zijn tamelijk dun gezaaid in dit onland, en één van die stielen zijn loodsen.
Dié kan men zomaar niet kopen in de grootwarenhuizen wegens de loopbaan die zij éérst moeten doorlopen hebben ènkel & alleen-maar om toegelaten te worden voor de cursus van loods.
Eérst moeten zij vele jaren "op de koopvaardij" dienst gedaan hebben, plus een +- 5 jaar scholing in dàt speciaal vak.--> zodat die specialisten reeds vèr-in-de-dertig-jaren zijn eer zij "als bleu" kunnen beginnen in één bepaalde haven.
Het is dus niet zo dat men voor zulke job zo-maar goedkope buitenlanders kan nemen.
Loodsen voor de haven van Zeebruge kan men onmogelijk inzetten voor de Antwerpse haven (èn vice-versa) zonder vooraf minstens één jaar als stagiair gewerkt te hebben in een "vreemde Belgische haven": De reden is zo klaar als pompwater: zij moeten (vooràl) iedere vierkante meter van de zeebodem waarop zij hun job uitoefenen "uit het hoofd" kennen EN eveneens de onderwaterstromingen.
Zij zijn immers de énige verantwoordelijken voor de peperdure schepen die zij de haven moeten binnenloodsen.
Petje-af voor die mannen...ze hadden eigenlijk beter politieker geworden, ze zouden dan véél méér verdiend hebben in een vak dat géén diploma noch àndere kennis vereist.
Zelfs ministers kunnen zo-maar nà een volgende verkiezing gedropt worden in een héél verschillend département dan deze waar zij vooraf reeds vier jaar hun broek versleten hebben --> voorbeelden-genoeg hier, in dit klein onlandje alwaar "gebuisde ministers" dan nog gedropt worden in één-of-ander lucratief postje... Loodsen blijven loods tot aan het pernsioengerechtigde leeftijd.
Wat hun "job" inhoudt heb ik reeds een paar maand beschreven... hoeft dus niet meer herhaald te worden, mijn epistel is al lang genoeg.
07-03-2016, 10:53
Geschreven door Victor Van Vosselaer
|