Herinnert u zich nog die fameuze uitzending 'Bye,bye Belgium' op de RTBf, waarbij het openbaar vervoer aan de taalgrens ophield en men daar moest overstappen? Dat was maar om te lachen, werd er toen gezegd, want zoiets zou in werkelijkheid nooit kunnen. Wel deze week is het echt gebeurd en niét om te lachen. Door het feit dat in stakingsgeil Wallonië de basis de vakbondsleiding voorbijliep, reden er daar al twee dagen geen treinen meer, terwijl dat in Vlaanderen wél het geval was. Sint-Joris-Weert, op de taalgrens, werd zo opeens een eindstation, twee dagen lang. Kafka in het echt! De holderdebolderstaking van donderdag was trouwens alleen maar een succes bij het openbaar vervoer. In alle andere sectoren werd nauwelijks gestaakt, zodat radeloze stakers er niets beter op vonden dan delen van de Brusselse Ring te blokkeren, waarbij ze zich nog eens extra onpopulair hebben gemaakt. En daar hield het niet bij op. Wat vooral is opgevallen, is dat de jongere mensen al lang begrepen hebben dat zij de klos zullen worden van heel dat syndicale achterhoedegevecht. Zij deden dan ook in grote getallen niet mee aan deze staking. Erger nog, de kans is groot dat steeds meer jongeren zich niet (meer) bij een vakbond zullen aansluiten, een vakbond die hun interesses niet verdedigt, maar die zich ingraaft in voorbijgestreefde 'verworven rechten'. Toevallig las ik gisteren nog in de krant, dat het recht van de treinconducteurs en begeleiders om met 55 jaar met pensioen te gaan een uitwas is van een wet uit ... 1814, dus nog ouder dan België zelf! Het is bij de NMBS al zo'n beetje als bij de Belgische justitie, die het grondgebied ook nog altijd indeelt zoals in de tijd van Napoleon, toen men binnen de 24 uur met een koets bij het dichtstbij gelegen gerechtsgebouw moest kunnen geraken. Gelukkig waren er toen nog geen treinen, want met de NMBS is men zelfs de dag van vandaag niet zeker er te zullen komen...
Reacties op bericht (1)
24-12-2011
Oeijoejoei...
beste Guido, waarschijnlijk heeft U gisteren een pinjte (of méér) teveel gedronken éér U schreef over de NMBS. 1814 -> regelment voor machinisten & begeleiders. Mag ik U eraan herinneren dat de àllereerste spoorlijn op Europees vastenland reed tussen Brussel en Mechelen. De locomotief droeg de naam "la flèche", en deed de "maidentrip" op 5 Mei ACHTIENHONDERDZESENDERTIG.
24-12-2011, 13:11
Geschreven door Victor Van Vosselaer