Ik
had beloofd er woensdag terug te zijn en dat is met deze gebeurd, zij het dan
met wat vertraging. Naar nieuwe stof moest ik trouwens niet lang zoeken, daar
uitgerekend vandaag onze media de cijfers gegeven hebben van een laatste
peiling i.v.m. het gebruik van de auto. 70% van de Vlamingen blijkt nog altijd
de voorkeur te geven aan de auto i.pl.v. het openbaar vervoer. Misschien zouden
we Crevitz eens naar Zürich kunnen sturen om te zien hoe ze het daar hebben
opgelost. Ik ben er vier dagen geweest en heb er de hele tijd de stad doorkruist
met het openbaar vervoer. Mijn gastheren hadden me trouwens vooraf al laten
weten niét met de auto te komen, want dat je daar in die stad meestal in één
grote file terecht komt en het een half mirakel is als je een parkeerplaats
kunt vinden. Het verschil met het openbaar vervoer in de stad, zowel voor bussen,
trolleybussen als trams, met wat wij hier kennen, kan niet groter zijn.
Bij elke
tram- en bushalte staat een automaat waar je met zowel Zwitserse franken, euro of
betaalkaarten terecht kan. Je kan er één enkele rit nemen, een kaartje voor één
uur of voor een hele dag (waarbij je die hele dag van de ene tram in de andere bus
kan stappen). Buiten de klassieke aanduidingen met de trajecten van de tramlijnen
die er voorbij komen, staan ook de trams die in aantocht zijn aangeduid op een
scherm en komen die pünktlich op het aangekondigde tijdstip aan.
De
doorsnee Züriger heeft wel een auto, maar gebruikt die niet in de stad. De stiptheid
van het tram- en busverkeer vindt je er trouwens ook terug bij de treinen, die al
even correct werken. Het enige verschil is, dat er op de treinen gegarandeerd
gecontroleerd wordt, bij het stadsverkeer heb ik daarvan niet veel gemerkt. Zo eens
iets anders dan onze NMBS die er maar niet in slaagt zijn treinen op tijd te
laten rijden, ondanks de drie miljard euro die de maatschappij elk jaar van onze
overheid krijgt.
|