Het ziet er slecht uit voor VW-Vorst. Zowat driekwart van de werknemers krijgt er zijn C-4 en eigenlijk is er geen enkele garantie dat het bedrijf de weg niet opgaat van Renault Vilvoorde. Er zal de volgende dagen nog veel over geschreven en geageerd worden, maar het is nu al duidelijk dat de kans klein is dat daar nog iets positiefs uit de bus zal komen. Ook Verhofstadt zal daaraan weinig kunnen veranderen. Hij kon destijds het eigen Sabena niet redden, laat staan een fabriek die afhangt van een buitenlandse multinational. Waar men zich bij ons vooral kwaad over maakt, is het feit dat de fabriek in Vorst in feite wordt opgeofferd voor die van het eigen, Duitse thuisland. "Eigen volk eerst" is ook daar het motief als het er op aankomt de eigen werkgelegenheid te redden. Het is trouwens niet de eerste keer dat dit gebeurt. Renault Vilvoorde kreeg ook de voorrang op de Franse Renault fabrieken. Verder was er enkele jaren geleden de winkelketen Marks en Spencer, die al zijn vestigingen sloot in heel Europa om zijn Britse winkels te kunnen laten overleven. Dat was toen ook allemaal eigen volk eerst en dat waren Fransen en Britten, geen Duitsers. Alleen bij ons schijnt er in de eerste plaats multicultureel te moeten worden gedacht, waarbij men vergeet dat België zelf geen grote bedrijven meer heeft met filialen in het buitenland. In de marge van de ramp in Vorst nog dit: - De VW-fabriek in Vorst was al jaren het haantje de voorste als het om stakingen ging. Er is ooit gestaakt geworden voor zaken waarmee het bedrijf zelf niets te maken had, denk maar aan de stakingen tegen het generatiepact. - In de Duitse VW-vestigingen zal men bijna zes uur per week langer moeten werken voor hetzelfde loon. Dat betekent echter dat men nu in totaal 35 uur zal moeten werken, hetgeen nog altijd niet zoveel is. In heel wat Europese landen is er nog een 40-urenweek, in Groot-Brittannië zelfs 44. Door minder uren te werken hadden meer jongeren een baan moeten krijgen, maar ook daarvan is nooit veel in huis gekomen. Interessant om weten daarbij is het feit dat ook Ségolène Royal, de socialistische kandidate voor het Franse presidentschap de huidige Franse 35-urenweek wil aanpassen (naar boven toe). --- Uitgerekend in deze nog maar eens benarde tijden voor onze automobielindustrie, slaagt die andere Vorst, Albert II, erin om een compleet verkeerd signaal te geven. Hij heeft nl beslist om zijn limousines te gaan vervangen door peperdure SUV-voertuigen ( zeg maar, luxe terreinwagens) van de Mercedes S-klasse. Vervuilende en veel verbruikende voertuigen, eigenlijk bestemd voor de Amerikaanse markt, die 50.000 euro per stuk kosten en waarvan Albert er liefst tien zou besteld hebben. Ten eerste zijn dat ook wagens uit het Duitsland dat ons in de steek laat en ten tweede heeft Mercedes in ons land geen enkele productie eenheid. Het moet niet altijd de "Fieliep" zijn die stommiteiten begaat...
Reacties op bericht (2)
22-11-2006
V.... en Vaderland
Als de beslissingen betreffende Europa enkel worden genomen door een stelletje onbetrouwbaren zonder de bevolking te raadplegen, wetende dat die bevolking het huidige Europa genadeloos afschieten, zal dat Europa geen goed vooruitzicht beschoren zijn. Er zal steeds meer weerstand ontstaan omdat de bevolking dingen opgedrongen worden die ze helemaal niet willen. Die 'dingen' zijn wel overduidelijk gezien de toestanden in Europa.
22-11-2006, 20:10
Geschreven door Jean
Vorst en ...
Het wordt eerlijk gezegd meer en meer duidelijk dat het verenigd EUROPA eigenlijk weinig betekent, noch op wereldvlak, noch in Europa zelf. De drie "grote landen", Duitsland, Frankrijk en Engeland, doen er alles aan om de Europese eenheid te boycotten. Hun gedragingen en uitspraken zijn duidelijk anti-Europa! Zouden ze de boel niet beter opblazen?