In Parijs loopt op dit ogenblik een proces tegen het satirische blad Charlie Hebdo, omdat het de beruchte Mohammed cartoons had overgenomen van het Deense blad dat daarmee begonnen was. Het proces wordt ingespannen door drie moslimverenigingen en het blad wordt gesteund door al wie in Frankrijk bekommerd is om de vrije meningsuiting, tot presidentskandidaat Sarkozy toe. Ook bij ons zijn er mensen die aanstoot nemen aan cartoons. In het Laatste Nieuws verschenen al enkele jaren de spotprenten van cartoonist Meynen, die bijna elke dag Verhofstadt op de korrel nam en goeroe Slangen uitbeeldde als een echte slang. Welnu, sinds enkele weken zijn die cartoons verdwenen. In het vooruitzicht van de verkiezingen heeft de VLD, wier campagne geleid wordt door die Slangen, geoordeeld dat er met hem en Verhofstadt niet meer mag gelachen worden. Slangen is dan ook een achtenswaardig man die dank zij een "verjaring" ontsnapt is aan een veroordeling wegens actieve corruptie, schriftvervalsing en misbruik van vertrouwen... De campagne van de VLD, of hoe die partij zondag ook zal heten, begint trouwens stilletjesaan op paniekvoetbal te gelijken. Zo heeft het campagneteam beslist dat de huidige VLD-parlementsleden alleen als effectieven op de verkieslijsten zullen komen te staan. Velen van hen, bijna uitsluitend mannen, hadden hun postje gekregen als opvolger als gevolg van het weinig democratische systeem dat op alle lijsten dezelfde politici staan die, na verkozen te zijn, hun mandaat niet opnamen. De opvolgers op de lijsten van 10 juni zouden allemaal nieuwelingen zijn (volgens Derk-Jan Eppink "nieuwe maîtresses" of "onderleggertjes"!). Door het feit dat er ook besloten is tot "rits"lijsten waarbij afwisselend een man en een vrouw op de lijsten zullen komen, wordt de kans tot herkozen te worden voor de huidige mannelijke opvolgers wel erg klein, zeker als men er van uit kan gaan dat de partij achteruit zal gaan. Het zijn trouwens niet alleen de opvolgers die haartjepluk doen. Voor de eerste plaats op de kamerlijst is er een krachtmeting Decroo-De Gucht aan de gang. Degene die verliest zal dan pas op de derde plaats komen te staan in Oost-Vlaanderen, geen echt drama, wel een beschadiging van het grote ego van beide kemphanen. Het wordt dus nog spannend bij de SP.a-blauw of hoe de partij straks ook moge heten. Die naamverwisseling, vier maanden vóór de verkiezingen is trouwens al even dom. Deze vaststelling komt niet van mij, maar van Wim Schamp, campagneleider (als ik me niet vergis) van Dedecker en collega P.R.-man van Slangen, die hij dus genoegzaam zal kennen. Van een slangenkuil gesproken!
Reacties op bericht (1)
09-02-2007
De Slangenkuil van de VLD
"De grootste stropers worden de beste boswachters!" En daarom heeft Verhofstadt ooit de reclamemaker Noël Slangen als "strategische manager" op de loonlijst van de VLD gezet. Deze "communicatie-adviseur" van Verhofstadt tracht momenteel alle kritische geluiden over de premier en de partij te smoren. Vandaar dat er met Verhofstadt niet meer mag gelachen worden! Zoiets heet in de marketing "een miststrategie"! Dit postmodern fascisme zal de volgende weken en maanden de grootste uitdaging worden voor de kritische journalisten. En de VLD-bombarie gaat maar verder: zo dadelijk, in het tweede weekend van februari, strijkt de VLD-kermis op de Heizel neer voor een heus symposium rond het gedachtegoed van de grote roerganger. Tot juni moet dat duren: het moment dat zij met z'n allen Guy Verhofstadt als een Caesar zullen plebisciteren! Dat is althans het utopistische scenario voor de VLD... Het is al duidelijk dat de campagne van de VLD begint op paniekvoetbal te gelijken. Zeker nu de CD&V en Yves Leterme nog niet in hun kaarten laten kijken. Wanneer wij Verhofstadt tegenwoordig horen en zien in het parlement of op T.V. dan lijkt hij meer op een briesend op hol geslagen paard, dat op een of andere manier dringend tot staan moet gebracht worden. Slangen heeft hem er immer van overtuigd dat politiek een zaak van "marketing" is en niet van ideeën! Van toen af ging het met blauw alleen maar bergaf. Nu de VLD op een historisch dieptepunt is beland, doet onze reclameman terug zijn intrede om het puin op te ruimen dat hij zelf mee heeft veroorzaakt. En dat het " orakel van Brakel" maar goed oppast of De Gucht wipt hem ook nog uit de partij! Voor een postje is die voor alles in staat...