Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    20-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda zal CX-5 in september in Frankfurt tonen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De vermoedens waren al gerezen tijdens het jongste Salon van Genève met de Mazda Concept Car Minagi. Die is volgens de Japanse constructeur ontworpen volgens de nieuwe "Kodo-Soul of Motion" die weer is gebaseerd op de Mazda Shinari. Nu is het zeker dat er een CX-5 label op de achterkant van een nieuwe aantrekkelijke Sportly Utility Vehicle is gecreëerd binnen het al rijke Mazda-gamma. In het model is de "SkyActiv" aanak verweven, wat zoveel is als uitgekiende besparingen op motor, transmissie, chassis en carrosserie. De definitieve versie zal te zien zijn op het Salon van Frankfurt in september a.s. De bedoeling is om de zogenaamde compacte CrossOver volgend jaar in de showrooms te zien. Voor wie het vergeten mocht zijn, een crossover is bedoeld om het comfort van een limousine te bieden, de prestaties van een sportwagen en de behendigheid van een terreinauto(wr)


    20-04-2011 om 15:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet geeft acht jaar waarborg op batterij van Volt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De elektrische Volt met “extended range” krijgt in de USA acht jaar waarborg mee of 160.000 km. Volgende maand gaat deze lithium-Ion (16-kWh) accu met liefst 161 cellen erin in productie in de plant van Brownstown in Amerika. De batterijen zijn getest bij temperaturen van -25°C tot + 55°C. Zoals bekend wordt deze batterij na 60 km puur elektrisch en dus met ZERO-emission rijdend weer opgeladen door een kleine stationnaire motor. Die heeft als enige taak de batterij weer bij te laden. De generator staat niet in verbinding met de aandrijving van de auto. Daardoor kan de Volt – en ook de Ampera – als elektrisch voertuig worden geboekstaafd.

    Zo’n batterij is onderworpen aan een streng management. Tien keer per seconde worden meer dan 500 diagnoses gesteld. 85% daarvan zorgt ervoor dat de lithium-Ion in alle veiligheid functioneert terwijl 15% de prestaties en de levensduur controleert. Tijdens de 1,6 miljoen testkilometers werd de batterij blootgesteld aan kortsluitingen, corrosie, stof, botsingen, onder water dompelen, samenpersen en penetratie van vreemde voorwerpen. Onder de ruwe “ Shake, Bake and Roll”-procedure werd de ruwste behandeling van de auto uitgevoerd. Maar let op ingenieurs !!! De fantasie van de latere consument gaat nog verder dan de Uwe ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)







    Bijlagen:
    Chevrolet Volt 2.jpg (1.3 MB)   

    20-04-2011 om 13:34 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault nodigt gratis het hele gezin uit in Francorchamps
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volgende week op 30 april en 1 mei zal Renault het historische circuit van Francorchamps omvormen tot een waar attractiepark voor klein en groot, ter gelegenheid van de doortocht van de unieke “World Series by Renault” Na drie edities op een Limburgs circuit komt het spektakel nu al voor de vierde keer langs op de Ardense omloop van 7 km. Ook in de Ardennen tekende het publiek altijd massaal, met gemiddeld 70.000 toeshouwers per editie. Niet zonder reden,
    want zowel op- als naast de piste valt er heel wat te beleven.

    Een demonstratie met een Renault Formule 1 zal bij dit alles een nieuw hoogtepunt vormen. Tussen de dennenbomen heeft het “roofdier” immers voldoende plaats om zijn paardenkrachten vrije teugel te geven en te brullen van jolijt. Na Jérôme D’Ambrosio vorig jaar is het deze keer de beurt aan de huidige reserverijder van het Franse merk: Bruno Senna, neef van Ayrton Senna
    die op 1 mei 1994 op jammerlijke manier om het leven kwam tijdens de GP van San
    Marino in Imola.

    Bruno Senna, die autosportgewijs gezien, in de schaduw blijft van de onvergetelijke Ayrton Senna da Silva, mag vier keer de sporen geven aan zijn Renault. Twee keer op zatedag en twee keer op zondag. Hopelijk vergeet niemand binnen de organisatie op zondag één minuut stille bezinning te houden voor Ayrton Senna die dan precies 17 jaar geleden in de Tamburello-bocht in Imola uit de autosportgeschiedenis reed als drievoudig wereldkampioen in een Williams-Renault. ('88, '90 en '91). Ayrton Senna zelf vertelde hoe die auto "misgeboren" was.

    Een slecht chassis (Williams-Patrick Head) en een goede motor (Renault-goed voor wereldtitel constructeurs) die tijdens het huwelijk van beiden niet accordeerden. Maar Schumacher zat al achter Senna aan en Rothmans was met veel geld terug in de F1 gekomen...Ayrton kon niet anders dan plankgas gaan met de Duitser zijn Benettonneus onder zijn versnellingsbak. Zo is dat gegaan. Pijnlijker details willen we hier niet meer vertellen. Maar ze zijn er. Tot in de toppen van de tenen  van de FIA.

    De “World Series by Renault” zijn echter veel meer dan een autosporttreffen. Het is voor Renault een gelegenheid bij uitstek om aan het grote publiek de ingewikkelde racerij op een redelijk eenvoudige manier voor te stellen. Bij deze gelegenheid heeft de bezoeker geen speciale pasjes of
    VIP-labels nodig om coureurs en machines van dichtbij te benaderen, foto’s te maken en dit allemaal zonder één euro te moeten uitgeven. Tickets moeten de geïnteresseerden enkel afhalen bij Renault-dealers, bij Totalstations of ze zelf afdrukken via www.renault.be. Deze geven recht op twee dagen hooggekwalificeerde autosport, veelal een visvijver voor nabij talent (D’Ambroiso, Baguette, Bailly en andere Vandoorne’s) gebleken. Daarnaast zijn er talrijke attracties die voor elk wat wils bieden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)













    20-04-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De constructeurs zijn klaar voor de EV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als we stellen dat de industriële revolutie 150 jaar jong is, is
    dat historisch een overzichtelijke tijdspanne. In 1866 begonnen de eerste
    constructeurs elektrische auto’s te maken. De elektromotor was bekend, een
    batterij en vier wielen ook. Mits wat samenhang neigend naar een chassis was
    rijden dus niet zo bijster moeilijk. Net op het moment dat Camille Jenatzy zich
    door de muur van 100 km/h boorde met zijn elektrisch aangedreven “La Jamais Contente”,
    borrelde olie uit de aardbodem op. Waar ze niet borrelde werd ze overvloedig
    opgepompt. Juist die massale aanwezigheid van fossiele oorsprong, maakte dat
    vorsers naar betere batterijen, betere elektromotoren hun motivatie verloren
    bij het zien van de opkomst van de eerste auto’s op benzine. Het derivaat van
    aardolie dat ons nu meer dan een eeuw nooit eerder gekende mobiliteit geeft.(Tekst
    en foto:Walter Rombauts)







    18-04-2011 om 09:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoffel Vandoorne door pech overmand in Aragon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De eerste twee races in de Europcup Formula Renault 2.0 gisteren op het circuit van Motorland Aragon in Spanje eindigden voor Stoffel Vandoorne in evenveel opgaves. Voorafgaand was nog getest in Navarra om de Belgische manche van de “World Series by Renault in Francorchamps zo goed mogelijk voor te bereiden. Stoffel keerde uit het droomland van de autosport zonder punten
    terug. Hij vertelt:

    “Zaterdag zette ik de negende kwalificatietijd neer, maar in de races zelf heb ik niet veel kunnen rijden. Bij de start raakten drie wagens voor mij elkaar en werd ik door een andere auto achteraan aangereden. Na een paar meter was het al afgelopen. Op zondag kreeg ik tijdens de kwalificaties af te rekenen met problemen aan de stabilisatorstang. Ik geraakte niet verder dan een 23ste plek op de startgrid. Toch kon ik een goede start nemen, maar al heel snel begon te motor te sputteren en viel stil. De opgave was onvermijdelijk.

    Stoffel Vandoorne blijft nog wat in Navarra trainen om alles klaar te hebben tegen die fascinerende dagen van 30 april en 1 mei 2011 op het mooiste circuit ter wereld, Francorchamps. De plaats waar kampioenen werden en nog worden “gekneed”.(Tekst:wr/FotoRACB)





    Bijlagen:
    Stoffel Vandoorne traint hard voor Francorchamps 30 mei 2011.JPG (402.7 KB)   
    Vandoorne Spain 18411.JPG (348.1 KB)   

    18-04-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste maand maart ooit voor Nissan in Europa
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nissan heeft vandaag een Europese verkoop van 607.000 voertuigen bekend gemaakt voor het financiële jaar 2010 dat eindigde op 31 maart 2011. Hiermee noteert het Japanse merk een stijging van 100.000 eenheden t.o.v. dezelfde periode van 2009. Opmerkelijk bij dezeperiode's was ee n sterk jaareinde. De verkoop liep in maart op tot 85.085, goed voor een marktaandeel (het beste aandeel dat jaar). Het was meteen ook de beste maand maart ooit voor Nissan in Europa.

    Nissan sloot het financieel jaar af met 3,4% Europees marktaandeel, ofwel het hoogste jaarlijkse marktaandeel sinds 1994 en een stijging van 0,6% t.o.v 2009. De Qashqai, die in Sunderland wordt gebouwd, mag zich als crossover van het merk, met bijna 250.000 verkochte exemplaren in financieel jaar 2010 tot de succesmodellen rekenen. De verkapte terreinauto kende in die periode een stijging van 19% tegenover 2009.

    Nissan meent het crossover-segment te domineren door de succesvolle lancering van de Juke in september 2010. Sindsdien werden al 51.000 kopers genoteerd. Als Nissan de Murano erbij telt is het merk goed voor een kwart van alle verkochte crossovermodellen. Kruisgewijs door de wereld blijkt Rusland een uitstekende afzetmarkt voor Nissan. Het merk behoort daar tot de best verkopende buitenlandse constructeurs met 4,8% van de 7,1% totale vraag aan niet-Russische producten. Bijgaande foto toont de Nissan Pixo, wat we het vergeten spaarpotje van het merk vinden. Er wordt wat lacherig over gedaan, op de autobaan is het inderdaad "nipt" maar aan de pomp lacht de eigenaar vele kritikasters uit.(Tekst en foto:wr)


    15-04-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan Belux zet sterke cijfers neer in fiscaal jaar 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 31 maart eindigde het fiscale jaar 2010 voor Nissan Belux. Met een nieuw record voor de maand maart met 2.205 inschrijvingen en een marktaandeel van 3,47% steeg het merk in België met liefst 35,2% tegenover 2009 en kwam zo in de top 10 van de merken in België terecht.

    Cumultatief voor de eerste drie maanden van het kalenderjaar 2011 heeft Nissan met 6.124 ingeschreven voertuigen en 3,60% marktaandeel eveneens een goed resultaat neergezet: 21,3% meer dan tijdens dezelfde periode van vorig jaar en weerom een top 10 positie van inschrijvingen in België.

    Voor het volledige Japanse fiscale jaar 2010 - periode van 1 april 2010 tot 31 maart 2011, werden 611.389 voertuigen ingeschreven, zijnde een stijging met 12,3% tegenover dezelfde tijdspanne een jaar eerder en er werden 18.358 Nissan-auto's ingeschreven in België, zijnde een stijging met 24% in vergelijking met het fiscale jaar 2009. Aan het einde van het fiscale jaar 2010 bedroeg het Nissan marktaandeel 3%.

    In het Groot-Hertogdom Luxemburg werden 53.093 wagens ingeschreven. Dat betekent een stijging met 3% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Nissan schreef 1.160 voertuigen in, wat een stijging van 24,5% met zich bracht en daarmee werd een aandeel van 2,18%. Deze cijfers van Nissan staan voor een record marktaandeel en recordinschrijvingen sinds bijna twintig jaar. De doelstelling van de verkoop van 20.000 werd eind maart bereikt en daarmee werd het "Plan Ambition 20K' succesvol afgesloten.

    De absolute topper in de verkoop was nog maar eens de Nissan Qashqai, die nu op de voet wordt gevolgd door de "kleinere broer" Juke. Beide modellen vinden in België hun weg naar de klant via 60 concessies en 42 onderconcessies.

    Ook op Europees en wereldniveau kende Nissan groeicijfers. De uiteindelijke resultaten, zowel inzake verkoop als op financieel vlak, zullen later worden bekendgemaakt. Eind februari 2011 werd de kaap van 1 miljoen verkochte overschreden...Nissan stelt plusminus 12.500 mensen tewerk in haar Europese afdelingen design, onderzoek en ontwikkeling, productie, logistiek, verkoop en marketing. Tijdens het kalenderjaar 2010 verkocht Nissan 555.000 voertuigen op 47 verschillende markten in Oost- en West-Europa, met inbegrip van Rusland. In de Spaanse en Engelse fabrieken werden in totaal 527.966 voertuigen geproduceerd.(Tekst:Nissan/Foto:wr)

     





    Bijlagen:
    De Nissan Juke is ook verkrijgbaar met een CVT 41210.JPG (1.2 MB)   

    13-04-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laurens Vanthoor: Dit jaar moet ik kampioen worden !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Braine l'Alleud. - Gisteravond was het feest in Kinepolis in Braine l’Alleud omdat de Belgian VW Club haar programma 2011 voorstelde. De club met de meeste leden in België is sinds 1965 een vaste waarde in de Belgische autosport. Om van zich te laten spreken rekent de Belgian VW Club natuurlijk ook op de 19-jarige Laurens Vanthoor. Deze pientere jongeman werd in 2009 Duits F3 kampioen zoals Bas Leinders hem in 1998 voordeed.

    Laurens Vanthoor werd na het tekenen van zijn contract direct verplicht Duits te leren. Dat ging redelijk gemakkelijk door een Duits vriendinnetje te nemen. Nu spreekt Laurens een behoorlijk mondje Duits, Engels, Frans en nog wat Vlaams nu en dan. Die bekentenis werd hem afgedwongen door Koen Wauters, het boegbeeld van “Clouseau”, die de Limburger interviewde. Diezelfde Koen Wauters gaat dit jaar in de Belgian Touring Car Series (BTCS) aan de slag met een VW Scirocco die hij deelt met Ronnie Latinne in de klasse T3.

    Laurens Vanthoor werd in het officieuze wereldkampioenschap F3 in Macau tweede, maar stond dus wel op het podium. Dit jaar komt hij weer uit met VW in de F3 Euroseries en zijn commentaar is duidelijk: “Ik moet kampioen worden om mijn doorgang naar de Formule 1 te forceren. Dat blijft mijn eerste doel. Op de vraag wat hij het leukst zou vinden, zijnde in de F1 geraken maar zonder een winnaar te zijn of in de “24 Uren van Le Mans” winnen, antwoordde hij categoriek: in de F1 geraken. In zijn toespraak voor een talrijk gehoor bedankte hij in de wereldtaal Engels vooral J.G.Malvoy, voorzitter van de Belgian VW Club, omdat hij hem ontdekt heeft. “Als ik in de F1 geraak zal J.G. de eerste zijn die het zal weten”, eindigde Laurens zijn betoog onder luid applaus.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Belgian VW Club)

    Bijlagen:
    Vanthoor testte vorige dagen in Valencia i17311.jpg (1 MB)   

    17-03-2011 om 18:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hyundai ix20 stijgt in restwaarde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Volgens een onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd door Bähr & Fess in Duitsland is aangetoond dat de ix20 van het Koreaanse merk Hyundai na vier jaar en 45.000 km op de teller nog 54% van zijn aankoopprijs zal waard zijn. Hyundai durft en beweert dat een Citroën C3 Picasso nog 53% waard is. Vervolgens zou een Kia Venga (50%), een Skoda Roomster (47,5%) en een Renault Modus respectievelijk iets meer prijs geven van de aankoopinvestering.

    Het Duitse resultaat herhaalt zich in Italië waar de ix20 prat kan gaan op betere restwaarden dan zijn Europese rivalen. Het Italiaanse autoblad “Quattroruote” becijferde dat na zes maanden de restwaarde van de ix20 68% van zijn nieuwprijs bedraagt. Daarmee verslaat hij de Opel Meriva (67%) en de C3 Picasso (65%). Dit altijd volgens de enquéte. Heel belangrijk is te weten dat op de ix20 een vijfjarige onbeperkte garantie loopt die “Five Year Triple Care” heet.(wr/Foto:Hyundai)

    10-03-2011 om 17:46 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Loeb schenkt Citroën DS3 eerste zege in het WRC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Rally van Mexico, tweede manche van het WRC 2011, is voor zevenvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb en zijn trouwe navigator Daniël Elena een historisch feit geworden. De Fransman bracht voor het eerst de nieuwe Citroën DS3 als winnaar aan de eindstreep. Hij ging de twee Fordrijders Mikko Hirvonen en Jari-Matti Latvala in hun Fiesta’s RS vooraf. De nieuwe Citroën DS3 volgt de legendarische C4 op. In de laatste lus van 62 km zag het er nochtans niet zo goed uit voor Loeb. Sebastien Ogier leidde immers met nog 10”5 voorsprong. Maar hij geraakte als zo vaak onder stress en vergat dat zijn voornaamste taak punten verzamelen voor het team was.

    In een linkse bocht kon hij een rotssteen niet meer ontwijken en vernielde daarmee de linkerkant van de DS3. Meteen betekende het de opgave en reed Loeb naar de zege. Ogier’s fout is niet in dank afgenomen door de teambazen. Waar Loeb nu tweede staat in de stand voor het World Rally Championship bij de piloten, verkwanselde Ogier kostbare punten voor de constructeurstitel. Mocht het Franse merk die winnen met een DS3 dan wil dat volgens een oude autospreuk zeggen “winnen op zondag is verkopen op maandag”.

    Sebastien Ogier vergat even wie zijn werkgever was en daarmee won dwaasheid van wijsheid.(wr/Foto's:Willy Weyens)

    Bijlagen:
    Loeb in de Rally van Mexico i4311.JPG (392.6 KB)   

    08-03-2011 om 10:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Red Bull rekent op Nissan voor KERS

    Nauwelijks is de samenwerking tussen Infiniti en Red Bull in Genève uitgesproken of teambaas Christian Horner heeft al laten weten dat hij op Nissan telt om mede het KERS-systeem te ontwikkelen. Het “Kinetic Energy Recovery System” is dit jaar in de Formule 1 weer toegelaten. In feite is het basisprincipe datgene van de Toyota Prius.

    In de auto zit een verbrandingsmotor en ook een elektrische. Bij vertragen van het voertuig wordt de elektromotor die de Ottomotor kan ondersteunen een generator die een batterij laadt. Met een simpele druk op een knop op het stuur kan de piloot de opgeslagen energie weer “afroepen” om toe te voegen aan het vermogen van de verbrandingsmotor.

    In 2009 was de algemene norm dat 62 kW (82 pk) gedurende 6”77 konden opgeroepen worden om – bijvoorbeeld – een flitsend inhaalmaneuver uit te voeren of met extra kracht een helling op te stormen. Zoals in Francorchamps bijvoorbeeld die van de “Raidillon” naar “Les Combes” leidt. In 2010 was KERS gebannen. Het systeem was duur, ingenieurs hadden niet écht zicht op de software d’r van. Want net als bij iedere hybride of puur elektrische auto heb je een controller nodig. Magneti Marelli trachtte alle teams te overtuigen van het nut hun KERS af te nemen. Maar dat ging niet op. En nu we aan het begin staan van een nieuw seizoen is KERS meer dan ooit de vraag. Moet het à la Toyota of volgens Williams die in de nieuwe FW33 via een vliegwiel de energie recupereert. Boeiende materie in het vooruitzicht.(Tekst:Walter Rombauts)

    03-03-2011 om 15:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo's V60 Plug-in-Hybrid duikt onder 50 g/km CO2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De nieuwe V60 die in Genève staat en volgend jaar bij de dealers heeft grote indruk gemaakt op Eric Van de Poele. Dat is de man die samen met Vincent Radermecker dit jaar de Volvo S60 in de BTCS naar een kampioenentitel zal trachten te sturen. De babbel die we met Eric enige dagen geleden hadden ging inderdaad over die “Drie Volvo’s in Eén” De V60 heeft 50 km pure elektrische autonomie, met uiteraard ZERO uitstoot. Vervolgens is er een interactie tussen een krachtige, doorontwikkelde vijfcilinder turbodieselmotor die de voorwielen aandrijft en een stevige elektromotor die vanuit de achtersteven met liefst nog maar eens (51 kW) 70 pk de hoofdmoot van (158 kW) 215 pk bijspringt. Goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 6”9, geboren uit een koppel van 440 Nm, plus nog eens 200 Nm…

    De Lithium-Ion batterij die veilig is gemonteerd wordt bijgeladen door de verbrandingsmotor. Als de elektromotor aanslaat krijgt die energie van de batterij. De ononderbroken interactie tussen de drie componenten brengt de Chevrolet Volt en de Opel Ampera weer in het gesprek. Het is bekend dat ze de “extended range” promoveren. Een kleine verbrandingsmotor die op een stationnair toerental draait laadt de batterij bij die ook al na 50 km rijden aan heropladen is. Daardoor halen beide auto’s een autonomie van plusminus 500 km tegen een minimum aan verbranding van fossiele brandstof. Zowel Opel als GM claimen dat het beslist om een elektrisch voertuig gaat, gezien de Ottomotor nooit direct met de aandrijving is gemoeid.

    Dan is Volvo’s uitleg in verband met de V60 rechter door zee. “Wij kunnen in eerste instantie niet zonder een hybride”, zegt het management, “omdat we onze klanten alle comfort, alle veiligheid en sportiviteit willen bieden die ze gewoon zijn en toch ook beantwoorden aan de ecologische noden zoals een CO2-uitstoot van 49 g/km, het compleet ZERO rijden en de mogelijkheid de batterij te herladen, thuis of elders. De Volvo die “Drie Auto’s in Eén” is vult die behoeften van zowel klant als milieu nauwgezet in. Als nu ook de City Safety wordt meegeteld dan staat die V60 toch erg ver in spitsautobouw.

    Eric Van de Poele is van mening dat de hybride het zal winnen. “De software-bedrijven zullen het gedrag en de mogelijkheden van het voertuig bepalen. Als ik over tien jaar de elektronische evoluties zie die in racewagens van allerlei pluimage worden toegepast, dan is het duidelijk dat auto’s op maat van de mens, of naar de onoplettendheid van de mens zullen worden ontworpen. Vroeger moest een piloot alles kunnen en kennen. Als je vandaag de pits binnen rijdt plugt een ingenieur een computer aan de auto en heeft direct via 117 tot 150 - als in de S60 - sensoren alle data. Die ingenieur vertelt je dan hoe je best rijdt…” Voer voor gentlemen-drivers (Tekst en foto's:Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    De Volvo S60 tweede in het kampioenschap i16111.JPG (177.3 KB)   

    02-03-2011 om 18:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alliantie Renault-Nissan brengt Infiniti in Formule 1 promotie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In 1989 werd tijdens de “North American International Auto Show” de eerste Lexus voorgesteld. Die auto was door Toyota ontworpen als de nieuwe norm. Niet ver van die Lexus stond ook voor de eerste keer de Infiniti die door Nissan was bedacht en hetzelfde doel had als de Lexus. Met name de Europese supermerken als Mercedes en BMW van antwoord dienen, en als het enigszins kon ze overtroeven. Lexus kon dat. Infiniti niet.

    Lexus behaalde de doelstelling als luxemerk van Toyota. Infiniti ging tot voor twee jaar kompleet de mist in. Wegens het komplete gebrek aan een communicatieplatform. Na 22 verloren jaren wil Nissan daar wat aan doen. Er wordt weer meer over Infiniti gesproken, er is wat reklame rond en uit de wandelgangen is onthouden dat een heuse “public relationsdienst” zal worden opgezet. Maar gisteren in Genève heeft Andy Palmer, Senior Vice President van Infiniti het witte konijn uit de zwarte hoed getoverd.

    Uit de Alliantie Renault-Nissan is het nogal wiedes dat Infiniti perfect als logistieke steun kan worden geïntegreerd in Red Bull Racing Renault. Dat is het team dat vorig jaar Sebastien Vettel wereldkampioen F1 zag worden en tezamen met Mark Webber ook de constructeurstitel binnen haalde. Voor 2011 en 2012 is het zeker dat Renault nog motoren levert aan Red Bull en dus heet zowel teambaas van Red Bull, Christian Horner als Bernard Rey, President van Renault Sport, Andy Palmer en zijn hele Infiniti-team welkom binnen het F1 avontuur. Buiten dat de Infiniti’s als dienstwagens van Red Bull zullen te zien zijn, zal ook de garderobe binnen het team accenten leggen voor het merk dat zijn destijds gemiste start wil goedmaken. Althans dat werd gisteren tijdens de 81ste Geneva Motor Show met klem gezegd. Daarmee is het communicatieplatform geboren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Infiniti)

    02-03-2011 om 11:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanavond receptie 50 jaar Excelsior bij Inkart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wie vanavond rond 20 uur afzakt naar de karttempel van Mike Van Hooydonk in Puurs zal een halve eeuw vedetten vergaard zien. De voorzitter zal vanavond de meeste eer laten aan de “voorzitter van het dagelijks bestuur” en dat is Quinten Devreker. Die maakt zich sterk dat iedere genodigde een zogoed als unieke foto of herinnering meebrengt om daarmee tot een historisch fotoboek te komen.

    Tot de heus Grote Mijnheren die de gala opluisteren behoort Jackie Eeckelaert, het Belgisch technisch icoon uit de Formule 1, die overigens nog altijd actief is in het Hispano Racing Team. Alleen zijn unieke loopbaan is al een reden te over om naar de sterke verhalen te gaan luisteren. Met straffe vertelsels zit de Nationale Antwerpse Renstal Excelsior overigens volgepropt.

    Mike Van Hooydonk zal ze, naarmate het gerstenat van de feestzaal afdruipt naar de kartingpiste, de anekdoten meer en meer wolligheid meegeven. Eén ding blijft tot in de vroegste uurtjes van tel: ze zijn allemaal waar en waarachtig. Dus vanavond is Inkart eens temeer “the place to be !” Overigens zit verkeerswetenschapper "Mike Slip", zoals de legende hem die bijnaam schonk, nooit om een boude uitspraak verlegen.(wr)

    Bijlagen:
    Droge cartersysteem.jpg (1.1 MB)   
    Julien Mampaey noemde dit altijd a beautifull noise.jpg (1.2 MB)   
    Wereldwijd was Excelsior erbij.jpg (1 MB)   

    26-02-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twintig Mazda's MX-5 krassen over Zweeds ijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tot overmorgen 24 februari nog snorren twintig onvolprezen Mazda’s in handen van evenveel journalisten op een ijsmeer in het Zweedse Are. Er is een piste van 5 km aangelegd en het spreekt voor zich dat de vermaarde roadsters uitgerust zijn met spijkerbanden. Het gaat om een vier uren race en Mazda wil daarmee een vervolg breien aan de MX-5 Open Race van vorig jaar. Verder is er dit keer weinig over geweten, maar racen op ijs levert altijd hartverwarmende beelden op.(wr)

    22-02-2011 om 16:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan start bouw van batterijfabriek in Portugal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nissan Motor Co is vandaag begonnen met de bouw van een productie-eenheid in het Portugese Cacia. De Lithium-Ion accu’s van de jongste generatie zullen zowel de elektrische auto’s van Renault als de Nissan Leaf in Europa aandrijven. De investering in de fabriek bedraagt 156 miljoen Euro en het gebouw beslaat een oppervlakte van 30.450 m2 die behoort tot een assemblage-eenheid voor versnellingsbakken van Renault in Cacia. De productie van de batterijen zelf zal in december 2012 aanvatten en jaarlijks zijn 50.000 stuks voorzien.

    De Renault Fluence Z.E. (Zero Emission) wordt vanaf de herfst van dit jaar geproduceerd en zal batterijen van Cacia krijgen. Met welke accu’s de Fluence ondertussen zal starten is niet echt duidelijk. Mogelijk komen de accu’s vanuit het Britse Sunderland daarvoor in aanmerking. Maar het is pas begin 2012 dat de productie van 60.000 stuks per jaar gestalte krijgt. Hoe dan ook, de elektrische auto neemt een bruikbare vorm aan.

    Al was het maar door de negen Leaf’s die Nissan in december 2010 leverde aan de Portugese groep MOBI E, alsook één aan de regering in Lissabon. Vanaf deze zomer worden 1350 oplaadpunten strategisch ingeplant. Daarvan zijn er 50 zogenaamde snelladers. Cacia is op 244 km ten noorden van Lissabon gesitueerd en die plaats is gekozen omdat zowel per trein, vliegtuig en schip het transport van de eindproducten kan worden verzekerd.(wr)

    11-02-2011 om 14:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ecoles van de Hyundai ix35 1.7 CDRi 16v
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met een 85 kw (115 pk) viercilinder dieselmotor is de fonkelnieuwe Hyundai ix35 de lichtst gespierde in een serie van drie binnen het gamma. Het betreft een Front Wheel Drive die uiteraard de grondspeling van 170 mm heeft zoals de zwaardere uitvoeringen die dan ook voor terreinwerk geschikt zijn. De lichte motorversie dankt zijn bestaansrecht aan een auto-stop-startsysteem en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dank zij gedurfde overdrive-verhoudingen drukt hij op autowegverkeer fel het verbruik en die rol moet de stop-start-inrichting in stadsverkeer verder zetten. De door ons gereden 1,7 CDRi kost €30.749, BTW in. Daarvoor krijgt men uiterlijk macho-allure en verwennend comfort binnenin.

    De 4410 mm lange Hyundai die op een wielbasis van 2640 mm rust heeft vooraan en achteraan geen lange overbouw, kwestie van terreinwerk niet te bemoeilijken. Door vernuftige “biceps” over gans de voorsteven én zijkant van de auto te verwerken en een hoge daklijn met in het verlengde daarvan een korte spoiler, heeft Hyundai een exemplaar met de ix35 waar je nu echt niet naast kunt kijken. De vele LED-flikkeraars accentueren nog de voor en achterzijde en zeer belangrijk: er is onder de ruitenwissers een elektrische weerstand gemonteerd die als het vriest warmte afgeeft zodat de ruitenwissers niet vast kunnen plakken. Verdienstelijk.

    Nauwelijks zit je op een stevige en toch comfortabele zit, of je hebt het gevoel dat één van de salonhostessen je omhelst. Maar dat is een fata morgana want het zijn niet anders dan de goede zijdelingse steun van de zetels die je dat deed dromen. Als je daar dan zo knus zit en het dashboard overschouwt, dan val je in een oase van verwenning. Zo goed als centraal staat de airco, met daarboven de geluidsinstallatie. Onderin, in een opbergvakje zo lijkt het zijn de aansluitingen voor de Ipod en een USB-stick. Vlak in het gezichtsveld is het pijltje dat de bestuurder aanmaant een gang hoger te schakelen. Naar de linkse kant is de aanduiding van het autostop-startsysteem In het hele interieur is aandacht besteed aan opbergvakjes voor vooral drinkbekers/busjes. Iedere passagier kan er met één of meerdere weg in portieren of in de centrale tunnel. De kofferruimte (VDA-norm) biedt 591 liter in standaardconfiguratie en 1436 liter met neergeklapte achterbank.

    Alle huidige bekende veiligheidssystemen staan op de Hyundai. Tot en met de Downhill Brake Control (DBC) en de Hill Start Assistent (HSA). Vooraan bemerken we geventileerde schijfremmen en achteraan volle schijfremmen. Genoeg om de 1415 kg wegende ix35 zelfs vanaf zijn topsnelheid van 173 km/h veilig tot stilstand te brengen. Een Brake Assist System (BAS) helpt de twijfelende bestuurder daarbij, terwijl ESP de auto bij zo’n fors maneuver zijn stabiliteit doet behouden. Airbags zijn in het veiligheidspakket de natuurlijkste zaak. De ix35 is een rijdend fortje van actieve en passieve veiligheid.

    Eens de dieselmotor van 1685 cm3 is gestart heerst bedrijfstilte. Schakel je de eerste versnelling in en geeft gas, dan protesteert de motor zogoed als direct om naar de tweede gang te gaan. Idem naar derde en vierde. In iedere versnelling verschijnt een opwaarts pijltje om de bestuurder diets te maken een gang hoger te gaan.Telkens speelt het opschakelen zich af vanaf 1250 t/m en 2000 t/m. Wie nog even wil “doortrekken” kan dat maximaal tot 2750 t/m, tenminste als heel die koppellijn van maximum 260 Nm wil bespeeld blijven. Wie ecorijden, koppelrijden verwaarloost en de volle 85 kW (115 pk) tegen 4000 t/m wil benutten fopt zichzelf niet alleen in brandstofzuinigheid, maar haalt het “fijne” van de motor weg. Van een rustige loop zal hij evolueren naar een rauwheid. En van die brutaliteit willen we juist vanaf.

    Overigens is met een boring van 77,2 mm en een slaglengte van 90 mm een krasse langeslagmotor ontwikkeld die juist door dat karakter die 260 Nm mogelijk maakt bij zo’n lage toeren En die tevens mogelijk maakt dat men in vijfde en zesde spectaculaire overdrive-verhoudingen kan onderhouden op autobanen. In de vierde gang heeft men de theoretische 1 : 1 verhouding die om constructieve redenen 0,967 : 1 bedraagt. Maar vanaf vijfde wordt het menens: 0,778 : 1 In de praktijk komt dat er op neer dat de motor één vierde minder toeren maakt dan de gedreven wielen. In zesde versnelling is het nog straffer. Met 0,633 : 1 hoor je de motor niet meer, trekt hij nog behoorlijk. Voor bergop rijden en veilige inhaalmaneuvers moet men best weer naar vijfde, desnoods naar vierde. Dat is logisch

    Als je ontkoppelt en de schakelhendel van de zesbak staat in neutraal, valt de motor stil en verbruikt hij uiteraard niets. Zodra het koppelingspedaal weer ingedrukt wordt slaat hij ogenblikkelijk aan en kan de eerste versnelling worden ingeschakeld en weggereden. Wie vergeet zijn voet van het koppelingspedaal te halen en neutraal te kiezen, laat de motor gewoon verder draaien. Brandstofverspilling.

    Evenwichtig wiegend over de Belgische putten en bulten assimileren de Mc Pherson-veerpoten, de spiraalveren en de stabilisators zowat alle oneffenheden. Op de slechtste Belgische wegen durft zo’n schroefveer wel eens een venijnige dreun naar je bekken doorgeven. Meteen het enige puntje van overweging Wie die ix35 met zijn beurs aankan, schaft zich een macho aan zonder de krachtpatser te zijn van de 136 pk en de 184 pk versies. Deze hebben net als onze testwagen 1,7 CDRi vier kleppen per cilinder. Op de sterkste versie raden we aan de automatische zesversnellingsbak te kiezen omdat die in het drukke verkeer heel veel “handenarbeid” voorkomt. Als verbruiksrichtlijn kwamen we de hele mixrit, stad en autobaan door met 6,2 l/100 km. Fiscaal is de 1,7 CDRi 16v 9PK waard, de constructeur geeft 5,5 l/100 km op als verbruik in gemengd verkeer met 143 g/km aan CO2.(Tekst en foto’s:Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    De instrumenten in het gezichtsveld van de bestuurder 9211.JPG (154.6 KB)   
    De ix35 staat op Hankookrubbers 9211.JPG (167.3 KB)   
    Het centrale blok op het dashboard 9211.JPG (186.8 KB)   

    09-02-2011 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op naar één miljoen Mazda's MX-5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met een totaalproductie van 900.000 stuks is de Mazda MX5 goed voor het “Guiness Book of Records”. Nu is het streven naar de volgende 100.000 die een miljoen mooi afronden. De recente jubileumuitgave is door Walter’s Auto Cahiers uitvoerig gereden. Het is de ideale roadster, compact, snel met een magnetische wegligging. Eén van de hoogtepunten eraan is het heus eenvoudig handmatig wegklapbare dak dat dus geen echtelijke twisten veroorzaakt. In de cols van de Haute-Savoie ergerden zich een stoet Wiesmannen aan het feit dat “de kleine uit Hiroshima” ze telkens het nakijken gaf in de verraderlijk gladde haarspeldbochten die dat gebied rijk is. Knap van Mazda.(Tekstje en foto: wr)

    05-02-2011 om 12:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bert Longin zet een boompje op in Zolder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Omdat autosport vaak wordt afgedaan als vervuilende boel, leeft er sinds enkele jaren binnen de FIA een groene bewustwording. Ze is uitgebreider dan gedacht en zal zelfs vanaf 2012 ook duidelijk in de F1 te herkennen zijn. Om deze gedachte kracht bij te zetten plant autocoureur van het puurste gehalte Bert Longin een boompje in de achtertuin van Zolder.

    Hij doet dit via zijn actie “3 For Tree” en het verhaaltje zit als volgt in elkaar. In de achtertuin van het Limburgse racecircuit ligt het mooie recreatiegebied Bovy. Het domein staat bekend als het “kabouterbos” en ontvangt wekelijks zo’n 5.000 schoolgaande kinderen. Vorig jaar werd het bos onherstelbaar beschadigd door hevige hagelstormen. Daardoor moeten alle bomen van het bos – 2.000 – worden gekapt en vervangen door nieuwe bomen.

    Bert Longin hervat vanaf februari 2011 zijn trainingen in Zolder en hij besliste dat hij per drie ronden die hij over het asfalt raast, één boom te schenken voor wat dus een nieuw bos moet worden. Bert deponeerde “3 For Tree” opdat het idee ook kan worden geëporteerd als groen label naar andere raceplaatsen in binnen en buitenland. “Van waar de bomen ook komen, het is me gelijk”, zegt pientere Bert. “Maar stiekem hoop ik dat er ook in de buurt van Parijs, Londen en Rome nieuwe bossen worden aangeplant. Pas dan schrijven we geschiedenis !”(wr/Foto:Fred Bayet)

    25-01-2011 om 16:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Odyssee van Group T Racing Team beter toegelicht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een artikeltje op de autowebsite Auto55 heeft bijzonder kwaad bloed gezet bij ene professor Geert Waeyenbergh. Hij kan ondergetekende zijn bloed wel drinken. Nochtans ging het slechts over een berichtje dat ene verdienstelijke jongeman, Koen Huybrechts genaamd, wereldkundig maakte en waarin een opmerkelijke mededeling stond. Namelijk dat in de Odyssee – een puur elektrische auto – een reluctantiemotor wordt gebruikt. Die heeft de heilzame eigenschap van met niet permanente magneten een ijzerkern te doen draaien. Gevolg is dat men daarmee minder afhankelijk wordt dan elektromotoren met permanente magneten. Permanente magneten worden in de natuur gevonden, maar dan niet in overvloedige mate en soms lijkt het er wel op of het materiaal alleen in China te grabbel ligt. Group T opteerde voor die reluctantiemotor omdat deze een hoge vermogensdichtheid levert tegenover een relatief lage kost.

    In feite wilde de bijdrage alleen maar het CQS Group T Racing Team in de bloemetjes zetten. Om de verdienste van derde te worden in de experimentele klasse van de “24 Uren van Francorchamps voor 2 PK’s” (oktober 2009) met de hybride Pegasus en het ontwikkelen van de Odyssee die puur elektrisch is. De eerste wagen heeft dus een verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijft en een elektrische motor. De tweede – de Odyssee – enkel een reluctantie elektromotor. Dat meldde Koen Huybrechts vriendelijk en beleefd zoals hij is en verzocht ook de klemtoon te leggen op het feit dat zijn 30 medestudenten evenveel verdienste hadden in beide projecten als hijzelf. Dat hij door ondergetekende, leerling journalist, iets beter uit de verf kwam had als simpele oorzaak dat Koen verbaal uit de voeten kan en technisch inzicht heeft als geen ander. Dat hij ook teammanager speelde durft deze leerling-journalist nog nauwelijks te vermelden.

    Maar nu die Odyssee door de kwade reacties op een goed bedoelde bijdrage toch weer even in het vizier komt, is het nuttig er een röntgenopname van te maken. Op basis van een 2 PK, 2CV, een “geit” is een opmerkelijke racewagen ontwikkeld die 150 km/h haalt. Voor wie het mocht vergeten zijn, de 2CV werd in 1948 op het Autosalon van Parijs voor het eerst voorgesteld. Voor de simpelen onder ons die mochten denken dat die “geit” uit het dagelijks leven is verdwenen moet worden verteld dat alleen al met CQS een planeet vol aan 2CV wordt getuned, gereanimeerd, raceklaar gemaakt, voor de duizenden die zich voor hun amusement aan één van de vele vruchten van André Citroën tegoed doen. CQS is het geesteskind van ex-jurist Dieter Pétré. Ook alweer een uitzonderlijk verdienstelijk man.

    Die Mijnheer Pétré staat het CQS Group T Racing Team van de Hogeschool van Leuven met raad en daad bij. Hij heeft de boys die de 900 kg wegende Odyssee ineengeknokt hebben als eigen kinderen begeleid. Nu wordt die “Switched Reluctance Motor”(watergekoeld) met een piekvermogen van 30 kW gevoed door een LiFe P04 batterij die 112 cellen in acht modules heeft zitten. Het gaat om een 380 V accu die 16 kWh sterk is en 190 kg weegt. Hij laat de motor toe een koppel van 150 Nm op te brengen. Zekerheid heeft ondergetekende er niet over, maar hij vermoedt dat de interactie tussen accu en elektromotor door microcontrollers geschiedt. Professors Dokter Diploma Ingenieurs kunnen daar uiteraard meer over vertellen. Dus schaart een leerling journalist zich beter bij de simpelen van geest waarover de bijbel zéér duidelijk stelt dat zij zalig zijn. In die simpelheid van geest wordt het CQS Group T Racing Team toch nog gefeliciteerd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Group T)

    Bijlagen:
    Groep T op het Salon 2011.JPG (3.8 MB)   
    Het juweeltje van Group T.JPG (1.2 MB)   

    23-01-2011 om 17:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!