Vier grote autoconstructeurs: Volkswagen, Daimler, BMW en Ford zijn zinnens zelf heel Europa te gaan voorzien van duizenden oplaadpalen in 400 laadstations, voor het bevoorraden van elektrische auto’s. Dat is niet meer dan logisch, want zonder een goed bevoorradingsnet heeft het geen zin miljoenen van die auto’s te produceren. Probleem daarbij is, wat ik reeds eerder geschreven heb, dat – voor wat dit land betreft - onze huidige elektriciteitsvoorziening daarvoor niet zal volstaan. Zeker met de wetenschap dat we steeds meer kernenergie door groene stroom zullen moeten vervangen, gaat dat niet lukken. Als we het huidige personenwagenpark in Vlaanderen alleen al volledig elektrisch zouden willen laten rijden, moeten we ons zonnepanelenpark verdrievoudigen en ons windmolenpark zes keer groter maken. Zie je dat al gebeuren op vrij korte termijn?
En dat hebben we het nog maar alleen over de personenwagens gehad. Voor vrachtwagens en lange afstandsvervoer is het helemaal niet te doen. Ons huidige vrachtwagenpark alleen levert 28% van de CO2 uitstoot. Tel daarbij nog de industrie die liefst 20 maal meer energie nodig heeft dan zo’n elektrisch wagenpark. In twee woorden: het huidig verbruik van olie en gas in onze transportsector en industrie kan onmogelijk vervangen worden door alleen elektriciteit, omdat ons huidig brandstofverbruik bijna vijf keer groter is dan ons elektriciteitsverbruik.
Een alternatief is het overschakelen op waterstof. Dat is niets nieuw. Ik herinner me zelf ooit een artikel daarover geschreven te hebben in het personeelsblad van DAF in de tweede helft van de jaren 1970. Toen reeds was het technisch mogelijk een bestaande automotor vrij eenvoudig om te bouwen zodat hij op waterstof kon rijden. Dat dat toen niet gebeurde had te maken met de veiligheid i.v.m. de brandstoftanks, die bij een aanrijding konden ontploffen. Dat gevaar is er nu niet meer. Waterstof is een brandstof die helemaal niet vervuilt (stoot alleen water uit) en kan worden aangemaakt via elektrolyse. Zeker met een chemiecluster zoals deze in de Antwerpse haven, zou dat bij ons geen probleem mogen zijn. Een zonnepanelenpark waarmee waterstof wordt gemaakt, brengt 20 maal meer energie op dan dezelfde oppervlakte met biomassa.
Als ze ons nu komen vertellen dat we tegen 2025/30 hier alleen nog met elektrisch aangedreven wagens zullen rijden, dan zal er wel wat meer moeten gebeuren dan wat men nu van plan is. Misschien is het geen slecht idee om tweemaal na te denken alvorens hals over kop te kiezen voor alleen elektrische aandrijving. Het kan hoogstens een eerste stap naar een duurzamere oplossing zijn. Na de elektrische laadstations zullen er straks ook zoveel stations moeten komen waar dan ook waterstof kan getankt worden. Voor zover ik weet bestaat er daarvan één (1) in heel België, in Zaventem. We zijn dus nog even bezig.
|