Na 22 jaar plannen, palaveren en ruziën heeft vorige donderdag eindelijk de eerste spadesteek plaatsgevonden van de Antwerpse Oosterweelverbinding. Alles gebeurde wat in mineur, omdat het in feite nog maar gaat om enkele parkeerplaatsen en uitwegen op de linkeroever, die voor een verlichting van de gegarandeerde verkeerschaos moeten helpen als het echte werk er zal beginnen. Personaliteiten van de stad, de drukkingsgroepen en het Vlaams gewest waren aanwezig en Vlaams minister van o.a. Verkeer Ben Weyts had het deze keer niet over zijn ‘schupke’, waarmee hij vroeger altijd de spade bedoelde. Als alles volgens plan verloopt – wat weinig waarschijnlijk is – zullen de werken duren tot 2025 en is daar, voor zover ik het verstaan heb, nog geen overkapping bij. Die laatste gaat in totaal negen miljard euro kosten, waarvan er nog maar één is vrijgemaakt. Totale geschatte kosten voor de sluiting van de Antwerpse Ring zelf: 4 miljard euro, waarbij nog moet worden afgewacht of ‘Europa’ met de financiering akkoord zal gaan, iets dat ook nog niet zeker is. Vlaanderen wil nl de investeringen in de Oosterweelverbinding uit de begroting houden, iets waarmee men het bij de E.U. niet eens is.
De Oosterweelverbinding is niet alleen belangrijk voor het verkeer dat er door moet, maar ook voor de haven en de bedrijven in en rond de stad. Nieuwe bedrijven aantrekken of bestaande uitbreiden is niet meer van zo zelfsprekend als blijkt dat het steeds moeilijker wordt om er te geraken. Zo is er Umicore, het vroegere Union Minière dat een echt succesverhaal aan het worden is. Het bedrijf is nu vooral actief in de recyclage van elektronisch afval en de productie van materialen voor katalysatoren en lithium-ionbatterijen. Die laatste zijn zo belangrijk geworden sinds de omschakeling op elektrische voertuigen, dat het bedrijf plant twee nieuwe fabrieken te bouwen, één in China, waar het al marktleider is en één in Europa. Het succes van het bedrijf is dermate dat het het geld ervoor – 600 miljoen euro - en zelfs meer ophaalde in amper 2,5 uur. Zelfs de Wall Street Journal had het opgemerkt. Nu heeft de stad Antwerpen Umicore aangeboden zowat de helft van de vroegere gronden van GM/Opel daarvoor ter beschikking te stellen. Een Saoedische firma, die de hele site wou voor ook al een recyclagebedrijf, maar dan van plastic tot grondstoffen voor de Chemie, had eerder afgehaakt. Umicore heeft kennis genomen van het aanbod, maar wil meer zekerheid over de aanwezige geschoolde werkkrachten, de energievoorziening én een goede logistiek, waarbij ook de bereikbaarheid komt kijken. Ze weten bij Umicore waar ze mee bezig zijn, hun hoofdzetel is in het Antwerpse Hoboken…
|