Groot nieuws: Thunder Power, een Chinese producent van elektrische auto’s, heeft zich officieel geëngageerd om een fabriek te openen op de voormalige terreinen van Caterpillar bij Charleroi. Daar verloren zo’n 2.300 mensen hun job toen Caterpillar besloot zijn fabriek er te sluiten. De nieuwe fabriek zou alvast voor zo’n 350 een nieuwe banen kunnen zorgen. Hoera! Hoera!,. Maar er zijn wel enkele kanttekeningen bij nodig.
Om een idee te geven van wat China de dag van vandaag betekent: Geely, de Chinese autobouwer die Volvo Car redde van de ondergang, staat in China op de 36ste plaats van de autobouwers**. Waar Thunder Power op die lijst staat, is niet bekend maar alleszins niet vóór Geely. De nieuwe maatschappij is in volle opstart, maar heeft tot nu toe hier nog geen enkele wagen geproduceerd, laat staan verkocht. Ze had al een principeakkoord om een fabriek te bouwen in Catalonië, maar daarvan is niets in huis gekomen. Dat dit misschien wél gaat lukken in Wallonië is, omdat Sogepa, de financiële arm van het Waalse Gewest, er 50 miljoen euro voor over heeft en bereid is dat geld te storten in Thunder Power’s hoofdvennootschap … op de Maagdeneilanden, een van de beruchtste belastingsparadijzen. Het had eens een Vlaams bedrijf of instantie moeten zijn! Eerst was er zelfs sprake van 150 miljoen en dan zou Thunder Power in Charleroi een vijfdeurswagen gebouwd hebben, nu wordt het maar een kleine stadswagen, type Skoda Citigo .
Kortom, er zijn veel vragen bij het hele project, dat veel weg heeft van een niet zo koosjere bedoening. Vergeten we trouwens niet dat Kris Peeters, tot nader order nog steeds minister van Tewerkstelling, al eens zijn handen verbrandde aan een Chinees initiatief in Willebroek, waar Chinezen een bedrijventerrein wilden volbouwen, maar waarvan niets terecht is gekomen. Afgelopen week scheelde het ook niet veel of de Chinese aandeelhouders van het nieuwe Air Belgium hadden een einde gemaakt aan die maatschappij, toen bleek dat de geplande vluchten tussen ook al Charleroi en China geen succes waren. Voorlopig zijn die vluchten ‘opgeschort’…
En, als alles toch zou lukken, is het maar de vraag hoe die Chinezen gaan reageren bij de eerste staking in de nieuwe fabriek. Die komt er zeker, want werken zonder staken is ondenkbaar in Wallonië.
* Een poppenkast serie uit de jaren stilletjes.
** Gegevens uit ‘The new Volvo’ van Bloomsberg Businessweek van 28.05/2108.
|