Wat kan de federale regering nog doen vóór de volgende verkiezingen? Om te beginnen de aankoop van de opvolger van de F16 bevestigen, wat gisteren eigenlijk al gebeurd is, al moet nog e.e.a. definitief worden vastgelegd. Men zou denken: ‘Daar hebben ze dan wel geld voor’, maar zoiets moet genuanceerd worden. De 12,5 miljard euro die het hele project zal kosten, loopt wel over 40 jaar, wat per jaar nog zo’n 300 miljoen betekent. Verder zijn er de nodige compensaties, waarover twijfels kunnen zijn. Daar het echter gaat om dezelfde fabrikant als die van de F16, Lockheed Martin, die op dat gebied met dit land al enkele decennia ervaring heeft, zou dat moeten lukken. Ik herinner me nog dat DAF Special Products in de jaren 1970/1980 de landingsstellen maakte voor alle door Denemarken, Nederland én België aangekochte F16’s. Dat waren wel compensaties voor Nederland, maar er waren er ook hier. In totaal zijn er een dozijn landen, waarvan 7 NAVO-leden, die de F35 al besteld hebben. Sommige zijn zelfs betrokken bij de bouw en de ontwikkeling van het hyper moderne toestel, waarvan er de dag van vandaag reeds 3.000 besteld zijn..
Het meest verrassende in de aankoop door Defensie is trouwens niet die van de F35, maar van Franse pantservoertuigen voor een totaalbedrag van meer dan anderhalf miljard euro. Daarover was voordien, voor zover ik weet, niets verteld. De meest plausibele verklaring hiervoor is een compensatie door onze Nationale Charel gegeven ten voordele van Frankrijk dat naast de verkoop van de Rafale pakte die Macron via een omwegje aan België wou slijten.
|