Zoals te verwachten was na het bekendmaken van de EY-studie die door Spoorbaas Cornu was aangevraagd, valt er bij de NMBS heel wat rotzooi op te ruimen en beginnen de eerste lijken er uit de kast te vallen. Twee leidende figuren, waarvan de namen nog niet zijn bekendgemaakt, zouden al de bons gekregen hebben en het is niet onmogelijk dat er voor hen (en misschien nog voor anderen) een strafrechtelijk staartje aan de hele affaire komt. Interessant was gisteren een opiniestukje in De Tijd van oud Spoorbaas Karel Vinck, die hetzelfde woord gebruikt dat ik in deze zaak ook al gebezigd heb, nl dat het daar een Augiasstal is.
Opmerkelijk is wel het feit dat het hoegenaamd niet zeker is dat oude Bpost baas Johnny Thijs de voorzittersplaats krijgt die Cornu (en de N-VA) hem zou willen geven. Dit heeft niets te maken met de man zijn capaciteiten, maar met het feit dat hij Nederlandstalig is. Als hij bij de NMBS voorzitter zou worden, dan zou Cornu, die ook Nederlandstalig is, moeten opstappen. Dit alles volgens de typisch Belgische wafelijzerpolitiek. Dat moet bij dat staatsbedrijf dus een 50/50 affaire worden tussen francofonen en Vlamingen en dat zou ook gelden voor de CEO’s van het Spoor en Infrabel. Wat men daar niét bij vertelt is, dat 70% van de inkomsten van het Spoor uit Vlaanderen komen. Het gekende verhaal: Vlaanderen betaalt en krijgt daarvoor niet terug waarop het recht heeft.
Tenslotte is het structureel wanbeheer bij de NMBS in feite maar een bijzaak in het EY-rapport. Hoofdzaak is het feit dat onze Spoorwegen te duur zijn: te veel kosten en te weinig opbrengen t.o.v. deze van de ons omliggende landen. Binnen enkele jaren wordt het Spoor vrijgemaakt in de hele E.U. en zou het wel eens kunnen dat de NMBS, als men niets doet, weggeconcurreerd wordt. Onze media hebben er nog niet veel over gezegd, maar in feite bestaat er reeds zo’n evolutie bij het busverkeer. Duitse privébusmaatschappijen hebben nu reeds vaste lijnen lopen tussen de grote steden en zullen dat straks ook doen van hun steden naar de onze. Het Kempense busbedrijf Staf Cars, dat al dergelijke lijnen heeft tussen België en Nederland, heeft nu reeds beslist zich daarbij aan te sluiten. Als wij die trein niet willen missen zullen ook onze openbare vervoersdiensten een stuk efficiënter en alerter moeten worden en raken de stakingsdreigingen straks hopeloos achterhaald.
|