Uitgerekend in de week van het autosalon riskeerden we met een stroomtekort te zitten. Dat is uiteindelijk niet gebeurd, maar het is wel opmerkelijk dat er nog steeds mensen zijn die denken dat we over x-aantal jaren allemaal elektrisch zullen rijden. Als dat nu al het geval had kunnen zijn, zouden we niet ver meer gereden hebben.
Vroegere studies hebben al uitgewezen dat we onze elektriciteitsproductie minstens met vijf zouden moeten vermenigvuldigen als we nog maar de helft van het huidige wagenpark enkel en alleen op elektrische stroom zouden willen laten rijden. De weinigen die nu al elektrische wagens kopen, kopen in de eerste plaats hybride wagens en rijden daarmee meestal op brandstof. De echte reden waarom ze die kopen is dan ook omdat ze bij aankoop zoveel subsidie krijgen (en sommigen om ermee uit te kunnen pakken). De dag dat de overheden de aankoop van die voertuigen niet meer zouden subsidiëren, zullen er heel wat minder van verkocht worden. Dat we eerst maar eens zorgen op te houden met alles en nog wat dat met groene stroom te maken heeft te subsidiëren. Een vergelijking tussen twee nieuwe windparken op de Noordzee – een Belgisch en een Nederlands - heeft zopas nog aangetoond dat eenzelfde molenpark de Belgische de staat 2 miljard(!) euro meer heeft gekost dan dat van onze noorderburen, louter o.w.v. de subsidies. In de toekomst zou dit niet meer gebeuren, zegt nu de betrokken staatssecretaris, maar ondertussen zijn we ook dat geld weer kwijt en zal dat moeten worden terugbetaald door de eindverbruiker: u en ik.
Op welke brandstof we in de toekomst zullen rijden wordt een en/en verhaal. Dat zal zowel elektrisch, op benzine en/of derivaten ervan, maar ook nog steeds op diesel, vooral voor het vrachtvervoer, op aardgas én op waterstof zijn. Dat laatste staat nog in zijn kinderschoenen, maar daarin komt verandering. Liefst dertien multinationals, waarbij zes autobouwers en twee olieproducenten, gaan samenwerken om waterstof te promoten, niet alleen voor de aandrijving van motoren, maar ook voor de opslag. Het overschot aan groene stroom uit wind- en zonne-energie, waar men nu geen blijf mee weet, kan straks worden opgevangen in waterstof, waarin het onbeperkt houdbaar kan blijven, iets wat met bv batterijen niet lukt. Wagens die op waterstof rijden zijn nu nog 10 tot 15% duurder, maar bij een grotere productie en meer mogelijkheden tot opladen (3 minuten voor een middelgrote auto, veel sneller dan een elektrische) zal dat wel veranderen.
Wie leeft, zal zien.
|