De Lijn bezit het monopolie op het openbaar vervoer in Vlaanderen en maakt daar misbruik van. Ik was de trotse(?) bezitter van het recht op "verminderd tarief" voor mijn openbaar vervoersgebruik. De Lijn schafte dat af en besliste vanuit haar monopoliepositie dat ik daar vanaf 1 februari geen recht meer op heb.
Nochtans is aan mijn persoonlijke situatie, waardoor dat recht op het verminderd tarief ontstaan was, niets veranderd...
Tot daar aan toe, een monopoliehouder kan beslissen wat-ie wil.
Erger was de concrete uitwerking van de nieuwe tarifering, die zoals reeds vermeld, pas van toepassing zou worden vanaf 1 februari. Ik maakte gebruik van de "lijnkaart %", waarmee de prijs van een enkele rit aan verminderd tarief mij concreet 1,20 EUR kostte.
Maar in geen enkel mij gekend voorverkooppunt waren er nog "lijnkaarten %" verkrijgbaar vanaf 10 januari, ruim 3 weken voor de tariefwijziging! Vanaf 10 januari kon ik enkel nog "gewone lijnkaarten" kopen, waardoor mijn ritprijs tot 31 januari met 33% steeg naar 1,60 EUR!
Vanaf 1 februari betaal ik zoals anderen (die geen recht hebben op verminderd tarief en het nooit hebben gehad) nu 1,40 EUR per enkele rit. Dat is nog altijd een fameuze stijging met 17%, maar een monopoliehouder kan zijn tarieven naar willekeur aanpassen.
Het mismanagement er geen "lijnkaarten %" meer te verkrijgen waren tussen 10 en 31 januari bij de voorverkooppunten van De Lijn, is fundamenteel oneerlijk. Het tarief wijzigen 3 weken voor de aangekondigde datum, is zelfs niet te rechtvaardigen voor een monopoliehouder.
19-05-2015, 14:19
Geschreven door bertie
|