De Vlaamse regering wil de aankooppremie op de elektrische wagens afschaffen. Daarvoor had Vivaldi 20 miljoen euro uitgetrokken tot eind 2024, tot bleek dat de aanschafpremie niet volstond voor dit jaar. Finaal wordt dat ± 45 miljoen, meer dan het dubbele dat voorzien was. In Duitsland, waar ook zo iets bestond, stortte de verkoop van elektrische wagens, die meestal verkocht worden als bedrijfswagen, in nadat de premie werd afgeschaft. De reden daarvoor was dat de verkeersbelasting ook daar was vastgesteld op de uitlaat van CO2. Dat wordt nu ‘aangepast’, zodat het aanschaffen van een elektrische wagen niet meer interessant genoeg is.
Daar houdt het niet mee op. De aanschaf van een elektrische wagen kost nog altijd zo’n twee tot drie keer meer dan de klassieke wagen met verbrandingsmotor. Bij de reclame voor die wagens geeft men meestal niet de aankoopprijs, maar zegt men dat de auto zoveel kost per maand (‘exclusief BTW’), en zegt men er niét bij hoeveel maanden men daarna zal moeten afbetalen. Ik noem dat boerenbedrog. Om nog te zwijgen over de kans van een brand als er iets fout loopt met de accu.
|