I.v.m. mijn artikel over het Grondwettelijk Hof, waarbij de kandidate van Ecolo tot 4 keer toe de vereiste 2/3 van de stemmen niet haalde, was het voor mij een leuke verrassing dat in het hoofdartikel van de weekeindeditie van De Standaard zo ongeveer hetzelfde stond. Het was geschreven door Bart Brinkman, nu niet gepaald een rechts journalist, die er zich over verheugde dat de democratie gewonnen had.
Ik vind dat in zo’n belangrijk departement dat moet oordelen over het naleven van de Grondwet, ook politici mogen zetelen, maar dan wel mensen die minstens een diploma Rechten hebben. Als men nu al hoort dat de kans groot is dat Ecolo die mevrouw Khatabi wéér zou voorstellen, dan vraag ik me af waarmee men bezig is. Het is toch klaar, dat iemand die vier of meer keren gewraakt wordt en tenslotte toch zou verkozen worden, zich niet meer objectief of neutraal kan opstellen als het zou gaan over links/rechts tegenstellingen. Doet zo’n beetje denken aan de rectorverkiezing aan de UGent, waar men na 7 onbesliste verkiezingsrondjes, tenslotte het reglement veranderde.
---------------
En dan nog dit:
In mijn blog van 13 dezer (‘Het autosalon) had ik het reeds over de vele problemen die eigenaars van elektrische voertuigen zouden kunnen hebben zolang het hele systeem niet op punt zal staan. Daar blijkt er nu nog een bij te komen voor wie regelmatig met een elektrische wagen naar Brussel komt en/of wie er woont en zo’n wagen heeft. Het schijnt nl dat de stad momenteel niet genoeg elektrisch vermogen heeft om op het hele grondgebied op regelmatige afstanden laadpalen te zetten. Dat vermogen verhogen - van 230/240 naar 400 volt - is wel mogelijk, maar zal voor een hele grootstad veel geld én tijd kosten en ook dat zal dus ook nog niet voor morgen zijn.
Datzelfde verhaal geldt in Brussel trouwens ook voor het installeren van het supersnelle G5-netwerk, dat er straks wel zal zijn in de luchthaven van Zaventem, maar niet in de zgz hoofdstad van Europa.
Ondertussen worden de autoconstructeurs door Europa verplicht reeds tegen het einde van dit jaar alleen nog auto’s aan te bieden die een lagere emissie hebben - bij voorkeur elektrische of hybride wagens - anders riskeren ze zware boetes. Door de hoge kosten van de transitie gaan ze er niet veel meer aan overhouden en zullen straks alleen nog goed bemiddelde klanten in staat zijn een nieuwe auto te kopen.
|