Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    17-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CARLOS SAINZ NEEMT DERDE PLAATS OVER NA HAMILTON'S BESTRAFFING

    De wedstrijdjury heeft beslist dat wat Lewis Hamilton met Alex Albon heeft gedaan niet door de beugel kon. De Brit verliest zijn derde podiumplaats en de Spanjaard Carlos Sainz jr komt met de Mc Laren op het podium. Tenminste als het nu nog zou opgesteld staan. Door vijf seconden straftijd komt Hamilton op de zevende plaats te staan. Waar de "zondaar" wellicht niet van wakker zal liggen.(wr)

    17-11-2019 om 23:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ACHTSTE F1-ZEGE VAN MAX VERSTAPPEN IN BOTSAUTO GP VAN BRAZILIË

    Polesitter Max Verstappen was in zijn Red Bull-Honda het snelst weg bij de start en bleef op een paar ronden na in de bandenwissels dominant aan de leiding. Bottas opgave in de 66ste van 71 ronden lokte een Safety Car uit die vijf ronden tergend lang én traag op de piste bleef. Lewis Hamilton protesteerde er terecht langs de radio over. Daardoor kwam het hele veld, naar Amerikaanse wens, weer bijeen en er ontstond zowaar een file zoals op onze autobanen. Kriskras door elkaar werd de restart gegeven en de Belgische Nederlander Max Verstappen ging in de grootste stijl verder met o.a. zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton van zich af te schudden in de Senna-S alsof de Brit net uit de rijschool kwam. Natuurlijk had Max slim voor zachte banden gekozen en bleef Hamilton in de Leclerc/Vettel-fase op geel verder rijden.

    Op het eerste gezicht reed Vettel in een inhaalmaneuver langs rechts met zijn linkerachterwiel tegen het rechtervoorwiel van Leclerc. Beide Ferrari's in de vernieling. Precies zoals Vettel in 2010 heeft "voorgehad" met Marc Webber toen hij nog voor Red Bull reed en er zijn vier wereldtitels opbouwde. Dat letterlijk spetterende vuurwerk leverde de finale Safety Car op. Die bleef maar kort op de baan eer een nieuwe restart kwam. Daarin poogde Hamilton opnieuw Verstappen te strikken maar dat mislukte. Hij werd zelfs onwezenlijk bliksemsnel gepakt door...Pierre Gasly in de Toro Rosso-Honda ! Toen had Hamilton er een andermaal schitterende Alex Albon al uitgetikt. Niet echt proper.

    Pierre Gasly - door de SC naar voor geraakt - bleef de overhand houden op Lewis Hamilton wiens Mercedes met een beschadigde voorvleugel naar bijna een fotofinish werd gemend. Gasly behaalde zijn eerste podium in zijn F1-loopbaan. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) schitterde ook, terwijl Robert Kubica (Williams) Verstappen in de pitlane bijna in de vernieling reed. Vorig jaar werd Max Verstappen's zege in Interlagos verknald door Ocon die hem in een dubbelingsmaneuver van de baan tikte.

    Max heeft op grootse wijze dit jaar in de heilige plaats die Interlagos is, zijn revanche genomen. In Sao Paulo ligt Senna begraven. Zijn geest waart er nog altijd rond. Rubens Barrichello liet zich wat onvoorzichtig ontvallen dat Max ermee te vergelijken is. Misschien wat vroeg...? Uit wat we hebben gezien van de Limburger moet Lewis Hamilton eens goed overwegen of hij volgend jaar een zevende titel kan waarmaken... Nog één heikel punt: Hamilton riskeert zijn derde plaats door het van de baan caramboleren van Albon. (Walter Rombauts)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                   305,939 km in 1 uur 33'14"678 / 196,86 km gemiddeld

    2. Pierre Gasly (Toro-Rosso-Honda)                     op 6"077

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                             op 6"139                                  

    4. Carlos Sainz (Mc Laren-Renault)                      op 8"896

    5. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo)                          op 9"452

    WK-Stand:

    1. Hamilton           396 punten

    2. Bottas               314

    3. Verstappen        260

    4. Leclerc              249

    5. Vettel               230

    17-11-2019 om 21:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON IN FP3, MAAR MAX VERSTAPPEN PAKT TWEEDE POLE IN BRAZILIË

    De GP van Brazilië zal morgen vuurwerk geven. In de derde vrije oefeningen liet Lewis Hamilton een zesde wereldtitel blinken, maar in de kwalificaties was het "l'incontournable" Max Verstappen die zowaar elf wereldtitels achter zich hield. Vettel vier, Hamilton zes en meer in de achtergrond Kimi Räikkönen met één. Wat ook wordt verteld, Max bevindt zich onder de zeer grote jongens. (wr)

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                 1'07"508

    2. Sebastien Vettel (Ferrari)                             1'07"631

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                          1'07"699

    4. Valtteri Bottas (Mercedes)                           1'07"874

    5. Alex Albon (Red Bull-Honda)                       1'07"935

    16-11-2019 om 22:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL - FERRARI - VERSCHALKT PLOEGMAAT IN FP2 IN BRAZILIË

    Iets betere trackomstandigheden gaven in de tweede vrije oefeningen veel betere chrono's. Sebastien Vettel deed voelen dat hij nog competitief is. Met 1'09"217 over 4,309 km met 15 bochten klokte hij sneller dan Charles Leclerc. Max Verstappen bleef de twee Mercedessen voor. Beide heren, Bottas en Hamilton, rommelen onder elkaar. Eerstgenoemde wil nog eens winnen, de tweede zal het eigenlijk niet veel meer kunnen schelen. Zijn zesde wereldtitel is binnen. Toto Wolff is er niet in Brazilië. Hij bereidt de Formula E voor die op 22 november zijn zesde seizoen aanvangt. Vergeleken daarmee rijdt men in de F1 met "oldtimers". Morgen wordt daarmee de FP3 gereden, daarna de kwalificaties voor de pole en zondag over 71 ronden voor de zege in de GP van Brazilië. Waar Mick Schumacher - zoon van - bij wijze van attractie enkele rondjes reed met de Ferrari van zijn vader in 2002. (Walter Rombauts)

    1. Sebastien Vettel (Ferrari)               1'09"217

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                1'09"238

    3. Max Verstappen (Red Bull)            1'09"351

    4. Valtteri Bottas (Mercedes)             1'09"373

    5. Lewis Hamilton (Mercedes)            1'09"440

    15-11-2019 om 20:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALBON - RED BULL - SNELST IN FP1 EN DAN IN MUUR IN INTERLAGOS

    Regen als pijpenstelen kan alleen in Interlagos waar twee waterbassins in de omloop liggen die Sao Paulo bevoorraden. Daarop schaatsen met een racewagen is aartsmoeilijk. Maar gelukkig duurt de eerste vrije training om de GP van Brazilië anderhalf uur, en gaf een opdrogende track weer wat hoop op snellere tijden. Eerst Vettel met 1'17"041, op de groene intermedium regenbanden, vervolgens Bottas, en naar het einde toe een tijdexplosie van...Alex Albon, de ploegmaat van Max Verstappen bij Red Bull. 1'16"142 deed de Limburger weer in de auto springen nadat droogweerbanden waren geplaatst. In de eerste bocht spinde hij al en was alle hoop vervlogen Alex' tijd te verbeteren voorbij. Meteen rode vlag omdat Alex ook in de muur was geknald en dus eindigde de FP1 met 90" minder dan voorzien.. Straks is er de FP2, met nog wat verrassingen. (wr)

    1. Alex Albon (Red Bull)                  1'16"142

    2. Valtteri Bottas (Mercedes)           1'16"693

    3. Sebastien Vettel (Ferrari)            1'17"041

    4. Charles Leclerc (Ferrari)              1.17"285

    5. Carlos Sainz (Mc Laren-Renault)  1'17"786

    15-11-2019 om 17:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN BRAZILIË BEGINT MORGEN OCHTEND, MET OOK NOG CO2

    In 2025 worden de huidige V6 Turbo Hybridmotoren die sinds 2014 in gebruik zijn vervangen door nieuwe. Ze moeten groener zijn en synthetische benzine behoort alvast tot een ingrijpende wijziging. Dan is de uitstoot "0" met een interne verbrandingsmotor. Tot dan is de uitstoot van CO 2 net als voor onze dagdagelijkse motoren. In Monza verbruikte de Ferrari van Charles Leclerc 2,85 liter benzine per ronde. Dat is populair uitgedrukt, want de technische term is eigenlijk g/kW/h. Zeker de huidige politiekers zullen dat niet begrijpen. Die zijn ziende blind, of doen in elk geval alsof. Want voor hen is km/h uitstoot gebonden. Niet het motortoerental, de versnellingsbakverhoudingen. Niets van dat alles. "100 km/h", al rijdt je die in derde versnelling, is perfect.

    Zo ook in het "verlichte" Nederland. Men praat gewoon over een stikstofprobleem. Het gaat om een stikstofDIOxyde. Stikstof is een onderdeel van gewone lucht,78% ervan, 21% zuurstof, 1% argon en nog een vlugje koolzuurgas. De overheid weet niet eens waarover ze spreekt. Gewoon in het ijle, wat bazelen en ondertussen de auto verraden. Dat tuig heeft bijna 130 jaar voor letterlijke voooruitgang gezorgd, voor werkgelegenheid, dus voor welvaart in plaats van armoede ! Porsche bestaat 70 jaar. Ferdinand Porsche zou zich nu in zijn graf omdraaien mocht hij kunnen. Van elektriciteit naar fossiele brandstof en weer naar electro om te eindigen in waterstof.

    De DTM in Duitsland zal weldra puur elektrische toerwagens opvoeren. De Formula E die over acht dagen aan zijn zesde seizoen begint kent een weergaloos succes. Zoals ook dertig geleden jaar al in de....USA. De heilige koe van weleer wordt afgeslacht. Software-giganten als Google, Apple, Samsung, Tesla en andere Microsofts zullen autoconstructeurs op de knieeën dwingen: 2024, de zelfrijdende auto ! Alle emotie weg uit die ingewikkelde maar zalige machine waar je walsend mee door berg en dal kon swingen. Toen de wereld nog niet overbevolkt was.

    Voor de rest bevinden de teams zich in een ongemakkelijke positie. Lege tekenbladen liggen voor de designers. Sommigen slapen er niet meer van. Behalve Andrew Newey, magistraal ziener in de combinatie techniek en aerodynamika. Wellicht heeft hij al, zoals in zijn hele loopbaan, al wat schetsen op een vodje papier gezet. Genoeg om het de zogenaamde topingenieurs met CAD/CAM verder te laten bewerken. Die kunnen dan vertrekken van zijn grondvest. Morgen worden de eerste vrije oefeningen gereden voor de GP van Brazilië F1.

    Met Hamilton als zesvoudig wereldkampioen. Die zoals het betaamd dat een zevende keer wil halen. Zoals de Duitser Michaël Schumacher. Er hangen daarvoor maar twee donderwolken boven zijn hoofd die zelfs iemand met een glazen bol niet kan analyseren. Maar wel voorspellen. Het zijn: de penibele toestand op de wereldmarkt waarin Mercedes wegzakt en de mogelijkheid dat "de Ster" na 2020 uit de F1 zou stappen. Met welk karretje gaat de sympathieke Brit dat dan doen....? (Walter Rombauts)

    14-11-2019 om 23:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TOTO WOLFF NIET IN BRAZILIË OMWILLE START VAN ZESDE FORMULA E-SEIZOEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 22 november a.s. start het zesde Formule E seizoen 2019 - 2020. De eerste race wordt gereden in Diriyah in Zuid-Afrika en vervolgens nog 13 races in twaalf van de meest vooruitsrevende steden van liefst vijf continenten. De Formula E zit al jàààren in de lift en Renault reed zich erin tot viermaal toe wereldkampioen. Dit seizoen bevinden zich heus de grote merken in het ABB Formula E-kampioenschap. Mercedes, Porsche en andere Audi's. Omdat de elektrische eenzitters zo'n uitstraling hebben naar de elektrische - nog twijfelachtige - mobiliteit kunnen de meeste merken er niet meer rond.

    Van Belgische zijde rijdt André Lotterer, driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans, in een Porsche en Stoffel Vandoorne rijdt voor...Mercedes. Hij zal zich omringd zien door o.a. Toto Wolff, teambaas van het F1-team. Nu Lewis Hamilton zijn zesde wereldtitel binnen heeft, zal Toto Wolff niet aanwezig zijn in de GP van Brazilië die volgend weekend wordt gereden.

    Hij heeft de opdracht de Formula E maximaal voor te bereiden. Mercedes is dit aan zichzelf verplicht geworden nadat bekend is dat China 10% van de aandelen bezit, Smart is overgekocht om in China elektrische "Smartjes" te bouwen vanaf 2022, en de motoren met interne verbranding wereldwijd in vraag komen te staan. Voor wie het mocht vergeten zijn: de eerste "koetsen zonder paarden" waren de elektrische auto's.... Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Brazilië F1 in Interlagos waar de geest van Senna rondwaart. (Walter Rombauts)

    12-11-2019 om 22:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHUMACHER-CASE IS PURE PRIVE.

    De voormalige manager van zevenvoudig wereldkampioen F1, Willi Weber, ergert zich dat Corinne, de vrouw van Michaël geen informatie "aan de wereld" geeft over de echte toestand van haar man. Weber doet dit om nog eens in de belangstelling te komen. Bij mijn weten hebben allen Jean Todt en Ross Brawn hem mogen bezoeken. De eerste is President van de "Fédération Internationale de l'Automobile". Hij was Ferrari teambaas toen Michaël vijf wereldtitels won. Net als Ross Brawn de ingenieur is die hem aan die titels hielp. Bernie Ecclestone mocht hem ook bezoeken maar wilde hem niet in zo'n toestand zien.

    Wat de Duitser overkomen is op 29 december 2013 tijdens het - zij het gewaagd - skieën nabij Grenoble wenst niemand een ander toen. Hij was toen 45 jaar. Alles wat daarna is gebeurd is puur privé. Als journalist heb ik Michaël Schumacher mogen ontmoeten. Het was niet de gezelligste en de interviewminuten waren geteld, met de chrono erbij. Maar anderzijds heb ik met hem ook op de ouwe Nürburgring in een Ferrari mogen rijden. Hij aan het stuur en daarna mocht ik. Hij leerde me héél veel.

    Zoals de ijzeren wet in de F1 dat je traag in de bocht gaat en er zo snel mogelijk uitkomt. Voor de rest heb ik de familie Schumacher, ook zoon Mick voor z'n nakende F1-loopbaan, alleen maar het beste te wensen. Privé heb ik met niemand en niets zaken. Heb ondervinding met neuzen in privélevens en gelukkig heb ik veel kunnen zien, horen en (ver-)zwijgen. In het Duits "Die Verschwiegenheit"...(Walter Rombauts)

    12-11-2019 om 22:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS WINT THRILLER, HAMILTON ZESDE KEER, ALBON GROOTS, VETTEL IN DRAMA

    Een kruiwagen papier is niet genoeg om de GP van Amerika in al zijn facetten te beschrijven. Polesitter Valtteri Bottas was snelst weg, met in zijn schaduw na de eerste bocht...Max Verstappen ! De Fin leidde solied, maar toch was de lucht vol bedreigingen door Hamilton, Leclerc en Norris. In het startgewoel tikten Carlos Sainz en Alex Albon elkaar aan en de nieuwe Red Bull-rijder kon naar de pits om een nieuwe neus. Hij kon achteraan aan een indrukwekkende inhaalrace beginnen die hem de vijfde plaats opbracht en naar mijn gevoel de titel van "Driver of the Day".

    Voor Sebastien Vettel (Ferrari) was de start slecht. Hij kon niet tegen het jonge geweld van ploegmaat Leclerc en ook dat van Lando Norris op. Als zevende brak hij op de curbstones in sector 2 ook nog de rechter-achterophanging van de Ferrari. Vettel was out, zero punten en opnieuw voorbij gestoken door Max Verstappen in de WK-stand.

    Bandenwissels, de ene al slimmer dan de ander maakte de GP tot een ongemeen kijkspel. Zelfs in die mate dat Lewis Hamilton, wat futloos vanuit vijfde positie gestart, de leiding in handen nam en op een overwinning afstevende. Maar Bottas replikeerde met een nieuw stel mediums en kwam terug op Hamilton. Die bleef Bottas van zich afhouden tot zijn banden duidelijk minder waard werden. In de 52ste van 56 ronden "wipte" Bottas opnieuw over Hamilton en reed naar een zege. Hamilton scheen zich te schikken.

    Toch kwam er nog een apart duel. In zijn spiegels zag hij Max Verstappen - en dat rond Haloweentime  - die met zevenmijlsbanden dichter en dichter kwam en de dan al zesvoudige wereldkampioen wilde voorbij rijden. Zover kwam het net niet. Kevin Magnussen was zo vriendelijk in de laatste twee ronden nog een gele vlag uit te lokken door een stomme "sortie".

    Concluderend was Bottas groot, Verstappen groots en Hamilton natuurlijk grootser dan iedereen. Als pleister op het houten been haalde Charles Leclerc nog rode, zachtste banden om de snelste ronde en één WK-punt te scoren. Ferrari stond plots weer nergens meer. Het WK F1 is gespeeld. Volgende GP is die van Brazilië op Interlagos, waar de geest van Senna rondwaart. Hij herinnert eraan dat in contradictie met het gezegde de afwezigen ook groots zijn. Zoals Michaël Schumacher, die zeven titels bijeen reed.

    Of Hamilton dat ook wil/kan doen is vanaf nu een open vraag. Want volgend jaar wordt de laatste keer F1 gereden zoals in 1950 historisch is begonnen. De V6 Turbo Hybrid-motoren die in 2014 in gebruik werden genomen blijven dienen tot 2025. Mercedes is sinds 2014 nu al de zesde keer wereldkampioen bij de constructeurs. Gaat Daimler die intentie voortzetten, of accenten in de Formula E leggen. Onder druk van China, lees: Geely, kunnen bij Daimler-Benz rare beslissingen vallen. De Chinezen hebben 10% in Daimler, hebben de Smartafdeling overgekocht en tot overmaat van ramp dreigt de milieu-religie alle motoren met interne verbranding tot schroot te veroordelen.

    Ook die aspecten beïnvloeden het aanwezig zijn iin de F1. Dat het maximum jaarbudget vanaf 2021 "maar" 175 miljoen dollar mag bedragen is een goede verdienste van Liberty Media, de nieuwe eigenaars sinds maart 2017. Of de "nieuwe auto's" dat ook zullen zijn is de vraag. Maar één ding is zeker. De puristen zijn allemaal zeventig jaar, gepensioneerd, dood, vergeten of hebben hun leven voltooid. De generatiewissel van de ouderen naar de jongeren (Verstappen, Albon, Norris, Sainz, Leclerc) die we vandaag in Austin hebben gezien is voer voor een nieuwe autosportwereld voor de jonge mensen. Die gaan alles wat komt aanvoelen alsof het nooit anders is geweest. (Walter Rombauts)

    1. Valtteri Bottas (Mercedes)                       306,320 km in 1 uur 33'55"653 / 195,67 km/h gemiddelde snelheid

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                     + 4"148

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)           + 5"002

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                         + 52"239

    5. Alex Albon (Red Bull-Honda)                   + 1'18"038

    De WK-stand

    1. Hamilton         381

    2. Bottas            314

    3. Leclerc           249

    4. Verstappen     235

    5. Vettel            230

    03-11-2019 om 23:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN HIJST NEDERLANDSE VLAG IN FP3 IN AUSTIN

    Zijn het de bobbels op het 5,513 km lange tracé in Austin die het deelnemersveld dooreen rammelt ? Dat Max Verstappen net iets sneller was in FP3 is nog uit te leggen, maar dat Lando Norris met een Mc Laren-Renault de derde stek op de tabellen invult is wel nieuw en onverwacht. Bottas en Hamilton op respectievelijk vier- en vijfde plaats laten vragen rijzen over de kwalifcaties van straks 22.00 uur, onze tijd. Daarin moeten de motoren natuurlijk hun maximum kunnen geven. Hopelijk krijgen de Ferrari-ingenieurs de auto van Charles Leclerc tijdig in orde. De Monegask viel met rokende motor stil op minuut 22 van de 60 beschikbare in FP3. Dat zijn ongeveer de accenten waarmee de kwalificaties voor de pole tegemoet worden gezien.(wr)

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                  1'33"305

    2. Sebastien Vettel (Ferrari)                              1'33"523

    3. Lando Norris (Mc Laren-Renault)                   1'33"818

    4. Valtteri Bottas (Mercedes)                             1'33"904

    5. Lewis Hamilton (Mercedes)                           1'33"923

    02-11-2019 om 20:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS - MERCEDES - IN POLE, HAMILTON START VIJFDE IN AUSTIN

    Het is een héél spannende kwalificatie geweest waaruit de Fin Valtteri Bottas met een rakettijd van 1'32"029 als polesitter voor morgen tevoorschijn kwam. In de Q1 was het opnieuw Max Verstappen die de snelste chrono liet afdrukken, maar dat beviel Lewis Hamilton allerminst. Geërgerd door de Belgische Hollander zette hij de wijzers wat meer naar zijn hand en 1'33"454 bleef dan ook de snelste tijd in de Q1 waar Verstappen op 1"33"549 "strandde". Charles Leclerc kreeg een ouwe, gereviseerde motor in zijn Ferrari. Door dit maneuver kan men hem geen gridpenalty geven om een nieuwe motor te gebruiken. Voor we het vegeten, Lando Norris plaatste zich even op de eerste plaats, waardoor Mc Laren, samen met Carlos Sainz figureerden in de top zes. De Q1 zag Giovinazzi, Räikkönen, Russel, Perez en...Kubica als twintigste afvallen.

    De Q2 werd even letterlijk opgeschrikt doordat Alex Albon 1'32"898 klokte en zich aan de spits van de tabellen zette in de Red Bull-Honda. Zijn truuk was de zachtste banden te gebruiken terwijl zogoed als iedereen op mediums reed. Maar zijn tijd bleef overeind. Zg maar kunstmatig want hij kwam de pits niet meer uit en werd snel "overreden" door de jongens die het mooie weer zouden gaan maken in de Q3. Om de pole. De Q2 zag Gasly, Hülkenberg, Magnussen, Stroll en natuurlijk ook Grosjean afvallen. Tijdens dit tweede luik ontston er herrie omdat iemand wat "fake-news" verspreidde dat enkele coureurs in bocht 19 het niet zo nauw namen met de tracklimits en dus tijd wonnen...Koersdirecteur Michaël Masi nam er toch wel nota van en beloofde een scherper toezicht.

    De Q3 ten slotte was snel afgehaspeld voor Bottas die in zijn eerste run die kanontijd verwezenlijkte. Wat de anderen ook uitvoerden, ze bleven allemaal in hun eigen netten gevangen zitten. In die mate zelfs dat LewisHamilton afzag nog verder te proberen. Hij start vijfde, redelijk comfortabel als men bedenkt dat hij als achtste mag eindigen terwijl Bottas zou winnen om morgen voor de zesde keer wereldkampioen te zijn. De GP van Amerika is de derde laatste race voor het WK 2019. De race over het 20 bochten tellende, bobbelend, circuit van 5,513 km wordt 59 keren afgelegd. Benieuwd hoe het afloopt, want Vettel, Verstappen, Leclerc zitten slechts enkele duizendsten van een seconde van elkaar. Willen winnen zit in hun genen en zal gensters geven. (Walter Rombauts)

    1. Valtteri Bottas (Mercedes)                    1'32"029

    2. Sebastien Vettel (Ferrari)                     1'32"041

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)         1'32"096

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                       1'32"137

    5. Lewis Hamilton (Mercedes)                   1'32"321

    02-11-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN BESTE CHRONO IN FP1 VOOR GP VAN AMERIKA

    Max Verstappen heeft met de Red Bull-Honda de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Amerika in Austin. Vettel in de Ferrari werd tweede. Merkwaardig genoeg komen de Mercedessen niet vooraan in de tabellen. Er werd met nieuwe banden getest, prototypes zeg maar. Even kwam Lewis Hamilton naar het einde toe even op de vierde plaats "piepen", maar dan doofde de ster opnieuw. Alex Albon verrastte opnieuw met een derde plaats, voor Pierre Gasly en Daniël Ricciardo. Zoals altijd zegt een FP1 niets. Hamilton werd 8ste en Bottas 17de.

    Uiteraard gaat alle aandacht uit naar Lewis Hamilton die hier voor de zesde keer wereldkampioen kan worden. In de wereldpers blijft ook het gehakketak tussen Vettel, Hamilton en Verstappen aandacht trekken. Maar zoals gisteren gezegd is "van adrenaline druipende Max" nog niet droog achter de oren en is het wel degelijk de Brit die wel al vijf keer wereldkampioen is. Het zal echter een andere wereldkampioen zijn. Die van de nieuwe F1 die in 2021 aanvangt. Vraag is of een wereldtitel daarin nog evenveel historische waarde zal hebben als deze van de voorbije zeventig jaar ? Straks is er de FP2 (wr)

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)            1'34"057

    2. Sebastien Vettel (Ferrari)                        1'34"226

    3. Alex Albon (Red Bull-Honda)                    1'34"316

    4. Pierre Gasly (Toro Rosso)                        1'35"008

    5. Daniël Ricciardo (Renault)                       1'35"263

    01-11-2019 om 19:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON TOONT ZICH GROOTMEESTER IN FP2 IN AUSTIN

    De vriendelijke, onderschatte, maar tegelijk foutenrijke Romain Grosjean had beter stierenvechter geworden dan autocoureur. De tweede vrije oefeningen ging de Fransman toch weer uit de baan in "Esses" en blokkeerde met een rode vlag de FP2 voor tien minuten. De Haas-Ferrari was fel beschadigd aan de neus - plastiek en onbeduidend - maar ook de voorophanging werd genoegzaam beschadigd. Hoe Haas dat blijft nemen van Grosjean begrijpt geen mens ? Het was met 15°C en nattigheid niet echt leuk in Austin.

    Na tien minuten hernam de FP2 en werd als in een ballet een bandenshow opgevoerd. Lichtvoetig, wat steviger tot betoverende bewegingen. Tot die Lewis Hamilton na 45' - de helft van de vrije training - een kanontijd neerzette van 1'33"232, op softs natuurlijk. Maar niemand verbeterde hem. Iedereen berustte ook. Zelfs na een uur "tuffen" op hards, mediums en softs, gaf iedereen het op. Met nog een half uur te toeren zette de teams in op de zogenaamde "race-conditions", meestal met volle tanks en dus zwaar, en Lewis zette daarin een tijd die boven iedereen uitstak: 1'39"7. Zelfs Charles Leclerc meldde langs de radio dat "hij zoiets onmogelijk kon waarmaken".

    Dat duidt op een banden- en voetenspel waarin Lewis Hamilton zich steeds groter toont. Een beetje als Senna. Een grootmeester, getooid met een niet altijd aangenaam kapsel, tatouages en oorbelen, kruisjes, ringen en dies meer. Maar daarom niet minder diep menselijk. En perfectionist. Op het laatst van de FP2 ging hij twee keer buiten de baan. In de race zou dat een bestraffing met zich brengen. De stewards hebben immers aangekondigd dat "binnen het tracé blijven" vanaf nu nauwlettend zou gevolgd worden. Terecht. Lewis zal het ook proberen. Morgen FP3 voor de kwalificaties voor de "pole". (Walter Rombauts)

    FP2:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)              1'33"232

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                  1'33"533

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)    1'33"547

    4. Sebastien Vettel (Ferrari)                1'33"890

    5. Valtteri Bottas (Mercedes)               1'34"045

    01-11-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MORGEN BEGINT GP VAN AMERIKA IN AUSTIN

    Toto Wolff van Mercedes heeft de poging om de F1-grid om te draaien en de polesitter dus achteraan doen starten kunnen afwimpelen. "Om het DNA van de F1 te redden", zo heeft hij letterlijk gezegd. En of hij gelijk heeft ! Sinds 1950 is de tweede, na-oorlogse F1-periode over 70 jaar een bron van technische vernieuwingen geweest. Dat is vandaag niet echt meer en eind 2020 is die historische periode teneinde. De Formula E gaat op 20 november zijn zesde seizoen in en sluit eerder aan bij een wereldwijde - al dan niet juiste - trend van elektrodenken.

    Tot er in de nabije toekomst geen elektriciteit meer zal zijn wegens overconsumptie, materialen-schaarste, geopolitieke spelletjes en hopelijk komt daaruit geen derde wereldoorlog. A propo, Renault speelde al vijf jaar een hoofdrol in de Formula E. Niet verwonderlijk dat het management wegens de contradictie ervan met de F1 zich wil terugtrekken na 2020.

    Morgen stapt vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes met ouderwetse V6 Turbo Hybridmotor - die nog tot 2025 zal worden gebruikt....! - en zal in een zetel naar zijn zesde wereldtitel rijden. Ploegmaat Bottas zal wat tegenwringen, Verstappen heeft beloofd verstandiger te worden, Vettel weet hoe laat het is en Charles Leclerc zal trachten de show, de pole en de zege te stelen. Met die ingrediënten beginnen morgen de eerste vrije oefeningen in Austin, Texas voor de GP van Amerika die zondag wordt gereden. Er is een gevaarlijk spanningsveld tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen.

    Waarbij de negativiteit van de in Hasselt geboren Limburger komt. Grasduinend over wat er zoals verschijnt over de F1 stootte ik op een artikel met als titel "Max ergert zich aan Hamilton". Mijn bescheiden mening zegt dat zoiets te vroeg is. Lewis Hamilton komt uit een achtergestelde Londense wijk, vader deed drie jobs om Lewiskartingkansen te betalen, en Lewis is wat hij is geworden: straks zes keer wereldkampioen. Max komt uit een rijk nest, zeg maar super verwend nest, het is hem ook aan te zien, en best laat ik iedere verdere vergelijking stoppen. "De meester erkent men in de bescheidenheid". Van Goëthe dacht ik. Max heeft niet de wijsheid die ontwerpt, alleen maar de kracht die botst en dus nooit in schoonheid zal kunnen eindigen.

    Tot slot zijn vandaag de nieuwe regels en nieuwe F1's voorgesteld door de FOM en de FIA. Ze gaan in op 1 januari 2021 en de nieuwe eigenaars van de F1 hebben bedongen dat het maximale budget 175 miljoen dollar mag bedragen. Verder zijn er dezelfde motoren als nu maar met 7 in plaats van 8-gangen versnellingsbakken, 18" wielen en lagere Pirellibanden. De wagenbodem moet een grondeffect creëren, niet zo sterk als weleer en er zijn kleine wielkappen voorzien die de koeling van de remmen moet verbeteren. De Amerikanen hebben kunnen bekomen dat zowel de FOM als de FIA - en de slippendragende pers - de nieuwe F1 een "revolutie" noemen. (Walter Rombauts)

    31-10-2019 om 23:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NA DE STOOMMACHINE IS ONZE AUTO OOK RIJP VOOR HET MUSEUM

    In 1769 kon men met de "fardier" van de Fransman Nicolas Cugnot spreken van een eerste "automobiel", uit het Grieks vertaald "zelfbeweger". Natuurlijk was de zeilwagen van Simon Stevin in de jaren 1500 al een eerdere zelfbeweger...als er wind was, veel wind was, want het vierwielige ding woog nogal wat. Na de stoommachine kwam er op gebied van auto de elektrische auto. De meeste pionierconstructeurs pakten er mee uit en ook de eerste Porsche - de Löhner Porsche - was een elektrische.

    Omdat Gottlieb Daimler en Carl Benz in 1896 de motor met inwendige verbranding uitgevonden hadden, kunnen we nu gemakshalve van 125 jaar "auto" spreken. Na deze toch lange tijd bevindt de emotionele auto zoals we die hebben mogen beleven terug in het jaar "0". Geen enkele constructeur weet naar de nabije toekomst toe van wat hout pijlen maken. De teloorgang van het Westen en zijn Westerse autonijverheid is vandaag een feit. En de patstelling in de wereld komt an een heel andere hoek dan verwacht. Met name van de Artificiële Intelligentie....

    Google wil zelf niet echt een auto maken. Maar via Waymo zouden ze wel hun software voor de zelfrijdende auto aan de man willen brengen. Nu Fiat-Chrysler-Peugeot-Citroën-Opel samenklissen uit radeloosheid, kan het ook met andere merken. Mercedes en BMW kochten lang geleden al aandelen in Tesla om iets van diens "know how" te vernemen. Elon Musk is mogelijk een fantast, verdient nog niet veel geld, maar maakt in Fremont in Californië via duizenden knalrode robotten 100.000 Tesla's 3 per kwartaal. De montagehall beslaat 50 Hectaren en de medewerkers die er nog lopen zijn allen in het zwart gekleed. Symbolisch om de "begraving" van de diesel- en benzinemotoren te syboliseren. Musk gaat zelfs zover dat hij een religieus karakter aan zijn onderneming. Aan de ingang hangt een gigantische slogan: "Accelerate the world's transition to sustainable Energy" (De overgang van de Wereld naar duurzame Energie"....

    Op dit eigenste moment denken de Duitse autobouwers Mercedes, VW en BMW eraan samen te spannen om een zelfrijdende auto te concretiseren. Volgens analisten is Waymo (van Google dus) 250 miljard dollar als marktwaarde waar. Dat is Daimler, BMW en VW tesamen. Bovendien rijden er honderden zelfrijdende auto's "in de tuinen van Google" die slechts om de 18.000 km een menselijke ingreep eisen. In de proeftuinen van BMW moet al na 65 km worden ingegrepen.

    Het is de bedoeling van de software-giganten de vooral Westerse autoindustrie op de knieën te krijgen opdat ze hun technologie zouden moeten aankopen. Het is moeilijk te geloven, maar dit jaar "0" van een emotieloze is zéér nakend. Is het niet 2020, dan is het in 2021 (waarin de F1 nog altijd met die ouwe rommel rijdt). Renault brengt volgend jaar al een elektrische auto voor €10.000 op de markt...(wordt vervolgd)  (Walter Rombauts)

    30-10-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WINT IN MEXICO, MAAR MOET WACHTEN OP ZESDE TITEL

    Charles Leclerc startte uit pole omdat Max Verstappen wegens het negeren van de gele vlag drieplaatsen achteruit werd gestraft op de grid. De meute raakte min of meer netjes weg, maar toch werd kort een virtuele safety car opgelicht omdat Hamilton en Verstappen elkaar even figuurlijk zoenden. Max kreeg daarna een lekke band en moest vanaf de twintigste plaats remonteren naar een zesde eindplaats. Dit keer achter zijn ploegmaat Alex Albon. Deze voelt zich al even lekker tussen de meervoudige wereldkampioen Hamilton en Vettel als Charles Leclerc die de snelste wedstrijdronde liet noteren en daarmee 1 WK-punt extra scoort.

    In tegenstelling tot wat eerder werd gedacht vetrok Bottas niet uit de pits. Hij nam gewoon zijn zesde tijd in van de Q3 waarin hij zwaar in de bandenmuur ging. Hij was de oorzaak van die gele vlag die voor zoveel herrie rond Verstappen zorgde.Halverwege de race van 71 ronden nestelde Lewis Hamilton zich comfortabel aan de leiding, met Vettel na een bandenwissel achter hem.

    De Ferrari-boy werd echter opgejaagd door een zelfzekere Valtteri Bottas die de fout van gisteren wilde goedmaken. Evenzeer wilde hij zoveel mogelijk weerstand opbouwen om ploegmaat Lewis Hamilton vandaag - voor de zesde keer - geen wereldkampioen te zien worden. Dat zal wellicht in de GP van Amerika gebeuren op 3 november a.s. op het "Circuit of the Americas". Dat is de derde laatste GP van een lang seizoen. (wr)

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)             313,891 km in 1 uur 36'48"904 - gemiddeld 194,53 km/h

    2. Sebastien Vettel (Ferrari)               + 1"766

    3. Valtteri Bottas (Mercedes)              + 3"553

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                 + 6"368 (snelste ronde)

    5. Alex Albon (Red Bull-Honda)           + 21"399

    WK-stand:

    1 Hamilton                   363 punten

    2 Bottas                       289 

    3. Leclerc                     236

    4. Vettel                       230

    5. Verstappen               220

    27-10-2019 om 22:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAXIMAAL RESPECT VOOR REGLEMENT

    Beelden vanuit Max Red Bull laten héél kort een gele wimpel zien. Een flits, want Max Verstappen moeten voorbij gevlogen zijn. Maar het is waar: Hamilton zag ze, en vertraagde, Vettel zag ze, en vertraagde. Max scheurde in vervoering naar de aankomstlijn er op volle snelheid langs. Dus zegt het reglement...het verhaal dat we kennen. Toch rijst ook de vraag of dan Mercedes geen boete moet worden opgelegd omdat Bottas stommiteit dan én de perfecte ronde van Hamilton, Vettel, Leclerc  en dus ook die van Verstappen niet heeft verknald ?

    De nobele kunst van "autoën" zoals de vroegere Winkler Prins in de jaren '50 autoracen noemde, is in essentie op de baan blijven. Wie van de Scalextricbaan afgaat, waar de huidige F1 wat op gelijkt, een videospelletje, die heeft verloren en betaald voor de gemaakte fout. Straks is er de race. Met Bottas vanuit de pits voor een inhaalrace-zonder-geschenken. (wr)

    27-10-2019 om 18:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN KRIJGT GRIDSTRAF EN START VANAF PLEK VIER !

    Domheid is het enige waartegen je je niet kan verdedigen. Zo ook niet Max Verstappen die hem in Mexico door de FIA-stewards de pole-position afgepakt ziet. Hij had - zo luidt hun kleingeestige versie - net als Hamilton en Vettel wél moeten vertragen voor die gele vlag. Hoe dan ook, Max had ook zonder die laatste ronde de "pole". Hij reed net voordien 1"14"910, sneller dan iedereen. In die fatale laatste ronde waarin Bottas lomp tegen de bandenluur knalde, reed Max 1"14"758 !!!

    Nu moet Max vanaf de vierde plaats starten. Alle door de stewards aangehaalde reglementsbepalingen zijn in theorie onaanvechtbaar. Ze vergeten alleen dat Max al de ronde voordien de "pole" had. Daarom kan Red Bull terecht nog in beroep gaan. Max eerlijkheid zegde dat hij wist dat Bottas gecrasht was. Maar volgens hem de baancommissarissen te traag met de gele vlag reageerden. Zijn verweer zal het echter niet winnen van een stelletje dat meer weet van de exclusieve wijnen in "Chez Maximes", achter de hoek op de Place de la Concorde nr 8, dan van koersen en vechten om te winnen.

    Een Obesitas-reglement is niet opgenomen in de sportieve en technische reglementen van de FIA. De coureurs hebben die "Obe-Code" wel, enkele kilo's teveel kost enkele tienden van een seconde over een ronde. Dus magerzucht is hun betrachting. Destijds had Nigel Mansell er last mee en kreeg bakken kritiek over hem van "Il Commendatore", Enzo Ferrari hemzelve. Maar Nigel had zoveel klasse dat enkele Big Mac's de Ferrari niet trager maakte, hoewel Prost met zijn toen 64 kg toch sommige chrono's heeft beïnvloed.

    Bottas moet vanuit de pits vertrekken, wat wil zeggen dat het leerjongetje van vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton een hele inhaalrace voor zich heeft. Wat het Hamilton gemakkelijker kan maken om vanavond al voor de zesde keer wereldkampioen F1 te zijn. Alleen Michaël Shumacher kon vroeger, voor zijn fataal ski-ongeval op 29 december 2013 dat gevoel vertellen. Vanavond wordt het dus een speciale GP van Mexico. In winterstemming waar het zonnig is. (Walter Rombauts)

    27-10-2019 om 15:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-10-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN'S POLE BEDREIGT DOOR NEGEREN GELE VLAG BIJ BOTTAS FOUT

    Op de persconferentie na de kwalificaties werd Max Verstappen zwaar op de korrel genomen omdat hij de gele vlag zou genegeerd hebben na Bottas crash. Dat was in de laatste bocht van de laatste ronde. Max replikeerde fel en terecht zegde hij dat die ronde dan maar mag worden geschrapt. Want zelfs zonder zijn eigen snelste poletijd te verbeteren had hij nog de pole... Wat juist is. Maar de concurrentie zoekt een gaatje om de Belgische Hollander te pesten. Wat er ook van zij, als aan Max' pole wordt geraakt door een bestraffing - bijvoorbeeld achteruit op de startgrid - dan is de FIA en al zijn stewards alle geloofwaardigheid kwijt.

    In Monza botste Leclerc op Hamilton, sneed een chicane af...De stewards waren te laf om die fouten te bestraffen. Hopelijk komt er deze nacht geen slecht nieuws...Maar de F1 is een milieu waar iedereen tegen iedereen wordt opgezet, haat en nijd troef is, en de geldelijke belangen zo groot zijn dat een slag onder de gordel tot de spelregels behoort. Hopelijk krijgen we morgen een genietbare GP, met een beetje rijles voor Bottas die - begrijpelijk - tegen ploegmaat Hamilton op botst. Of tegen bandenmuren. De Fin is geen wereldkampioengehalte. Tenzij hij morgen het tegendeel bewijst.(wr)

    26-10-2019 om 23:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - TOVERT EEN MEXICAANSE POLE-POSITION !

    Max Verstappen start morgen in de GP van Mexico vanuit pole. Hij spelde letterlijk het hele veld de les met een tijd van 1'14"758. In de laatste meters van de Q3 plantte Valtteri Bottas zijn Mercedes in de muur. Lewis Hamilton start morgen vanuit een comfortbale vierde positie, het hoofd koel houdend op weg naar een zesde wereldtitel.(wr)

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                   1'14"758

    2. Charles Leclerc (Ferrari)                                 1'15"024

    3. Sebastien Vettel (Ferrari)                               1'15"170

    4. Lewis Hamilton (Mercedes)                             1'15"262

    5. Alex Albon (Red Bull-Honda)                           1'15"336

    26-10-2019 om 21:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!