De uitlatingen van Spoorbaas Cornu zorgen voor de nodige commotie. Zeker als men weet dat de NMBS op alle niveaus vergeven is van vakbondsmensen, in de eerste plaats van het ABVV en Waalse, dat Cornu feitelijk aan die job geraakt is via Vande Lala én dan nog als tweede keuze. De eerste keuze was Frans Van Massenhove, directievoorzitter van de FOD Sociale Zekerheid, die nattigheid voelde, zich bedacht en eieren voor zijn geld koos door zich te ziek te verklaren om de NMBS-job aan te kunnen en er dus vanaf kwam met een doktersbriefje. Cornu was een oude bekende van de keizer van Oostende. Hij was ook al eens voorzitter van het beruchte Electrawinds geweest. Het is dan ook opmerkelijk dat hij nu de syndicalisten van o.m. Vande Lala de gordijnen in jaagt met uitspraken die, jammer genoeg, de harde waarheid zijn en – zoals we weten – niets harder kwetst dan de waarheid. Wat natuurlijk ook meespeelt is het feit dat Cornu de 70 voorbij is, niet veel carrièreplannen meer zal hebben en daardoor zijn managersingesteldheid en ingenieurslogica de voorrang kan geven (Cornu was ook jaren hoofd van Alcatel).
Als men weet dat zowel Belgacom als De Post ook overheidsinstanties waren (en zijn) die men wél in het vrije marktsysteem heeft kunnen integreren, waarom zou dat dan met de NMBS niet gaan? Met in het achterhoofd de nakende liberalisering van het spoorverkeer in Europa, kan men onmogelijk een mastodont met 35.000 werknemers (waarvan één derde in de administratie!) laten concurreren met de privé. Uitgerekend nu we eindelijk nog eens een federale regering hebben zonder socialisten zijn de mogelijkheden daartoe een stuk groter. Maar van een leien dakje zal het niet lopen.
De NMBS kost de staat elk jaar drie miljard euro*. Sinds 2005 maakt de maatschappij jaarlijks 200 tot 250 miljoen euro verlies. Als dat zo nog 5 jaar doorgaat, zitten ze daar aan een schuld van 4 miljard. En dan zou er bovenop nog moeten bespaard worden. Het wordt voor de vakbonden kiezen tussen pest en cholera: ofwel privatiseren ofwel een Sabena scenario riskeren. Als men het over privatiseren heeft, verwijst men graag naar Groot-Brittannië waar e.e.a. op dat gebied is fout gelopen. Er zijn echter ook privatiseringen van het spoor die wél gelukt zijn. In de regio Maastricht bv, waar een privémaatschappij (Veolia) de lijnen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft overgenomen. Sindsdien is het passagiersaantal er gestegen met 40%, stoppen er per uur 7 treinen i.pl.v. vroeger 4 en is de stiptheidsgraad daar meer dan 97%. Een deel van het vroegere NS-personeel is door Veolia overgenomen.
Wat staat daar bij ons tegenover? Wel, de onderhandelingen tussen bonden en directie zijn afgesprongen en zullen niet hervat worden vóór er nog eens drie stakingsdagen het treinverkeer in het hele land in de soep zullen laten draaien - op 1, 8 en 15 december - met als kers op de taart een bijkomende staking op 11 december van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) een kleinere en overwegend Franstalige vakbond die beweert één derde van alle treinbestuurders te vertegenwoordigen. Met nog eens extra verlies tot gevolg, zowel voor de NMBS als voor de rest van het land. Voor een grondige aanpak van het beheerscontract zijn er discussies gepland … in maart 2015!
* De groenen willen de subsidies voor de luchthavens van Deurne en Oostende afgeschaft zien omdat die Vlaanderen jaarlijks zo’n 100 miljoen euro zouden kosten. Als men die gedachtengang doortrekt, had men de NMBS al lang moeten opdoeken, want die kost het land 30 keer meer. Met de goedgekeurde aanleg van de tunnel voor het autoverkeer krijgt men in Antwerpen trouwens de facto een verlengde startbaan en komen er nieuwe vluchtroutes bij die het verlies daar substantieel zullen beperken.
|