Bij het opstellen van de federale taxshift in 2015 werd o.m. een daling voorzien voor de bijdrage die bedrijven aan de Sociale Zekerheid moeten betalen, van 33 naar 25%. Voorwaarde om daarvan te genieten was dat het bedrijf volledig onder de private regeling voor de RSZ valt. Voor bedrijven die daaraan niet voldeden kon er wel een uitzondering worden gemaakt door e.o.a. typisch Belgische aanpassing door te voeren. Die aanpassing werd gemaakt voor de regionale luchthavens van Luik en Charleroi, zelfs voor de zwaar geld verliezende organisatie van het F1 circuit in Francorchamps, die ook vóór de taxshift al genoten van een lastenverlaging. Voor het Vlaams openbaar vervoer van De Lijn blijkt dat niet te kunnen. Daarmee verliest het bedrijf echter 18 miljoen euro per jaar (tot nu toe dus reeds het dubbele) en dreigt ze straks failliet te gaan. Het gevolg van heel dit Belgisch gebeuren is dat De Lijn nu een rechtszaak begint tegen federaal minister De Block, verantwoordelijk voor RSZ en dit met de steun van Vlaams minister Weyts.
Kijk, Open VLD mag dan gewonnen zijn voor een privatisering van het openbaar vervoer, voor een partij die nog altijd belgicistisch denkt moet men dan wel de regels overal gelijk houden, in Wallonië, Brussel én Vlaanderen. Aan de ene kant een lastenverlaging geven en aan de andere kant niet, hoort daarbij niet thuis. Het is altijd hetzelfde in dit landje: als er moet gekregen worden, staan de francofonen op de eerste rij, als er moet betaald worden, moet dat gebeuren door Vlaanderen.
---
En dan nog dit: aan de zuidoostkant van Brussel heeft men bij het inrijden van de stad vanuit Namen een viaduct moeten sluiten wegens gevaar op wegverzakking en/of instorten (het moeten niet altijd de Brusselse tunnels zijn). Daar er een massale verkeeropstopping dreigt, raadt men de autobestuurders aan het openbaar vervoer te nemen en hun wagens te parkeren bij het spoorwegstation van Louvain-la-Neuve waar ze deze week gratis mogen staan om vandaar de trein naar Brussel te nemen. Voor dinsdag, met de aangekondigde ABVV-staking, dreigt dat plan die dag niet te zullen lukken, omdat de vakbond (voorlopig?) weigert de staking zelfs maar plaatselijk op de spoorlijn Namen-Brussel in te trekken. Leve de chaos!
|