De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) heeft op 6 oktober de eerste werken voor de aanleg van de beruchte Oosterweelverbinding gegund aan ‘Rinkoniên’, Antwerps voor wat in de Kempen ‘Rinkaaneen’ heet, wat zoveel betekent als ‘snel na elkaar’. Dat is de naam van een consortium van vier onafhankelijke Belgische en één Nederlandse bouwmaatschappij, die het eerste stuk van de verbinding gaat aanpakken op de Antwerpse Linkeroever. Dat dat nu pas bekend werd, is te wijten aan de termijn van twee weken waarin concurrenten de toewijzing konden betwisten. Dat is niet gebeurd en door het feit dat er ook al een akkoord was tussen de verschillende autoriteiten en drukkingsgroepen is de kans groot dat er na zo’n kwarteeuw discussies allerhande toch iets van in huis gaat komen. Al weet men het nooit met zekerheid in een land zoals het onze waar elke hond met een hoed op naar de Raad van State kan trekken. Dit eerste gedeelte gaat de Vlaamse gemeenschap 386 miljoen euro kosten, waarvan zowat de helft zal nodig zijn voor wegeniswerken en de bijhorende elektromechanica. Het wordt een van de grootste bouwwerven van Europa en zal in totaal 3,25 miljard euro kosten, zonder dan nog de kosten van de overkapping, waarvoor in een eerste fase 1,25 miljard is uitgetrokken.
Eind 2017 wordt de bouwvergunning verwacht en begin 2018 zou Ben Weyts het eerste ‘schupke’, zoals hij dat steeds noemt, kunnen steken. In totaal gaat het om vijf delen, waarvan men hoopt dat het compleet zal zijn afgewerkt tegen 2026. Rekening houdend met de extra verkeershinder die er ongetwijfeld zal zijn, moet dat wel met een grote korrel zout genomen worden, maar dromen mag, zeker voor wat die overkapping betreft.
|