Hoe duur(zaam) ons elektriciteitsverbruik is, weten we
ondertussen. Volgend jaar wordt de factuur 8% duurder en dat
is het gevolg van het 'duurzaam' beleid van Freya
Vandenbossche, die op haar eentje een put van 2 miljard euro
heeft gemaakt, die men nu op 5 jaar tijd probeert te dempen.
Het is veelbetekenend dat de SP.a niet meteen wil reageren op
het nieuws. Het wordt trouwens straks nog erger als het half
miljard dat Vande Lala er naast zat met de BTW naar 6% er ook
weer bij zal komen. Buiten het feit van slecht beheer, is er ook
nog de onrechtvaardigheid dat mensen die de middelen niet
hebben om extra investeringen te doen, straks mee moeten
betalen voor wie er ook de lusten van heeft.
Nog zo iets. E-commerce zou duurzaam zijn. Vergeet het.
Daar waar de klant bv vier verschillende zaken wil kopen en
daarvoor naar vier verschillende winkels moet rijden (en dus
meer CO2 opwekt), zou dat nu allemaal in één keer kunnen
gebeuren. Dat klopt niet, want voor elk item dat je bestelt,
stuurt men een camionette de weg op, zodat er voor die vier
zaken vier keer wordt gereden. Min of meer althans.
Vlaams minister Ben Weyts is een bezig bijtje. Zo'n beetje te
vergelijken met Pascal Smet in de vorige Vlaamse regering.
Weyts, dat moet gezegd, doet zinnigere dingen dan Smet die
eerder de indruk van een duracell konijn gaf en luchtgitaar
speelde, in zoverre dat toenmalig minister-president Peeters
hem af en toe zaken uit handen moest nemen vóór het helemaal
een puinhoop werd. Weyts draaft echter ook maar door. Zijn
maatregel om van 70 Km per uur de regel te maken, kan dan
onze wegen iets veiliger maken (al moet nog bewezen worden
hoe groot dat impact tot 70 en 90km/uur werkelijk is). Een
neveneffect waarmee Ben geen rekening houdt is het feit, dat
aan 70km/uur geen enkele wagen nog in overdrive kan rijden en
daardoor onze regio een flink stuk meer vervuild zal raken.
'Collateral damage', zou Sven Mary zeggen...
|