Het is een feit dat de meeste autoconstructeurs te kampen hebben met een overschot aan capaciteit. Dit betekent dat ze ofwel de productie moeten verlagen, ofwel fabrieken moeten sluiten. Zowel het een als het ander gebeurt tegenwoordig, in Amerika én in Europa. Het geldt voor praktisch alle merken, misschien uitgezonderd BMW en enkele producenten van sportwagens, type Porsche. Mitsubishi heeft zijn productie in het Nederlandse Born al afgeslankt door nog in één ploeg te gaan werken. Daardoor komen heel wat mensen op straat te staan.In Groot-Brittannië gaat men enkele fabrieken helemaal sluiten. In andere landen houdt men nog in beraad wat er gaat gebeuren. In België, meer bepaald in Vlaanderen en Brussel, staan tienduizenden jobs op de helling. Bij Volkswagen in Vorst, al jaren een probleemfabriek o.w.v. dikwijls ongecontroleerde vakbondsacties, kan men voorlopig even adem halen omdat ze een type Polo kan overnemen van een fabriek uit Barcelona, die dan wel dicht zal gaan. Bij Ford in Genk staan ze er beter voor, daar ze meerdere nieuwe types zullen mogen fabriceren. Daar wordt nu zelfs (tijdelijk) personeel bij aangeworven. Normaal gesproken, zit dat er ook in bij General Motors in Antwerpen, alhoewel dat nog niet definitief beslist is. Uitgerekend in dat bedrijf is er nu een staking. Als bedrijfsleiders ergens de pest in hebben, dan is het in stakingen, zeker als men werkt voor een Amerikaanse multinational die geen schrik heeft een fabriek te sluiten of een productie naar een ander werelddeel te verplaatsen. In Antwerpen wordt nu gestaakt omdat twee ABVV-vakbondsmilitanten, de bekende "délégués", door de fabrieksleiding geschorst zijn, nadat ze een spontane staking hadden uitgelokt, waardoor de productieband was komen stil te staan. Délegués zijn heilig in België. Die denken boven de wet te staan. Dat denken trouwens ook de vakbonden, die in dit land sterker staan dan elders in Europa. Als gevolg van het dispuut, werd dan ook tot een plotse staking besloten, die zal duren tot dinsdag a.s. Nu is het toevallig zo dat we voor het verlengde pinksterweekeinde staan en de staking dus nog geen grote schade kan aanrichten In een fabriek met ± 2.000 werknemers is elke verloren dag echter een groot verlies en het is dan maar te hopen, dat er volgende week een compromis gevonden wordt. Want de toekomst van een fabriek riskeren om een tijdelijke schorsing van twee vakbondsmilitanten, is m.i. een roekeloze daad. Heel wat GM-medewerkers zullen dit weekeinde wel het hunne denken van de zaak. Lidgeld betalen aan een vakbond die dan met uw werk en toekomst gaat spelen, er zijn leukere bezigheden.