Uit het debat in het Vlaams parlement over Lietens uitgelekte e-mail en het misbaar dat daarover gemaakt werd, is gebleken dat de Vlaamse deelregering niet weinig geld uitgeeft om zichzelf en haar programma's te promoten. Alleen al het VIA project heeft 5 miljoen euro gekost aan lanceringspromoties en daar komt nog elk jaar een half miljoen bij. Dat geld gaat naar zgz "externe partners": advocaten, studie en adviesbureaus. Dat gebeurt trouwens niet alleen bij het VIA project, dat toch nog iets alles omvattend is (of zou moeten zijn). De inhaalbeweging in de scholenbouw, die werd opgezet via een publiek-private samenwerking, heeft ook al twee en een half miljoen gekost aan promotie of wat ervoor moet doorgaan. In dat geval gingen die centen naar het advocatenkantoor Stibbe voor de juridische ondersteuning, PricewaterhouseCoopers voor het financieel advies en het adviesbureau AT Osborne voor de technische "input", zoals men dat tegenwoordig noemt. En wie denkt dat dit uitzonderingen zouden zijn, wil ik even verwijzen naar de miljoenen die destijds al werden geschonken aan het reclame en adviesbureau van Noël Slangen, (ex?) vriendje van Verhofstadt en zijn blauwe clan, die toen vragende partij waren in het Lange Wapperproject van de BAM. In dat geval kan men rustig spreken van verloren geld, daar men er later vanaf gestapt is en er waarschijnlijk weer "externe partners" zullen moeten gezocht worden voor het nieuwe multi-tunnel project. Telkens men leest dat e.o.a. minister een "studie gaat bestellen", kan men er op aan dat dergelijke transacties zullen plaats vinden. Dat dit ook op federaal vlak gebeurt, is geen excuus. Wij gingen toch proberen dat we zelf doen beter te gaan doen? --- In de marge van bovenstaande nog dit. Dat kabouter Peumans Lieten bijsprong in haar kritiek op het "zwakke merk" dat VIA zou zijn, heeft ook een achtergrond. Lietens was vroeger hoofd van De Lijn en Peumans was er directeur marketing... Zoals ik al zei in mijn vorige blog: "Limburg allein"!
|