In mijn blog van 24 mei (‘Arlecchino Di Pippo’) had ik het reeds over het feit dat de gemeente St. Jans Molenbeek virtueel failliet is. Philippe Moureaux, de ideoloog van de PS, was er 22 jaar burgemeester en het is pas na zijn nederlaag in de laatste gemeentelijke verkiezingen, dat duidelijk geworden is wat voor puinhoop hij heeft achtergelaten.
Zo had Flup Moustache, zoals hij in zijn gemeente genoemd wordt, in 2012 een binnenschip gekocht voor liefst 100.000 euro. De bedoeling was dat schip om te bouwen, wat nog eens 500.000 euro zou kosten, voor zeeklassen en gebruikt te worden bij culturele gebeurtenissen. Ondertussen kostte het ding wel maandelijks een kleine 900 euro aan onderhouds- en aanleggingskosten. Het nieuwe gemeentebestuur wil het nu verkopen, waarbij de huidige bevoegde schepen zegt al blij te zullen zijn met de helft van de aankoopprijs.
Zo zie je maar wat een federaal en regionaal bekende politicus allemaal niet kan veroorzaken als hij zich in zijn eigen gemeente gaat bezig houden met zaken waar hij nog minder verstand van heeft. In Oostende houden ze momenteel dan ook beter hun hart vast met wat hun nieuwe burgemeester Vande Lanotte straks allemaal nog zal afkomen. Voor een ex-minister, ex-partijvoorzitter en eveneens, zoals Flup Moustache’, ideoloog van zijn partij* moet het aanlokkelijk zijn eens in de eigen stad, waar men hem nu al ‘keizer’ noemt, zijn fantasieën te kunnen botvieren.
Het palmares van Vande Lala, zoals ik hem pleeg te noemen, oogt dan ook indrukwekkend:
- Hij schonk ABX-Logistics gratis aan de Britse groep 3i, met nog 30 miljoen euro van de overheid er bovenop, geld dat werd doorgesluisd naar Electrawinds. 3i verkocht het één jaar later door voor … 600 miljoen euro en Electrawinds ging zo goed als failliet. Dat laatste gold ook voor de coöperanten van Groenkracht, waar hijzelf ondertussen wel tussenuit geknepen was.
- Vele overheidssubsidies en Loterij-schenkingen kwamen via Vande Lala bij ‘zijn’ basketclub terecht. Een camerabedrijfje uit de haven kostte de federale politie meer dan 3 miljoen euro, waarmee hij Telindus zijn sponsoring in diezelfde club terugbetaalde. De Thalystrein, die jarenlang met gemiddeld 3 (drie!) passagiers vanuit Oostende naar Brussel reed – ook al een initiatief van Vande Lala - heeft in 10 jaar tijd meer dan 20 miljoen euro gekost. Daaraan is pas een einde gekomen toen zijn partij de laatste verkiezingen grandioos verloor en in geen enkele regering meer nodig bleek.
- Samen met Verhofstadt verspeelde hij anderhalf miljard(!) euro aan het zgz hotelakkoord van Sabena en minstens evenveel door de opdeling in drie delen van de NMBS, waarbij hij zijn kabinetchef hoofd van de holding maakte. Die opdeling is intussen ook weer teruggedraaid nadat de NMBS van CEO veranderde en dat dan nog door een door Vande Lala zelf verkozen opvolger (tweedekeus, weliswaar).
- En dan was er de lege doos van zijn zilverfonds, de verkoop van Electrabel aan het Franse Suez, het Luxemburg-verhaal van Belgacom, Electrawinds, het faillissement van de Oostendse vismijn en ga zo maar verder. Allemaal ideetjes van de man die nu burgemeester van Oostende wordt. Als ik Oostendenaar was, zou ik mijn hart al maar vast houden. Het zou wel eens St. Jans Molenbeek in het kwadraat kunnen worden…
* Vande Lanotte werd ook de ideoloog van de regering Di Rupo genoemd. Nog zo iets om weinig fier op te zijn, evenmin als op het feit dat zijn partij, de SP.a, 30% van zijn kiezers verspeelde onder zijn voorzitterschap. Bij de laatste gemeenteverkiezing in ‘zijn’ Oostende was het trouwens al niet veel beter…
|