aangetekend, tot liefst viermaal toe. Welnu, het laatste beroep tegen die splitsing vervalt in mei van volgend jaar. Als er tegen die tijd geen andere oplossing is, wat goed mogelijk is, dan hebben de Vlaamse partijen de kans de splitsing definitief te maken. De kans dat dit zal gebeuren is groot, omdat precies één maand later er de regionale verkiezingen van 2009 aankomen. Hoop doet leven!