Een taksverschuiving is een nutteloze oefening. Wanneer de belasting op arbeid omlaag gaat, is een verschuiving om kapitaal dan maar meer te gaan belasten, niet de oplossing, zoals een recente studie van Petercam aantoont:
https://insights.petercam.com/wp-content/uploads/2015/02/Belgium-economic-outlook-Februari-2015-NL.pdf
Dat een vermogensbeheerder de huidige belasting op kapitaal in een studie onderzoekt en tot de conclusie komt dat die in België reeds zwaar genoeg is, kan wijzen op eigenbelang, maar doet natuurlijk niets af van de feiten.
Niet alle heil is te verwachten van een loonkostenverlaging, dat is slogantaal. "De loonkost is gedaald met XX procent. Hoera."
http://trends.knack.be/economie/finance/loonkosten-zijn-een-fetisj-voor-belgische-bedrijven/article-normal-530603.html
Met statisitieken kan men trouwens alles "bewijzen", wat bertie eens direct zal doen, zie:
http://vlaamsehavencommissie.be/vhc/belang-vlaamse-havens
In 2007 waren er 234.468 voltijdse werknemers in dienst bij de Vlaamse havens. Vijf jaar later, in 2012, nog maar 229.575, dat is een daling met 2,09%. Voor diezelfde periode noteren we ook een daling van de investeringen van 4,5 miljard euro naar 3 miljard, een vermindering met ruim een derde. Wanneer we nu met niets anders rekening houden en deze twee uitkomsten met elkaar in verband brengen, zou men door de investeringen te verdubbelen, de werkgelegenheid met 12,54% doen toenemen, tot 258.364 werknemers! Voilà. Tiens, is dat niet exact wat politici geprobeerd hebben om meer mensen aan het werk te krijgen... met de notionele intrestaftrek? Was het maar zo simpel!
Maar het moet dus niet ingewikkeld worden, integendeel. Polititci moeten per definitie het algemeen belang dienen. Dat doen zij door klare en duidelijke wetten te maken voor iedereen, zonder 10 miljoen uitzonderingen. Dat zal het enige zijn dat helpt.
02-05-2015, 12:43
Geschreven door bertie
|