Bij het Spoor zit er een hete winter aan te komen. Een zoveelste bijeenkomst is niet alleen op niets uitgedraaid, de leiding van de NMBS heeft nu zelf maar beslist wat ze al langer vraagt: de afschaffing van de feestdag van 15 november (de zgz koningsdag), de afschaffing van de dubbele compensatie, het niet meer geven van extra vakantiedagen voor het jaar waarop men met pensioen gaat, de verhoging van de effectieve uren (36 uur, dat blijft, maar de compensatie- en kredietdagen er bovenop verdwijnen). Dit zijn, nota bene, allemaal zaken die werknemers elders ook niet krijgen. Deze maatregelen zijn beslist in het zgn paritaire comité, waarin vakbonden en directie evenveel leden hebben, maar waar de stem van de voorzitter dan de doorslag heeft gegeven. Ze moesten deze maand worden goedgekeurd om vanaf 01.01.2016 in werking te kunnen treden.
De vakbonden hebben alle redenen om de beslissing van de directie te aanvaarden, want er ligt nog heel wat meer te schrappen als de door de federale regering voorgestelde besparingen er zullen komen en zeker tegen de tijd dat het spoorwegverkeer in heel Europa geliberaliseerd zal zijn. Het gaat o.m. over flexibelere werktijden en vooral de invoering van een twaalf urenshift in de werkplaatsen, waar de treinen nu alleen onderhouden en gerepareerd worden overdag, dus net wanneer ze operationeel zouden moeten zijn, iets wat nergens anders gebeurt. Hoe zou het toch komen dat bv de Zwitserse spoorwegen aan de helft van de prijs (t.o.v. België) werken?
---
De NMBS is trouwens niet de enige plaats waar vakbonden en werkgevers het niet eens worden. Ook de onderhandelingen over meer flexibelere werktijden bij overslag- en logistieke bedrijven zijn afgesprongen, waarbij de voorstellen over o.m. meer nachtarbeid voorlopig van de tafel zijn geveegd. Dat betekent dat ook daarover dit jaar geen overeenkomst meer zal komen en dat o.m. de Belgische e-commerce vele miljoenen euro schade zal lijden, omdat het gros van deze handelsverrichtingen aan de overkant van de Nederlandse grens zal worden uitgevoerd.
De kans bestaat dat de spoorvakbonden de 5 stakingsdagen in januari 2016 er zullen doordrukken, maar dat zal alleen maar voor meer ellende zorgen, niet voor oplossingen. Voor de e-commerce zit zelfs dat er niet meer in…
16-12-2015, 23:32 Geschreven door guido van alphen
|