In mijn blog van 9 dezer schreef ik al, dat er - volgens mij - van heel die mobiliteit van Antwerpen niet veel in huis zal komen. Dit als gevolg van het stopzetten van de bouw van de tramverbinding tussen de stad en Wijnegem, een verbinding die deel uit maakt van het zgn 'masterplan', dat - volgens de overheid - in zijn geheel dient uitgevoerd te worden, wil het enig succes hebben om het dichtslibben van de wegen in en rond de Scheldestad te voorkomen. Ik krijg daarin gelijk door niets minder dan het Rekenhof, dat in zijn jaarverslag eveneens brandhout maakt van het hele Oosterweelproject. Acht maanden na het fameuze akkoord waarbij men afstapte van het Lange Wapperproject, is er altijd nog geen duidelijkheid over het belangrijkste punt van de hele zaak: de financiering van het nieuwe plan. De zaak ligt zo goed als stil en dat het masterplan tegen 2020 volledig zou zijn uitgewerkt, kan nu al als een fabeltje gecatalogeerd worden. Een stad die er prat op gaat dat ze een rechtstreekse spoorverbinding heeft met China, over een traject van zo'n 12.000 kilometers, kan op eigen grondgebied geen tramlijn van een paar kilometer gelegd krijgen. Ook het broodnodige nieuwe milieueffectenrapport, dat er moet komen voor alle wijzigingen die aan het Lange Wapperproject zijn aangebracht, is er nog steeds niet. Tenslotte nog dit: het Rekenhof vraagt zich ook af, hoe De Lijn die voorlopig geschorste tramlijn denkt uit te baten, mocht ze al klaar zijn tegen 2012. De levering van de nieuwe trams voor die lijn is nl pas voorzien in 2014...
|