Nog niet zolang geleden schreef ik nog dat
wij hier een antwoord hebben op het Schotse monster van Loch Ness, nl onze
Bende van Nijvel. Die laatste is feitelijk eerder een francofone bedoening,
maar we hebben er ook een Vlaamse in wording in Antwerpen: de Oosterweelverbinding. Dit
laatste stuk ter ontsluiting van de Antwerpse Ring komt ook regelmatig opduiken
in het nieuws en volgens mij kan ook dat nog járen duren.
Het laatste schuifje aan dit verkeersdrama
in veel bedrijven, is de tussenkomst van schoonmoeder Europa, die zou willen
dat (een deel van) het project opnieuw moet worden uitbesteed. Men kan geen
werken voor de bouw van een brug uitbesteden en daarna gewoon verder doen met
dezelfde aannemer als die brug een tunnel moet worden. Klinkt nog aannemelijk
ook.
Enkele hoofdrolspelers in deze Antwerpse
commedia dellarte hebben meteen benadrukt, dat een nieuwe aanbesteding niet
persé moet betekenen dat er meer tijd verloren zal gaan, omdat er ondertussen
toch moet gewacht worden op een nieuw Milieu Effecten Rapport (MER), wat jaren(!)
kan duren. Geloof het maar, alsof het allemaal zo simpel is.
Bij de uitbesteding van de Lange Wapperbrug
was er maar één consortium van aannemers meer in de running, Noriant. Als die
opnieuw moet gaan meedoen aan een aanbesteding en die niét zou krijgen, wachten
stad en regio enkele schadeclaims waaraan niemand een prijskaartje kan of durft
hangen. Verder is er tot nu toe nog steeds geen uitgewerkt plan van de tunnel
die de brug zou moeten vervangen en is van het prijskaartje van die tunnel ook
alleen maar geweten dat het veel, veel hoger zal zijn dan dat van de brug. Daar
komt nog bij dat de veiligheidsvoorschriften (denk maar het vervoer van
gevaarlijke stoffen Wetteren!) bij een tunnel veel strenger en dus kostelijker zullen zijn.
Interessant om weten is wel, dat ondanks
de afkeuring via een referendum - de bouwvergunning voor de brug nooit is
ingetrokken en dat men die in feite nog altijd zou kunnen bouwen. Vraag is
trouwens, wat een referendum waard is waarbij slechts 40% van de
kiesgerechtigden kwam opdagen en 60% van die 40% tegenstemde. In werkelijkheid
stemde slechts 25% van de Antwerpenaren tegen en dat kan evenmin bezwaarlijk
democratisch genoemd worden. Het verkeer langs Antwerpen is nl geen zaak van de
Antwerpenaren alleen, maar ook van de omgeving en zelfs de hele regio. De meeste
mensen die de Ring nemen, hebben niet de kans gekregen te stemmen.
De koekenstad is van zijn Oosterweelgeest dan ook nog niet vanaf. Een betere naam dan die van een kwelgeest als de Lange Wapper had men nooit kunnen bedenken. Het stond in de sterren geschreven dat dit fout zou lopen.
|