De Australische groep Marquarie wil na 14 jaar haar belang van 36% in Brussels Airport van de hand doen. Dat is een beetje verrassend, want de luchthaven van Zaventem houdt van elke tien euro die het incasseert, bruto bijna zes euro winst over. Dat verklaart meteen waarom er zoveel gegadigden zijn om die aandelen over te kopen. Eén van de geïnteresseerden blijkt het Vlaams gewest te zijn, via haar investeringsmaatschappij PMV. Mocht dat lukken dan zal er waarschijnlijk nog meer vuurwerk komen tussen het Vlaams en het Brussels gewest, denk maar aan de geluidsnormen. Men zou dan ook kunnen zeggen dat ons gewest er beter vanaf zou blijven, maar dat is niet het geval. Zaventem is, samen met de haven van Antwerpen, de grootste economische motor van dit land en dus zijn geld meer dan waard, ook in de politiek. Het Waals gewest bezit trouwens ook de luchthavens van Charleroi en Luik.
Het Vlaams gewest heeft ook geïnvesteerd in de luchthaven van Deurne, bij Antwerpen. Het is niet meer dan logisch dat een stad met een wereldhaven ook een luchthaven heeft, al was het maar voor de talrijke businessbestemmingen. Toch loopt het daar niet van een leien dakje. Zopas ging VLM, de Vlaamse Luchtvaart Maatschappij er failliet en dit voor de tweede keer (de eerste was in 2016). Opgericht in 1992 door Freddy Van Gaever, werd het geen succes story. Dat lag zeker niet aan Van Gaever, die nog enkele maatschappijen, ook in de transportwereld, heeft opgericht. Hijzelf werd, als overtuigde Vlaming, steeds tegengewerkt door het officiële België en de traditionele partijen – zeker toen hij toetrad tot het Vlaams Blok/Belang – maar ook diverse overnames konden het tij niet keren. Ook nu, na een tweede faillissement, tracht men een herstart te versieren, maar makkelijk zal dat niet gaan.
Alhoewel dat nieuwe faillissement, volgens Marcel Buelens*, luchthavenbaas, geen bedreiging vormt voor de luchthaven van Deurne, zijn Groen en PvdA er als de kippen bij om nog maar eens de sluiting ervan te vragen. Dat nadat men recentelijk er nog zwaar geïnvesteerd heeft door de start- en landingsbanen aan te passen, zodat ze in feite verlengd zijn geworden.
* Buelens is ooit directeur geweest van de luchthaven van Charleroi, maar werd daar buiten gepest omdat hij Vlaming is…
|