Vorige week was er het onwaarschijnlijk verhaal van die Waalse treinmachinist die zijn passagierstrein met opzet te traag liet rijden. Over het traject Bergen-Doornik deed hij 13 minuten langer dan voorzien en dezelfde dag op het traject Bergen-Luik zelfs 37 minuten. Dat had niets te maken met de Waalse ‘werklust’. Hij noemde zijn daad de ‘operatie Slak’* en deed het omdat hij zo snel mogelijk elders wou gaan werken. Bij de NMBS was hij verplicht zijn ontslag één jaar op voorhand te melden en dat vond hij teveel. Die regeling stond echter wel in zijn arbeidscontract en was het gevolg van het feit dat de NMBS de treinmachinisten zelf opleidt over een periode van één jaar en die opleiding ook zelf betaalt.
Bij ‘den ijzeren weg’ werken was vroeger zoveel als een vaste job hebben. Voor treinbestuurders is dat feitelijk nog het geval, alleen blijken ze tegenwoordig – o.m. ook door de komende liberalisatie van het Europese spoorwegnet en het tekort aan machinisten – elders veel meer te kunnen verdienen. De Waalse bestuurder, een zekere Cédric Grumiaux, wou gaan werken bij B Logistic Lineas, ook kortweg Lineas genoemd en laat dat nu de nieuwste naam zijn van het vroegere B-Cargo, de voormalige goederenafdeling van dezelfde NMBS, ooit nog opgericht door Etienne Schouppe. Toen die afdeling elk jaar miljoenen verliezen bleef opstapelen werd het eerst omgevormd, zonder veel succes en tenslotte, in 2015, doorverkocht aan de Franse durfkapitalist Argos Soditic. Van B-Cargo dat zelfs bij de vakbonden bekend stond als ‘de grootste kaartclub van België’ zijn ondertussen meer dan de helft van de 5.000 werknemers afgevoerd, die meestal een nieuwe job aangeboden kregen bij de oude werkgever. Van de 1.900 eigen werknemers bij Lineas is de helft gedetacheerd door de NMBS en blijven die nog statutair. Ondertussen is het nieuwe bedrijf, dat geleid wordt door de Vlaming Geert Pauwels, wel klaar voor de nakende Europese liberalisatie van het spoor en is het al meteen een van de grotere spelers ter zake geworden. Om maar te zeggen dat privatisering ook goed kan uitvallen, iets dat trouwens niet bewezen diende te worden. Ook Belgacom en de Post zijn ondertussen geprivatiseerd en doen het beiden meer dan goed.
* Wat er ondertussen met die Grumiaux gebeurd is, weet ik niet, maar de naam die hij aan zijn actie gaf ‘Operatie Slak’ is wel betekenisvol in Wallonië. Namen, de hoofdstad van de Waalse regio, heeft nl als zinnebeeld een slak! Zelfs in het Walenland doen daarover moppen de ronde, zoals die over de laatste oorlog: ‘Et les Namurois prennaient leur mitraillette et faisaient taque … taque … tacque’
|