xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Dat Telenet geen eerlijke maatschappij is, is geweten. Ze maakt grof misbruik van haar feitelijk kabelmonopolie dat ze in Vlaanderen heeft en zorgt ervoor de gelden die de mensen vroeger betaalden aan de staat nu op haar bankrekeningen terecht komen.
Bij ons nam Telenet vorig jaar de kabel over van Electrabel via een de dochtermaatschappij Mixt-ICS. Bij die overname werd het kabel abonnement op slag 25% duurder, zomaar. Het werd nog erger toen in september van datzelfde jaar Telenet liefst acht zenders uit zijn aanbieding schrapte, waaronder BBC World, CNN, Arte, TVE (Spanje) en TCM. Daar wij de eerste drie regelmatig bekijken - Arte voor zijn klassieke muziek, de andere twee voor hun objectieve berichtgeving (geen duiding à la VRT) - waren we verplicht een speciaal modem aan te schaffen om die zenders te kunnen blijven zien. Aanschaf en plaatsing kostten ons zo'n 100 euro, waarbij dan het feit kwam dat in werkelijkheid het analoge aanbod van Telenet nóg eens 20% duurder werd (evenveel abonnementsgeld voor 20% minder keuze). Het imago van Telenet kreeg mede daardoor een flinke klap. Toen de maatschappij in oktober van vorig jaar naar de beurs trok, waren er wel genoeg kandidaat kopers, maar het aandeel zelf flopte al op de eerste dag en zakte later nog meer. Het feit dat het kortelings toch steeg, had niets te maken met positief nieuws over Telenet zelf, maar wel met een overname van een kabelmaatschappij in Nederland waarvoor zoveel betaald werd dat de aandelen van Telenet daardoor ondergewaardeerd leken. Ondertussen maakt Telenet nog steeds geen winst. Nu zou je denken dat een maatschappij die toch een behoorlijke cash flow heeft en zoveel reclame maakt, toch voor een goede service zou zorgen. Wel, we hebben daar gisteren kennis mee gemaakt en dat was niet denderend.
Ergens rond 16.00 uur merkte mijn vrouw dat we geen signaal meer hadden op onze TV. Daar zoiets sporadisch nog wel voorkomt (te wijten aan onweders of wegeniswerken), werd er niet meteen aandacht aan besteed. Toen we rond 17.00 uur echter nog steeds zonder beeld zaten, belde ik de service van Telenet op. Ik kreeg daar te horen, dat mijn buurman zijn Telenet abonnement had opgezegd (die was er waarschijnlijk ook niet tevreden over) en dat men hem had afgesloten. Nu bleek dat daarmee iets verkeerd was gegaan, zodat mijn buurman toch nog een aansluiting bleek te hebben, maar wij niet meer. "Maar", zei de Telenet operator, "geen nood.In de loop van de avond worden jullie weer aangesloten". Rond 20.00 uur was dat nog steeds niet gebeurd en belde ik de Telenet service opnieuw. Een zekere Annick daar bevestigde mij dat men van het probleem op de hoogte was en vroeg mij even aan de lijn te blijven terwijl zij navraag zou doen. Toen ik na een volle tien minuten nog steeds niet hoorde, haakte ik af en belde ik opnieuw. Ik kreeg nu een dame aan de lijn die zei dat haar collega Annick vertrokken was! Nog ander slecht nieuws was, dat we pas de dag daarop zouden gerepareerd worden en niet dezelfde avond zoals eerst beloofd. Ik stuurde Telenet daarop een klacht via e-mail. Op het ogenblik dat ik dit schrijf is het vrijdag 14.22 uur en is de lijn inderdaad hersteld (door een buitenfirma). Op mijn klacht van donderdag heb ik echter geen enkele reactie gekregen. Van service gesproken. Een tijdje geleden belde iemand van Telenet mij om te vragen of ik niet geïnteresseerd was in een digitale TV aansluiting. Ik heb toen neen geantwoord en erbij gezegd dat, áls ik het zou doen, ik het niet zou willen bij Telenet. Ik wil niet nog eens gegijzeld worden door die firma en acht me al gelukkig dat ik mijn Internetaansluiting niet via hen heb lopen, anders had die er ook uit gelegen. Telenet opent je wereld niet, alleen je portefeuille!
|