Begin 2004 was het bij ons tijd om nog eens van wagen te wisselen. Onze Seat Córdoba, met VW motor, had zijn beste tijd gehad (6 jaar, 268.000 km!) en mijn vrouw en ik besloten eens te gaan kijken op het autosalon, met de gedachte daar de nieuwste VW-Golf te kopen. Onze zoon raadde ons aan eens bij Audi te gaan kijken, want hij had gezien dat de Audi A2 op het Salon gunstiger geprijsd stond dan die Golf. Dat bleek zo te zijn en we hebben die kleine Audi toen gekocht. Het was een nieuw type, pas ontworpen in 2000 (door de Belg Luc Donckerwolke*), klein van afmetingen, maar met alles erop en eraan wat men toen ook op de grotere Audi’s vond: elektronische airco, ABS, elektrische ruggensteun e.d., maar ook een vijfde deur, waarbij men de achterste zetels niet alleen kon platleggen, maar er zelfs kon uithalen. Daarbij ook in aluminium, dus bijna roestvrij. Slechts drie zuigers, wat hem ook goedkoper maakte voor de belasting. Verbruik: 5 l/100km diesel.
Het was voor ons dan ook even schrikken, toen we enkele jaren later hoorden dat de A2 vanaf de zomer van 2007 niet meer zou gemaakt worden. De fabriek, waar het voertuig geproduceerd werd – in Duitsland, nota bene – werd zelfs gesloten. Hoofdreden was dat Audi destijds geen eigen cliënteel had dat zo’n kleine wagen wou kopen. Met het uitbreken van de crisis heeft die trend zich echter gewijzigd, waardoor Audi weer een klein type op de markt bracht, de A1, die gemaakt werd (en nog steeds wordt) in Vorst, bij Brussel.
Nu blijkt dat die A1 maar tot 2018 in Vorst zal gemaakt worden. Daarna verhuist de productie naar Spanje (Ford achterna…). Er is Audi Brussel, zoals Vorst tegenwoordig heet, van dan af de productie van een nieuw type beloofd, maar wat het juist gaat worden is nog steeds niet bekend, ook niet na het bezoek van Audi’s CEO Rupert deze week aan de Belgische vestiging. Die herhaalde zelfs de vroegere belofte niet dát er in 2018 een nieuw type zou komen in Vorst. E.e.a. lijkt erg veel op chantage, waarbij het bedrijf wil weten welke en hoeveel staatssteun het zal krijgen om Audi Brussel in Vorst te houden. Met in het achterhoofd de tragedies van Opel Antwerpen en Ford Genk is het niet uitgesloten dat ook Audi Brussel straks ‘salut en de kost’ zegt en er hier eveneens mee ophoudt. Vooral de verhuis van de productie van de A1 naar Spanje spreekt boekdelen in het constante verhaal van de loonkloof met onze buurlanden én zeker met de rest van Europa. Zien hoe onze George Clooney het er nu zal vanaf brengen, want ook hij moet nog steeds de eerste keer scoren in dit soort pokerspel.
* Luc Donckerwolke is een van de topdesigners van auto’s in Europa. Hij werd geboren in Peru als zoon van een Belgische diplomaat en tekende o.m. ook de Lamborghini Gallardo. Uit wat er van hem bekend is, is het moeilijk uit te maken of hij een Vlaming of een francofoon is. Hij deed zijn studies in Brussel. Gelet echter op het feit dat hij liefst 7 talen spreekt, waaronder het Nederlands, opteer ik voor Vlaming. Zeventalige francofonen bestaan niet.
|