ALONSO RIJDT DE NIEUWE MC LAREN-HONDA OP 1 FEBRUARI IN JEREZ
Tweevoudig wereldkampioen, de Spanjaard Fernando Alonso krijgt de eer om als eerste de nieuwe Hondamotor te rijden. Dat zal gebeuren op 1 februari a.s. op het circuit van Jerez-de-la-Frontera. 's Anderendaags neemt Jenson Button de taak over, vervolgens weer Alonso en Button sluit de eerste testsessie af. Op 15 maart 2015 vangt het WK Formule 1 aan in het Australische Melbourne in het Albert Park. De gemoederen raken stilaan verhit want - zoals gewoonlijk - heeft niemand klaar zicht op het verloop naar het 65ste Wereldkampioenschap Autorijden.
Pirelli is opnieuw de bandenleverancier. Vorig jaar dat de Italiaanse bandenreus veel kritiek op de constructie en sommige piloten verweten de rubberleverancier dat het hun zege's heeft gekost. Pirelli beweert dat alle kinderziekten van de banden verdwenen zijn en dat ze zelfs 2 à 3 seconden sneller zijn dan vorig jaar. Dat zou willen zeggen dat de rondetijden in de buurt zullen komen van de auto's die in 2013 met V8 atmosferische reden.
Of dat het mindere lawaai zal doen vergeten, is zeer de vraag. Anderzijds gaan er organsiatorische stemmen op dat het lagere geluidsniveau van de V6 Turbomotoren meer publiek zou lokken. Veel meer ouders nemen hun kinderen nu mee naar de races omdat ze minder bloot staan aan mogelijke gehoorschade. Zo zie je maar dat iedere medaille zijn keerzijde heeft.(Walter Rombauts)
HONDA HAALT ZIJN SLAG THUIS BIJ FIA VOOR MOTORONTWIKKELING
De kleine toegevingen die het Honda-management heeft moeten doen aan de FIA-commissie wegen niet op tegen de vrijheid om de nieuwe V6 Turbo-motor tijdens het seizoen verder te ontwikkelen. Op die manier komt Mc Laren-Honda op gelijke voet te staan met de drie andere motorleveranciers, Mercedes, Ferrari en Renault. Dus op 15 maart als de GP van Australië in het Albert Park in Melbourne het 65ste WK F1 inluidt, vertrekt Mc Laren in complete gelijkwaardigheid voor een seizoen van 20 races. Nu een favoriet voorop zetten is onmogelijk. Mercedes zou voor de hand liggen, vermits Renault nog steeds kampt met het zoeken naar puur vermogen en Ferrari "hopeloos" achterligt op het geplande ontwikkelingsschema voor de renwagen van 2015.
Is Mercedes logischerwijze de uitdager en titelverdediger voor 2015 met Lewis Hamilton en Nico Rosberg, dan is de komst van Honda na zes jaar afwezigheid, natuurlijk opvallend. Mc Laren en Honda hebben altijd een nauwe band gehad. Dat tweevoudig wereldkampioen, de Spanjaard Fernando Alonso is binnengehaald naast Jenson Button is dan ook een niet te versmaden "detail". Toen Alonso zich losweekte van Ferrari keek hij verder in de toekomst.
Naast de F1 met Porsche de "24 Uren van Le Mans 2015" rijden op 13 en 14 juni 2015 stond op zijn verlanglijstje. Maar Honda stak daar in de vorige dagen een stokje voor. Het Japanse supermerk wil niet het risico nemen dat hun voornaamste pion enige onwelvalligheid zou overkomen en wil hem maximaal in de F1-context. De investering van Honda in Mc Laren is dan ook groot, terwijl een echte grote overkoepelende sponsor voorlopig uitblijft. Naar verluidt kan Mc Laren ook zonder een reclamegigant het seizoen ronden.(Walter Rombauts)
Op 1 augustus 1976 overkwam de Oostenrijker Niki Lauda zijn verschrikkelijk ongeval op de Nürburgring. In Bergwerk ging hij door een losgekomen wiel van de baan en de Ferrari vloog in brand. Lauda werd met weerzinwekkende brandwonden afgevoerd naar het ziekenhuis in Bonn. Daarop besloot de Internationale Automobiel Federatie (FIA) de Nürburgring van de kalender te schrappen en de race in Hockenheim te laten doorgaan. Er werd een nieuwe moderne Nürburgring aangelegd en een tijd werd de GP van Duitsland alternatief in Hockenheim en in Nürburg gereden. Maar de nieuwe "Ring" had niet het uitdagende van de "oude" waarop Nuvolari's, Fangio's, Stewart's hadden getriomfeerd. Hockenheim bleek met zijn 160.000 zitplaatsen in de "Motodrom" attractiever en nadat de "Ostkurve" minder scherp, minder gevaarlijk, was gemaakt bleek het een circuit om van te snoepen.
Voordien was Hockenheim zeker niet ongevaarlijk. De Schot Jim Clark liet er in duistere omstandigheden in een nietszeggende F2-race het leven, de Fransman Patrick Depailler verongelukte in zijn Tyrrell in de "Ostkurve", de in een bootrace verongelukte andere Fransman Didier Pironi werd in zijn Ferrari in de bocht voor de aankomstlijn eens enkele meters hoog en ver door de lucht gekatapulteerd toen hij op een achterwiel van een voorligger reed. Kortom, Hockenheim heeft anekdotes genoeg geleverd om zich in het archief "historisch" te laten plaatsen.
Het management van de Nürbürgring - geleid door ene Schumacher, neen, niet dié, heeft de FIA ingelicht dat het alterneren met Hockenheim enige zuurstof zou brengen in een lege organisatiekas. Zelfs nog voor 2015...Het vond enig gehoor maar de Formule 1 Paus Bernie Ecclestone heeft snel ingegrepen..."Daar komt geen mens naar kijken", krijste Bernie (84) en bevestigde prompt dat Hockenheim de GP van Duitsland zou ontvangen.19 juli 2015. Als Bernie daar op staat, zal dat wellicht zo zijn.(Walter Rombauts-still alive)
FERRARI GELUKKIG MET OPGESCHORTE MOTORBEVRIEZING WEGENS ACHTERSTAND
Vandaag is de persdag van het Salon van Brussel doorgegaan en hebben de enkele beroepsjournalisten, omringd door honderden profiteurs, de relatieve nieuwigheden binnen de auto-industrie kunnen ontdekken. Positiefste nieuws kwam wellicht van Audi die in Vorst bij ons in wat men België noemt fors verder investeert. De verhoopte elektrische wagen was alleen in dromenland waar te nemen. In feite heeft de wereld de stekker uit de vooruitgangstroom getrokken, de wereld verkeert opnieuw in duistere middeleeuwen...
Dat gevoel leeft ook in Detroit waar de North American International Auto Show zogoed als gelijktijdig met ons Brusselse familie- en verkoopssalon doorgaat. In het verloederde Detroit, meer bepaald in de Cobo-hall, waar vroeger Joe Louis grootse bokssuccessen oogstte, tiert het van grote namen uit de autoindustrie. In Detroit is altijd iets meer. Aan mooie, leuke dames, als aan nieuwere dingen. Alleen maar naar Sbarro gaan is hartverwarmend. Maar even prettig is het Sergio Marchionne, Grote FiatBaas op zijn persconferentie te beluisteren. Vooral goed tussen de regels luisteren.
Zo blijkt dat Ferrari - Fiatonderdeel - in schema dramatisch achterop hinkt met het ontwikkelen van de nieuwe bolide voor dit 65ste jaar Wereldkampioenschap F1. Alvast een mooie cadeau voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Marchionne gaf de aero- én motorachterstand in het ontwikkelingschema toe op het "Automotive News World Congress". De knappe manager is erg aan Amerika gelinkt omdat hij ook het eeuwig hinkende Chrysler met zich mag slepen. Jongens, neen, Heren die het zoveelste "drama" binnen Ferrari weer recht op de startgrid op 15 maart in Melbourne moeten zetten zijn James Allison die technisch de boel moet smeren, en een nieuw soort tovenaar Maurizio Arrivabene.
De jongens die met de rode, net geen zeepkisten, hun bankrekeningen en palmaressen moeten (in-)vullen zijn dus die knul van een Vettel en de onverschillige Fin Kimi Räikkönen. Die kent "draaamaaa" bij Ferrari als geen ander. Die fluistert Marchionne in het oor dat hij zich gelukkig mag prijzen dat de FIA vergeten was in het reglement 2015 een homologatie-deadline in te schrijven. Waardoor die afsluiting van verdere motorontwikkeling, "het bevriezen ervan" genoemd later zal komen dan de vooropgestelde 28ste februari.
Dus krijgt James Allison nog wat tijd om links en rechts nog wat bij te vijlen aan de Ferrari die op 30 januari a.s. aan de pers wordt voorgesteld. BigBoss Marchionne piepte zowaar even eerlijk en wuifde wat lof naar Luca di Montezemolo die hij ontsloeg. "Luca heeft 23 jaar lang veel gedaan voor Ferrari...". Hij had niet de moed te zeggen dat de jurist,playboy en geniale pr-man letterlijk de tien geboden van Enzo Ferrari kreeg overgedragen. Fiat is in hypocrisie niets veranderd. Gelukkig rijden er meer zulke merken in de autowereld. Niet allen kunnen ze een Ster zijn.(Walter Rombauts-still alive)
Het "Belgian Racing Car Championship" belooft in 2015 een duel te worden tussen Ferrari en Porsche. In moeilijke tijden als deze belooft het niettemin een spannende en spectaculaire bedoening te worden. De drijvende kracht hierachter is natuurlijk weer promotor Kronos.(wr)
HONDA WIL EEN GELIJKWAARDIGE COMPETITIE IN F1 2015
Het is nog geen heibel, maar Honda's bazen hebben toch al een speciale vergadering bij de FIA doorgemaakt. Honda komt na zes jaar afwezigheid opnieuw in het WK Formule 1 als motorleverancier van Mc Laren. Dat betekent dat het geniale Japanse bedrijf eigenlijk met een lichte handicap tegenover Ferrari, Renault en Mercedes aan een wereldkampioenschap begint. Zoals de motorevolutie op 28 februari is, zo zal ze "bevrozen" worden tot de volgende winter. De constructeurs die in 2014 voor het eerst de nieuwe V6 Turbo's met energierecuperatie hebben gebruikt, mochten beschikken over vijf exemplaren voor het hele seizoen. Voor 2015 moeten de teams het met vier motoren stellen. De FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) gaat ervan uit dat de "kinderziektes" na een seizoen zijn verdwenen, de krachtbronnen minder broos zullen zijn en dus moeten 20 races met een motor minder worden gedaan.
"Debutant" Honda moet het dus ook met vier motoren doen. Terwijl deze nieuwe krachtbron nog alle mazelen kan vertonen die van een nieuwe motor kunnen worden verwacht. Honda verzoekt bijgevolg dat de FIA hen volgens dezelfde regels zou behandelen. Een eerste jaar sowiezo vijf motoren. Nu is er een oneerlijke handeling t.a.v. de concurrentie waarvan de ingenieurs al twintig races hebben mogen wakker liggen...Zeker bij Ferrari en Renault. Red Bull is er het hart van in. Van die ondermaatse Renaultmotoren. Bij Ferrari is het steigerend paard gaan liggen en zijn jockey - Fernando Alonso - is naar Mc Laren gegaan. Sebastien Vettel heeft de opdracht dat rode paard weer recht te krijgen en het de sporen te geven. In die mate dat opnieuw overwinningen worden behaald. Ploegmaat Kimi Raïkkönen - wereldkampioen 2007 met de Scuderia - ziet het allemaal lakoniek aan. Hij kent de diepgang van het woord "drama" in de historische Italiaanse renstal.
Nog voor de voorseizoentrainingen aanvangen, begin februari, zal een beslissing van de FIA Honda tevreden moeten stemmen. Over de motorentoleranties, ingenieurs werken altijd op het randje van het reglementaire, zal in de komende dagen ook meer bekend geraken. Voor Honda telt maar één ding: op gelijke voet worden behandeld zodat een GP volgens de hoogste fairplaygraad wordt gereden.(Walter Rombauts/Foto:Honda)
VOOR EERSTE TRAININGEN IN FEBRUARI STELLEN TEAMS HUN NIEUWE AUTO'S VOOR
Mc Laren-Honda, Ferrari, Mercedes, Red Bull en alle anderen stellen de laatste week van januari 2015 hun "nieuwe" auto's voor. Buiten kleine maar aerodynamisch oh zo belangrijke wijzigingen blijft de globale cocktail dezelfde als vorig jaar. Toen beleefde de Formule 1 de komst van een V6 turbomotor met een "ERS" Energy Recovery System dat elektriciteit opslaat bij vertragingen. Tot 160 pk die op wens van de piloot weer kunnen afgeroepen worden bij - bijvoorbeeld - een flitsend inhaalmaneuver. In zijn geheel verandert er niets, maar de komst van Honda bij Mc Laren maakt het veld toch zenuwachtig. Honda is excentriek uniek. De technische klasse van het merk kan alleen een vergelijking doorstaan met...Mercedes. Wereldkampioen Lewis Hamilton houdt terdege rekening met die Honda-krachtbron...
Niemand is echt gelukkig met de modernste Formule 1. Bernie Ecclestone opperde al om een motorwijziging door te voeren, Eric Boullier, harlekijn van de echte baas Ron Dennis, verzucht een "ontvriezing" van de te strikte reglementen die technische vindingrijkheid obstakels voor de computerpen gooit. Bij Ferrari denkt men er net hetzelfde over. Als alle teams hun bolides onder het oog van de wereld hebben gebracht, beginnen in februari voorseizoentrainingen. Eén grote warboel omdat niemand precies weet wie met wat experimenteert. Op 15 maart 2015 in het Albertpark in het Australische Melbourne, wordt dan duidelijk wie in de eerste van twintig races met het pienterste concept uitpakt. Dit seizoen is het 65ste in de geschiedenis van het Wereldkampioenschap F1.(Tekst & Foto:wr)
Een dag voordat Kasper, Melchior en Balthazar als "De Drie Wijzen", Mirre, Wierook, en Goud", aanboden aan de pas geboren "Verlosser der Mensheid", Jezus, is een Keizer van het stuurwiel heengegaan: Jean-Pierre Beltoise, Fransman, 77 jaar de toegelaten leeftijd die Hergé op zijn "Tintin" (Kuifje voor de idioten) op zijn onnavolgde wekelijkse strip plakte. Jean-Pierre Beltoise's meest afgetekende herinneringen is de zege met een BRM in de GP van Monaco 1972 op een watergladde piste. Tweeëneenhalve uur hield de kranigheid zelve stand tegen de chrono's. Het werd zijn eerste en enige F1-overwinning.
Een minder opbeurende herinnering is een 1000 km van Monza waarin Beltoise Matra de geest gaf. Hij trachtte de auto verder naar de pits te duwen. Ignazio Giunti merkte de blauwe Matra niet op en reed zich te pletter op de stilgevallen auto. Dood. Jean-Pierre ontsnapte aan wat men het "ergste" noemt... Jean-Pierre Beltoise's linkerarm was - na een ander ongeval - in zulke positie gezet dat hij hem het gunstigst kon gebruiken in de racewagen. Een eerder voorbeeld daarvan was dat van de Schot Archie Scott Brown die in "La Source" in Francorchamps levend verbrandde toen hij met zijn Lister-Jaguar over de kop ging.
Dit jaar begint het 65-ste jaar van het Wereldkampioenschap F1. Met 20 races !!! Die van Korea werd zopas van de kalender afgevoerd, anders hadden het er 21 geweest. De "Ridders van de Ronde Tafel" verdwijnen ten gunste van de liberaal denkenden. "Nieuwdenkers" die op de dood van F1-Oppergod Bernie Ecclestone zitten te wachten, bedenken nieuwe "formules", nieuwe "alchemie". De Formule 1 gaat zijn ondergang met open ogen tegemoet. Tenzij Jean Todt, President van de "Fédération Internationale de l'Automobile", automonument als Ecclestone, zijn verantwoordelijkheid neemt en "halt" toeroept aan een ergerniswekkende verloedering van wat eens een riddersport was. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
VETTEL BIJ FERRARI WAARSCHUWT, FIAT HOUDT ZIJN HART VAST VOOR 2015
Ook Viervoudig wereldkampioen, de Duitser Sebastien Vettel, is op het F1 schaakbord verschoven naar Ferrari. De Spanjaard Fernando Alonso is naar Mc-Laren met de nieuwe Honda V6 Turbomomotor "Hybrid". Sinds 1979 schrijf ik deze blogs, artikels, onzin, helemaal alleen. Toen Keesing's Auto Magazine een feit was. Grotendeels door mezelf. Ik schreef, studeerde, schreef, tot het daglicht zelfs in de winter doorbrak. "Ik was zo naïef te danken voor het vertrouwen in mijn blad. War kan een mens schandelijk misdadig naïef zijn....
("Mijn...) vrouwen hingen in de disco's rond Grobbendonk, al dan niet verleidelijk zwierend of boertig, zoals ze meestal zijn. Morgen vertelt Walter de relatie Vettel-Ferrari en Ron Dennis die bij Mc Laren "de verloren zoon" terugvond. Met een hoge moeilijkheidsgraad voor tweevoudig wereldkampioen Lewis Hamilton bij Mercedes....Tot morgen. Walter gaat nu slapen.En wenst daarbij iedereen een Zalig Kerstfeest en Gelukkig Nieuwjaar. Met twijfel in het hart door de vraag of de meeste het wel verdienen. Ik vrees van niet.(wr)
Met tegenzin dwaal ik rond in mijn archief dat enkele stappen doet stoppen. Naar mijn oeroud gevoel is "Le Grand Prix de France" in 1906 de eerste GP in "La Sarthe" die de naam waardig is. Nu vind ik daar een knipsel over Onoffre Marimon die van 1951 (dus het officiële WK sinds 1950 (FIA)) tot 1954 actief is geweest in de F1. Hij reed zich te pletter op de Nürburgring (1954) en liet aldus de eerste dode noteren in het officiël F1-kampioenschap. 't Is geen prestatie, maar een nota waard.(wr)
RED BULL-TROFEEËN WEERGEVONDEN IN MEER NABIJ FACTORY
De 20 eerder deze maand gestolen Red Bull-troféeën zijn nabij de fabriek in Sandhurst in een meer weergevonden. Sebastien Vettel - die naar Ferrari is vertrokken voor 2015 - heeft er al fier voor geposeerd. Daarmee kent het onverkwikkelijke avontuur een happy end. 2015 is het tweede jaar waarin de nieuwe V6 turbomotoren zullen worden gebruikt. De "power-unit" als combinatie van een verbrandingsmotor met hybridetechniek, heeft niemand echt bekoord. Uitgerekend Bernie Ecclestone ijvert achter de schermen voor een vernieuwing van de 1,6 liter krachtbronnen. Hij heeft steun van o.a. Mc Laren die de nieuwe Hondamotor gebruikt, en dus ook van Ron Dennis. Om nauwlettend te volgen.(wr)
AGAIN, OPNIEUW, DE NOUVEAU, WIEDER, DIE ALTE LIEBE
Liefde is een kruising van driften, emoties en economische belangen. Liefde zorgt voor ruzies, voor huiselijke oorlogen. Maar de essentie voor iemand of iets kan nooit worden vernietigd. Tot het onbehaaglijke toe. Zo ben ik weer naar de Formule 1 gezogen, en ook naar iemand anders die het daar zéér moeilijk mee heeft. Je kan niet los van de motoren, de intriges, de techniek die - bijvoorbeeld Mc Laren-Honda volgend jaar naar het voorplan moet terugstuwen. Liefde is de "sound" van motoren zoals die van grootmeester Julien Mampaey over Francorchamps klonk, die Eddy Joosen, Dirk Vermeersch en Mon Van Hove over het unieke asfalt van ONS land, zijnde België, over het asfalt joegen. Ik dacht van NOOIT meer over autosport te schrijven. Maar het is een verslaving, zoals je verslavend iemand kan liefhebben. Zelfs al weet ze erzelf geen raad mee.
Ik moest al lang naar Lohérac, nabij Homell, waar één van de meest merkwaardige automuseums ter wereld is. Ik moest al héél lang naar Locranon, waar in een uitzonderlijke glasblazerij de mooiste oranje-vazen worden geblazen. Zo oranje dat onze Noorderburen, de geliefde Nederlanders er geel bij worden. Wat moet men nog doen om liefde uit te dragen. Gezien de menselijke geest het - om zeer begrijpelijke redenen - niet baas kan, ben ik maar weergekeerd naar de F1. Waar - het zal velen tegen het zere been zijn - mijn Franstalige vrienden zoals Pierre van Vliet, Christian Lahay en andere Luc Willems de essentie kennen. Honda beging de fout grootmeester in de materie (WTCC, BTCC, F1 en de 24 Uren van Francorchamps) de Heer Koen Wijckmans te bedanken voor bewezen diensten. Een fout van jewelste.
De Heer Koen Wijckmans is de grootste, beste, meest kennende, Belgische autojournalist, zoals Pierre Van Vliet, van het kleine, ONS, Belgische landje. Koen ligt wakker, ik ook van iemand over wie ik dacht dat het ooit mogelijk zou zijn nog méér lief te hebben. Zij weet er ook geen raad mee. Mogelijk helpt het beluisteren van Johnny Matthis "MORE" enige verklaring. Of "Madame" van Claude Barzotti...Geen zinnige verklaring. Daarom komt Walter Rombauts maar terug naar de OUDE STAL (zeker Antwerp Motor Union, waarin ALLES begon met STAF VAN GRIEKEN). En natuurlijk "superboss" Jacques de Clippel gestalte gaf aan "un enfant térrible". En dan begon alles. Na 64 jaar word ik als een magneet aangetrokken naar de na-oorlogse geschiedenis. Machteloos overgeleverd aan liefde, gevoelsmatig, driftmatig en die onuitspreekbare sfeer van "zijn". Aristoteles zou het niet beter kunnen omschrijven. Verloren strijd. Maar we hebben elkaar lief. Zoals je vergiftigd door de F1 niet anders kan. Opvretend. Iemand en ik hebben elkaar lief op een andermaal verloren manier. Levensverterend.(Walter Rombauts/Back in F1)
Na een race, zoals die van vorige zondag, wil je als alles is geluwd wegwandelen van het asfalt. In gedachten zie je de race opnieuw, het kampioenschap opnieuw, de hele 64 jaar dat de Formule 1 bestaat, ook helemaal opnieuw. Met zijn successen, zijn drama's, zijn politiek, zijn reglementen, zijn kleine en grote kanten. "Het is nu na 64 jaar genoeg geweest" denk je. Maar je bent mis. Het asfalt zuigt je er weer naar toe. De "sound" van de motoren worden nu geproduceerd door jonge gasten. Stoffel Vandoorne's, Max Verstappen, Valtteri Bottas'. Niki Lauda's, Bernie Ecclestone, David Coulthard, zelfs de sakkerse Eddie Jordan, ze waren nog rond, commentariëren nog honderduit. Hun impact schuift naar de zijlijn, maar jongeren luisteren naar hen. In hun hoofden zindert geschiedenis en wetenschap.
Omdat ik het bedenkelijke voorrecht heb gehad van zowel de coureurs, de motoren en hoeren te begrijpen, ben ik in mijn relaxzetel een goed glas champagne gaan drinken. Terwijl liet ik de oer-pionier-film van Frankenheimer "Grand Prix" van de Formule 1 draaien. Op het laatst, als alles voorbij is, wordt de "parabolica" in Monza uitgewandeld, "The lonely Race Track" is het gedachtenvoedende sluitstuk. Alles opnieuw in vraag. Zin ? Zeer zeker ! Tot je voor dat deurtje in het crematorium staat. De vriend, ongelooflijke vriend Stijn, begrafenis-ondernemer, die denkt je te moeten ondersteunen. Maar dat is niet nodig. Deurtje van oven gaat open, kistje erin, deurtje terug dicht en - als ik goed heb geluisterd - zeven uur later is er niets meer. De ziel ? Een open vraag, een open discussie.
Dat lot wacht ons allen die zich 64 jaar lang hebben gelaafd, alleen hebben gevierd, orgastisch egoïstisch hebben geleefd. Ook Bernie Ecclestone wacht die eindbestemming. Waarna de Formule 1 in zijn conservatief grondwettelijk gedachtengoed als een puzzel zal uiteenvallen. De hoogste discipline, beoefend door stuurgenieën, zal verworden tot een kermisspel. Alleen de "24 Uren van Le Mans" en de "500 Mijlen van Indianapolis" zullen als geschiedkundige mijlpalen overeind blijven. Mochten deze ook ooit ten prooi vallen aan "beeldenstormers", dan is autosport als puurste, moeilijke oefening tegen zichzelf, dood. Net zoals de symboliek van het topstierenvechten in Spanje zal verdwijnen, zal ook "autoën" zoals na WOII Winkler Prins de F1 stipuleerde, opgaan in de mist van kermisstof. Ten prooi aan wat gokkers, ontvallen aan een ridderlijke gedachte.
In de hoop dat de jongeren van morgen, de nieuwelingen die moeten leven met hun hoeren en coureurs, hem EEUWIGE DANKBAARHEID, moeten betuigen, wens ik Walter Rombauts een blog -begonnen voor autosport.be in 2007 - af te sluiten met het oog op 2015 en een gezonder leven. Het voorrecht van ontvangen te worden door Enzo Ferrari hemzelf in Fiorano, tot twee keer toe, aanwezig te mogen zijn op de 80ste verjaardag van vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio, met daadwerkelijke steun van Graaf Paul Buysse, drie dagen met Jackie Stewart rondtoeren in Antwerpen in het kader van Ford's Formule Finesse, vriend te zijn geweest van buitenaardse diepgelovige Ayrton Senna, hoop ik dat de toevalige lezer van dit gekribbel, begrip kan opbrengen dat ik op 70-jarige leeftijd ermee stop. Niet kap. Er komt nog een vervolg. Dank aan iedereen die me zoveel hebben gegeven en ik zo weinig heb kunnen terugbieden. DANK en een gelukkig vredevol jaar 2015 !
Walter Rombauts
*Enige Vlaamse auto-autosportjournalist die met zijn pennetje vriend en vijand bewierookte. Te weinig mijn vrouw, die verdiende beter.
KOOP NOOIT DE BESTE AUTO VAN DE WERELD, WANT EENS JE HEBT BETAALD MINACHTEN ZE JE
Ik ben ouder dan het merk Porsche officieel is. Door het toeval heb ik twee van de meest uitzonderlijke Porsche's te kunnen/mogen kopen en in het verleden rijden zoals de legendarische Porsche 959 waarmee ik samen met Pierre Dieudonné, elks apart welteverstaan, onder 10' doken op de groene hel met zijn 176 bochten, 22,4 km lang. Het zijn de beste auto's ter wereld. De boxermotor van dewelke de resultante "nul" is na een arbeidsslag kan niet worden verbeterd.
Moderne klanten bij Porsche staan daar niet bij stil en het in dienstzijnde personeel nog minder. Het is spijtig dat Porsche van luchtkoeling naar vloeistofkoeling is overgegaan. Vandaag Posrche-klant zijn is dramatisch. Mocht wijlen Roland D'Iederen nog leven, ik zou hem verslag uitbrengen. Als je niet in smoking komt vervallen zelfs gemaakte afspraken, al kom je er van 155 km ver van. Ik ga de naam niet citeren: maar de begoede klant is er lucht. De beste auto ter wereld in handen van onbenullen. Nieet van Weeissach natuurlijk, maar die in wat men België noemt. (wr)
EEN GROTESKE GP VAN MIAMI, HELEMAAL VOLGENS LIBERTY MEDIA KERMIS
Onecht water, onecht decor, eerste keer op de WK-F1-kalender. Amerikaans zoals ze zijn. Een blinde haarspeldbocht, terwijl men op de - inderdaad - dodelijke Raidillon in Francorchamps afgeeft, of in Sauodi Arabië op de blinde bochten. FIA-Parijs, nu met de nieuwe President Arabisch georiënteerd zwijgt. Een nobele sport wordt politiek gekleurd. Vrijdag zijn er de eerste vrije oefeningen. Misschien is het deze organisator bekend dat de wereld er zo virtueel zal uitzien als "de Bom" is verspreid. Ik heb het me in Hiroshima én Nagasaki door overlevenden laten vertellen. Kwaad wint nooit van eerlijke goedheid. Zo begint de GP van Miami, de vijfde GP van een bedenkelijk F1 seizoen 2022. Omwille van de mislukte technische inslag van het zogenaamde nieuwe "groudeffect". Omdat de FIA iets is vergeten. Dat vertel ik morgen. Slaapwel wereld. PS: Dit is een proefkladje op een nieuwe computer die op Linux én Windows draait. (wr)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v
FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
In het kader van de Superpix in Zolder op 30 juni en 1 juli, zal het publiek ook een verhoopte spannende race te zien krijgen in de Ford Fiesta Sprint Cup. Organisatorische afspraak is er tussen Dick Van Elck en DVB Racing, respectievelijk Nedereland en België vertegenwoordigend, om de resterende vijf race over de twee landen te spreiden.
De Ford Fiesta Sprint Cup wordt gereden met Ford Fiesta's Look ST-Line met een 1000 cm3 motor met "eco"boost. Daardoor kunnen de 950 kg wegende succeswagentjes felle acceleraties neerzetten. Sprinten in zijn zuiverste vorm. De auto's worden door de Forddealers aangekocht en kosten zonder BTW €23.000. In ons land zijn er al een zevental piloten ingeschreven. Daaronder zijn Ayrton en Yannick Redant, zonen van Bert Redant. Hun "broedersstrijd" zullen ze leveren in de respectievelijke nummers #18 en #12.(wr)
De verdere kalender zoals die er op dit ogenblik uitziet:
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de tweede vrije oefeningen de puntjes op de beroemde "i" gezet door met 1'31"261 de snelste tijd te rijden. Tweede werd zijn teamgenoot Kimi Räikkönen. De sessie verliep weer niet normaal want met nog een half uur te rijden, crashte Romain Grosjean met zijn Haas. Het was geenszins zijn schuld. Een putdeksel op de piste was losgekomen en vernielde het techterachterwil van de Fransman waarna hij zwaar crashte tegen de muur in Turn 13. De koersdirectie nam direct de beslissing met de rode vlag de FP2 te stoppen. Morgenochtend gaat de FP3 door en daarna de qualificaties voor de "pole". Het duel Hamilton - Vettel staat centraal in deze GP.(Walter Rombauts)
VERLOREN ILLUSIE: DE OPEL HYDROGEN1 UIT HET JAAR 2000
Naar aanleiding van de zéér terechte kritiek op het boren naar fossiele brandstoffen op de Noordpool, komen bij hen die het nog kunnen navertellen de verloren illussies op. Zoals de drang naar motoren die op waterstof liepen, aangemaakt door brandstofcellen die hun energie weer van het zonlicht, wind- of waterkracht haalden. De droom was héél nabij. Zoals zowat iedere droom te mooi om waar te zijn. Al zijn er hier en daar bevoorradingsstations waar waterstof kan worden getankt. De droom om het massaal te zien gebruiken op korte termijn is aan diggelen. Mercedes, BMW, Mazda, Audi GM, in het bijzonder dan Opel, hebben de "nieuwe wereld" opnieuw in de archieven gezet. Net als de elektrische auto door onbenullige regeringen is genekt, zal de "alternatieve" auto pas op z'n vroegst in 2050 zijn redelijk veelvuldig gebruik kennen.
De zelfrijdende auto van Google, in samenwerking met technisch wonder Elon Musk, kunnen daar een versnelling in brengen. De zelfrijdende auto zal trouwens een zegen zijn voor de mensheid. Daarmee zullen immers de miljoenen gekken achter het stuurwiel worden lamgelegd in hun agressief, dwaas rijgedrag. Als een boemerang zal de negatie van de nabije toekomst in de rangen van regeringen terugvliegen. Vermits de elektrische zelfrijdende auto zich netjes aan de verkeersregels zal houden, zullen miljarden aan boetes uit de lege schatkisten blijven. Maar daar vinden havikken altijd wel iets op. Al was het maar met lijkenpikkerij.
Bijgaand nog een fotootje uit de tijd dat Opel nog betekenis had. Om precies te zijn juni 2000. Dus nu 15 jaar geleden. De knappe ingenieurs die Opel toen bevolkten bedachten een Opel HydroGen1. Hij beschikte over een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor die door een brandstofcel werd gevoed. Hij haalde moeiteloos 140 km/h en deed de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16". Nu voor velen lachwekkend. Toen iets om fier over te zijn. Zoveel jaar geleden trachtte men al CONstructieve ontwerpen te maken. Nu 15 jaar later zijn - mede door de overbevolking van de aarde - minstens twee generaties gedoemd om te leven met DEStructieve ontwerpen. De intelligentia van Tesla, Google en Apple niet te na gesproken.
De grootste "automotive"-ingenieursdroom is de onbenullige mens te vervangen door intelligente robots. We zitten er dicht bij. Na de huidige Tarzan's uit de seksshops zullen potente knullige robotten met onze vrouwen vrijen. Het was al een jongens-ingenieursdroom van Nabuhiko Kawamoto. Hij was eerst President van R&D bij Honda in Suzuka, concipieerde de onklopbare Honda-F1-motoren van Ayrton Senna en Alain Prost, en beëindigde zijn sterrenloopbaan als President van Honda Motor Company in Japan. Moest Mc Laren-Honda vandaag een Kawamoto in zijn rangen tellen, dan waren de zorgen van Jenson Button en Fernando Alonso over. Zij reden dan vooraan. Ah ja ! Straks zijn het de derde vrije trainingen in Monza voor de GP van Italië F1. Om 14 uur de kwalificaties. Met 1.6 liter V6 turbomotoren met een Electronic Recovery System (ERS). En ook Drag Reduction System (DRS). En plofklare Pirelli-banden. Kwetsbaar spul. Niet zo bedrijfszeker als stoere, potente robotten.(Walter Rombauts/Foto:Opel)
Nog voor de derde vrije oefeningen voor de GP van Australië in Melbourne zijn begonnen is Guido van der Garde - geheel in zijn recht door een Australisch Hooggerechshof begonnen aan nieuwe onderhandelingen met CEO Sauber Monisha Kaltenberg, dat een verdere crisis van de GP van Australië is afgewend. GVDG blijft op zijn strepen staan maar zegt dat omwille van zijn eigen respect voor de FIA, Sauber en het WK, hij zijn eigen "prestiege" even opzij zet. Ik - Walter Rombauts - had Bernie Ecclestone graag a