Het is algemeen geweten dat de Belgfische regering vóór het einde van dit jaar haar begroting aan Europa moet presenteren. Minder bekend is dat ze dan ook haar klimaatdoelstellingen moet doorgeven. Dat was eind vorig jaar al eens gebeurd, maar toen door Europa afgewezen als onvoldoende.
Bij die klimaatvoorstellen zit er ook een hoofdtstuk NMBS bij, de nationale spoorwegmaatschappij die het land nu al elk jaar zo'n drie miljard euro kost. Het spoorwegnet is nog steeds niet helemaal elektrisch en dat werk, plus de aankoop van nieuw rijdend materiaal, zal nog eens extra miljarden euro kosten. CEO Sophie Dutordoir ziet dat niet zitten.
'Er is bij de NMBS geen visie, geen investeringsplan en geen geld', zijn haar woorden. Alle regels rond arbeid, lonen, promoties en tuchtsancties zijn nog steeds gebaseerd op het regime van 1926. Volgens de ex-delicatessenuitbaatster heeft het Spoor voor de volgende 10 jaar nog eens 35 miljard euro nodig. Die moeten dienen voor het volledig afwerken van het gewestelijk net rond Brussel, het zgz GEN, de modernisering en capaciteitsvergroting van verscheidene lijnen en de volledige invoering van het ETCS-veiligheidssysteem tegen 2025. En dat alles in een land dat nu al niet weet hoe zijn staatsschuld te laten zakken.
Het is dan ook zo goed als zeker dat dit land de Europese doelstelling tegen 2030 nooit zal halen. Vergeten we trouwens niet dat de NMBS grotendeels gecontroleerd wordt door de vakbonden, die halsstarrig vasthouden aan hun 36 urenweek en nog een resem 'verworvenheden'. Er rekening mee houdend dat er ook moet onderhandeld worden over een nieuw loonakkoord (dat gebeurt elke drie jaar), zou Sophietje straks nog heimwee kunnen krijgen naar haar delicatessenzaak, want zoals de zaken er in dit land nu bijstaan zal het geld om de NMBS op het goede spoor te krijgen er niet zijn.
Toen in het federela parlement een wisselmeerderheid de goedkeuring van de begroting niet goedkeurde vóór de regering in 'falende' zaken 67 miljoen extra uittrok voor de Zorgsector, schreef ik reeds in mijn blog van 27 oktober ('Shutdown op zijn Belgisch'), dat dit een precedent zou scheppen voor verdere initiatieven en dacht ik in de eerste plaats aan het weer verlagen van de BTW op het elektriciteitsverbruik. Er kwamen inderdaad nieuwe initiatieven, maar dan op ethisch gebied. Open VLD maakt van de impasse gebruik om, samen met Groen en de socialisten, de wetten op de zwangerschapsonderbreking en de euthanasie uit te breiden. Nadat Jean-Jacques De Gucht (zoon van) tijdens de vorige legislatuur al een poging had ondernomen en Gwendolientje het debat heropende over wat zij het 'beëindigen van een voltooid leven' noemde, scheelde het niet veel of de nieuwe wet over abortus was deze week een feit geweest. Vlaams Belang, N-VA en CD&V staken er echter een stokje voor, zodat de hele discussie uitgesteld diende te worden. Geen nood, nog terwijl er over abortus geredetwist werd, diende dezelfde Open VLD een nieuw wetsvoorstel in over het beëindigen van het leven voor dementerenden.
Zelf heb ik het meegemaakt in mijn familie, zowel dementie als Alzheimer en ik denk dat de meesten onder ons wel zo'n geval(len) kennen. Men mag nog zoveel op voorhand daarvoor zien te regelen, hét probleem is dat de beslissing om een leven van een dementerende te doen ophouden nooit meer kan genomen worden door de persoon zelf op het ogenblik dat hij/zij écht dement is. Zo'n discussie is dan ook niets om eens snel tussen de soep en de patatten genomen te worden, zoals Open VLD denkt te doen. Louis Ide (N-VA), zelf dokter als ik me niet vergis, vroeg zich op een tweet af of de Open VLD iedereen rap dood wilde!
In elk geval zal de abortuskwestie eerst helemaal moeten afgewerkt zijn vóór men verder kan met die van de euthanasie. Hiervan een holderdebolder werk maken om er toch maar zeker van te zijn het klaar te hebben vóór er eventueel een nieuwe federale regering zou zijn, is zonder meer beangstigend.
En over het verlagen van de BTW op het elektriciteitsverbruik praat niemand meer...
Het gaat niet meer zo goed met de Europese economie, zelfs niet in gidsland Duitsland. Daar ijveren vakbonden en werkgevers nu voor de oprichting van wat zij het 'Duitslandfonds' noemen. Dat moet in de eerste plaats dienen om de infrastructuur van het land weer in orde te brengen, want die zou te wensen overlaten. Verder wil men af van de 'schwarze Null'-regel die zegt dat er geen begrotingstekorten mogen zijn, iets wat zelfs verankerd is in de Duitse Grondwet.
Het is niet de eerste keer dat de Duitse arbeidsmarkt onder druk komt te staan. In het begin van deze eeuw was dat eveneens het geval en ook toen sloten Duitse vakbonden en werkgevers een akkoord om dat probleem op te lossen. Daar werd toen zelfs bondskanselier Gerhard Schröder bij betrokken, een socialist nota bene. Zie je bij ons al gebeuren dat vakbonden, werkgevers en politiek een akkoord zouden sluiten over een versobering van de arbeidsmarkt?
Of men er nu ook Merkel bij zal betrekken, is twijfelachtig. Merkel is in Duitsland een verhaal dat ten einde loopt. In werkelijkheid is zij heel de tijd van haar bewind eerder een crisismanager geweest, geen vernieuwer. Daar bovenop zal haar uitspraak van 'Wir schaffen das' haar blijven achtervolgen. Vorig jaar trad ze reeds af als voorzitter van haar partij, de CDU en ze heeft te kennen gegeven geen kandidaat meer te zijn voor een volgende legislatuur als kanselier. Haar opvolgster als voorzitter is de in het buitenland weinig bekende Annegret Kramp-Karrenbauer (AKK voor wie de naam te moeilijk vindt!), die er ook in eigen land tot nu toe niet veel van terecht heeft gebracht (ze is tijdelijk ook minister van Defensie, nu de vorige - Ursula von der Leyen - naar Europa vertrokken is).
Of het allemaal zal lukken, is nog koffiedik kijken, maar men wil er in Duitsland tenminste samen iets aan doen. Hier bij ons redeneren de vakbonden, het ABVV op kop, nog altijd in 19-eeuwse termen, waarbij men denkt resultaten te behalen door te staken, terwijl bewezen is dat dat de zaken niet vooruit helpt.
Een poging van een paarsgroene wisselmeerderheid is er woensdag in het federaal parlement niet in geslaagd de mogelijkheid tot zwangerschapsonderbreking van 12 naar 18 weken te brengen. Een combinatie Vlaams Belang, N-VA en CD&V heeft daar (voorlopig?) een stokje voor gestoken. Opvallend bij deze stemming was, dat de vroegere Waalse christenen, die zich nu humanisten noemen, niet meestemden met de vroegere zusterpartij.
---
De Brusselse politie heeft een principeakkoord om een politireglement te maken dat voor alle 19 baronieën hetzelfde zal zijn. Dit kan een eerste stadp zijn om ooit één politiecorps te hebben voor de hele stad, zoals dat in de rest van de wereld gebeurt. Tegen maart 2020 zou alles rond moeten zijn.
---
De Antwerpse politie heeft recentelijk een robotfoto gepubliceerd van de vermoedelijke dader van een boycot in een der kerncentrales van Doel en dit vijf (5!) jaar geleden. Er zouden al enkele tips zijn binnengekomen. De zaak doet denken aan die van de bende van Nijvel, waarover vorig jaar ook nieuwe gegevens bekend werden en om tips werd gevraagd, na 30 jaar a.u.b.! Die tips kwamen er wel, maar brachten ook niets op. Wat wordt het volgende project: de moord op Julius Caesar?
---
En dan nog twee oneliners die ik de lezers niet wil onthouden:
" Visie? Daarvoor moet je naar de oogarts' (Mark Rutte, premier van Nederland).
' Tenslotte is economie een verdeling van de schaarste' (Carsten Brzeski, hoofdeconoom van ING Duitsland).
Wie herinnert zich niet de eerste prioriteit van onze Charel toen hij nog nationaal was: 'Jobs, jobs, jobs!'. Dat blijkt ondertussen een holle slogan te zijn geworden, zoals we zopas nog hebben kunnen meemaken bij De Lijn. Onze regionale busmaatschappij vindt nl niet genoeg nieuwe werknemers. Bij nader toezien, blijkt dat niet eens een uitzondering te zijn, want hetzelfde gebeurt in het onderwijs, in de zorgsector, in de woonzorgcentra. De politie heeft volk te kort en hetzelfde gaat zich voor doen in het leger, waar er niet genoeg vervangers komen voor de militairen die met pensioen gaan.
Ondertussen worden tienduizenden betaald om niet te werken, via vervroegde pensioneringen, loopbaanonfderbrekingen, leeflonen en nog van die stelsels. E.e.a. is het gevolg van de babyboom na WO II die ervoor zorgde dat er tegen het einde van vorige eeuw een teveel was aan werkzoekenden, niet alleen door de aangroei van de jongere bevolking, maar ook doordat steeds meer vrouwen in het arbeidscircuit kwamen. Dat de situatie nu omgekeerd is - steeds minder jongeren en steeds meer gepensioneerden - heeft men stilaan wel ontdekt, maar men doet er niets aan. In tegendeel zelfs, er zijn nog steeds partijen die vinden dat we minder moeten werken en vroeger met pensioen moeten kunnen gaan. Niet de werkgelegenheid, maar het tekort aan arbeidskrachten is nu echter het probleem. Dat de staat ondertussen met een staatsschuld zit die na de Italiaanse de grootste van Europa is, blijkt niemand te verontrusten. Tout va très brien, madame la Marquise!
Zoals ik al in mijn vorige blog veronderstelde, heeft ook de poging van Paul Magnette tot op heden niets opgebracht. Net zoals zijn vier voorgangers is ook hij naar de koning moeten gaan om extra tijd te vragen. Opmerkelijk hierbij is dat hij daarvoor slechts één week heeft gekregen, terwijl twee van de partijen, waarmee hij wil praten, nog voorzittersverkiezingen hebben. De MR op 29 dezer en CD&V op 6 december (Sinterklaasdag), dus na het vertrijken van deze week.
Bij CD&V was er gisteren al een eerste schifting, waarbij tenslotte Joachim Coens en Sammy Mahdi* overbleven. Jammer voor de verslaggeving, maar Kabouter Plop haalde het net niet. Tom van Grieken werd zondag wél herverkozen als voorzeitter van Vlaams Belang, waarbij er geen tegenkandidaat was. Tom maakte van de gelegenheid gebruik om op VTM een lans te breken voor een toekomstige samenwerking met uitgerekend Kabouter Plop. Dit had geen invloed op de CD&V-verkiezing, want zowat alle deelnemers (22.000 a.u.b.) hadden toen reeds gestemd. Mocht de kabouter het gehaald hebben, was die uitnodiging hoogstwaarschijnlijk door zijn tegenstanders tegen hem uitgespeeld. Men kan zich daarbij wel afvragen of ze nodig was...
* In de uitzendingen van onze media wordt de naam 'Mahdi' op zijn Engels uitgesproken ('Mehdi'). Waarvoor dat nodig is mag Joost weten. De man ziet er even on-Engels uit als on-Vlaams.
Even voortborduren op het feit dat dit land geen geld meer teveel heeft om zaken te subsidieren of uitkeringen te verhogen. Volgens de laatste gegevens heeft het Brussels gewest een begrotingstekort van een half miljard euro, Vlaanderen en Wallonië zp'n 350.000 en de Franse Gemeenschap liefst meer dan 700.000. En dan weten dat die Franse Gemeenschap, die de francofogen 'la Fédération Bruxelles Wallonie' noemen, een naam die volgens de Belgische Grondwet niet eens bestaat, feitelijk beter zou worden opogedoekt, net zoals de Senaat en de Provincieraden. Er bestaat geen Nederlandse Gemeenschap, waarom zou er dan een Franse moeten bestaan, die alleen maar geld kost, meer dan het Waalse gewest zelf? De paar bevoegdheden die de regering van de Franse Gemeenschap heeft, kunnen gemakkelijk aan het Waalse gewest worden overgedragen, net zoas dat in Vlaanderen gebeurd is.
Men laat de begrotingen verder ontsporen en niemand blijkt er zich druk om te maken, ook de E.U. niet, al zit de kans erin dat het IMF er zich tenslotte mee zal bemoeien als het nieuwe hoofd van die instelling, Christine Lagarde, in functie zal zijn. Het zou niet eens abnormaal zijn, mocht die straks eisen dat dit land bv miljarden euro zal moeten besparen en het budget ervan voor x-aantal jaren bevroren zal worden. Of dat men de pensioenleeftijd sneller zal verhogen, het minimumpensioen van 1.500 euro dat enkele partijen beloven pas zal kunnen geven aan wie bv tot zijn 70ste werkt, het bruto minimumloon zal moeten verlagen en nog zo van die dingen.
Vandaag gaat informateur nr 5 weer naar de koning. Ik geloof nooit dat die enkele van bovenstaande maatregelen zal nemen. Vraag is maar wat hij wél zal te vertellen hebben.
Zoals ik al verwachtte in mijn blog van 12 dezer, met dezelfde titel, blijft de heisa op de besparingen van de Vlaamse regering voorduren. E.e.a. zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat we nog steeds geen federale regering hebben en misschien er zelfs helemaal geen zullen krijgen. Die regering zal nl nog veel meer moeten besparen dan de Vlaamse, want die heeft misschien wel een tekort van 10 miljard euro t.o.v. de 350 miljoen bij Vlaanderen.
Cultuur is in Vlaanderen in hoofdzaak een zaak van belgicisten en linksen. Er zijn ooit al Vlaamse initiatieven geschrapt, compleet geschrapt zelfs, waartegen weinig of geen protest te horen was, noch op straat noch in de media. Denk maar aan het barokensemble 'La petite Bande' van Sigiswald Kuijken dat, in tegenstelling tot zijn Franstalige benaming, oervlaams is (het bestaat nog, ook zonder subsidies). Een ander voorbeeld is het Antwerpse 'Theater aan de stroom', dat ook haast geruisloos zijn subisdies verspeelde.
In Kasterlee, waar ik woon, hadden we in de jaren 1970/80 een koppel acteurs, die er een boerderij huurden of kochten. Ze bouwden de schuur om tot toneelzaal en nodigden regelmatig een bekende derde acteur uit, waarmee ze dan een stuk opvoerden dat hen niet veel kostte. Daarvoor kregen ze subsidies. Toen die op een gegeven moment toch geschrapt werden, stopten ze meteen met de voorstellingen en verhuisden ze naar Zuid-Frankrijk.
Er zijn nog straffere verhalen van gesubsidieerde kunst. Denk maar aan die mosselpot waarvoor Bert Anciaux een royale prijs betaalde. Of aan die dichteres uit Gent, die een ontwortelde en half vergane boomstam per vrachtwagen naar de biënnale van Venetië liet brengen en zei dat dat kunst was. Of nog te zwijgen over die artiest die ooit een zak aardappelen in een museum midden in een zaal uitkapte en het ook kunst noemde. Voor mij mogen ze zo'n dingen doen, maar niet met de centen van onze belastingbetalers. Een inval of een grap moeten niet meteen kunst zijn.
Vrijdagavond was er het nieuws dat de poetsdienstesector acties wil ondernemen, zelfs staken als het een beloofde 1,1% premie per werknemer niet zou krijgen. Bij mijn weten ging het om een 1,1% loonsverhoging die al was toegezegd op 1 juli ll voor al wie een minimumpensioen verdient, wat neerkomt op ± 18 euro per maand. Voor deze groep de eerste opslag in tien jaar Dat geld blijft voorlopig in de zakken van de werkgevers steken, omdat het akkoord daarover door het ABVV nog steeds niet ondersteund is. Hierdoor worden zo'n 100.000 werknemers getroffen, plus nog eens 88.000 onrechtstreeks via de woonbonus.
Het ABVV blijft de regering in lopende zaken bekampen alsof die nog iets zou betekenen. We hebben dat deze week ook meegemaakt met de staking bij De Lijn. Behalve in Vlaams-Brabant, waar de andere vakbonden meestaakten en er dus wel meer aan de hand zal geweest zijn, staakte in de rest van Vlaanderen alleen het ABVV. Ik begrijp niet wat ze daarmee gaan bereiken, zeker zolang er nog aan de gang zijnde besprekingen lopen voor de vorming van een nieuwe federale regering die daarover belissen moet. Uitgerekend de SP.a kan zo'n willekeurige stakingen missen als kiespijn op een ogenblik waarop ze misschien nog eens de kans krijgt mee te mogen spelen via paarsgroen.
De Lijn begint hoe langer hoe meer te gelijken op de NMBS, met dit verschil dat zowat de helft van de busdiensen wordt uitgevoerd door privébedrijven en er dus de kans bestaat dat die laatsten straks wel een groter stuk van de koek zouden kunnen overnemen. De tijd van Stevaert, Lieten en Co ligt al lang achter de rug.
De beslissing van de Nederlandse overheid om de snelheid overdag (van 05.00 tot 19.00 uur) te beperken op de autosnelwegen, om daarmee de stikstof terug te dringen, lijkt voor kritiek vatbaar, maar is in feite iets dat werkt. Op de VRT kwam een verkeersdeskundige (Ajo Beekman, dacht ik) vertellen dat auto's minder uitstoten als ze tussen 80 en 100 km/uur rijden. Ook dat klopt. Alleen vertelde de brave man er niet bij waarom. Ik heb dat verhaal ooit eens verteld in deze rubriek, n.a.v. een beslissing van toenmalig Vlaams verkeersminister Ben Weyts, die de snelheid op de Vlaamse gewestwegen van 90 op 70 terugbracht, iets waarmee ik het niet eens was. Die beslissing van Weyts en die van de Nederlandse overheid, hoe verschillend ook, hebben iets met elkaar gemeen: de overdrive.
Tegenwoordig hebben al onze auto's een vijfde en soms zelfs een zesde versnelling, die men de 'overdrive' noemt. De andere versnelllingen zijn in werkelijkheid vertragingen. Eens men in die overdrive versnelling zit, draait de motor aan dezelfde snelheid als de versnellingsbak. Men hoeft dan ook maar lichtjes op het gaspedaal te duwen om die snelheid aan te houden en op die manier verbruikt men minder en vervuilt men minder. Dar geldt voor zowel voor wanneer men trager dan wel harder rijdt.
Ik schreef dat artikel over Weyts, omdat men aan 70km/uur niet in overdrive kan schakelen en dus meer verbruikt én vervuild. Als men dat op alle Vlaamse gewestwegen doet, wat nu het geval is, is dat een seieuze extra vervuiling. Hetzelfde gebeurt als men in de laatste versnelling, de overdrive dus, sneller gaat rijden.
In zijn eerste korte persconferentie is informateur Magnette op de nationale feestdag van 11 november komen vertellen dat hij niet veel te vertellen had. Dat hij met tien partijen ging praten wisten we al en daaruit is voorlopig alleen het bericht gekomen dat men voort praat, zelfs met het CdH en Défi (dat men beter ‘Méfi’ zou noemen), alhoewel die twee francofone partijen hoogstens gedoogsteun willen geven vanuit de oppositie. Niets nieuws, want dat gebeurde ook al tijdens de regering Michel, waarbij CdH haar steun in de Waalse regering opzegde en de socialisten naar de oppositie verwees. Iets wat de ex-christelijke partij niets heeft opgebracht, want op 26 mei boerde ze nog wat verder achteruit, wat ze al enkele decennia doet sinds ze scheidde van haar Vlaamse zusterpartij die er nu al bijna even erg aan toe is, maar die tenminste nog durft zeggen christelijk te zijn.
Dat alle partijen bereid zouden zijn de minimumpensioenen op te trekken is feitelijk ook geen nieuws, want dit land heeft zowat de laagste pensioenen van heel Europa. Als daarin verandering komt, kan dat alleen maar zijn door ze op te trekken. Wordt volgende week vervolgd, wanneer de informateur nr 5 waarschijnlijk, zoals zijn vier voorgangers, enkele extra weken respijt zal krijgen van Flup de Laatste. Nihil novi sub sole.
---
En dan nog dit:
Het zou kunnen, maar is niet zeker, dat mijn blog deze week een of meer dagen niet verschijnt. Dat heeft deze keer niets te maken met mijn gezondheid, maar met het feit dat mijn PC nog werkt met een Windows 7 programma en een upgrade moet krijgen naar Windows 10. Windows 7 gaat er vanaf 14 januari 2020 immers uit.
Zoals te verwachten was, is er nogal wat kritiek gekomen op de beslissing van de Vlaamse regering om de subsidies voor cultuur te herzien, wat in de praktijk betekent te verminderen. Dat die kritiek komt van allerlei culturele organisaties, ook die met de klassieke drie man en een paardenkop, is aannemelijk. Minder evident is dat de zeven dwergen, die zich als kandidaat-voorzitter hebben gemeld voor CD&V, nu al unisono kritiek daarop hebben, alhoewel de partij die zij straks willen leiden, mee in de Vlaamse regering zit en dus verondersteld wordt ermee akkoord te gaan. Verantwoordelijkheid opnemen blijkt nog steeds niet de sterkste kant te zijn van de tsjeven. Iets dat trouwens al duidelijk was geworden door het afzeggen van De Crem, Bogaert en Crevitz voor de post van voorzitter. Hetzelfde geldt voor een eventuele deelname aan een paarsgroene of paarsgele federale regering, omdat men niet staat te springen om het PS-programma uit te voeren. Tenzij men liberaal is, natuurlijk. Denk maar aan Verhofstadt’s paarsgroene federale en Declercq’s eveneens paarsgroene coalitie in Gent, die al hun principes over boord gooiden om toch maar de topjob te kunnen krijgen. Er zijn geruchten dat men zo ook Gwendolientje zou kunnen overtuigen om haar partij in een paarsgroene coalitie te loodsen…
---
Volgens politicoloog Bart Maddens lijken de paarsgroene partijen nog te geloven in België, maar durven of kunnen zij hun kiezers niet bewijzen dat dit federale België nog werkt. Ze vrezen nl, m.i. terecht, dat ze in dat geval bij de volgende verkiezingen de 10% niet meer gaan halen en zelfs misschien uitzicht kunnen krijgen op de kiesdrempel.
Het zal sommigen misschien een beetje afgezaagd voorkomen, maar ik kom nog eens terug op Mathias De Clercq en wel op diens bewering dat de regeringen Verhofstadt – zijn politieke mentor – het allemaal zo goed hebben gedaan en men dat best nog wel eens kon overdoen. Voor wie dat gelooft, hierna een beetje Belgische politieke geschiedenis.
Terwijl de politiek en zeker de media zich bijna uitsluitend bezig hielden met de zaak van Brussel-Halle-Vilvoorde (B-H/V), was hét probleem tijdens de laatste regering Martens en die van Dehaene niet B-H/V, maar een nieuwe financieringswet die zich toen reeds opdrong. Zoals gebruikelijk viel die bij de Vlaamse partijen niet in goede aarde. Niemand minder dan Hugo Schiltz, die er met zijn Volksunie had aan meegewerkt, beweerde dat deze wet het einde van België zou betekenen. Om e.e.a. wat af te zwakken werden er toen in die wet enkele remsystemen ingebouwd. Om zijn coalitie bijeen te houden, vond Verhofstadt er niets beter op dan die remmen uit te schakelen. Als compensatie vond zijn minister van Begroting, Vande Lanotte, het zilverfonds uit en kaapte hij enkele pensioenfondsen, zoals dat van de NMBS, die België tot in der eeuwigheid zal moeten afdragen.
Om e.e.a. verteerbaar te maken, kreeg die financieringswet een nieuwe versie bij het tot stand komen van de regering Di Rupo. De nieuwe wet was in het nadeel van Wallonië en daarom werd er o.m. beslist de transfers slechts stapsgewijs af te bouwen van 2024 tot 2035, maar zelfs dat blijkt niet te zullen lukken. Het Waals gewest kijkt aan tegen een tekort van een half miljard euro, dat ze tegen 2024 zou willen wegwerken. Hoe ze dat gaat doen, is koffiedik kijken, want mocht er een nu een paarsgroene federale regering komen die haar kiezers zou geven wat hen beloofd werd*, dan wordt het een financiële ramp. Ondertussen blijkt dat ook de Brusselse regering, met een tekort van 900 miljoen euro, haar schuldplafond wil verhogen en dus nog meer lenen.
Kortom, het wordt een mission impossible en dan hebben we het nog niet gehad over de kosten van de klimaatovergang, het sluiten van de kerncentrales, het opwaarderen van de Sociale Zekerheid en de broodnodige infrastructuurwerken zoals bv het 5G-netwerk. Er zal meer nodig zijn dan e.o.a. Marshall plan van het Waalse type, die al bewezen hebben dat het ‘down under’ niet lukt.
* De PS wil o.a. de pensioenleeftijd weer verlagen, een kortere werkweek met behoud van loon en een ongelimiteerde groei van de Sociale Zekerheid kosten
Het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat informateur Magnette zal trachten een paarsgroene regering te vormen. Mochten de Vlaamse liberalen er niet instappen, is er altijd nog CD&V dat, zoals gewoonlijk, niet weet wat doen en de kat uit de boom kijkt. Daar waar supertsjeef Geens eerst nog gezegd had dat zijn partij alleen zou meestappen in een paarsgele federale regering, heeft hij nu de deur op een kier staan voor het linkse alternatief. CD&V blijft een partij waarop men niet rekenen kan.
Ik denk dat de Vlaamsnationalisten hem best van al nog laten betijen. Ook als Magnette zo’n onding bij elkaar krijgt, zal het voor dit land een ramp worden. Het heeft al een tekort op zijn begroting van 10 tot 12 miljard euro en als de PS zijn kiezers zou geven wat ze beloofd heeft, zullen daar nog enkele miljarden bijkomen. Men spreekt van acht miljard extra, die zullen moeten gerecupereerd worden met nieuwe belastingen. De kans is groot dat het daarna mis loopt en dan staat het koninkrijk België helemaal in zijn hemd.
Duitsland en Nederland zagen meer af van de crisis dan België, maar bij ons gebeurde het herstel op de poef en daar boert men nog steeds mee verder. Terwijl dit land met een miljardenschuld blijft kampen, weten onze buren niet waar ze met hun geld moeten blijven. Zij hebben tijdig gezorgd voor een buffer tegen de vergrijzing, iets waar Dehaene meer dan 20 jaar geleden hier al tevergeefs voor waarschuwde. Ons fiscaal systeem in inefficiënt, op gebied van integratie gebeurde er veel te weinig, zeker voor de steden, de infrastructuur is ondermaats en het openbaar vervoer wordt een lachertje (denk maar aan ‘onze’ Lijn). En dan zouden onze progressieven nog extra geld willen uitgeven voor het klimaat. Allemaal op de poef!
Net als bij de 541 dagen in 2010, blijft het land ook nu schijnbaar normaal draaien. Dat hebben we te danken aan de regionale regeringen die wel blijven werken. Als we er de tijd van de lopende zaken sinds Marrakech bij tellen, zitten we trouwens ook nu reeds aan zo’n 320 dagen. Mocht blijken dat Magnette of wie anders ook niet meer zou slagen dit land een normale federale regering te geven, dan vraag ik me af waarom men de alternatieve stap niet zou zetten, deze waarbij het land België verder beheerd zal worden door de regio’s. Noem het confederalisme of iets anders, als het maar werkt. Het systeem dat we nu hebben gaat van nongoverno naar malgoverno en is federaal niet meer leefbaar.
Ik kom nog even terug op mijn blog van gisteren over Mathias De Clercq, waarin ik schreef dat hij er Mieke van Hecke en haar CD&V bij de gemeentelijke verkiezingen had bijgenomen om zijn aandeel te vergroten. Men zou dat tegenwoordig ‘een Assadje doen’ kunnen noemen, verwijzend naar de Syrische dictator, die de niet moslim godsdiensten ongemoeid liet (maar niet de soennietische moslims). De reden daarvoor had niets te maken met empathie of iets dergelijks, maar gewoon omdat Assad’s sjiïetische Alawietensekte bij het begin van de burgeroorlog slechts zo’n 12% van de Syrische bevolking uitmaakte t.o.v. 65% bij de Soennieten. Daardoor kreeg hij de volgelingen van de andere godsdiensten aan zijn zijde en kon hij zijn aantallen wat opkrikken. Saddam Hoessein ging in Irak daarin nog een stapje verder en benoemde zelfs een christen (Tariq Aziz) tot minister. (Mieke Van Hecke, die men in Gent niet nodig had voor enige meerderheid, kreeg de post van schepen).
---
En nu we toch met Gent bezig zijn: het was al langer een raadsel waarom Guy Verhofstadt – fractieleider in het Europese parlement - had deelgenomen aan de gemeentelijke verkiezingen en nog meer dat hij later de post van Gents gemeenteraadslid aanvaardde. Hij laat zich daar af en toe zien, maar doet er officieel niets mee. Nu blijkt dat zijn zoon Louis (25) uit het niets verkozen werd tot bestuurslid van de Gentse liberalen en dat de jonge man de ambitie zou hebben mee te doen aan de volgende verkiezingen. M.a.w. pa houdt een oogje in het zeil en alvast zijn stoeltje bij de stad klaar voor het geval het op een ander niveau niet zou lukken.
Terwijl Paul Magnette zijn eerste informatiegesprekken is begonnen met zowat alle partijen, behalve degenen die de verkiezingen gewonnen hebben, vindt Mathias De Clercq, de blauwe burgemeester van Gent, het nodig te beklemtonen dat hij gewonnen is voor een paarsgroene federale regering en niét voor een paarsgele. Feitelijk is dat geen verrassing, want in zijn eigen Gent leidt hij een coalitie met socialisten en groenen, waarbij hij er ook CD&V’ster Mieke Van Hecke had bijgenomen om zijn aandeel wat te vergroten. Hij en niet zijn partij had er de meeste voorkeursstemmen gekregen tijdens de gemeentelijke verkiezingen van oktober 2018. Ik heb toen reeds ergens geschreven, dat hij in feite bereid was zijn ziel te verkopen en eender welk linkse programma uit te voeren, als hij maar burgemeester kon worden. Daarmee kopieerde hij wat zijn politieker mentor Verhofstadt hem in 1999 had voorgedaan. Die gaf ook zijn liberale principes op – waarover hij zelfs drie burgermanifesten had geschreven – om niet zijn programma, maar dat van de PS uit te voeren, als hij maar premier kon worden. Waarna hij, samen met Vande Lanotte, toen minister van Begroting, de staatskas plunderde.
Er zal dezer dagen nog heel wat gepalaverd worden over de Belgische staatsschuld en – zeker vanuit linkse hoek – zal de regering Michel daarvan de schuld krijgen, maar dat klopt niet. Als men de regering Michel iets kan aanwrijven, dan is het dat ze niet genoeg gedaan heeft om die staatsschuld af te bouwen, maar de grote schuldige van het creëren van die schuld blijft Verhofstadt met zijn paarsgroene regering.
Voorlopig krijgt De Clercq (kleinzoon van) de Open VLD echter zomaar niet achter zich. Zelfs een belgicist als Alexander De Croo heeft al te kennen gegeven dat paarsgroen voor hem geen optie is en volksvertegenwoordiger Egbert Lachaert, een van de coming men van de partij, kant er zich formeel tegen. Misschien kan De Clercq nog steun vinden bij Sihane El Kaouakibi, die als enige liberale tégen het Vlaams regeerakkoord stemde. De vrouw met de onuitspreekbare achternaam mag dan al geen hoofddoek dragen, de ‘El’ in haar naam duidt aan dat ze al op bedevaart naar Mekka is geweest wat e.e.a. kan verklaren.
Dinsdagavond raakte bekend dat de koning Paul Magnette had aangezocht als informateur, om te proberen een nieuwe federale regering op de been te brengen. Jansen en Janssens hadden definitief afgedaan.
Vanuit Magnette’s PS-standpunt gezien, zou het een paarsgroene* club kunnen worden met de blauwe, rode en groene families, misschien aangevuld met CD&V. Een progressief gezelschap dat allerlei uitkeringen zal verhogen en het geld daarvoor halen waar het zit, zeg maar via belastingen of leningen. Gezien de laagblijvende rente zou dit op papier nog altijd te doen zijn, mocht de Belgische staat geen schuldenlast dragen die rond de 100% van het bbp ligt en de grootste is van de E.U. na die van Frankrijk en Griekenland.
Door een regering te vormen met zeven partijen, blijven er maar drie over om oppositie te voeren. Dat zijn dan wel de N-VA, het Vlaams Belang en de communisten van de PvdA/PTB. Deze nieuwe federale regering zou geen meerderheid hebben in Vlaanderen. Men zal het de francofonen niet kwalijk kunnen nemen dat zij (weer eens) de grote begunstigden zullen zijn en de Vlamingen het (ook weer eens) zullen moeten betalen. Met dank aan Open VLD en CD&V, als die dit spelletje (eveneens weer eens) zullen meespelen tot heil van een land dat, mocht het niet bestaan, nooit meer nog zou uitgevonden worden (dixit The Economist).
Mocht Magnette niet slagen in zijn mission impossible, dan wordt het meer dan tijd dat francofonen en belgicisten in dit land gaan beseffen dat de formule om tot de vorming van een Belgische federale regering te komen, zijn tijd heeft gehad. En als men er niet in zou slagen een andere formule te vinden die wél werkt, men er best mee ophoudt.
* Bij het tot stand komen van de eerste paarsgroene federale regering (die van Verhofstadt in 1999) zei Lowie Lawijt: ‘Het begint met paarsgroen en het zal eindigen met bont en blauw’. Die regering kon nog profiteren van het spaarpotje van Dehaene (6% van de begroting, dat binnen de legislatuur volledig werd opgesoupeerd). Een eventuele tweede uitgave zal moeten beginnen zonder spaarpotje, maar integendeel met een begrotingstekort van zo’n 11 miljard euro...
Tijdens de recente opstootjes van Extinction Rebellion (XR) in Londen werd o.m. de Belgische prinses Esmeralda, een dochter uit het tweede huwelijk van Leopold III met Liliane Baels, daar opgepakt door de plaatselijke politie. Daarbij verklaarde ze volledig achter de burgerlijke ongehoorzaamheid te staan. Voor dergelijke posturen is het eenvoudig de grote klimaatverdediger te zijn. Ze heeft zelf heel haar leven kunnen profiteren van e.o.a. dotatie en waarschijnlijk nooit iets tekort gehad. ‘Après nous le déluge’, om het in haar eigen omgangstaal te zeggen.
Erger wordt het als zo’n standpunten bijgetreden worden door vertegenwoordigers van officiële ngo’s, zoals o.a. een zekere Kumi Naidoo. De naam zegt misschien niets, maar die man is momenteel wel secretaris generaal van Amnesty International. In een interview met De Standaard, verklaarde hij dat er niet alleen de schoolse klimaatbetogingen waren, maar dat ook de straatprotesten in Hongkong, Irak en Ecuador ermee te maken hadden. Dat zijn leugens, want in die laatste landen gaat het niet om het klimaat. In Hongkong zijn de protesten tegen de inmenging van communistisch China in de plaatselijke politiek. In Irak wordt betoogd tegen de corruptie en de tekorten op allerlei gebied, terwijl in Ecuador de protesten te maken hebben met een prijsverhoging op de brandstoffen, feitelijk het tegenovergestelde van wat de ‘klimatisten’ beweren.
Het is een feit dat het op heel wat plaatsen in de wereld momenteel onrustig is. Dergelijke onlusten waren er vroeger ook, maar de mensen kwamen toen niet zo gemakkelijk massaal op straat. Dat dat nu wél gebeurt heeft als voornaamste reden, dat ze daartoe worden aangespoord door de sociale media, terwijl men de officiële media; dikwijls gecontroleerd door de staat of door politieke partijen, niet meer gelooft.
---
En terloops nog dit:
Het voorstel van de Spaanse premier Sanchez om de klimaattop - die was afgezegd in Santiago* de Chile - in Madrid te houden, heeft alles te maken met de nakende Spaanse verkiezingen, de vierde in evenveel jaren, waarmee de socialist Sanchez hoopt een goede beurt te maken. Waar het klimaat allemaal niet goed voor is…
* Er zijn meer steden met de naam Santiago. Dat is Spaans voor ‘Sint Jacob’ (Sant’Iago).
Zoals verwacht, hebben de zgz preformateurs ‘Jansen & Janssen’ er niet veel van terecht gebracht. Flup de laatste trok hun mandaat wel niet meteen in, maar er schoot dan niets anders meer over dan de voorzitters van de twee grootste partijen – Magnette voor de PS en De Wever voor N-VA - aan tafel te krijgen voor een laatste poging. Die werden nog dezelfde avond afzonderlijk ontvangen, waarna Flup eerst dinsdag nog enkele andere voorzitters wou zien alvorens een nieuw besluit te treffen. Er blijven nog twee mogelijkheden om een nieuwe federale regering te vormen: een paarsgele, waarbij het confederalisme aan bod moet komen, waarover Magnette absoluut weigert te praten en een paarsgroene, waarbij de N-VA uit de boot valt en waarvoor er geen meerderheid zal zijn in Vlaanderen.
Mocht er een paarsgroene federale regering komen, dan moet CD&V daaraan mee doen en krijgt men een Vlaamsnationale oppositie. Vooral voor CD&V is dit een mission impossible, waarbij de partij bij een volgende verkiezing wel eens met de kiesdrempel kennis zou maken. Enerzijds/anderzijds zou dan niet meer lukken. En er is meer.
CD&V moet dit najaar nog een nieuwe voorzitter kiezen die de zichzelf tot minister benoemde Beke moet vervangen. Dat zullen we pas weten op 6 december, Sinterklaasdag. Stel eens voor dat Kabouter Plop het zou halen… Open VLD kiest in het voorjaar van 2020 ook een nieuwe(?) voorzitter. Het zou een verschil kunnen maken, mocht de postjespakkerspartij ondertussen in een paarsgroene federale regering zitten, Het gerucht doet al langer de ronde dat de PS bereid zou zijn Gwendolientje het federaal premierschap aan te bieden als ze haar partij zou kunnen overtuigen paarsgroen te steunen. Tenslotte moet ook het francofone MR een vervanger hebben voor de eurosjarel, al zal dat niet zoveel uitmaken.
Als er tenslotte geen nieuwe federale regering uit de bus komt, dan zullen de belgicisten, Flupke op kop, wel verplicht zijn iets anders uit te vinden, zoals bv een ronde tafel met de deelregeringen en dan zitten we terug bij dat confederalisme dat Magnette zo verafschuwt.
In ‘De Afspraak’ op de VRT was er vorige week aandacht voor de nieuwe reeks ‘Kinderen van het verzet’.Een onverbeterlijke Karel De Gucht dacht daarin een stukje geschiedenis te moeten linken aan zijn politieke tegenstanders van vandaag en zei maar eens te kijken naar de stamboom van parlementairen van de N-VA en het VB. In ’t Pallieterke krijgt hij echter stuk op lik van medewerker Johan Daelman, die weet te vertellen dat ook voorouders van zijn partijgenoten Bartje Somers en zelfs ‘Alexandre’ De Croo gecollaboreerd hebben. Dat geldt trouwens eveneens voor een grootvader van Laurette Onkelinx, nog zo’n belgiciste, die beter haar mond zou houden als het over WO II gaat.
Niemand kan echter verantwoordelijk worden gesteld voor de politieke keuzes van zijn ouders of grootouders. En dat geldt voor iedereen, ongeacht de partij waartoe hij behoort, ook voor De Gucht bij wie het niet de eerste keer is dat hij zijn tegenstanders demoniseert. Denk maar hoe hij destijds de VB’ers ‘mestkevers’ noemde.
Er circuleert trouwens een open brief aan De Gucht op het Internet, die ik hieronder integraal weergeef en waar ik het grotendeels mee eens ben. Voor alle duidelijkheid: die brief is niet van mij. Buiten enkele leestekens, heb ik aan het hele verhaal niets veranderd.
---
‘Zou het kunnen, meneer De Gucht, dat de mensen niet racist of fascist zijn, maar dat ze gewoon de politiek van de traditionele partijen beu zijn ?
Het is gemakkelijk als heel rijke man om kritiek te geven op mensen die 30 jaar uw rijkelijk loon betaald hebben via belastingen en het is nog gemakkelijker voor u, als ge dure boekhouders kunt betalen om belastingen te ontlopen, waardoor de belastinglast op de werknemer nog zwaarder weegt en wijngaarden te vergaren samen met uw partijgenoot!
Zou het niet kunnen, dat de mensen het beu zijn om na 45 jaar werk te worden afgescheept met 1.200/1.400 euro pensioen, terwijl jullie rijkelijk aan 5.000/6.000 euro komen en jullie jezelf eerst nog een uitstappremie toe bedelen van 400.000 euro omdat jullie zogezegd niet herkozen zijn, maar jullie nog wel 20 mandaten hebben, sommige à rato van 2.000 euro per jaar?
Zou het nu ook niet mogelijk zijn dat mensen hier met lede ogen moeten aanzien hoe bepaalde culturen hier gepamperd worden en meer krijgen dan eigen mensen, terwijl hun inbreng in sociale kassen nul komma nul is en dan spreek ik niet van asielaanvragen die toegekend zijn, maar van al de rest, nl de economische asielzoekers die denken hier het paradijs te hebben gevonden en nu zelfs niets meer vragen maar gewoon EISEN en dit met medewerking van sommige partijen ?
Zou het niet kunnen dat de mensen na iedere aanslag in de wereld, de witte marsen, de kaarsjes en de minuten stilte beu zijn, zeker omdat ze weten dat jullie niets doen om de mensen te beschermen? En degenen die dat wel willen, worden langs alle kanten tegengewerkt, want is het niet zo, meneer De Gucht, dat de gewone Europeaan over het klimaat/energieplan en het Marrakech akkoord best zo weinig mogelijk weet?
Misschien moet iedereen in uw positie eens in eigen hart kijken, een geweten hebt u waarschijnlijk niet meer, maar als u in de spiegel kijkt, wat ziet u dan?
Ik hoop, meneer De Gucht – en dat geldt niet alleen voor u alleen, maar ook voor Geens, Peeters, Tobback, PS’ers, MR’ers en al die verlichte despoten die de laatste 30 jaar aan de macht waren – dat jullie fier zijn om ons land zo naar de ondergang te hebben geleid!
Nu er eindelijk politiekers zijn, die dit beleid willen rechtzetten, vechten jullie natuurlijk als duivels in een wijwatervat, maar het gaat niet lukken deze keer, zelfs niet met volledige medewerking van VRT, VTM en alle linkse kanalen!