Het lijkt erop dat we weer in een soort stakingmodus zijn gearriveerd. De vrachtwagenfabriek van Volvo in Oostakker werd bijna de hele week stilgelegd omdat het personeel niet alleen vond dat de werkdruk te hoog werd, maar ook dat het materiaal verouderd en slecht onderhouden was. Pas na een tussenkomst van het Zweedse hoofdkwartier nam zo’n tweederde van de werknemers genoegen met een vierde voorstel van de directie. Volvo Truck is nog steeds Zweeds, in tegenstelling tot Volvo Cars dat is overgenomen door een Chinese maatschappij. Over die werkdruk wil ik mij niet uitspreken, maar van de anders zo sociale Zweden zijn we toch niet gewend dat die hun zaken laten verloederen. DAF Trucks in Oevel/Westerlo bv kreeg vorig jaar nog een nieuwe lakstraat voor zijn cabinefabriek, met een kostprijs van liefst 100 miljoen euro. En dat van het Amerikaans moederbedrijf Paccar...
Iets heel anders is de staking bij Ahold/Delhaize. Daar zou het ook om de werkdruk gaan (te weinig personeel), maar er wordt alleen gestaakt in Brussel en Wallonië en dat tegen een reorganisatie uit 2014, dus nog vóór de overname van Delhaize door Albert Heijn. De werknemers in de Vlaamse winkels staken niet en kunnen die werkdruk blijkbaar wél aan. Doet denken aan de laatste stakingen bij de cipiers en de spoorwegen, waarbij ook alleen maar gestaakt werd in Francofonië. Het lijkt er wel op dat Franstaligen ook op fysiek vlak tegen minder bestand zijn en dat doet dan weer denken aan dat mopje over de aanleg van die autosnelweg, waar bij het overschrijden van de taalgrens aan de Franstalige kant een bord kwam te staan met ‘Ici on parle le Français’, waarna op eenzelfde bord aan de Vlaamse kant gemeld werd: ‘Hier wordt gewerkt’.
|