Het was om medelijden mee te krijgen, die dankbetuiging van CD&V uit de Rand aan Beke, omdat hij het probleem van B-H/V toch zo goed had opgelost. Buiten het feit, dat eigen lof stinkt en dat er - toegegeven - ook eindelijk enkele positieve noten in te vinden waren, is het eindresultaat wel dat we de zes faciliteitengemeenten langzaam maar zeker zullen kwijt spelen. Dat leest en hoort men amper in de Vlaamse media, maar de dag na het akkoord was daarover al een duidelijk hoera-bericht van Louis Michel dat niets aan duidelijkheid overliet. Hetzelfde gebeurt trouwens ook met de fiscale geldstromen n.a.v. dat communautair akkoord en de financieringswet. Om daarover het fijne te weten, moet men ook de Franstalige media raadplegen. In Le Soir zijn vorige week nog een serie experts aan het woord geweest en die stelden unaniem vast, dat de nieuwe financieringsweg een dikke bonus wordt voor Wallonië. Om te beginnen is er dat half miljard (in werkelijkheid is het meer: 570 miljoen) euro dat Wallonië er tien jaar lang bij zal krijgen. Daarna zou het worden afgebouwd, maar daar heeft niemand nu nog enige klare kijk op. Dat het over twintig jaar zal zijn afgelopen, wordt door die experts nu al weggelachen. In 2026 zal Wallonië nog steeds 300 miljoen trekken en zelfs in 2032 nog bijna 200 miljoen. Officieel zal Wallonië dit geld van het federale België krijgen, maar iedereen weet, dat het de Vlamingen zullen zijn die het zullen mogen betalen. Tenzij Wallonië tegen die tijd beter zou presteren dan Vlaanderen, maar daarin gelooft geen mens, zeker niet zolang daar in 't zuiden die DDR-mentaliteit blijft voortleven. CD&V heeft van de Franstaligen enkele toegevingen gekregen, ook voor wat B-H/V betreft. Nu echter doen alsof men ik weet niet wat bereikt heeft, is het vel van de beer verkopen. Want voor die toegevingen zal de partij straks een serie belastingverhogingen moeten slikken en men mag drie keer raden wie die zal mogen betalen...
Bij de aan de gang zijnde besprekingen over justitie, is nog maar eens gebleken dat de zo geroemde politiehervorming, na de zaak Dutroux, in werkelijkheid een soort misvorming is geworden. Er zijn bij de politie zo'n zestigtal soorten vergoedingen (62 om juist te zijn). Buiten die van de nacht- en weekeinddiensten, die niet meer dan normaal zijn, zijn er ook nog eens vergoedingen en/of bonussen (waar hebben we dat woord nog gehoord?) voor o.m. bereikbaarheid, grootstadsdienst, tweetaligheid, onderhoud van het uniform (tot daar toe, nog redelijk), telefoonverbindingen en ga zo maar door. Verder bestaan er nog aparte premies voor de militaire politie, de beveiliging van de Coburgers, voor de 'speciale eenheden' (wat dat ook moge betekenen), de zeevaartpolitie, tot zelfs een 'vergoeding voor politiehond'. Dat een dergelijke keuzelijst uitnodigt tot onverantwoord 'shoppen' en heel wat politiemensen op minder goede gedachten brengt, is zopas nog duidelijk geworden bij de heisa rond de klokkenluiders van Hasselt, waar politie, politiek en parket a.h.w. vechtend over straat rollen. En het houdt daarbij niet op. Vorige week werden zowaar drie politieagenten aangehouden op verdenking van het clandestien verhandelen van stookolie die werd doorverkocht als diesel. M.a.w. voor criminele feiten! Gisteren was er het bericht van eenzelfde aantal 'pakkemannen' die in St. Joost ten Node huisjesmelker spelen ten koste van een reeks illegale gelukzoekers, die er in mensonwaardige toestanden moeten leven. Waar zijn we mee bezig? Alsof de hele situatie op zich al niet ernstig genoeg is, werd dan de grote baas van de politie, Koekelberg uit zijn functie ontheven, maar mag de man wel opnieuw solliciteren. Enkele collega's, die ook gesolliciteerd hadden maar hun kansen de mist in zagen gaan, hebben ondertussen beroep aangetekend en zo blijft ook die commedia dell' arte voort duren. Van ontluistering gesproken. Ik heb het hier vroeger al eens geschreven en ik herhaal het: het was fout indertijd de Rijkswacht af te schaffen. Dat was tenminste een eenheid waar tucht in zat en waar de kans op de nu gekende ontsporingen veel kleiner was. Daarenboven had men toen een plan B als er eens iets mis liep met de politie. Dat is er nu niet meer, zodat men al blij is dat de meerderheid van het korps wél tussen de lijntjes kleurt, al was het maar om de flitspalen te controleren, want die werken wél...
Terwijl de discussies over de Gemeentelijke Holding en Dexia nog verre van beëindigd zijn, vallen er ook op heel wat andere plaatsen lijken uit de kast. Zo blijken er bij de energiedistributiebedrijven Eandis en Infrax in totaal zo'n 739 politiekers een zitje te hebben in e.o.a. raad en daarvoor de nodige zitpenningen op te strijken. Bij bestuurders van de Gemeentelijke 'Hold-up' blijken die rond de 30.000 euro te liggen en dit enkel en alleen om een tweetal vergaderingen per jaar bij te wonen. Bij Eandis en Infrax zal dat al niet veel minder zijn. Volgens de verbazend actieve Peter Reekmans (LDD), is de kostprijs van de mandaten bij deze twee maatschappijen zo'n 25 miljoen euro per jaar (één miljard oude befkes!). Niet voor niets is onze elektriciteit een stuk duurder dan bv in Nederland, Frankrijk of Groot-Brittannië. Bij Eandis zit o.m. Geert Versnick mee in de kaas. De man is federaal volksvertegenwoordiger, schepen van de stad Gent en daar ook OCMW-voorzitter. Een klassiek voorbeeld van graaier, voor wie genoeg nog niet genoeg is. Verder komt men er ook zijn baas Gargamel, pardon Termont tegen en andere 'democratische' figuren zoals Tobback Sr. Hoeft het te verwonderen dat bij Infrax de naam van Steve Stevaert* opduikt? De intercommunales zijn mandatencarrousels geworden die voor jet overgrote deel aan gemeenteraadsleden van de drie klassieke politieke partijen worden voorbehouden. Die carrousels zullen binnenkort werd in gang getrokken worden, want volgend jaar worden er gemeentelijke verkiezingen gehouden en dienen de zitjes herverdeeld te worden. En dan maar klagen over dat corrupte Griekenland!
* Ondanks het feit dat hijzelf officieel uit de politiek is gestapt, draait het Stevaert netwerk in Limburg nog altijd verder, alsof er nooit iets gebeurd is. Hilde Claes, dochter van leidt het Hasseltse 'afspiegelingscollege' waardoor er geen noemenswaardige oppositie meer is. Philip Hilven (Tv-Limburg en Concentra) is er woordvoerder bij het nutsbedrijf Group Machiels, waar Willy Claes, oh toeval, lange tijd adviseur was. Deze groep zit mee in de uitbouw van een godbetert Vietnamese haven, waar Steve Stevaert voorzitter is. Dat bedrijf zat ook mee in de later afgekeurde verkoop van de Pukkelpopweide. Ondertussen is Willy Claes zelf, de man die Stevaert lanceerde en reeds voorzitter van de Vlaamse Waterwegen (of iets in dien aard), nu ook voorzitter geworden van de Vlaamse Universiteiten en Hogenscholenraad (VLUHR) en dat allemaal ondanks het feit dat hij zich af en toe niets kan herinneren (van Agusta bv). Kortom: de perfecte republiek der kameraden.
Na de zoveelste historische en cruciale bijeenkomst van de eurozonelanden, zou ik feitelijk daarover moeten schrijven, maar ik heb daar echt geen zin in. Om te beginnen staan alle media er vandaag bol van en krijgt ge overal zowat hetzelfde te horen en te zien, met veel voorwaardelijke wijzen, veel 'zou' en 'als'. Daarenboven geloof ik niet, dat het met Griekenland nog ooit goed komt. Dat land heeft geen economie die in de huidige, slechte omstandigheden tot enige groei kan komen en is voor de rest zo corrupt als het maar zijn kan. Dat wist men bij de eurozoneclub al van toen Griekenland erin stapte en daarvan draagt men nu de gevolgen. Voor de rest heb ik het gevoel dat het Europees geklungel en het temporiseren nog lang zal aanhouden en dat er vroeg of laat toch iets beters uit de bus zal moeten komen om de financiële markten echt te overtuigen. Waar ik het wél over wil hebben is een titel uit De Standaard van gisteren, waarbij gesteld wordt dat de beheerders van de Gemeentelijke Holding niet schuldig zijn voor wat daar allemaal is misgelopen, maar er wel verantwoordelijk. 't Is maar, hoe ge het bekijkt. Voor mijn part mogen politiekers gerust in allerlei raden van instellingen zitten, ook die van financiële groepen. Het is niet zo dat ze allemaal onbekwaam zijn. Er zou wel bij moeten gesteld worden, dat ze de rekening gepresenteerd zullen krijgen als het mede door hun schuld fout loopt. Wie echt niet bekwaam is, zou dan wel twee keer nadenken alvorens in de beheerraad van zo'n instelling te stappen. Het minste dat men - ook nu - zou kunnen eisen van al diegenen die mede verantwoordelijk zijn voor de fiasco's bij die holding, bij Dexia en bij alle andere financiële toestanden, is dat ze in de toekomst geen politiek mandaat meer zouden mogen uitoefenen. M.a.w. dat ze geschrapt zouden worden van de kieslijsten. In dezelfde Standaard stond ook een artikel van Marc Hooghe, zelf verklaarde belgicist, waarmee ik het meestal niet eens ben. Deze keer echter wel, enfin toch gedeeltelijk. De man bekent nl dat de regeringen Martens/Eyskens in de jaren tachtig van de vorige eeuw een wanbeleid hebben gevoerd, die onze staatsschuld hebben doen ontploffen, die de Belgische frank destijds heeft gedevalueerd en waarvan we nu nog steeds de gevolgen dragen. M.a.w. dat de slechte financiële situatie van dit land nog steeds mede het gevolg is van dat geciteerde wanbeleid. Dat is iets wat ik in mijn blogs ook steeds heb geschreven. Voor een keer zijn we het dan eens, al is het maar gedeeltelijk. De hoogleraar politieke wetenschappen aan de KULeuven 'vergeet' nl de tweede grote schuldige aan te duiden, Guy Verhofstadt, die de kans had de Belgische staatsschuld drastisch terug te schroeven en dat niet gedaan heeft, waarbij hij zijn eigen burgermanifesten verloochende. Mensen als Martens, Eyskens en Verhofstadt zouden dan ook beter zwijgen dat ze zweten, want in feite zijn ze niet veel beter dan de sjoemelaars bij de Gemeentelijke Holding en Dexia, die zogezegd niet schuldig zijn, maar wel verantwoordelijk.
Het wordt vandaag D-Day voor Europa in het algemeen en voor de Eurozone in het bijzonder. Terwijl heel wat landen zich klaarmaken om ervoor te zorgen dat de anderen het gelag zullen betalen (les affaires, c'est l'argent des autres), is bij ons al lang beslist wie (nog maar eens) de klos wordt: Vlaanderen. De vertegenwoordigers van de Vlaamse minderheid aan de onderhandelingstafel hebben Wallonië al een half miljard euro per jaar toegekend en zitten nu braafjes te wachten op het verdict van de Hoge Raad voor Financiën om waarschijnlijk nog maar eens door de knieën te gaan en luie Charel zijn zin te geven. Dat alles terwijl Wallonië al zo'n 12 miljard per jaar extra krijgt. In 't Pallieterke van deze week staat een brief van een zekere Hubert Vanhelmond, uit Hoboken, die de jaarlijkse transfers eens op een andere manier bekijkt. Hij deelt die 12 miljard door 6,6 miljoen Vlamingen en komt zo uit op 1.838 euro die elke Vlaming jaarlijks extra moet ophoesten voor die arme Walen die het toch zo moeilijk hebben. Rekening houdend met het feit dat wie nog geen 18 is geen belasting betaalt, rondt hij het getal af naar boven, tot 2.000 euro. Dat is zo ongeveer het gemiddelde maandelijkse inkomen van de modale Vlaming. Dat betekent, dat die Vlaming elk jaar een gemiddeld maandloon afdraagt en de Waal er een bij krijgt. Of, nog anders gesteld, dat de Vlaming 5 maanden wordt betaald om 12 maanden te werken en de Waal er voor diezelfde periode 7 maanden loon voor krijgt. We worden dus nog maar eens gerold. En daar wil Charel Michel nog een schepje bovenop doen. Genoeg is voor hem al lang niet meer genoeg. Hij gaat er gewoon van uit dat de Vlaamse onderhandelaars geen weg terug meer hebben en tenslotte alles zullen slikken. Met de dood in 't hart en voor het welzijn van dit land, zoals dat hoort in het Belgique à papa.
Na de 'hou me vast of ik doe iets' retoriek van Croo'tje de crasher, is nu ook zijn francofone spitsbroeder op het voorplan getreden. Sinds de breuk met het FDF moet de MR laten zien dat zij dé waarborg is voor de Franstalige bevolking van dit land en dat Vlaanderen de schuld van alles is. Ik heb het hier vroeger al een paar geschreven, maar moet het helaas nog maar eens herhalen: het was fout van de Vlaamse regering persé een sluitende begroting na te streven. Op zich is dat een goede zaak, maar met de wetenschap dat de andere gewesten het niet zouden doen, was het klaar als pompwater dat die later zouden eisen het geld te halen waar het zit, in Vlaanderen dus. Dat is wat met deze weer eens is gebeurd. De andere francofone partijen zeggen dan wel dat ze zich distantiëren van Charels gewauwel, in werkelijkheid is de kans groot dat Michel straks gelijk krijgt. Di Rupo heeft zijn vraag inmiddels al doorgespeeld naar de Hoge Raad voor Financiën. Die gaat e.e.a. onderzoeken en zal deze week waarschijnlijk nog laten weten dat de cijfers dienen te worden 'aangepast'. Zeker weten, want het is nu al duidelijk dat onze staatsschuld, na de fratsen met Dexia en de Gemeentelijke Holding, met de dag oplopen. Er zál dus meer moeten bespaard worden en Vlaanderen zál meer moeten betalen. Zeg dat ik het gezegd heb. Als de Vlaamse regering vindt, dat ze tekort wordt gedaan, dan moet ze er mee ophouden een oplossing te zoeken op Belgisch vlak en moet ze resoluut zelf in de aanval gaan door het bestaan van dit land in vraag te stellen. Het moet toch zo stilaan voor iedereen duidelijk zijn, dat het overdragen van bevoegdheden zonder de budgetten of vice versa de problemen hier alleen maar erger zullen maken. Als men bovendien wil, zoals luie Charel, dat het federale niveau versterkt wordt i.pl.v. het regionale, dan gebeurt juist het tegenovergestelde van wat zelfs in de nota Di Rupo was vooropgesteld. Waar is de tijd dat Di Rupo vond dat hij en niet Leterme die begroting eens snel zou opstellen (tegen de Eurotop nog wel)? Aan het slakkengangentje waarmee de onderhandelingen nu lopen, halen we zelfs Kerstmis niet. Misschien carnaval? Onze media maken er een sport van te lachen met Berlusconi. Diens ex-landgenoot hier doet het al niet veel beter. --- Tenslotte nog iets anders: het Rampenfonds heeft geen geld meer. Van een ramp gesproken...
Alexandre De Croo schuwt de grote woorden niet. In een interview in De Standaard van dit weekeinde, zegt hij liever de partycrasher van de onderhandelingstafel te zijn dan straks met een regering rollend over straat te rollen. Grote woorden voor een politieke neofiet, die al wel wat potten gebroken heeft, maar daar voor zijn partij weinig of geen voordeel uit kunnen halen heeft. Hij was het ook die na het communautair overleg, die akkoorden als historisch bestempelde. Hij zou beter eens navraag doen bij de Orde van de Vlaamse Balies, waar normaal gesproken toch heel wat potentiële VLD-kiezers zouden moeten zitten. Die Orde van Vlaamse Balies heeft nl uitgebracht dat de Vlamingen nog maar eens de dupe geweest zijn bij de gerechtelijke splitsing van B-H/V. Bij dit volgens De Croo historisch akkoord, krijgen de Nederlandstaligen in Brussel nog 20% van het aantal magistraten, daar waar de werkelijke cijfers rond de 30% liggen. Dat betekent dat de rechtzoekende Vlaming in Brussel nog meer gediscrimineerd wordt dan nu en dat is al erg genoeg. Zelfs de 'bevoegde' minister, watje De Clerck heeft dat moeten toegeven en ook die loopt nog maar eens achter de feiten aan. Als Croo'tje bij de besprekingen van het sociaal economische luik van de staatshervorming (indexhervorming, werkloosheid, immigratie en justitie e.d.) zich nog eens historisch laat rollen, dan mag hij er voor mijn part een kruis over maken. Hij zou dan inderdaad beter de partycrasher aan de onderhandelingstafel worden. Vraag is maar, of hij dat dan zal doen i.pl.v. het misschien weer te hebben over 'historische' akkoorden.
Het woord 'cruciaal' is zo stilaan afgezaagd. Dit wordt het weekeinde dat 'het' moet gebeuren, desnoods met een herexamen op woensdag. De moeder aller weekends, om Sadam Hoesein eens te parafrazeren. Ze zitten allemaal te vergaderen: de EU, de Eurozone, Dexia, de Gemeentelijke Holding, de club van nog slechts zes, en dat gebeurt allemaal in datzelfde Brussel. Van Dexia wet we nu stilaan dat de uitbating ervan een ramp is geworden. Bij de Gemeentelijke Holding was het kiezen tussen pest en cholera, maar het zal ermee gedaan zijn. Griekenland krijgt nog een lap miljarden die daar waarschijnlijk niets zullen oplossen: uitstel van executie. Voor de Eurozone tenslotte wordt het een zuivere geldkwestie. De uitdrukking: 'Met geld koopt men Zwitsers' heeft afgedaan. Vanaf nu wordt het: 'Met geld koopt men de euro'. We zouden er best aan doen in heel die financiële heisa niet te vergeten, dat er ondertussen wordt voort onderhandeld over zaken die ons rechtstreekser aanbelangen, want op het communautaire vlak zouden er wel eens beslissingen kunnen vallen waar we straks misschien spijt van kunnen hebben. Zo blijkt bv de Franstaligen niet verder meewerken aan de zgn nationaliteitswet. Men herinnert zich nog wel het akkoord in het parlement over de verstrenging van de gezinshereniging, die werd goedgekeurd dank zij de steun van het Vlaams Belang én die van de MR als enige francofone partij. Welnu, die laatste neemt gas terug en wil (voorlopig?) van geen verdere verstrenging meer weten. Dat maakt, dat we terzake nog altijd met de soepelste wetgeving van de wereld zitten en dat de stroom van zgz 'asielzoekers' eerder nog zal toe- dan afnemen. Het centrale thema van de nationaliteitswet blijkt de zogeheten 'Franssprekende Afrikaan in Antwerpen' te zijn. Het is niet meer dan normaal, dat een buitenlander die zich hier wil vestigen de taal van de streek moet kunnen. Dat wordt dan in Vlaanderen Vlaams. Volgens de francofonen volstaat het één van beide talen te kennen en dat zo een Franstalige buitenlander zich ook in Vlaanderen kan komen vestigen zonder onze taal te kennen. Op die manier blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open en zal de verfransing van onze regio steeds toenemen. Hopelijk komen ze er in Europa uit, in België blijft de kans erg klein. Zonder een ordentelijke splitsing zal dit land nooit werken, ook niet na de moeder aller staatshervormingen.
Als reactie op mijn blog van gisteren, waarop ik o.m. het overtollige aantal ambtenaren bij ons vermeldde, schrijft lezer Patrick, dat ze al die deelregeringen beter afschaften. Dat zou dan betekenen, dat we terug naar het oude, unitaire België zouden gaan. Rationeel gesproken heeft hij gelijk, maar België is geen rationeel land. Dagelijks zijn er voorbeelden van hoe wij en de Franstaligen zowat alles in dit land anders bekijken en beoordelen. Zie ook maar hoe moeizaam de besprekingen verlopen, die naar een federale regering - dus één regering voor het hele land - moeten leiden, grotendeels wegens die diverse meningen. Patrick vergelijkt ons land met de andere landen rondom ons, maar ook dat gaat niet op. Die hebben hoogstens een kleine minderheid van anderssprekenden en zelfs waar die er zijn, hebben die minderheden geen mogelijkheid alles te blokkeren zoals bij ons consensusmodel wél gebeurt. Het enige land, waarmee België in West-Europa kan vergeleken worden, is Zwitserland. Maar daar heeft men wel een directe democratie, waar bv federale referanda kunnen gehouden worden, iets waarvoor men hier als de dood voor is, want het zou waarschijnlijk telkens pas duidelijk aanduiden hoe verdeeld dit land is en blijft. Het enige nationale referendum dat men hier ooit gehouden heeft, was dat van de koningskwestie en het resultaat daarvan is nooit gerespecteerd geweest. Alors? Bij de vorige staatshervormingen heeft men er allerlei nieuwe instellingen bijgevoegd, maar is men vergeten er enkele oudere af te voeren (de senaat, de provincies) en ook op die manier heeft men een teveel aan politiekers die elkaar in de weg lopen én veel geld kosten. De enige oplossing is de splitsing van België, desnoods confederaal, waarbij de naam dan blijft bestaan en enkele materies nog best samen kunnen aangepakt worden, maar waarbij elke regio zijn dagdagelijks bestuur uitoefent zoals het best past voor de medeburgers. Het geven en nemen, zoals dat nu gebeurt, zorgt ervoor dat er steeds één van de partijen zich verongelijkt voelt. Op die manier komen we er nooit uit en wordt alles zo'n warboel, dat de zaak vroeg of laat wel helemaal vast moét lopen.
In de marge van de aan de gang zijnde besprekingen over het sociaal-economische luik van de staatshervorming, stond gisteren in De Standaard een artikel over Canada. Dat land had in 1995, net zoals België nu, een staatsschuld van rond de honderd procent van haar bnp. De dag van vandaag is dat nog slechts 36%. In een vraaggesprek met een zekere Jocelyn Bourgon, destijds hoofd van de Canadese ambtenarij, gaf deze dame enkele tips die België zou kunnen aan,wenden om het Canadese voorbeeld te volgen. Men moet keuzes durven maken, iedereen moet 'mee in 't bad', alle besparingen tegelijk aankondigen en rekening houden met neveneffecten en regionale gevoeligheden (Canada is ook tweetalig). Tenslotte zegt ze niet zomaar buitenlandse voorbeelden te kopiëren en daarmee veegt ze feitelijk al haar zojuist gegevens argumenten van tafel! Want men kan geen appelen vergelijken met citroenen en Canada niet met België. Canada is, qua oppervlakte, het tweede grootste land van de wereld (alleen Rusland is groter). Haar pensioenstelsel wás al hervormd in 1995 toen het land aan zijn staatshervorming begon. België moet terzake nog altijd zijn eerste maatregel treffen. Verder heeft Canada zo'n 33.500.000 inwoners, grof geteld driemaal zoveel als dit land.Daarvoor had het in 1995 225.000 ambtenaren. Daar zijn er 45.000 van weg moeten vloeien. Zie je dat bij ons al gebeuren, zo'n 20%? Voor ons met onze, pakweg, 800.000 ambtenaren zou dat betekenen, dat we er 160.000 moeten snoeien. Kortom, het zal hier wel op een andere manier moeten gebeuren, als het al zal gebeuren en men niet op de oude Belgische klassieke manier geit én kool wil sparen. Als men bv ziet dat de club van zes 'versterking' heeft gekregen van Vande Lanotte, Reynders en Madame Milnjet, dan weten we al hoe laat het zal zijn. Om nog maar te zwijgen over CD&V, die aanvankelijk Steven Vanackere wou inzetten, maar die verving door Servais Verherstraeten, een apparatsjik en partijkoelie zonder ook maar één gram zelfstandigheid, die blindelings het partijdictaat zal uitvoeren. Dit ziet er voor Vlaanderen weer niet goed uit. Toch zouden Open VLD en, CD&V best even nadenken, vóór ze weer e.e.a. gaan weggeven. Uit een eerste enquête van de Gazet Van Antwerpen, de krant van Janssens dan nog wel, over de komende gemeentelijke verkiezingen bleek dat deze partijen in de koekenstad nog respectievelijk 5,7 en 4,3% van de stemmen overhouden. Het zullen dwergpartijtjes worden, zeker als ze het geweer niet van schouder veranderen.
De Rupo krijgt Verhofstadt allures: hij gaat zorgen voor 250.000 nieuwe banen! Verhofstadt deed ook dergelijke uitspraken en lukte er officieel nog in ook. Wat hij er niet bij vertelde was, dat 40% van die nieuwe banen toen van de overheid kwamen. Ambtenaren dus, die men nu weer kwijt wil. Hoe Di Rupo het zal klaarspelen zonder jobs bij de overheid te creëren, zal wel een raadsel blijven. Zeker in zijn eigen Wallonië, waar nu reeds 40% in dienst van de staat is of ervan leeft (ik gebruik met opzet het woord 'werken' niet). Als 'Strikkie' nog zou zeggen 250.000 banen en dat 'nieuw' eruit zou laten, maakt hij zelfs nog een kans. Gewoon, omdat er de volgende jaren zoveel meer mensen op pensioen zullen gaan, de zgn 'babyboomers'. Alhoewel zelfs dat teveel zou kunnen gegrepen zijn, o.w.v. de precaire financiële situatie van dit land. Het blijkt nl dat alleen in Griekenland de rente deze maand sterker is gestegen dan in België en dat nergens in Europa de investeringen in onderzoek en ontwikkeling (o&o) vorig jaar sneller zijn gedaald dan bij ons. Terwijl in heel Europa deze investeringen gemiddeld met 6,1% stegen (in de USA zelfs met 10%), daalden ze in België met liefst 13,2%. En daar houdt het niet mee op. De Belgische staatsschuld schijnt met de dag groter te worden en is sinds het einde van de vakantie zo goed als verdubbeld. Voor de regio's ziet het er al niet veel beter uit. Buiten de honderden miljoenen die ze meer dan waarschijnlijk zullen verliezen bij de ramp met de Gemeentelijke Holding, riskeren ze nog eens zoveel geld kwijt te spelen van het Europees regionaal fonds. De reden daarvoor is, dat Di Rupo niet zinnens is de raadgevingen van Europa te zullen volgen i.v.m. het optrekken van de pensioenleeftijd, het koppelen van die pensioenleeftijd aan de levensverwachting, het afbouwen van het brugpensioen, het hervormen van de index en nog meer van dat fraais. Diezelfde Di Rupo die voor die 250.000 banen zou gaan zorgen. En zo is de cirkel rond.
Tussen de hele heisa die er dezer dagen is omtrent Dexia, de Gemeentelijke Holding, de staatsschuld, Europa, Griekenland, de regeringsonderhandelingen en dies meer, zou men nog vergeten dat er tussendoor in dit land nog wel meer gebeurt - en soms ook niét gebeurt. Zo kreeg N-VA senator Karl Vanlouwe, na lang aandringen, van Melchior Wathelet Jr, secretaris voor o.m. Asiel en Migratie 'beleid' te horen, dat er in onze gevangenissen zo'n 3.300 illegalen zitten. Dat is bijna één derde van het totaal aantal gedetineerden van 11.000, terwijl er officieel maar plaats is voor 9.000. Er zijn in het verleden al meermaals akkoorden gesloten met andere landen, waarbij werd afgesproken dat in België veroordeelde criminelen hun straf konden uitzitten in hun land van herkomst. Denk maar aan het met veel bombarie aangekondigde akkoord onder de regering Verhofstadt II, waarbij hijzelf én toenmalig minister van Justitie Onkelinx naar Marokko trokken om zo'n akkoord te gaan tekenen. In de praktijk heeft dat ertoe geleid dat amper een half dozijn Marokkanen naar ginder zijn terug gestuurd (van de 644 illegale Marokkanen die hier momenteel gevangen zitten). In werkelijkheid gebeurt er echter zo goed als niets terzake. Er is nu een N-VA voorstel om veroordeelde illegale criminelen België uit te zetten, met het verbod hier nog terug te komen, met het risico dat ze dan toch hun straf zullen moeten uitzetten. Dat is fout. Want, ten eerste, wie veroordeeld is, moet zijn straf uitzitten. Ten tweede komen dergelijke criminelen dan misschien niet terug naar hier, maar gaan ze hun activiteiten waarschijnlijk verder zetten in een ander E.U.-land. In zo'n geval zou dat verbod dan moeten gelden voor heel de E.U. Tenslotte zou men er best aan doen de landen, waarmee men zo'n akkoorden sluit, erop te wijzen dat ze ook serieus worden uitgevoerd. En als dat niet het geval is, zoals met Marokko, dat daar iets tegenover moet staan. Onze justitie is echter een lachertje en dat hebben ze in de meeste van die landen ondertussen ook wel begrepen.
Het is feitelijk hilarisch, wat er zich in het Belgische politieke wereldje dezer dagen afspeelt. Herinner u nog de meewarige reacties die er hier waren, toen republikeinen en democraten elkaar de duivel aandeden over het verhogen van het schuldenplafond van de States? Wat nu bij ons gebeurt, is geen haar beter. Het resultaat staat op voorhand vast: de belastingbetaler wordt de sigaar van wat er daar allemaal gebeurd is bij Dexia en de Gemeentelijke Holding. Daarmee houdt het trouwens niet op. Ook die dekselse begroting moet nog steeds gemaakt worden. Gisteren is men eindelijk weer van start gegaan, na de bevalling van madame De Croo, die voor Di Rupo belangrijker scheen dan al de rest. Zondag is er, nog maar eens, een eurotop waartegen die begroting er zou moeten zijn, quod non. Wat men in heel die context vergeet, is dat de wereld - zeker de dag van vandaag - niet ophoudt bij Europa. Zo was er vorige zondag nog een voorbereidende ronde voor de top van de G20 op 20 november in Frankrijk. Zelfs de Bric-landen (Brazilië, Rusland, India en China) willen financieel bijspringen om Europa uit zijn impasse te halen. Die doen dat echter niet voor niets. Het Europese noodfonds zal moeten vergroot worden en het IMF zal een grotere rol krijgen (Europa dus een kleinere). Dat alles maakt, dat er op de Europese top van nu zondag een stevig robbertje te verwachten is en dat landen, zoals België, die nog steeds niet klaar zijn met de gevraagde begrotingsopmaak, door Europa op de vingers zullen worden getikt. Om nog te zwijgen van de ratingbureaus. In de marge van al die gebeurtenissen is het bijna wraakroepend, dat het clubje dat hier voor een nieuwe regering moet zorgen, voort doet aan een tempo stilletjes alsof er in dit land - met een staatsschuld die de 100% van het bbp weer aan het bereiken is - helemaal niets aan de hand is. Zelfs een tussensprint blijkt er niet meer af te kunnen. Het ontwaken zou wel eens bitter kunnen uitvallen.
Op het ogenblik dat ik dit schrijf, is het nog steeds niet duidelijk wat het eindverdict over het voortbestaan van de Gemeentelijke Holding zal worden. De federale regering en de drie gewesten vechten een robbertje uit, maar veel resultaat heeft het tot nu toe niet opgebracht. Ik vraag me trouwens af, wat voor verschil het zal uitmaken of die holding - die nu een 'hol' ding is geworden - nu failliet gaat of in vereffening. Het eindresultaat zal steeds zijn dat de belastingbetaler weer eens het gelag zal moeten betalen. Wat in heel deze zaak (én daarbij die van Dexia) wél duidelijk is, is dat de bestuursraden van heel wat financiële instellingen in dit land vergeven zijn van politiekers, waarbij er weinigen zijn die ook maar een minimum aan expertise hebben. In gewone mensentaal: ze zijn onbekwaam om dergelijke functies in te vullen en zitten erbij als PQ-nullen uit het Peter Principe. Er is geen enkele politieker die bij Dexia en/of de Gemeentelijke Holding ook maar gezien had, dat het misliep of ook maar enige actie heeft ondernomen om er iets tegen te doen vóór het te laat was. Als er echter langs de kassa kon gepasseerd worden, stonden ze wel op de eerste rij. Neem nu bv die Patrick Janssen, burgemeester van Vlaanderens grootste stad, wat zit die in zo'n holdingbestuur te doen? Van hem is geweten dat hij in het Vlaamse parlement, waar hij ook al enkele jaren zit, alleen maar langs komt op de dagen dat er op het knopje moet gedrukt worden. Bij de holding zal dat wel niet anders geweest zijn. Heeft die man in zijn eigen stad niet genoeg te doen? Janssen is maar één voorbeeld, maar zo zijn er legio. Denk maar aan poenpakker Dehaene die heel genereus 70.000 euro van Dexia terug stort. Peanuts als men weet dat hij bij AB Inbev enkele miljoentjes achter de hand heeft. Hier en daar worden nog namen gepubliceerd, maar feitelijk zou men een lijst moeten uitbrengen van alle politiekers die in financiële instellingen zitten, met daarbij hun functie én wat ze daar tot nu toe gepresteerd hebben. Dat lijstje zou wel eens van pas kunnen komen bij de volgende gemeentelijke verkiezingen. Er wordt nu gesuggereerd om een parlementaire onderzoekscommissie op te richten die deze affaires zou uitspitten. Dat zou betekenen, dat ze hun eigen onbekwaamheden ten toon zouden stellen. Wie ziet dat gebeuren?
Met duizenden zijn jullie dezer dagen op straat gekomen, zowat overal ter wereld, toch zeker in de meeste grootsteden. Jullie willen een andere wereldorde, waarin meer sociale rechtvaardigheid en nog van dat soort waarden vooropgesteld dienen te worden. Daarin hebben jullie groot gelijk en het feit dat jullie betogingen (meestal) geweldloos plaats vinden, is zonder meer een pluspunt. Over de achtergelaten rotzooi zullen we het even niet hebben. Men kan zich wel de vraag stellen wat sommigen onder jullie daarbij kwamen doen, zoals die van de vroegere 'shame' betoging (onder leiding van 'watje' De Clerck Jr), die toen opkwamen voor een nieuwe Belgische regering. Men krijgt de indruk dat die jongens en meisjes voor eender wat op straat willen komen. Misschien waren er ook wel bij van de zgz '1.000' groep, die binnenkort onze politiekers eens zal komen uitleggen hoe dit land bestuurd moet worden. Maar we gaan vandaag niet moeilijk doen. Alleen is het de vraag, hoe dat moet gebeuren. Dat de situatie zich zo ver negatief heeft kunnen ontwikkelen, komt voornamelijk door het feit dat ook jullie - of misschien jullie ouders, mochten jullie toen nog te jong zijn geweest - al lang de kans hebben gehad er iets aan te doen. Jullie hadden nl niet voor de zgz traditionele partijen moeten blijven stemmen, zoals de meesten van jullie steeds gedaan hebben. In België in elk geval. Willen jullie, dat er iets verandert, stemt dan de volgende keer eens voor andere partijen dan degenen die jullie land(en) al decennialang slecht beheren. Richt desnoods een nieuwe partij op, zodat we de neuzen kunnen tellen. Hoe meer zielen, hoe groter kerkhof. Maar verwacht niet, dat een land bestuurd kan worden vanuit de straat. Chaoten en anarchisten hebben nooit iets succesvol gerealiseerd. En een nieuw soort communisme hoeft ook niet meer. Cuba en Noord-Korea zijn daar het nog steeds bestaande bewijs voor.
De Vlaamse media noemen het (voorlopige?) akkoord over de nota di Rupo 'het vlinderakkoord'. Het kind moet een naam hebben en dit verwijst dus naar het strikje van de formateur. Men zou het beter het 'slakkenakkoord' noemen. Het is tot stand gekomen als een wereld van traagheid, waarbij alles drie keer werd afgewogen, getoetst, nog eens besproken, eventueel veranderd, dan weer werd afgewogen en ga zo maar verder. Aan dit tempo hebben we dit jaar geen nieuwe federale regering meer, of men daar nu op te zit te wachten of niet. Normaal had men al lang met het sociaal-economische luik moeten bezig zijn, maar dat gebeurt niet. Eerst de dagenlange discussie over wie wel en niet zou deelnemen, waarbij het koningshuis nog maar eens werd ingeschakeld; alleen voor de show. Nu wordt de hele zaak over het weekeinde getild en verliest men weer drie dagen, omdat Croo'tje weer vader wordt. Volgens mij is dat gewoon maar een drogreden en weet men niet of men eruit geraakt en dat geldt in de eerste plaats over de begroting. Eind vorige maand waarschuwde Leterme dat hij begin oktober de nodige gegevens moest hebben, wilde men dat zijn regering in lopende zaken die begroting voor 2012 (én 2013?) zou maken. Dat was helemaal niet meer nodig, volgens de acht, want Di Rupo ging het doen. Di Rupo werkt echter aan tempo stilletjes en heeft blijkbaar nog niet verwerkt dat hij nu een besparing van 10 miljard euro zal moeten realiseren. België mist zo in elk geval zijn afspraak met Europa eind volgende week en zal daar zijn begroting niet kunnen indienen, met alle gevolgen vandien. De financiële markten en de ratingbureaus zullen het wel vertellen. De schuldencrisis is (opnieuw) een bankencrisis geworden. Dexia is genationaliseerd. Haar hoofdaandeelhouders, waaronder Arco en Ethias, gaan grote verliezen lijden. De Gemeentelijke Holding is zo goed als failliet en zal de gewesten een klein half miljard euro kosten (Vlaanderen 265 miljoen plus al het geld dat er vroeger al was in gestoken). Gemeenten en steden, die erbij betrokken zijn, zullen hun gemeentelijke belastingen moeten verhogen en dat in een jaar van gemeenteraadsverkiezingen. En dan hebben we het nog niet gehad over het Europees plaatje, waarbij niemand weet hoe de Griekse crisis zal worden opgelost, waarbij Portugal draconische besparingen doorvoert en waarbij Spanje, Italië en - ja - ook België in een slecht daglicht komen te staan. Op zo'n moment worden de dringend nodige besprekingen van dit land uitgesteld, omdat één van de onderhandelaars nog eens vader is geworden. 'Se non è vero, è ben trovato', om het nog maar eens in Elio's moedertaal te zeggen...
De regeringsonderhandelingen lijken steeds meer het verhaal van de tien kleine negertjes te worden van Agatha Christie. Na de N-VA en het FDF zijn nu ook de groene partijen eraf gereden. Ze waren er teveel aan, zeker voor Alexandre De Croo, die zo stilaan de politieke agenda van dit land aan het bepalen is. Of toch zou willen bepalen. Hij was de man die de regering Leterme II liet vallen, waardoor heel deze laatste regeringscrisis ontstond. Hij gaat nu ook zeggen wie er nog verder mee mag doen. De politieke neofiet zou nog meer willen doen, maar zo te zien gaat hem dat allemaal niet meer lukken. Om te beginnen begint nu de jacht op de postjes. Veertien ministerzetels verdelen onder zes partijen is al niet gemakkelijk. Als het waar zou zijn - zelf geloof ik er niet in - dat men deze keer zonder staatssecretarissen zou willen werken, dan zal de teleurstelling bij de niet benoemden des te groter zijn. Velen zullen zich geroepen voelen, maar weinigen uitverkoren. De Croo Jr wil ook minder belastingen. Hoe hij dat aan boord gaat leggen en tegelijk al die miljarden wil besparen, is helemaal een raadsel, want dan zou de PS - om er maar één te noemen - zeer drastische besparingen moeten doorvoeren en dat zal niet zomaar gebeuren. Brussel en Wallonië mogen nl van onze francofone politici er niet armer op worden. Hoe ze dat bv aan Arcelor Mittal gaan uitleggen is me een raadsel, maar de eis van het ABVV - een nationalisatie - is er helemaal over. Dezelfde Decroo, unisono met CD&V, heeft steeds gezegd, dat de nieuwe regering in Vlaanderen een meerderheid moet hebben. Door zijn eigen eis om de groenen er buiten te houden, komt daar dus niets van in huis. De leerling tovenaar krijgt de geest niet terug in de fles. Zoals het er nu uitziet, zijn er slechts twee partijen die aardig wat voordeel zullen halen uit een volgende regering met 80% van de Waalse partijen achter zich, maar slechts 49% van de Vlaamse. Dat zijn N-VA en Groen, uitgerekend de twee partijen die er in de peilingen op vooruit blijven gaan. Nu heb ik altijd gesteld dat die peilingen maar momentopnames zijn en dat ik bv weinig geloof hecht aan die van VRT & De Standaard omdat die bevooroordeeld zijn. Daar blijf ik bij, maar de verschillende resultaten van de onderscheidene enquêtes geven wel een tendens aan die iets kan betekenen. Tenslotte had fiston De Croo heimelijk gehoopt dat hij de Vlaamse deelregering zou openbreken en er de N-VA uit zou wringen. Ook dat is hem niet gelukt. De Wever en Co hebben groot gelijk dat ze daar blijven zitten, al was het maar om duidelijk aan te tonen dat de samenstelling van een regionale regering niet mag afhangen van wat er op federaal vlak gebeurt. Als men echt wil, dat het zwaartepunt van de Belgische politiek verschuift van het federale naar het regionale niveau, zoals zelfs in de nota Du Rupo vermeld staat, dan zou het omgekeerde moeten gebeuren. Als er een regering Di Rupo zou komen met wat nu op tafel ligt, dan mogen de zgz traditionele partijen nu hun borst al nat maken voor de volgende electorale nederlaag.
Er is dezer dagen nogal wat te doen over de veroordeling van Joelia Timosjenko in Oekraïne. Ze zou misbruik gemaakt hebben van haar macht als eerste minister om een te duur gascontract met Rusland af te sluiten en zou zo het land veel geld hebben doen verliezen. Haar proces wordt in onze politiek-correcte media afgedaan als een 'afrekening'. Dat klopt, alleen vergeet men graag erbij te vertellen dat zoiets ook bij ons gebeurd is. Het proces tegen het Vlaams Blok is goed te vergelijken met de zaak Timosjenko. Ook hier zorgde het 'systeem', in de persoon van Verhofstadt, ervoor dat de partij politiek werd afgemaakt. De man van de actieve welvaartstaat heeft er destijds zo lang mee geleurd tot hij een rechter in zijn eigen Gent bereid vond die de partij wou veroordelen. Ook dat was een afrekening en dan nog tegen een partij die het land geen miljoenen schade had toegebracht. Mocht men trouwens in dit land de politici, die verantwoordelijk waren (en zijn) voor 's lands financiële verliezen, vervolgen zoals dat in Oekraïne gebeurt, dan zat dezelfde Guy Verhofstadt nu op het beklaagdenbankje. Hij heeft ons land veel meer schade toegebracht dan Timosjenko Oekraïne. Dat geldt trouwens ook voor Wilfried Martens en straks misschien ook voor Di Rupo als die er in slaagt zijn nieuwe belastingsnota er door te krijgen. Oekraïne heeft trouwens hetzelfde probleem als België. Er zijn twee verschillende volken: de oorspronkelijke Oekraïners, die westersgezind zijn en in het westen van het land wonen, en de Russische bevolking die in het oosten wonen en door Rusland gesteund worden. Het grote verschil is, dat de man die Timosjenko laat veroordelen, Janoekovitsj, een Rus is, die zodoende een Oekraïense (en haar partij) wil uitschakelen. Hier bij ons gebeurde dat door een zgz Vlaming die een partij van zijn eigen bevolking wilde liquideren. Zoiets blijkt alleen in dit land te kunnen.
De communautaire competitie zit erop. Fier als een pauw presenteerde Di Rupo, geflankeerd door de club van acht, zijn verwezenlijkingen. Het leek wat op het Hof van de Zonnekoning, zolang hij Frans sprak tenminste. Nu de reguliere politieke competitie erop zit, moeten er echter - net zoals in het voetbal - nog play-offs gespeeld worden. En evenzeer als in die sport, zouden die met zes moeten plaatsvinden. Dat is althans de mening van Alexandre De Croo. De man kan daarin gelijk hebben, maar het getuigt wel van een verregaande lichtgelovigheid. Dat van die zes wist hij al van toen men met de onderhandelingen begon. Stel, dat hij erin slaagt zijn zin te krijgen. De zes overblijvers zullen dan wel een prijs moeten betalen om bv de groenen uit een regering Di Rupo I te houden. Men zou gek moeten zijn de andere partijen ter wille te zijn zonder daarvoor beloond te worden. En dan nog. De Franstaligen zijn nl niet van plan Ecolo te laten vallen. Zoals de zaken er nu bij staan en praktisch heel francofonië mee in de nieuwe regering zal zitten, wenst men daar geen grotere partij in de oppositie. Voor Vlaanderen zou het afhaken van Groen! betekenen, dat de nieuwe regering in ons landsgedeelte geen meerderheid meer zou hebben. Een kopie dus van Leterme II, die CD&V ook al niet veel baten heeft bijgebracht. In het Europese voetbal ligt België er (weer eens) uit. In de politiek wordt het waarschijnlijk nog van datzelfde. Europa zal België niet beter gezind worden als dit land de Europese richtlijnen aan haar laars lapt, zoals Di Rupo het gepland heeft. Het feit dat er nu (misschien) een nieuwe zgz echte regering komt, zal daaraan niets veranderen, zoals ik vroeger al een paar keer geschreven heb.
Het is me daar wat in Limburg, meer bepaald in Hasselt. Graaicultuur alom, met als uitschieter de politie. Het is er natuurlijk niet zo erg als in Charleroi, maar betekenisvol is wel, dat ook in Hasselt de socialisten de plak zwaaien. En zeggen, dat ze het allemaal zo goed onder controle hadden. Peetvader Stevaert had alles zo netjes geregeld. Alle zogezegde 'democratische' partijen mochten mee in de gemeentelijke meerderheid, ook al had men ze niet allemaal nodig. Een 'afspiegelingscollege' werd dat genoemd. Als het kind maar een naam heeft. In feite deed hij toen, wat de francofonen nu trachten te bereiken in de mogelijke regering Di Rupo: er allemaal bij zijn, zodat er geen noemenswaardige oppositie meer is en men zonder pottenkijkers zowat kan doen wat men wil. Uiteraard allemaal voor het welzijn van de bevolking. Gratis openbaar vervoer en gratis dit en dat slaat altijd aan. Jammer, dat er dan nog van die zgz 'klokkenluiders' rondlopen, die het feestje zijn komen verstoren. Bij de politie bestaan er zo'n 62 mogelijkheden om aan extra vergoedingen en premies te geraken. Dat is mede het gevolg van die zo geroemde politiehervorming, waarbij het gedisciplineerde korps van de Rijkswacht, waar tenminste een serieuze tucht heerste, ontmanteld werd. Ga dat allemaal maar een controleren. Nu lopen er al klachten en onderzoeken bij de Raad van State, de arbeidsrechtbank, de commerciële rechtbank en het Comité P. Daarenboven wil burgemeester Hilde Claes (dochter van, nog zo'n stamboomsocialiste) er toch ook iets aan gaan doen. Men gaat zelfs - hoe is het mogelijk - een beschermd beleid uitstippelen voor die klokkenluiders, want - alle mooie praat ten spijt - is dat nog nergens in Vlaanderen het geval. We laten ons verrassen, want die Hasseltse politieheisa is m.i. maar een deel van het verhaal. Er was, vroeger dit jaar, al de discussie over de aankoop van de grond van de Puppelpop weide, waarbij de gemeenteraad in eerste instantie buitenspel werd gezet en die later herroepen diende te worden. Ook dat was een commedia dell'arte die grotendeels achter de schermen werd gevoerd. Hopelijk blijft het daarbij en is het maar Limburg allein. Jo Erens zong het al: zo ist er maar ein!