Dat Oosterweel wordt een verhaal zonder einde. De vorige dagen was er al een lichte media paniek, omdat men had vastgesteld dat de aanvang van de werkzaamheden zou zorgen voor heel wat overlast, waardoor het verkeer op de Antwerpse Ring, waarop men nu al regelmatig stil staat, helemaal stil zou vallen. Om dit te vermijden zou men tijdens de spits 30.000 voertuigen uit dat verkeer moeten halen (15%), maar hoe dat moet gebeuren weet momenteel niemand. Ondertussen blijkt nu dat de vergunningen om de werken op te starten er dit voorjaar nog niet zullen zijn en het begin van de werken mogelijks met een half jaar zal worden uitgesteld. Dat alles op voorwaarde dat er geen andere belemmeringen bijkomen. Het blijkt nl dat de diverse drukkingsgroepen die zich met de Ring bezig houden, erin geslaagd zouden zijn voldoende handtekeningen te bekomen voor een nieuw referendum. Evenals ondertussen zeven jaar geleden maakt men daarbij dezelfde fout door dat referendum enkel en alleen voor te behouden aan de inwoners van de stad en niet van die uit de omgeving, die waarschijnlijk meer gebruik maken van de Ring dan de Sinjoren zelf. Dat noemen ze dan democratisch. Als dan weer, zoals toen, maar 40% van de bevolking zou komen opdagen, waarvan de meerderheid ‘neen’ zou zeggen, dan kan men weer naar af en zal een minderheid in absolute cijfers de stad én de regio de duivel blijven aandoen. We hebben het dan nog niet gehad over de overkapping, die bijna driemaal meer zal kosten dan de Oosterweelverbinding zelf, die nu zelf ook al het dubbele zal kosten van wat eerst gebudgetteerd was en waarvoor de Vlaamse deelregering budgettaire kunstgrepen uit moet halen om aan het geld te raken.
Tenslotte nog dit: op de linkeroever, waar de vergunningen vorig jaar al voor waren aangevraagd, zal men in het najaar wél kunnen beginnen. Als daar echter geen aansluiting op komt, zal men eindigen zoals er in dit land nog projecten geëindigd zijn, met spookbruggen waar geen weg naartoe leidt e.d.
Havenschepen Van Peel heeft recentelijk nog toegegeven dat het een vergissing was de eerst geplande verbinding via de Lange Wapperbrug niet door te voeren. Als men toen met het referendum, waarbij in absolute cijfers slechts 25% van de Sinjoren tegenstemde, genegeerd had, zou die brug er nu hebben gestaan en zou men een verdere afwerking vanuit een luie zetel hebben kunnen doorvoeren. Ik schrijf al enkele jaren dat ik de uiteindelijke Oosterweelverbinding niet meer zal meemaken (ik word volgende maand 77) en daar blijf ik bij.
|