Sinds vrijdagavond 22.00 uur hebben we dan nog eens te maken met een zoveelste weekeindstaking bij de NMBS. Deze keer staakt alleen het ABVV en zou het zijn omdat ze daar niet akkoord gaan met de door de federale regering goedgekeurde lijst van de zware beroepen. Kan zijn, maar zo vinden ze altijd wel iets, de klassieke stok om de hond te slaan.
Toch is de staking van dit weekeinde een precedent, in de zin dat de NMBS voor de eerste keer een minimale dienstverlening garandeert. Dat zou betekenen dat de medewerkers die niét staken en aangegeven hebben dat ze willen komen werken, effectief zullen worden ingezet. Als gevolg daarvan zou in het hele land toch nog één trein op de drie rijden en in Vlaanderen zelfs twee. Het zijn weer de reizigers die naar en door Wallonië rijden die de grootste slachtoffers zullen zijn.
De datum voor de staking was trouwens weer goed gekozen. Niet zómaar een weekeinde, maar het eerste van de grote vakantie en dus ook het eerste van de grote uittocht richting het Zuiden. En voor wie er niet genoeg van krijgt: de OVS, een van de kleinere vakbonden van treinbestuurders, heeft alweer een nieuwe stakingsaanzegging aangekondigd op 10 en 11 juli a.s., dus ook op Vlaanderens feestdag.
Wetende dat deze stakingen helemaal niets zullen uithalen tenzij wat reizigers pesten, kan men zich afvragen wie dat allemaal bedenkt. Het is zuiver politiek, zeker die van dit weekeinde, georganiseerd door de vakbond wiens gelijkgezinde partij in de oppositie zit. Waarom? Daarom! Door de automatisering en digitalisering zullen dergelijke stakingen in de toekomst wel steeds minder belangrijk worden. Op dit ogenblik kan al één op vier werknemers van thuis uit werken en dat aantal zal nog groeien.
---
En dan nog dit: de Audi met Nederlands kenteken die achter het huis van de Lommelse schepen onder een zeil verborgen stond, blijkt wel degelijk gebruikt te zijn voor minstens één plofkraak. Volgens de media zou men in de wagen met inkt besmeurde bankbiljetten gevonden hebben…
|