Ook in het Vlaamse parlement wordt het al besparen wat de klok slaat: twee ministers minder dan het officieel toegelaten maximum (zoiets is ondenkbaar in Wallonië*), het aantal kabinetsmedewerkers zowat gehalveerd (enkele honderden!), kredieten voor ministeries en agentschappen die gedeeltelijk geblokkeerd worden. Dit laatste althans tot aan het herwerken van de begroting. Evenals de federale begroting, was immers ook de eerder door Vlaanderen gemaakte begroting nog berekend op een groei van 1,2% van de economie. Maar de politiek zou de politiek niet zijn, als er ergens geen uitzondering zou gemaakt worden. Dat gebeurt nl bij wat men het "bureau" van het parlement noemt. Dat is een instelling die o.m. de agenda van de vergaderingen bepaalt, de indeling van de commissies en het toestaan van de interpellaties. Dat bureau bestond tot nu toe één voorzitter, vier ondervoorzitters en drie secretarissen, gekozen uit alle partijen in verhouding tot het aantal behaalde stemmen. Door het feit dat de nieuwe Vlaamse regering in het huidige parlement maar een krappe meerderheid heeft (66 op 124), bestond er de kans, dat de oppositie de agenda zou kunnen gaan bepalen. Om dat te vermijden, had men ook voor minder ondervoorzitters kunnen kiezen (een voorstel van LDD-er Lode Vereeck), maar dat werd afgewezen. Er komen nu nog eens twee ondervoorzitters bij, plus "de wetenschappelijke medewerkers waarop ze recht hebben". Het nieuwe bureau is daarmee al een elftal geworden, mét reserven. De grap van die uitbreiding kost de Vlaamse regering 200.000 euro per jaar extra. Geld dat men op dit ogenblik niet weet waar het vandaan moet komen. Ook dat zal pas besproken worden bij de nieuwe opmaak van de begroting. De vraag is dan ook, of zoiets de kosten wel waard zijn. Het antwoord ligt in de namen van enkele nieuwe leden van dat bureau: Dirk Van Mechelen, Veerle Heeren en Marino Keulen, toevallig allemaal ex-excellenties uit de regering Peeters I. De klassieke troostprijs voor ons kent ons. De honderden kabinetsmedewerkers laten vallen is geen probleem, de enkele mensen aan de top wel. Wat we zelf doen, doen we beter? Dat zal wel, ja...
* De enige besparing die men tot nu toe in Wallonië heeft voorgesteld is, dat het loon van de kamervoorzitter er verlaagd wordt van 12.500 tot 11.000 euro. Dit is grotendeels het gevolg van het "beleid" van de vroegere voorzitter, ex-bendeleider José Happart.
Tijdens de Vlaamse feesten werd er gezongen van "Vlaanderen boven". In de nieuwe Vlaamse regering is het zowaar "Limburg boven". Twee Limburgse ministers, de parlementsvoorzitter (de man die de taak tijdelijk waarnam, was ook al een Limburger: Sauwens). De nieuwe socialistische ministers werden aangeduid door de Limburgse partijvoorzitster, een Stevaert prot égee, evenals nieuwbakken vice-ministerpresident Lieten. Dit laatste wisten we al, maar daar komt nog bij dat ook Smetje een "product" van Stevaert zou zijn. Het blijkt dat de ex-cafébaas, ex-voorzitter, ex-gouverneur destijds Pascal Smet weghaalde bij de dienst Vreemdelingenzaken om Brussels minister te worden. Ook bij de verliezers zitten er echter Limburgers. Peter Vanvelthoven, zoon van, liet zijn job van fractieleider in het federale parlement met de hoop Vlaams minister te worden. Dat is dus niet gelukt. Als troostprijs mag hij nu fractieleider worden in het regionale parlement. Over het laten vallen van Frank Vandenbroucke zal het laatste woord nog niet geschreven zijn. Een andere verliezer is Eric Van Rompuy, bij CD&V, die gehoopt had zijn carrière te kunnen beëindigen als Vlaams parlementsvoorzitter. Nadat hij bij de vorming van de Vlaamse regering onder Leterme uit de boot was gevallen (voor Kris Peeters, nota bene), mag hij er nu wel definitief een kruis over maken. Het feit een zuster te hebben die bij de marxistische PvdA militeert en een broer die in de eerste plaats alleen maar Belgisch denkt, zal hem wel geen goed gedaan hebben. Tenslotte is de vraag wat die Stevaert van plan is. Hij zou zogezegd niet terugkeren naar de politiek, maar het is overduidelijk dat hij achter de schermen bij de S.P.a de touwtjes in handen heeft. Vandenbroucke vond in zijn ogen geen genade. Freya Van den Bossche zou trouwens ook maar met de hakken over de sloot minister zijn kunnen worden. De partij zou haar in 't oog houden en later eventueel evalueren. Ze kreeg ook te horen, dat niet alle "vooroordelen" over haar onjuist zouden zijn. Tiens, tiens, hoe zijn ze daar achter gekomen?
Het belooft nog een lange politieke week te worden. In alle gewesten zijn de regeerakkoorden gesloten. De nieuwe Vlaamse regering heeft zelfs de eed al afgelegd. Wallonië en Brussel zouden deze week volgen. Het hoofdstedelijk gewest heeft de federale regering nu al gevraagd om meer geld. Met een dreigend tekort van boven de 5 miljard euro, alleen al in de sociale zekerheid, zal daarvan weinig in huis komen. Vanwege de oppositie in het Vlaamse parlement en ook van daarbuiten, is er nogal wat kritiek op de benoeming van nieuwe ministers die zich niet eens aan de kiezer hebben moeten tonen om eventueel verkozen te worden. Daar valt wel iets op te zeggen, maar al bij al kiest men de volksvertegenwoordiging rechtstreeks en niet de ministers. Dat gebeurt hier nog altijd door de partijen zelf, in de eerste plaats door de partijvoorzitters. Als deze van oordeel zijn dat de meeste verkozen politiekers niet goed genoeg zijn voor de job - iets waarin ze, volgens mij, nog gelijk hebben ook - dat hebben die het volste recht op de ministerposten iemand te plaatsen die wél bekwaam lijkt. CD&V heeft inderdaad destijds met het opvissen van Kris Peeters bij Unizo een goede gok gedaan, waarom zouden N-VA en S.P.a. dat niet kunnen proberen? De tijd zal leren. Daarmee zijn de problemen natuurlijk niet van de baan. Als de crisis nog enkele jaren aansleept, dan is de kans groot dat de Vlaamse regering helemaal geen sluitende begroting zal kunnen presenteren in 2012. Dan zou het wel eens kunnen dat enkele van de prachtige projecten die ze in aanbieding heeft, nog wel enkele jaren langer zullen moeten wachten op verwezenlijking. Denk maar aan die bijkomende kindertoeslag en de hospitalisatieverzekering. Deze problemen zijn echter klein bier met wat de federale regering te wachten staat. Daar kan men nog enkele dagen de kat uit de boom kijken tot alle postjes bij de deelregeringen zullen zijn ingevuld. Dan zal er echter eindelijk eens iets tastbaars moeten gebeuren. Daarvoor heeft de regering Van Rompuy nu al een verlengd weekeinde uitgetrokken. Op 21 juli zouden we meer moeten weten, maar zeker is dat helemaal nog niet. Week 29 dreigt een lange week te zullen worden.
De samenstelling van de nieuwe Vlaamse regeerploeg heeft dan toch voor enkele serieuze verrassingen gezorgd bij de kleinere partners SP.a en N-VA. De Vlaamsnationalisten kozen voor een man van buiten de politiek: Philippe Muyters, dienstdoend voorzitter van VOKA, zeg maar van de Vlaamse werkgevers. Dit kan als positief bestempeld worden. Hij is de man die over Begroting en Financiën zal moeten waken en er o.m. zal over moeten zorgen dat de meute straks Antwerpen niet helemaal plat legt via haar tegenstand tegen het project van de Lange Wapperbrug. De tweede N-VA minister wordt Geert Bourgeois, die een tweede kans krijgt en o.m. te maken zal krijgen met de fransdolle burgemeesters uit de Rand. Hopelijk toont hij zich kordater dan zijn voorganger Marino Keulen, die in dit dossier geen definitieve beslissing durfde te nemen. Jan Peumans kreeg tenslotte het voorzitterschap van de Kamer als troostprijs. De Vlaamse regering kan maximaal 11ministers tellen. De S.P.a had er graag elf gehad. Besparen is nu eenmaal geen socialistische deugd. Het zijn er tenslotte toch maar negen geworden en daarmee moest Caroline Gennez harde keuzes maken. Ze heeft dat ook gedaan en het resultaat is niet erg hoopgevend. Ook de S.Pa koos voor iemand buiten de echte politiek, nl Ingrid Lieten, de grote baas van De Lijn. Haar op gelijke hoogte stellen met Muyters gaat echter niet op. Lieten leidde een overheidsbedrijf dat jaarlijks honderden miljoenen krijgt van de Vlaamse regering. Op die manier zal het allemaal wel een stukje gemakkelijker geweest zijn. Madame Lieten wordt meteen vice-premier en mag nu eens bewijzen wat ze waard is. Even erbij vertellen dat zowel Gennez als Lieten protégees zijn van de ex-gouverneur van Limburg, wat laat vermoeden dat Stevaert nog steeds een flinke voet in huis heeft in het door verkiezingsnederlagen geplaagde Vlaamse socialisme. Pascal Smet, die o.m. onderwijs krijgt, is andere koek. Het zat eraan te komen dat Vandenbroucke kon sneuvelen. De man stak teveel boven het socialistische maaiveld uit (het Van Miert effect, zeg maar). Vandenbroucke werd zogezegd opgeofferd, omdat hij teveel cavalier seul speelde en te koppig was. Welnu, die Smet is om dezelfde redenen uit de Brusselse regering geweerd. Wat in Brussel niet kon, schijnt in Vlaanderen wél te mogen. Vergeten we tenslotte niet dat deze Smet nog niet zolang geleden voorstelde om Brussel uit te breiden en dit ten koste van enkele Vlaamse randgemeenten. De belangrijkste reden, waarom Smet in deze nieuwe Vlaamse regering zit is, omdat er persé een Brusselaar bij moest zijn. Het werd Smet of Bert Anciaux. Zeg maar: kiezen tussen pest en cholera. Smetje krijgt wel de portefeuille van onderwijs, die op zijn eentje 40% van het hele Vlaamse budget uitmaakt. O, ja, dan is er nog Freya Van den Bossche, ooit in de federale regering omhoog gevallen door gebrek aan gewicht. Het feit, dat de eigen partij iemand die al vice-premier geweest is in de federale regering, in Vlaanderen géén vice-premier laat worden, zegt al genoeg. De lichtekooi uit Gent, met haar reeks mannen en kinderen uit alle windhoeken, is feitelijk alleen goed voor de "boekskens". Arme partij, die geen andere boegbeelden wil. Freya, de dochter van, heeft het dus gehaald op Peter Vanvelthoven, de zoon van, en John Crombez, de energieke coming man uit West-Vlaanderen. Ik denk dat laatstgenoemden, samen met "Brouckie", binnenkort wel e.o.a. troostprijs zullen krijgen. Als dat niet gebeurt, zal het ongenoegen groot zijn en riskeert de partij de weg op te gaan van de intern verdeelde Open VLD. Op de bank zitten is niet leuk als alleen de B-ploeg mag spelen.
Vandaag is het dan weer 11 juli, de zgn Vlaamse feestdag, die voor de meeste Vlamingen nog steeds geen feestdag is. Hij valt dit jaar op een zaterdag, zodat er heel wat meer mensen dan gewoonlijk aan zouden kunnen meedoen. De vraag is, of ze daar nog veel zin in hebben. Er valt nl niet veel te feesten voor wie het echt met Vlaanderen meent. Een leeuwenvlag uithangen zal weinig aan de situatie veranderen. De anti-Vlaamse regering, opgezet door CD&V-er Leterme en voorgezet door diens partijgenoot Van Rompuy, zet nog steeds in het federale zadel. Dat is dan zo ook ongeveer alles wat men er positief over vertellen kan. Geen enkel communautair probleem is er de laatste twee jaren opgelost. Na de regionale verkiezingen, die er feitelijk niets zouden mee te maken mogen hebben, is het zelfs niet eens zeker of deze regering ooit aan de slag zal gaan en met welke ministers. De Gucht heeft al afscheid genomen en Leterme zou terugkomen. Er zouden nog enkele ministerportefeuilles gewisseld worden en voor de rest blijft het binnen de federale regering open oorlog tussen Open VLD enerzijds en CdH en PS anderzijds. Sinds die regionale verkiezingen heeft de regering Van Rompuy in Vlaanderen nog de steun van een minderheid van nog geen 38%. Vlaanderen is, sinds de Tweede Wereldoorlog, nog nooit zo bij de bok gezet als met deze regering. Met dank aan de tsjeven. De partij van die tsjeven, die in de eerste plaats verantwoordelijk is voor deze Vlaamse vernedering, deelt dan ook nog eens de lakens uit in de nieuwe Vlaamse regering. Ze is daarvoor beloond geworden voor twee jaar inertie en postjesjagerij. Als het adagium klopt, dat een volk de leiders krijgt die het verdient, dan is het met Vlaanderen triestig gesteld. De meeste Vlamingen denken, jammer genoeg, nog steeds in termen van brood en spelen. De meerderheid zijn nog altijd Lamme Goedzakken. Wat feestgedruis en dappere toespraken op 11 juli zullen daaraan niet veel veranderen...
"Vol is vol", was een bekende uitspraak van Fritz Bolkenstein, de voormalige Nederlandse VVD-leider en Euro-commissaris. Hij bedoelde daarmee Nederland, maar in België is het minstens even erg. Zo erg, dat de immigratiedienst Fedasil letterlijk de deuren heeft moeten sluiten. Al onze zgz asielcentra zitten overvol en daarenboven zijn er nog zo'n 700 gelukzoekers gelogeerd in 17 Brusselse hotels. Sinds de komst van de snel-Belg-wet, nog zo'n ongelukswet van Verhofstadt, die daarmee dacht het stemrecht voor vreemdelingen te kunnen tegenhouden (wat hem ook al niet gelukt is), zijn er in dit land zo'n 450.000 buitenlanders genaturaliseerd; Een hele groep daarvan zelfs zonder dat die het zelf gevraagd had. Daar die mensen niet eens gevraagd werd een van de plaatselijke talen te spreken had het o.m. tot gevolg dat het grootste gedeelte van die nieuwe Belgen geen werk heeft en op de kap leeft van onze sociale zekerheid. Voor zover ze al niet in de criminaliteit zijn beland. Sla elke dag de krant maar open en - voor zover de nationaliteit of herkomst van de dader(s) al vermeld wordt, gaat zeker de helft van de misdaden in dit land over of tussen al dan niet genaturaliseerde vreemdelingen. Ondertussen is er een hele industrie ontstaan rond die immigranten, een industrie die daarvan leeft, meestal nog eens op kosten van de belastingbetaler. Na één dag sluiting heeft Fedasil zo bv al een dwangarrest van e.o.a. rechter aan zijn broek gekregen. Men gelooft toch niet dat een immigrant, die één dag in ons land is aangekomen, zelf al weet waar hij zoiets moet versieren? Net zoals de drugswereld, is die van de immigratie een virtuele economie geworden, die alle achterpoortjes van onze krammakkelijke wetten weet te omzeilen. Mensen die bv worden afgewezen, hebben het recht om opnieuw een aanvraag in te dienen. Het record daarvan staat momenteel op 18! Telkens is Fedasil verplicht die mensen opnieuw een maand te herbergen. Op dit ogenblik wordt een kwart van alle opvangplaatsen bezet door mensen die reeds een negatief antwoord hebben gekregen, maar hier niet willen vertrekken. Af en toe leest en hoort men dan van enkele schrijnende gevallen, die maar niet opgelost geraken. Als we echter de redeneringen volgen van CdH en PS en zo goed als alle aanvragers hier toelaten, dan kan straks de halve wereld naar hier afzakken. Uitgerekend naar een land dat tot over zijn oren in de schulden zit en niet weet hoe het daar ooit uit zal geraken. Van Rompuy gaat dat probleem vóór 21 juli oplossen...
Voor zover er nog zouden denken dat het in dit land allemaal goed loopt, heeft de Organisatie voor Europese Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) België nog maar eens gewaarschuwd, dat het zal moeten opletten. Hiermee bevestigt het wat de meeste economen al lang wisten en waarvoor ook al lang gewaarschuwd was: dit land leeft op zijn tandvlees. De staatsschuld wordt zo groot, dat normale middelen om tegen 2014/2015 de begroting terug in evenwicht te krijgen, niet meer werken. Ook de OESO is er nu van overtuigd, dat hier een deel van de verantwoordelijkheden van het federaal naar het regionaal niveau moeten versast worden. Men heeft het wel in de eerste plaats over de ambtenarenpensioenen, maar er mag veel meer geregionaliseerd worden. Het is nog maar eens gebleken, dat Verhofstadts Lambermontakkoord een slecht akkoord was. Het gaf de gewesten geld zonder dat er verantwoordelijkheden tegenover stonden. De Oeso vertelt ook, dat er hogere belastingen zouden moeten komen. Daar dit bezwaarlijk kan in een land dat al mede de hoogste belastingen heeft van heel Europa, moet er hier en daar met e.e.a. geschoven worden. Zelf stelt de Oeso om veel meer belastingen te heffen op woningen. Daarbij wordt wel vergeten, dat de eigen woning voor veel gepensioneerde Belgen zowat de enige positieve besparing is, die die mensen hebben. Lage pensioenen en hogere taksen voor gepensioneerden zal wel het laatste zijn dat een regering hier zal kunnen waarmaken. Tenslotte wordt gesteld, dat de prijzen van heel wat producten in dit land te hoog zijn en dat dit komt door te weinig echte concurrentie. Ook de Oeso stelt de sperperiodes - nog zo'n unieke Belgische "verworvenheid" - als een van de redenen daarvoor aan de kaak. Wat de OESO niét zegt, is dat er in dit land met twee maten en twee gewichten wordt gewerkt. Terwijl Vlaanderen met man en macht probeert te besparen, vindt men dat in Wallonië helemaal niet belangrijk. Daar waar Vlaanderen in 2011 met een sluitende begroting wil komen te zitten, spreekt drankorgel Daerden over 2015 voor het zuiden van het land. Enfin, het eeuwige verhaal van de Vlaamse mier en de Waalse krekel. Het wordt dan ook hoog tijd dat curator Van Rompuy zijn Franstalige collega's duidelijk maakt dat er één lijn moet zitten in de herstelplannen. "Eendracht maakt macht" kan niet langer vertaald worden als "L'union fait la farce".
De regionale- en Europese verkiezingen hebben voor een soort volksverhuizing gezorgd binnen de politieke instellingen van zowel België als Europa. Het overhaast vertrek van Karel De Gucht naar Europa is daarbij wel het meest opmerkelijke. De Streber uit Berlare ambieerde al langer een job als eurocommissaris, iets wat hij dacht te kunnen krijgen vanaf 2010. Dat het nu allemaal zes maanden naar voor opschuift heeft alles te maken met het feit dat "Loulou" Michel op de MR-lijst verkozen werd tot Europees parlementslid en daarvoor volgende week dinsdag de eed moet afleggen. Als hij dat doet, kan het (letterlijke) Waalse zwaargewicht zijn functie van eurocommissaris voor Ontwikkelingssamenwerking niet cumuleren met die van europarlementslid. Misschien had Michel commissaris kunnen blijven, maar zeker was dat niet. Vandaar de vlucht naar voor. Zoals ik reeds meldde in mijn blog van 9 juni jl, betekent een zitje in het Europees parlement o.a. een jaarsalaris van 92.000 euro, een pensioenregeling waarvoor niet dient te worden afgedragen, een jaarlijkse bijdrage van 50.424 euro voor een eventueel opzetten van een eigen bureau (men krijgt dat geld echter ook als men het niet doet!), een aanwezigheidspremie van 298 euro per dag, plus voor honderden euro's vervoerkosten. En dat alles gegarandeerd voor vijf jaar, áls men verkozen wordt. Vandaar. Die zekerheid van een nieuwe lange(re) termijn op een ander niveau, is er ook de reden voor dat drommen parlementariërs van het federale naar het regionale vlak overstappen. Met de huidige crisis binnen de Open VLD (de naam is wel degelijk toepasselijk: de partij is zo open, dat iedereen er gaat lopen!), is het absoluut niet zeker dat de regering Van Rompuy het zal uitzingen tot 2011 en bestaat het gevaar dat er zelfs dit jaar nog een einde aan komt. Nogal wiedes, dat zelfs federale "zwaargewichten" zoals Bart Tommelein (Open VLD), Peter Vanvelthoven (SP.a), Freya Van den Bossche (SP.a) en zelfs, jaja, Bart De Wever (N-VA) voor een veilige voortzetting van hun ambtstermijn voor het Vlaamse parlement hebben gekozen. Dat door heel die stoelendans weer een vloedgolf van opvolgers de banken van zowel het regionaal als het federaal parlement komen teisteren - allemaal mensen die niét verkozen werden - zal de "democraten" een zorg wezen. En met "democraten" bedoel ik deze keer niet alleen de traditionele partijen, maar ook die van het niet bestaande "Forza Flandria", die driftig meedoen aan die stoelendans. Oppositiepartijen hebben natuurlijk altijd het excuus dat zij die electorale wetten niet hebben gemaakt of veranderd. Die eer komt toe aan de Verhofstadt regeringen. Niettemin had men t.o.v. de eigen kiezer wel een signaal kunnen geven dat zij deontologisch een stapje hoger staan, iets wat nu niet het geval blijkt te zijn.
Na de heisa over de verkoop met voorkennis van de Fortis aandelen van De Guchts schoonmoeder, is het nu de beurt aan staatssecretaris Étienne Schouppe om een dergelijke beschuldiging aan zijn broek te krijgen. Bij hem gaat het om aandelen van KBC, die hij verkocht één dag vóór ze zo'n twee derde van hun waarde verloren. Schouppe beweert, net als De Gucht vroeger, dat hij het helemaal niet met opzet gedaan heeft en hij absoluut geen voorkennis had. Evenmin als De Gucht heeft Schouppe geld tekort. Alleen al met zijn afscheidspremie als directeur van de NMBS (indertijd ontslagen door groene Isabelle Durant), zou een gewone mens een heel leven verder kunnen. Nu, Schouppe hoeft zich waarschijnlijk geen zorgen te maken, evenmin als De Gucht trouwens, die ondertussen al is vrijgesproken. Nochtans lag het er in de affaire De Gucht vingerdik bovenop dat er iets niet klopte. Dat kwam vooral door het feit dat diezelfde dag in zijn eigen gemeente, enkele uren vóór de verkoop van Fortis, ook enkele vrienden en kennissen van De Gucht hun Fortis aandelen hadden verkocht. Als men echt van niets weet, dan gaat men toch geen derden aansporen ook hun aandelen te verzilveren, of zie ik dat weer verkeerd? Als men in de politiek zit, of er rechtstreeks mee te maken heeft, hoeft men trouwens niet altijd iets schijnbaar onregelmatigs te doen om dik geld te verdienen. Zie maar naar die experts, die - op last van de regering Leterme - de bankencrisis onderzochten. Voor dat werkje van een paar weken, kregen die heren de nette som van 434.724 euro uitbetaald, misschien wel belastingvrij. Dat maakt meer van 100.000 euro (4 miljoen oude Befkes!) de man... Jammer, dat ze mij nooit zoiets vragen.
In deze rubriek heb ik al meermaals geschreven, dat Herman Van Rompuy geen echte eerste-minister is, maar eerder een notaris. Iemand die noteert en van alles akte neemt, maar verder geen initiatief onderneemt. Op 1 april (geen grapje) heeft hij verklaard niets meer te zullen doen tot aan de verkiezingen, nu doet hij niets totdat de regionale regeringen zullen gevormd zijn en daarna gaat hij, samen met zijn regering en de hele praatbarak voor minstens twee maanden met vakantie. Dat betekent zes maanden, een half jaar, helemaal niets doen Het was voor mij een blijde verrassing te vernemen, dat ook Bart Maddens Van Rompuy een notaris is gaan noemen. Deze Leuvense politicoloog is de man achter de naar hem genoemde "Maddens doctrine", die zegt dat Vlaanderen niets meer moeten vragen - we worden dan toch maar gechanteerd - en daarbij systematisch alle federale beslissingen, die tegen de Vlaamse belangen ingaan, moet aanvechten via het belangenconflict, net zoals de francofonen dat al jaren doen i.v.m. de splitsing Brussel-Halle/Vilvoorde. Die ene keer dat de Vlaamse regering dat tot nu toe gedaan heeft (als protest tegen de afschaffing van de staatssteun aan bedrijven die 55-plussers in dienst wilden nemen), was het kot aan Franstalige kant te klein. De francofonen gaan er nl van uit, dat zij alleen het recht hebben wetten niet na te leven en/of te saboteren. Angélique Vanderstraeten, die de financiële gang van zaken in dit land becommentarieert in 't Pallieterke, gaat nog een stap verder. Zij schrijft, dat Van Rompuy geen notaris is, maar een curator. De curator van het bijna failliete België. In verband met deze gang van zaken verscheen er zaterdag in De Standaard een open brief van een dozijn jonge Open-VLD verkozenen, die zouden willen dat hun partij uit de federale regering zou stappen, als "curator" Van Rompuy zo blijft niksen. Open VLD is nu niet bepaald de partij waarvoor mijn hart klopt, maar als het goed is zeg ik het ook. Voor één keer hebben ze nl overschot van gelijk. De relance van dit land uitstellen tot 2014/2015 (en misschien nog langer) is immers misdadig t.o.v. de volgende generaties. We hebben in dit België al de hoogste belastingen van Europa, de laagste pensioenen, het grootst aantal politieke instellingen en eveneens het hoogste aantal ambtenaren. Een half miljoen werklozen en toch heel wat vacatures die niet in gevuld geraken. Een justitie die onbetrouwbaar is en een politieapparaat dat enorm veel geld kost, maar niet efficiënt kan werken. Enfin, zo kan men nog wel even doorgaan. Niets doen aan al deze problemen, zoals curator Van Rompuy nu bezig is, is de volgende generaties opzadelen met enorme schulden. De brief van de Open VLD broekies is echter niet af. Vlaanderen ontbreekt er nl in, wat enigzins te verklaren is als men ziet wie daar mede heeft ondertekend. Met namen als Declerq, De Gucht en De Croo, allemaal familie van, is dat ook niet zo verwonderlijk. Zelfs niet met de naam van Willem-Frederik Schiltz, ook al een zoon van iemand die ooit "Leve België" riep ... Zullen ze het dan nooit leren?
De gezondheid is zowat het belangrijkste waarover een mens beschikt. Dat wil daarom niet zeggen dat men er mee moet overdrijven. Dat is nl wat men, mijns inziens, de laatste tijd doet m.b.t de zgn Mexicaanse griep. De Britse minister van Volksgezondheid heeft laten uitrekenen dat er in zijn land binnenkort zo'n 100.000 gevallen van Mexicaanse griep per dag gaan plaatsvinden, met daarbij een veertigtal doden. Hoe hij tot dat besluit komt is erg betwistbaar. Hij beweert nl dat het zal komen door het feit, dat de vakanties eraan komen en veel toeristen de ziekte van elders zullen meebrengen. Bij zulke diagnose zijn wel enkele kanttekeningen te maken. Om te beginnen blijven de meeste dodelijke slachtoffers vallen in Mexico zelf en in de landen er rond. De oorzaak daarvan is nog niet gevonden, maar waarschijnlijk is het een vorm van ondervoeding en gebrek aan weerstand (en hygiëne). De dodelijke slachtoffers tot nu toe in Europa zijn, zonder uitzondering, allemaal mensen die e.o.a. ziekte of zwakte hadden en daardoor niet genoeg weerstand. Ze zouden waarschijnlijk ook gestorven zijn aan een gewone griep. Ten tweede, voor wat die vakanties betreft, zal het er vanaf hangen naar welke landen men op vakantie gaat. Wie zo gek is om nu naar Mexico of een aanpalend land te gaan, maakt het zichzelf moeilijk. Uitgerekend in dit crisisjaar blijken trouwens heel wat minder mensen op vakantie te gaan. Van degenen die wél gaan, zijn er veel die in eigen land blijven, wat het risico aanzienlijk vermindert. Ten derde is men, hier althans, op een eventuele pandemie voorbereid. Diegenen die tekenen van de Mexicaanse griep vertoonden, zijn tot nu toe goed opgevangen en waren er na enkele dagen vanaf. Sommigen hoefden zelfs niet eens naar het hospitaal te gaan. Onze griepspecialist, professor Van Ranst, maakt zich dan ook een beetje belachelijk door België meteen met Groot-Brittannië te vergelijken en de helemaal niet bewezen Britse cijfers* te delen door zes. In één adem zegt hij er dan bij, dat er absoluut geen paniek hoeft te zijn, maar de hele uitzending over de zaak probeert juist niets anders te doen. Om alles op een rijtje te zetten: griep - elke soort griep - is een gevaarlijke ziekte voor al ouder wordt, voor kleine kinderen en iedereen die op e.o.a manier verzwakt is. Mijn laatste griep dateert van 1993 en ik was er zo ziek van dat ik sindsdien elk jaar een anti-griep prikje krijg (en sindsdien geen griep meer heb gehad). --- * Ik vraag me soms af, hoe men aan dergelijke voorspellingen komt. Dat geldt trouwens niet alleen voor deze griepaffaire. Denk maar aan de economie, aan de crisis. Met de regelmaat van een klok zijn er "specialisten", die ons komen vertellen wanneer de crisis zijn dieptepunt zal bereikt hebben en wanneer de heropleving zal starten. Ze weten ons nu al te vertellen, hoeveel werklozen er over vijf jaar zullen zijn en ga zo maar verder. Als dat allemaal zo maar te voorspellen is, hoe komt het dan dat niemand de crisis had zien aan komen, evenmin als de heropleving van het aantal geboortes in ons land, om maar twee voorbeelden te geven. Madame Blanche wist het evenmin...
De hele heisa rond het geplande project van de Lange Wapperbrug in Antwerpen wordt momenteel doorkruist door een uitspraak van de auditeur van de Raad van State. Die heeft nl een klacht van de restaurantbaas Het Pomphuis ontvankelijk verklaard. Dat restaurant dreigt nl onder de besproken brug te komen te liggen, wat natuurlijk betekent dat hij het daar mag vergeten. Wie gaat er nog rustig kunnen eten in een restaurant waarover een autosnelweg raast? Als de Raad van State het advies van de auditeur volgt, wat de normale gang van zaken is, dan komt er voorlopig niets meer in huis van het hele BAM project i.v.m. de verbinding naar de andere kant van de stroom, de zgn Oosterweelverbinding. In het beste geval zal men dan een nieuw project moeten opstarten. Als men weet, dat het BAM-project is opgestart in 1995, dan kan men rustig stellen, dat Antwerpen het mag vergeten.De Antwerpse ring zal één grote parkeerplaats worden, de haven zal onbereikbaar worden en heel wat van de 170.000 arbeidsplaatsen in en rond die haven zullen in gevaar komen. En dat alles in een periode van diepe crisis. De milieujongens en -meisjes kunnen juichen. De groenen ook. De middeleeuwen komen terug! Wat men in deze Antwerpse zaak meestal vergeet erbij te vertellen is, dat uitstel van de Oosterweelverbinding ook uitstel (misschien wel afstel) van een half dozijn andere werken in de koekenstad betekent. Er is nog één lichtpuntje. De nieuwe Vlaamse regering kan de zaak nog rechttrekken. Het item staat nl ook op de agenda van de aan de gang zijnde besprekingen. Als dat niét zou gebeuren, dan wordt dit niet alleen voor Antwerpen, maar eveneens voor het hele Vlaamse hinterland een fameuze strop. Vergeet Vlaanderen dan maar als draaischijf van de West-Europese logistiek. Een land waar iedere hond met een hoed op zijn eigen belang boven het algemeen belang kan laten primeren, heeft geen toekomst meer.
Even voortbomend op mijn blog van gisteren m.b.t. de Belgische gepensioneerden, moet het van mijn hart, dat België toch een zeer uniek land is: - Het is zowat het enige land (althans volgens de gepensioneerdenbond Okra), waar 65-plussers gestraft worden als ze bijverdienen. Het resultaat van dergelijk optreden is, dat steeds meer senioren in het zwart gaan bijklussen, wat de staat nog veel meer geld zal kosten. - We zijn ook het enige land waar men een werklozensteun kan krijgen tot aan zijn pensioen. Dat lijkt zeer sociaal, maar die steun is aan de (zeer) lage kant, waardoor ook in dit segment er aardig wat bijgeklust wordt in het zwarte circuit. - We zijn het enige land waar er nog een automatische index bestaat. Ook daarover heb ik al enkele keren geschreven. Het gevolg daarvan is dat, bij het oplopen van de inflatie (zoals vorig jaar gebeurd is), de lonen hier meteen méér stijgen dan in de ons omliggende landen, waarmee we moeten concurreren. België heeft geen grondstoffen en moet het hebben van de arbeid. Jarenlang heeft men het verschil kunnen opvangen door een stijging van de productiviteit. Ergens is er echter een grens en die lijkt nu bereikt te zijn. - Nergens werken zo weinig mensen in de leeftijd tussen 55 en 65 jaar, slechts zo'n 37%. Dat is mede het gevolg van het vorige punt (uitgeblust door productiviteitsverhogingen) en de macht van de vakbonden. - Nergens zijn de vakbonden zo sterk als bij ons. Alleen zij kunnen meedoen aan sociale verkiezingen (ondernemingsraden en veiligheidscomités). De bonden hebben hier zelfs een alternatief systeem voor het uitbetalen van de werklozensteun, waarvoor ze zo'n kleine 150 miljoen euro belastingsgeld per jaar opstrijken, dat terwijl de staat dat zelf ook zou kunnen doen via zijn bestaande instellingen. - Nergens bestaan er nog koopjes- en sperperiodes zoals bij ons. Dat systeem wordt door de eigen staat ondermijnd doordat handelaars de kans krijgen elk jaar vier dagen braderie met kortingen te houden en die dan meestal laten doorgaan in de laatste dagen van de sperperiodes, zoals zopas nog gebleken is. Van hypocrisie gesproken! - Nergens anders bestaat er nog een verschil in statuut tussen arbeiders en bedienden, zoals bij ons. Het gevolg daarvan is dat men o.m. recentelijk nog een zoveelste nepwet heeft moeten maken om ook de bedienden een soort technische werkloosheid te kunnen geven in deze crisisperiode. - Nergens anders bestaat er een systeem van technische werkloosheid, zoals wij dat hier kennen. Ook dat lijkt supersociaal. Het had wel tot gevolg dat bij multinationals de Belgische fabrieken als eerste op non-actief werden gezet, omdat wij het enige land waren, waar de staat meteen bijpaste. - Nergens anders worden feestdagen, die in het weekeinde vallen, automatisch gerecupereerd op een andere dag. Nog zo iets dat onze lonen duurder maakt dan die in het buitenland. - Nergens anders heeft men zo'n uitgebreide ministerkabinetten als in ons land. In vele landen heeft men er helemaal geen, in sommige een fractie van wat wij hier kennen. Men zou daar nu een einde aan willen stellen. Dat beloofde Verhofstadt al toen hij in 1999 premier werd van paarsgroen. Zal het nu wél lukken? - Nergens worden alle kinderen van een regerend staatshoofd vorstelijk betaald om niets te doen. Ook daaraan zou nu een einde komen, maar pas vanaf de volgende generatie. Als België dan tenminste nog zal bestaan, want dat is ver van zeker. Geen tronen blijven staan. Ook landen die uniek zijn, zijn niet eeuwig...
Soms krijgt men hier de indruk, dat er in dit land maar twee problemen zijn: de sans papiers en de hoofddoekenkwestie. Jongens, jongens, wordt daar papier aan vuil gemaakt! Toch blijkt deze regering van nationale stilstand soms ook met iets anders bezig te zijn. Zo heeft Marie Arena, minister van o.m. pensioenen, ("arena" is het Spaanse woord voor "zand": Moet er nog zand zijn?) ontdekt dat onze gepensioneerden vaak ten onrechte benadeeld worden. Er is in dit land nl een grens van hoeveel die mensen nog mogen bijverdienen bovenop hun pensioen. Als ze daar over gaan, riskeren ze hun pensioen kwijt te spelen. Vorig jaar gebeurde dat met liefst 2.500 gepensioneerden, terwijl nog eens het hetzelfde aantal de helft van hun maandelijkse toelage zag verdwijnen. Daar houden de pensioendiensten zich bij ons mee bezig. Zo was er bv het geval van een man die 300 euro over dat minimumbedrag was gegaan en daardoor 7.000 euro diende terug te betalen... In mijn blog van 24 januari meldde ik een soortgelijk geval dat ikzelf meemaakte. Daar ik 27 jaar in Nederland heb gewerkt, krijg ik ook van daaruit een (deel van mijn) pensioen. Bij samenwonende koppels wordt dat pensioenbedrag in Nederland in twee gesplitst van zodra de jongste partner 65 wordt, wat bij ons dus vorig jaar gebeurd is. Begin dit jaar kreeg ik te horen dat ik voortaan 230 euro per maand minder krijg, omdat mijn vrouw - die altijd thuis is gebleven - hier geen pensioen kan hebben. Dat wij geen cent méér kregen, daarvoor had men hier geen begrip. Daar bovenop eiste de rijksdienst voor pensioenen nog eens 1.300 euro terug, die ze zgz vorig jaar teveel zou betaald hebben. Ik kon daartegen in beroep gaan bij de pensioendienst én de arbeidsrechtbank, wat ik ook meteen gedaan heb. Halfweg juni kreeg ik van de pensioendienst te horen dat mijn "schuld" was kwijtgescholden. Als men "a" zegt, moet men echter ook "b" zeggen en had men mij terug mijn normaal Belgisch pensioen moeten geven. Daar is tot nu toe nog steeds geen sprake van. Mijn klacht bij de arbeidsrechtbank blijft dan ook liggen. Om grote fraudeurs, drugsdealers en andere criminelen aan te pakken, schijnt men in dit landje tijd noch middelen te hebben. Achter gepensioneerden aan gaan, is een stuk gemakkelijker. En dan bedenken, dat wij een van de laagste pensioenen van Europa hebben, een aalmoes in vergelijking met onze buurlanden. Dat geldt trouwens ook voor de werkloosheidsuitkeringen. Wie daarvoor zijn hele leven heeft afgedragen, krijgt er een aalmoes voor in de plaats. Voor mensen die uit alle hoeken van de wereld hier komen binnenwaaien en helemaal niets hebben afgedragen, blijkt dat plots wél te kunnen. En wie daartegen protesteert, krijgt meteen het etiket van "racist" opgekleefd...
Gisteren heeft notaris Van Rompuy de minister-presidenten van de drie gewesten ontvangen. De reden daarvoor was de precaire situatie van de begroting en dito staatskas. Volgens Van Rompuy zullen de gewesten de federale regering moeten bijspringen om het gat in de begroting en de staatsschuld te helpen dichten. Een eerste stap daarvoor zou al zijn, dat de gewesten een sluitende begroting zouden indienen voor 2010. Vlaanderen gaat dat proberen te doen, al zal het ook voor onze nieuwe Vlaamse regering een harde klus worden. Er moet daar zo'n kleine twee miljard euro bespaard worden en tot op heden heeft men nog maar de helft daarvan "gevonden". En wat met de andere gewesten ? Wallonië heeft bij monde van "papa" Daerden al laten weten dat er pas in 2015 sprake kan zijn van een sluitende Waalse begroting. Volgens Di Pippo zou het zelfs 2016 kunnen worden. Waarom geen 2020? Wat Brussel betreft is de situatie nóg erger. Picqué kan geen cent geven, integendeel: hij vraagt nog geld bij! Daarmee wordt nog maar eens bevestigd, dat het Brusselse stadsgewest niet op eigen benen kan staan en ook niet hoeft te hopen op steun van Wallonië dat zelf armlastig is. Brussel schijnt niet te beseffen dat het de prijs moet betalen voor zijn zgz autonomie. Als het dat niet kan, dan is er maar één oplossing: aanleunen bij Vlaanderen. Daarmee weet Van Rompuy ook officieel wat hij voor zichzelf al wel eerder zal hebben uitgemaakt: België zal blijven bestaan dank zij het geduld en het geld van de Vlamingen. Hij vraagt de steun van de gewesten (meervoud), maar weet verdomd goed dat er maar één gewest is dat in staat is hem te helpen. De dag dat de Vlaamse geldkraan wordt dichtgedraaid is het gedaan met dit kunstmatige land. Men kan dit ogenblik wel blijven uitstellen, maar eens zal daarover iets definitiefs moeten beslist worden. --- In de marge van bovenstaande trouwens nog dit: In het nieuwe Vlaamse parlement halen CD&V en Open VLD, de twee Vlaamse partijen uit de regering Van Rompuy, geen 38% meer. De steun vanuit Vlaanderen voor deze federale regering is dus nog kleiner geworden dan hij al was. Hoeveel moet die nog zakken voordat de notaris de boeken dicht doet?
N.a.v. de kaping van het stortschip Pompei door Somalische piraten, en de vrijlating ervan, heeft de Belgische federale politie beslist zes inspecteurs te sturen naar de haven van Oman, waar het schip einde dezer week zal aanmeren. Ze gaan daar het schip minutieus onderzoeken op vingerafdrukken en andere elementen die later zouden kunnen leiden tot de identificatie en mogelijke aanhouding en veroordeling van de piraten die het schip gekaapt hadden. Dat wordt dan de zoveelste belgenmop. Stel eens voor dat het zou lukken, wat dan? Wie gaat die kerels uitleveren? Als dat toch zou gaan, wat denkt men daar als schadevergoeding van te krijgen? Dit zijn allemaal kosten op het sterfhuis. Het wordt pas echt hilarisch, als men weet dat dit gebeurt door een land, waarin gerecht en politie er niet in slagen reeds gekende wetsovertreders vast te houden, laat staan te straffen. Denk maar eens terug aan de affaire Erdal, de vrouw die door 18 (achttien!) politie-inspecteurs geschaduwd werd en toch kon ontsnappen. Ook voor die zaak zijn er nu eigen politie-inspecteurs die regelmatig naar Turkije reizen. Denk ook maar aan de pas vrijgelaten drugsteler, de grootste ooit in ons land, die er waarschijnlijk zonder straf vanaf komt. En vergeet de bende van Nijvel niet, een zaak die al meer dan 25 jaar onopgelost is, maar waar wel een hele cel nog tot 2015 ijverig naar op zoek is. Waar zou men volgend jaar gaan spitten? België is er trots op een piratenwet te hebben. Nederland heeft die ook. De Nederlanders hebben zelfs zopas enkele van die arme Somalische drommels kunnen vatten en veroordeeld. De kerels vinden hun vrijheidsberoving binnen de Nederlandse gevangenissen niet zo erg als "los" te lopen in hun eigen Somalië. De piraterij bij Somalië moet militair worden aangepakt. Al onze zgz democratische middelen hebben daar geen effect. Ook aan ons systeem zijn er grenzen en de problemen zullen niet vervagen als die moeten worden opgelost door een gerechtelijk systeem dat niet eens in staat is in het eigen land een vorm van straffeloosheid een halt toe te roepen.
Weerkundig gesproken maken we een vrij normaal jaar mee. We hebben nog eens een echte winter gehad, een normale lente en nu kondigt zich ook een echte zomer aan. Van de onweders bleven we, althans hier in de Kempen, voorlopig gespaard, maar zomers warm zal het zeker worden. Het zou ook wel eens een hete politieke zomer kunnen worden. Het kan toch niet zijn dat deze huidige federale regering, die tot toe zo goed als niets heeft gedaan, een vakantieperiode van meer dan twee maanden in zou gaan zonder ook maar iets verricht te hebben. Ze heeft daarvoor nog de tijd tot 21 juli. Voor wat het immigrantenprobleem betreft had Marie Arena al gewaarschuwd "Geen vakantie zonder oplossing". Of die er zal komen, blijft koffiedik kijken. Ondertussen is haar tegenstreefster in de federale regering, Annemie Turtelboom, al overstag gegaan. Ze heeft een eerste contingent van ± 1000 inwijkelingen al de toestemming gegeven te mogen blijven en laat uitschemeren dat er nog een veelvoud van dat cijfer zal volgen. Turtelboom en haar partij zijn zogezegd tegen een algemene maatregel, maar in feite komt haar beslissing op hetzelfde neer, zij het dan in schijfjes. "Het gezicht redden", noemen ze dat. Het is natuurlijk zo, dat men mensen hier geen x-aantal jaren aan het lijntje moet houden, om nadien vast te stellen dat ze hier al ingeburgerd zijn zonder papieren. Dat alles is nog het gevolg van de snel-Belg-wet van Verhofstadt I, waaraan niemand blijkbaar iets kan/durft doen. Heel het inburgerings- en migrantenbeleid in dit land is al jaren één grote klucht. Men vergeet daarbij, dat dit het land al hopen geld heeft gekost en nog zal kosten, terwijl er feitelijk geen geld meer voorhanden is. Ondertussen gaan er bij Open VLD steeds meer stemmen op, om ook uit de federale regering te stappen en consequent overal in dit land oppositie te gaan voeren, op alle niveaus. Met de wetenschap dat de meeste excellenties aan hun postje kleven, is het nog zeer de vraag of dat zal gebeuren. In elk geval is er de volgende twee jaar geen eer meer te halen op federaal niveau. Een regering zonder middelen is als een café zonder bier...
We beleven rare tijden. Eén jaar geleden stond de inflatie boven de vijf procent. Nu op -1,1%! De grote oorzaak is de ineenstorting van de olieprijs, waarna de kosten van elektriciteit en gas eveneens gedaald zijn. Zonder die energieprijzen (plus alcohol en tabak) mee te tellen, in de zgn "gezondheidsindex" staan we toch nog op + 2% t.o.v. één jaar geleden. Alles laat verwachten, dat ook dat getal nog verder neerwaarts zal gaan. Men merkt overal (soms grote) kortingen, de koopjesperiode komt eraan en allerlei winkel- en fabrieksluitingen laten geen goede afloop vermoeden. Als gevolg daarvan gaan de mensen steeds meer op hun centen letten en juist daarin bestaat dan het gevaar van een echte deflatie, die kan leiden tot een depressie. Eén jaar geleden kondigden de verenigde vakbonden nog aan, dat ze (weer eens) voor een hete herfst zouden gaan zorgen, omdat ze vonden dat de koopkracht van de mensen was aangetast. Die hete herfst is er niet gekomen, omdat tal van bedrijven toen reeds werknemers begonnen te ontslaan. Door automatische indexaanpassingen stegen de lonen in België met 4,4%. Daarbij kregen heel wat werknemers, dank zij een nieuwe CAO, van hun bedrijf nog een extra loonsverhoging, wat voor velen resulteerde in een effectieve opslag van 6%. Dat gesteld t.o.v. een daling van de inflatie met minstens drie procent, maakt dat men echt niet meer moet zeuren over de koopkracht. Tenzij men natuurlijk zijn werk verliest of dreigt te verliezen. Er gaat geen week voorbij of ergens sluit er wel een zaak of een fabriek, of worden er honderden werknemers op straat gezet. Zelfs degenen die het geluk hebben voorlopig "maar" technisch werkloos te zijn, zijn helemaal niet zeker dat hun situatie gunstig zal blijven evolueren. Vraag het maar eens aan de werknemers van Nyrstar in Balen, waar hun fabriek al zes maanden stil ligt en niemand weet of ze überhaupt nog zal worden heropgestart. Volgens een studie van het rekruterings- en hr-adviesbedrijf Hudson zijn de Belgische lonen sinds het jaar 2000 met gemiddeld 43% gestegen. Dat is een pak meer dan in de ons omliggende landen waarmee wij moeten concurreren. De grote boosdoener blijkt onze automatische index te zijn, een unicum in de huidige wereldsituatie. Die zorgt wel voor een bescherming van onze sociale welvaart, maar dreigt stilaan zijn doel voorbij te schieten en de oorzaak te worden van een sociaal bloedbad. Vooral bedrijven met een hoofdkwartier in het buitenland zullen steeds minder geneigd zijn te investeren in een land waar de lonen abnormaal blijven stijgen, zelfs in een crisisperiode. De mondiale crisis kan misschien stilaan voorbij gaan, de heropleving zal in ons land waarschijnlijk heel wat langer duren dan elders. Als we moeten rekenen op de regering Van Rompuy, dan wordt ergens rond Sint Juttemis...
"Dit is óns land", met deze slogan ging het Vlaams Belang de regionale verkiezingen in. Hoe goed ook bedoeld (en juist gesteld), het heeft de partij weinig geholpen. Toch blijft de slogan brandend actueel. Deze week was het nl weer raak met de vreemden in ons land. Er blijven steeds maar meer zgz "asielzoekers" binnen komen. Dat woord staat tussen aanhalingstekens, want 95% van wat zich hier asielzoeker noemt is in feite een economische gelukzoeker. Ze komen meestal niet uit landen waar oorlogen heersen en of ze ergens voor vervolgd worden, is meestal een mysterie. Ze hebben veel geld over om hier te geraken en eens het zover is, hebben ze hier (althans officieel) niets meer. De Belgische staat moet er zich dan maar over ontfermen. De opvangcentra zitten al geruime tijd overvol, omdat zelfs immigranten die de toestemming kregen in het land te blijven, er niet weggaan. Gratis kost en inwoon, hoe zou men zelf zijn. Ondertussen heeft Marie Arena, vertrouwelinge van Di Pippo, ervoor gezorgd dat het teveel aan inwijkelingen logies krijgt in Brusselse hotels en heeft ze ook terug gegrepen naar een oud zeer uit de beruchte tijd van Verhofstadt I: ze deelt weer geld uit aan wie niet kan/wil vertrekken uit die asielcentra. Het gevolg daarvan is, dat dit zorgt voor een aanzuigeffect en dat er weer steeds meer immigranten ons land uitkiezen om hun geluk (nou,ja) te zoeken. Er vicieuze cirkel, dus. Ondertussen is de hele zaak een zoveelste communautair gevecht geworden (wat is er dat hier niet?), deze keer tussen PS en CdH enerzijds en Open VLD anderzijds, terwijl de andere meerderheidspartijen de kat uit de boom kijken. Waarom heel dat vreemdelingendebat niet regionaliseren? Dan kunnen de francofonen, die beweren toch o zo humaan te zijn, de halve wereld bij hen in huis nemen. De reden, waarom ze die splitsing niet willen (zoals trouwens ook geen enkele andere splitsing), is dat het Vlaanderen is dat mag betalen zolang het om een zgz Belgische materie gaat. --- En dan zijn er de "nonnekensscholen" van Antwerpen. Daar woedt (nog maar eens) een discussie over de hoofddoeken. In de meeste Antwerpse scholen waren die al verboden. Als gevolg daarvan bevinden de meeste diehards zich nu in de athenea. Nu die ook een eind willen maken aan dat symbool van de vrouwenonderdrukking, is het kot weer eens te klein. Komt daar zo'n idiote imam met een jeanettenstemmeke de boel nog meer verzieken door te stellen de school vanaf het volgende leerjaar te boycotten. Als die mensen zich hier niet willen/mogen integreren, waarom blijven ze dan hier? Dat ze dan teruggaan naar hun land van herkomst, waar ze van kop tot teen in sluiers kunnen lopen. Moeilijk is dat niet, want bijna alle allochtone moslims hebben hier een dubbele nationaliteit (recentelijk las ik nog iets over een jonge voetballer die drie(!) nationaliteiten had: Marokkaan, Belg én Spanjaard). Van discriminatie t.o.v. de eigen bevolking gesproken. Misschien zou men best het Franse voorbeeld kunnen volgen en alle religieuze symbolen in openbare gebouwen moeten verbieden. Men gaat daar zelfs al een stap verder: waarschijnlijk komt er in Frankrijk een nieuwe wet die het dragen van de mobiele gevangenis voor vrouwen, de boerka, helemaal zal verbieden. Dit land is óns land en wie hier persé wil wonen en werken, moet zich integreren en aanpassen. Thuis en onder elkaar kan men doen wat men wil, in het openbaar moet men de eigen bevolking niet blijven uitdagen. En als Franstalige partijen het daarmee moeilijk blijven hebben, moeten die maar zorgen dat zij het probleem in hun regio oplossen en ons daarover niet langer de zwarte piet doorspelen.
Hoera, hoera! België haalde vorig jaar de Kyoto norm. Ik Kyoto, wij Kyoto, allemaal Kyoto! Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat we die norm hebben kunnen halen, doordat er in ons land ettelijke grote fabrieken zijn stilgelegd en andere maar op halve kracht produceren. Nyrstar in Balen ligt al zes maanden plat (en het is helemaal nog niet zeker dat ze terug zal worden opgestart) en dat geldt ook voor de Arcelor-Mittal hoogovens in Luik en omstreken. Zo halen we inderdaad de Kyoto norm, de natte droom van de groenen, de Bond Beter Leefmilieu en aanverwante wereldverbeteraars. Hoe verder terug richting middeleeuwen, hoe schonere lucht. Het kan natuurlijk ook anders, maar dan moet men (althans voorlopig) terug kunnen vallen op een voorzetting van de elektriciteitsproductie via kerncentrales en daarover is nog altijd helemaal niets beslist in de regering van openbare stilstand van notaris Van Rompuy. Die laatste kwam ons trouwens zopas vertellen, dat België een wereldprimeur heeft: het eerste Belgische windmolenpark op zee. Het heeft de grootste turbines, nergens staan windmolens zo ver in zee en nergens hebben die een zo diepe fundering. Ook hier is dat het goede nieuws. Het slechte nieuws is, dat het slechts gaat om 6 molens, die in totaal amper 1 procent van het huidige elektriciteitsverbruik zullen invullen. Verder hebben die zes een enorme kostprijs, ongeveer 2,5 maal die van de windmolens op het land. Nog slecht nieuws is, dat er weliswaar in totaal een vijftigtal van die molens zouden moeten komen op de Thorntonbank, maar dat zal nog even duren. De bouw van de volgende 24, gepland voor dit jaar, is uitgesteld, mede doordat de moedermaatschappij van de bouwer (Belwind), nl het Nederlandse Ecoconcern, ondertussen failliet is gegaan en doordat de banken niet meer scheutig zijn voor dergelijke projecten geld te lenen ... Als er in heel dit duurzame project één zaak duidelijk is, dan is het dat het ons land (en dus de belastingbetaler) veel geld zal kosten, geld dat er voorlopig de eerste jaren niet zal zijn. Het is dan ook verre van zeker dan België tegen 2020 13% aan alternatieve stroom zal kunnen produceren.