Het is algemeen geweten dat de Belgfische regering vóór het einde van dit jaar haar begroting aan Europa moet presenteren. Minder bekend is dat ze dan ook haar klimaatdoelstellingen moet doorgeven. Dat was eind vorig jaar al eens gebeurd, maar toen door Europa afgewezen als onvoldoende.
Bij die klimaatvoorstellen zit er ook een hoofdtstuk NMBS bij, de nationale spoorwegmaatschappij die het land nu al elk jaar zo'n drie miljard euro kost. Het spoorwegnet is nog steeds niet helemaal elektrisch en dat werk, plus de aankoop van nieuw rijdend materiaal, zal nog eens extra miljarden euro kosten. CEO Sophie Dutordoir ziet dat niet zitten.
'Er is bij de NMBS geen visie, geen investeringsplan en geen geld', zijn haar woorden. Alle regels rond arbeid, lonen, promoties en tuchtsancties zijn nog steeds gebaseerd op het regime van 1926. Volgens de ex-delicatessenuitbaatster heeft het Spoor voor de volgende 10 jaar nog eens 35 miljard euro nodig. Die moeten dienen voor het volledig afwerken van het gewestelijk net rond Brussel, het zgz GEN, de modernisering en capaciteitsvergroting van verscheidene lijnen en de volledige invoering van het ETCS-veiligheidssysteem tegen 2025. En dat alles in een land dat nu al niet weet hoe zijn staatsschuld te laten zakken.
Het is dan ook zo goed als zeker dat dit land de Europese doelstelling tegen 2030 nooit zal halen. Vergeten we trouwens niet dat de NMBS grotendeels gecontroleerd wordt door de vakbonden, die halsstarrig vasthouden aan hun 36 urenweek en nog een resem 'verworvenheden'. Er rekening mee houdend dat er ook moet onderhandeld worden over een nieuw loonakkoord (dat gebeurt elke drie jaar), zou Sophietje straks nog heimwee kunnen krijgen naar haar delicatessenzaak, want zoals de zaken er in dit land nu bijstaan zal het geld om de NMBS op het goede spoor te krijgen er niet zijn.
|