In de laatste jaren is de digitale economie zo snel gegroeid dat het zelfs alle verwachtingen ver overtroffen heeft. Nergens is de impact van e-commerce groter geweest dan in de logistieke sector, die een grote stimulans heeft gekregen om een hele reeks nieuwkomers in alle economische sectoren te zien groeien en er zelfs als gevolg totaal nieuwe bedrijfsmodellen werden bedacht.
Nu deze e-industrie zo succesvol is gegroeid,zijn ook de consumentenverwachtingen gegroeid, zoals het bestellen en aan de deur laten bezorgen met een losse klik op de mobiele telefoon, met verzending na bestellen binnen het uur en het leveren aan de deur binnen een dag. De e-ervaring en de robotisering maken samen onze winkelervaring uiterst soepel en gemakkelijk.
Omdat het aantal online kopen gigantisch is toegenomen, is de dienstverlenende en commerciele sector steeds meer onder druk komen te staan om zich aan de nieuwe wereld aan te passen.
Oude bedrijven en hele economische sectoren moeten nu ook concurreren met deze snelgroeiende e-economie, en doordat de arbeidskosten blijven stijgen en de e-economie zich nu overal doorzet, lijkt de dit e- model nog steeds te veranderen, net omdat de automatisering een gigantische grote impact op alle aspecten van onze maatschappij blijkt te gaan hebben.
Een team, dat bestaat uit robotspecialisten uit het VK, Zweden, Italië en Duitsland, werkt al vier jaar aan een robotiserings project en denkt dat de machines taken kunnen ondersteunen zoals het verpakken, palletiseren en transporteren van goederen. Een ander team werkt aan de automatisering vanaf het bestellen, bestellingsbevestiging , betalingafhandeling en verdere opdracht afwerking binnen het bedrijf. Men denkt dat in een middelgroot bedrijf men van een 15 tal adminstrtieve medewerkers , een 20 tal HR en andere ondersteunende interne en externe medewerkers, slechts nog een 1 of 2 overzieners zal moeten in dienst nemen.
Het team is van mening dat de voorstaande automatisering dmv. robotisering en digitalsering, een waardevolle (goedkopere en efficientere) aanvulling zal zijn op de bedrijfshuishouding, omdat het een eenvoudigere en goedkopere implementatie is, waarvoor geen grote infrastructuurinvesteringen nodig zijn. Bovendien is de robot 'menselijk bewust', en gebruikt hij AI en computervisie om het verkeer van diensten, goederen en mensen in de omgeving te volgen.
Het komt ook steeds vaker voor dat de technologie in producten zelf wordt geplaatst om de gezondheid van de producten binnenin te bewaken. Door de gezondheid van voedsel te bewaken, kunnen logistieke medewerkers hun producten bijvoorbeeld doorverwijzen naar dichtsbijzijnde winkels om ervoor te zorgen dat de houdbaarheid behouden blijft en producten niet onderweg naar de winkel bederven.
Machines maken ook inbreuk op de fysieke handeling van levering zelf. Amazon heeft veel publiciteit in deze sector getrokken met hun delivery drone-pilots, maar het is waarschijnlijk dat de vroege opstart zal worden gemaakt door buggy's zonder stuurprogramma's, zoals geproduceerd door de Estlandse startup Starship Technologies.
Nu e-commerce in die mate groeit, lijkt het onvermijdelijk dat automatisering een steeds grotere rol zal spelen in alle aspecten van de waardeketen, de economie ,onze tewerkstelling en de maatschappij in zijn geheel.
De digitale supertrein raast verder. Het is geen dromen meer uit holywood , maar realiteit. De politiek zit helaas nog steeds op de stoomtrein .
21-12-2017, 12:55
Geschreven door Wilhelmson
|